Veiligheid Midden-Amerika

05-11-2008 21:36 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan komende zomer een rondreis te maken door Midden-Amerika. Het gaat om de Maya-route (dus Mexico, Guatemala, Honduras en Berlize).

Ik heb de reisadviezen van Buitenlandse Zaken doorgelezen en heb toch wat twijfels. Bij alle landen staat dat je rekening moet houden met zaken als roofovervallen en bendes. Er is sprake van toenemend geweld, ook tegen toeristen. Verder staat er bij Guatemala dat er veel geweld tegen vrouwen voorkomt. En in de avond op straat lopen zou ook onveilig zijn. Nu ga ik zeker niet naar donkere steegjes, maar je wilt toch wel wat gaan eten, of iets van het nachtleven/nachtmarkt etc zien.

Nu ben ik zelf van plan om met mijn vriend te gaan met een groepsrondreis. Maar je bent natuurlijk niet altijd samen met de groep. Door de adviezen van al deze landen ben ik toch wat gaan twijfelen. Heeft iemand ervaring met het reizen door deze landen? Hoe is het daar werkelijk met de veiligheid?
Ik heb 12 jaar in die regionen gewoond, waarvan ca. 7 jaar Centraal Amerika. Er is ons in al die tijd nog nooit wat gebeurd, of het moet zijn dat de politie je aanhoudt en een overtreding constateert.

Dan zeg je: "Jefe/commandante (of iets anders hoogs), mag ik de "boete" hier in 1 x betalen, dan hoeven we ook niet samen naar het buro, scheelt weer een hoop gedoe". Reken maar dat zo n agent dat ook graag wil.

Dit maakten we een keer mee in Guatemala City, en de betreffende agenten zeiden, toen PP vroeg naar de hoogte van de boete, "Wat had U zelf in gedachte?"

Anyways, gebruik gewoon je gezonde verstand. LA is niet Nederland, dus doe niet eigenwijs en ga niet s avonds op straat. Dat kan daar gewoon niet, punt. Of het moet een duidelik uitgaanscentrum zijn waar meerdere mensen lopen, die er normaal uitzien. Dwz; doorsnee uitgaanders en geen louche types. Ook weer een kwestie van gezond inzicht gebruiken.
Deze zomer ben ik als vrouw alleen een paar maanden door Midden Amerika gereisd en onder andere een maand een Antigua gezeten om Spaans te leren.

Van mezelf ben ik redelijk voorzichtig en ik heb de nodige voorzorgmaatregelen genomen: geen sieraden, geld onzichtbaar, zo mogelijk zonder tas, vaker een taxi pakken en dat soort dingen. Hierdoor is er mij niets overkomen, ben niet overvallen of wat dan ook. MAAR. Guatemala was het land in Midden Amerika waar de dreiging het grootste was. Zo ongeveer de helft van de mensen die ik sprak was wel iets kwijtgeraakt, voornamelijk geld en camera's. Er is erg veel straatcriminaliteit, zelfs in het touristenvriendelijke Antigua, en men schuwt geen grovere methodes. Deze sfeer was minder in Honduras en bijna helemaal afwezig in Nicaragua, Costa Rica en Panama (ben niet in El Salvador geweest). Bijna iedereen zal je vertellen dat je op je hoede moet zijn moet je spullen. In Antigua is veel touristenpolitie aanwezig die erg behulpzaam is, maar ze kunnen de overlast gewoon niet aan. Hierdoor voel je je soms onveilig op straat.

Maar maak het ook niet te gek. Het gros van de mensen is zeer vriendelijke en behulpzaam en baalt van de toenemende criminaliteit die ook tegen hun is gericht. Over het algemeen is het reizen, ook in de Peten regio gewoon mogelijk en tamelijk risicovrij. Als je je commen sense meeneemt, niet je portomonnee in je achterzak steekt en niet met je ipod op in de bus in slaap valt dan gaat het meestal gewoon prima. En oja, ik ben dit jaar dus wel bestolen in Amsterdam, niet in Guatemala!

En houd vooral in achterhoofd dat Guatemala gewoon heel erg mooi is, met geweldige mensen en prachtige landschappen. Gewoon gaan, niet te veel zorgen maken en je hoofd erbij houden.
quote:La India schreef op 08 november 2008 @ 09:43:

Misschien helpt het om het reisadvies van Turkije ook te bekijken. Daarin waarschuwen ze ook voor aanslagen op toeristencentra,.... Turkije blijft toch echt een populair vakantieland.

Nogmaals, een waarschuwing (die vrijwel elk land heeft) is niet hetzelfde als alle niet-essentiele reizen worden ontraden. En als je een beetje verstand in je donder hebt, luister je naar het ministerie en ga je ook gewoon niet naar die gebieden tenzij je een essentiele reis daar naartoe moet maken.

En nu hou ik echt op met dit topic want ik kom veel negatiever over dan ik eigenlijk ben.
Ik had verwacht dat iemand dit bericht al wel had gepost:

Nederlander doodgeschoten in Guatemala

Uitgegeven: 11 november 2008 09:49

Laatst gewijzigd: 11 november 2008 13:00

AMSTERDAM - Aan boord van een uitgebrande bus in Guatemala zijn de verkoolde lijken van zeventien mensen aangetroffen. Onder hen is ook een Nederlander, meldt de Guatemalaanse krant Prensa Libre. Het zou gaan om een 27-jarige man.

Onderzoek heeft volgens de politie uitgewezen dat de slachtoffers eerst zijn doodgeschoten.

De bus was afkomstig uit Nicaragua en werd zaterdag uitgebrand aangetroffen op een landweggetje op 140 kilometer ten oosten van Guatamala-Stad.

De politie vermoedt dat de gewelddadige dood van de slachtoffers iets te maken heeft met drugshandel. De overige doden zijn afkomstig uit Nicaragua.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken kan het bericht vooralsnog niet bevestigen.

---------------------------------------------------------------------------------------

Ja, heel erg. Betekent dat nu dat je Midden-Amerika niet kunt bezoeken? Zeker niet!!!! Vooral Guatemala is een van de mooiste en boeiendste landen van de regio, voor mij het hoogtepunt van mijn midden-amerika reis. Ik lees dat je in groepsverband wilt gaan. Dan zou ik al helemaal geen twijfels hebben. De gids kent het gebied en kan je ter plekke vertellen waar je 's avonds beter wel en niet kunt komen. Buiten dat kom je met je gewone common sense al een heel eind.
Hee Marg, ik heb je een berichtje gestuurd!!
@kym: ik probeer alleen maar aan te geven dat het niet handig is om met een gouden Rolex om door een sloppenwijk te gaan lopen. Veiligheid heeft voor een deel ook wel degelijk met kleding te maken. En die taxi's daar kosten echt bijna niks.
Nou, lees maar eens het negatieve reisadvies wat minbuza uitgeeft over Nederland en Belgie... lach je rot.

Wij (mijn vriend en ik) zijn afgelopen zomer een maand rondgetrokken door Mexico, Guatemala en Belize. We zijn niet met een groep gegaan. Heb een hekel aan zoveel NL'ers om je heen en het: 'als u links kijkt ziet u...' (alleen maar NL'ers.. haha)

Nee, ff serieus. Wij waren ij een mayasite en hadden in de jungle wat aapjes gespot en zaten er heerlijk van te genieten... komt 'KOning Aap langs met 20 bijna bejaarde Nederlanders.. weg aapjes... en grappig dat ze waren: 'hahaha aapjes uit de boom kijken...' En bedankt.

Nee, met z'n tweeen zie je veel meer en vind ik het leuker omdat je echt op reis en avontuur bent, terwijl met een groep loop je gewoon mee en doet de gids al het spannende werk voor je. Hmz, beetje jammer.

Met een groepsreis moet je ook precies de route volgen die zij uitstippelen en heb je dan ook vlugger last van tempelmoeheid en soms dagen ertussen die toch niet zo interessant zijn voor jou, terwijl je eigenlijk zelf wel wat anders hadden willen toevoegen... Ik zou zeggen, neem eens een kijkje op mexicoonline.nl voor een individuele rondreis die toch wel een beetje georganiseerd is.

Wij hebben wel van tevoren alle hotels en busreizen laten vastleggen omdat we in het hoogseizoen gingen. De bussen van ADO zijn echt luxe!! Al zit je 6 uur in die bus, het zicht zacht, breed, veeeeel beenruimte. Echt stukken beter dan in NL. Kan Veolia nog wat van leren!

Het meest vervelende van een groepsreis is dat je overal doorheen vliegt en niet vaak lekker de tijd hebt om een dagje langer te blijven.

De tegenvaller van Mexico was voor mij PdC... echt alléén maar toeristen, dat is geen mexico meer. Het is prima voor onwetende toeristen die alleen daarheen gaan en verder niks anders willen dan zonnen en drinken. Maar als je na een maand rondgetourd te hebben door M-Amerika opeens in PdC belandt... is het drama... Ik zou je Tulum willen aanraden. Een leeg strand, wel heerlijk brede (2p) strandbedden, bijna geen mens te bkennen. Je slaapt in je hutje op het strand... en hoort de zee als je 's ochtend opstaat. Ik voelde me zoals ik me ooit nog eens hoop te voelen op mijn huwelijksreis, echt waar... amazing!!

Vooral Belize --> San Ignacio en Caye Caulker waren erg leuk! Die cultuur... ja maican me crazy!! Tikal (Guatemala) was echt de mooiste mayasite... vooral zo vroeg mogelijk gaan, dan zie je bijna geen mensen en aardig wat dieren (aapjes, soort wasbeertjes, een slang, vogels... alleen 's ochtends gezien, toen het licht was, waren ook alle beesten weg) En ja, ook als je dus met een georganiseerde groepsreis gaat, zijn zelfs de beesten in het donker nergens te zien, want dan slaan ze op de vlucht voor je.

Conclusie: je ziet meer naarmate je groep kleiner is. Als je je reis zelf plant, kom je exact op de plaatsen die jíj wil.

Wij zijn overigens niet in Guat-city geweest vanwege de criminaliteit. Van reizgers die wij tegen zijn gekomen ook alleen maar mindere verhalen gehoord. Een NL moeder wilde voor haar gezin wat waspoeder halen bij de super... moest ze dat achter tralies door een luikje bestellen, want de supermarkten zijn niet open omdat ze dan aan de lopende band worden beroofd e.d.... de 'kassabediende' ging het product voor haar halen...

Wij hebben ervoor gekozen om door Guatemala via Tikal te gaan en hebben er ergens in de jungle overnacht, 1 nachtje, daarna 2 nachten in Flores om Tikal te bezoeken... daarna naar de binnenlanden van Belize. Groepsreizen slaan Belize over, die droppen je 3 dagen op een eiland voor de kust en je ziet niks van het land. Echter bij San Ignacio (Cayo District) kun je hele leuke activiteiten doen als kanoen, grot bezoeken... er leeft ook een groep Amish People, dat is ook wel interessant om te zien. Het is een heel ander land en het is zonde om er maar zo weinig van mee te krijgen alleen op dat eilandje. Caye Caulker heeft overigens niet echt een strand.

Als je vragen hebt, of je wil tips voor leuke hotelletjes, hoor ik het wel!

Je hoeft iig niet wakker te liggen van de criminaliteit. Gewoon een moneybelt meenemen en je geld over twee personen verdelen. iig niet alles in 1 portemonnee.

Wij hebben geen gekke dingen meegemaakt, maar hebben door het kiezen van onze eigen route ook de crimineelste gebieden ontweken. En voor ons was dat de goede keuze, afgaande op de verhalen van mensen die wij onderweg tegenkwamen (zowel groepsreizen die het standaardpakketje deden als de indivuele reizigers zowel NL als andere nationaliteit).

Succes en alvast ontzettend veel plezier gewenst!!

Ik zou de reis zo nog een keer doen! Exact hetzelfde... het was allemaal zo geweldig dat ik neit zou weten wat ik weg zou moeten laten. Maar het toppunt was toch wel Tikal, Tulum, San Cristobal en Belize!

Domo
Hou van jezelf.
quote:Domo84 schreef op 14 november 2008 @ 09:08:

Nou, lees maar eens het negatieve reisadvies wat minbuza uitgeeft over Nederland en Belgie... lach je rot.

Met het gevaar erg zuur over te komen:

Iedereen moet zelf weten wat hij doet, maar graag wil ik wel even verhelderen wat reisadviezen zijn, zodat iedereen zich kan informeren en daarop gebaseerd een keus kan maken.

Minbuza is het Ministerie van Buitenlandse Zaken, daar vallen ook de ambassades in het buitenland onder. Op die ambassades zitten mensen die niet alleen in het land wonen en dus de situatie uit eerste hand kennen, maar ook een x aantal uur van hun werkweek besteden om de situatie en alle dreigingen, risico´s, spanningen, nieuws van dat land te analyseren. Op de ambassades werken zowel Nederlanders als locals.

Er zijn verschillende reisadviezen:

1. Geen reisadvies

De meeste bezoeken kunnen probleemloos worden afgelegd.

2. Waakzaamheid betrachten

Veiligheidsrisico’s zijn weliswaar aanwezig, maar er zijn geen concrete aanwijzingen dat de reiziger hiervan hinder zal ondervinden.

3. Er zijn onveilige gebieden

Indien er bepaalde gebieden in een land als onveilig worden aangemerkt, kan dit tot gevolg hebben dat er voor deze gebieden een zwaarder reisadvies wordt afgegeven dan voor de rest van het land.

4. Niet-essentiële reizen naar bepaalde gebieden worden ontraden

De reden van dit advies is een verhoogd veiligheidsrisico in een bepaald gebied. Stel uzelf de vraag of een reis naar dit gebied verantwoord en noodzakelijk is.

5. Niet-essentiële reizen worden ontraden

Er geldt een verhoogd veiligheidsrisico voor het hele land. Stel uzelf de vraag of een reis naar dit land verantwoord en noodzakelijk is.

6. Alle reizen worden ontraden

Dit advies wordt gegeven als er sprake is van aanwijsbare veiligheidsrisico’ s in een land, waardoor voor de reiziger een acute levensbedreigende situatie bestaat.

Nederland geeft geen reisadvies uit voor Nederland (duh).

België valt onder categorie 1:

Samenvatting

Er zijn momenteel geen bijzondere veiligheidsrisico’s verbonden aan reizen naar België.

Guatemala onder categorie 4. wat voor de duidelijkheid, dit inhoudt:

De reden van dit advies is een verhoogd veiligheidsrisico in een bepaald gebied. Stel uzelf de vraag of een reis naar dit gebied verantwoord en noodzakelijk is. De vraag of de reis als essentieel kan worden aangemerkt kunt u alleen beantwoorden. Houd rekening met mogelijke voorzorgsmaatregelen op de plaats van bestemming.

Nederlandse reizigers (bijvoorbeeld zakenlieden), die worden ontvangen en begeleid door mensen die goed bekend zijn op de plaats van bestemming, lopen over het algemeen minder risico’s dan andere doelgroepen, waaronder (rondtrekkende) toeristen. Als u toch naar het gebied afreist voor essentiële doeleinden, is een zorgvuldige voorbereiding van de reis te allen tijde geboden.

Mexico valt onder categorie 3, en Honduras ook.
Toen wij enkele maanden terug gingen, stonden er bij de reisadviezen naar Belgie/Nederland dat er aanwezige dreiging was voor terroristische aanslagen en werd er een negatief advies afgegeven.

Wij hebben helemaal geen problemen gehad mbt de veiligheid in M-Amerika. Wel denk ik dat je de gebieden niet moet gaan opzoeken, zoals Guate-city e.d.

Ontzettend veel plezier, want het is een giganitsch mooie streeks om van cultuur en natuur te gaan proeven!!

Domo
Hou van jezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven