samenlevingscontr + testament of geregistreerd partnerschap?

14-11-2008 12:10 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi beste Forummers,

Omdat mijn vriend en ik een huis hebben gekocht en daar per 4 maart gaan wonen, willen we graag vanaf dat moment dat alles goed geregeld is. We wonen nu ook al samen maar nog in zijn huis. Dit is verkocht en we hebben dus samen een nieuwe woning gekocht. Dit is allemaal rond. We hebben beide ongeveer hetzelfde (netto) inkomen en betalen verder alles altijd samen.

Ik ben bijna 25, mijn vriend is 29.

Nu is het dubio:

Laten we een samenlevingsovereenkomst opstellen door de notaris, met daarbij een testament (want we moeten natuurlijk vastleggen dat we elkaars erfgenamen willen zijn/worden)

Of kiezen we voor geregistreerd partnerschap waarin we automatisch elkaars erfgenamen worden?

Graag zou ik argumenten voor en tegen beide opties willen horen.

Dat we in de toekomst nog willen trouwen staat eigenlijk wel vast. Wanneer en hoe nog niet, daar is het nog te vroeg voor. In dit geval zal het geregistreerde partnerschap dus ook voornamelijk even praktisch zijn.

Groot verschil zijn de kosten. Contract met testament komt al snel op de 657,- euro uit. Geregistreerd partnerschap kunnen we op maandagochtend gratis doen, kosten alleen circa 75,- administratiekosten.

Wie o wie kan mij meningen/ervaringen geven?

Dank je!

Liefs,

Sabine
Denk je er bij samenlevingscontract en testament ook aan dat je ook heel goed een 'volmacht' zou kunnen afsluiten. Mocht één van beiden onverhoopt een kasplantje worden, dan kan de ander besluiten nemen ten aanzien van de verkoop van het gezamenlijk huis etc.
ooh en verder, bij geregistreerd partnerschap moet je er aan denken dat je bij een omzetting naar een huwelijk niet in alle landen als 'getrouwd' te boek staat. Iets met dat omzetten naar een huwelijk wordt niet overal geaccepteerd.
en dan nog een ervaring:

destijds hebben wij een samenlevingscontract en een volmacht afgesloten. Testament zat ons inziens geen meerwaarde aan, omdat de meeste dingen op ons gezamenlijke naam waren gekocht (huis etc.) dus dat gaat dan al automatisch over op de ander. En gut, dat fiatje dat op zijn naam staat, mogen zijn ouders best hebben, ik heb tenslotte een eigen wagen.

Niet gekozen voor geregistreerd partnerschap omdat dat teveel op een huwelijk leek voor mijn idee, en daar wilde ik liever even mee wachten.

Vergeet niet af te dingen bij de notaris, dit kan je honderden euro's schelen.
Hier hetzelfde dilemma......dus bedankt voor de tips coldsisiter

Maar is met een geregistreerd partnerschap alles geregeld dan? Sorry heb me er nog niet erg in verdiept.
ja, dan heb je alles geregeld...

behalve het buitenland dan, zoals gezegd
Coldsister, hoe bedoel je dat precies met het omzetten? Je zet toch hier in NL om, betaald alleen administratiekosten. Dan heb je toch een normaal NL huwelijk?

Is het dan trouwens zo dat je wanneer je geregistreerd partnerschap hebt dan geen officieel ja-woord meer kunt geven als je het omzet naar een huwelijk?
Omzetten geregistreerd partnerschap in huwelijk?

Suzeli in "samenwonen, partnerschap en trouwen"

leesvoer :-)
quote:coldsister schreef op 14 november 2008 @ 12:18:

en dan nog een ervaring:

destijds hebben wij een samenlevingscontract en een volmacht afgesloten. Testament zat ons inziens geen meerwaarde aan, omdat de meeste dingen op ons gezamenlijke naam waren gekocht (huis etc.) dus dat gaat dan al automatisch over op de ander. En gut, dat fiatje dat op zijn naam staat, mogen zijn ouders best hebben, ik heb tenslotte een eigen wagen.

Dat is niet waar. Als een van jullie twee overlijdt, dan gaat het deel wat van de overledene is, naar diens erfgenamen.

Wij hebben afgelopen woensdag een huis gekocht van ca. 2 ton. Indien mijn vriend overlijdt, gaat zijn helft naar zijn ouders (elk 50.000). Die moeten daar een flink stuk successie rechten over betalen (elk ca. 20.000), wat ze niet hebben. Daarmee zit ik dus automatisch aan een gedwongen verkoop, omdat ik geen ton achter de hand heb om ze uit te kopen. Bovendien zou ik dan opnieuw overdrachtsbelasting moeten betalen.

Zie meer over erfrecht: http://financieel.infonu....-erfenis-en-erfrecht.html
quote:JWvB schreef op 14 november 2008 @ 12:50:

[...]

Dat is niet waar. Als een van jullie twee overlijdt, dan gaat het deel wat van de overledene is, naar diens erfgenamen.

Wij hebben afgelopen woensdag een huis gekocht van ca. 2 ton. Indien mijn vriend overlijdt, gaat zijn helft naar zijn ouders (elk 50.000). Die moeten daar een flink stuk successie rechten over betalen (elk ca. 20.000), wat ze niet hebben. Daarmee zit ik dus automatisch aan een gedwongen verkoop, omdat ik geen ton achter de hand heb om ze uit te kopen. Bovendien zou ik dan opnieuw overdrachtsbelasting moeten betalen.

Zie meer over erfrecht: http://financieel.infonu....-erfenis-en-erfrecht.html

ehm, volgens mij gaat dit bij ons niet op. Hypotheek op beider namen en vervolgens in het samenlevingscontract laten vastleggen dat dat naar de langstlevende gaat. Ook zo'n levensverzekeringachtig iets laten afsluiten.

Wat jij zegt gaat bij ons wel op voor de dingen die op één naam staan, de voertuigen dus.

De inrichting hebben we ook van ons samen laten vastleggen, gaan we uit elkaar dan wordt het 50/50, gaat er één dood, dan gaat het ook naar de langstlevende.
Ik kan van de site die ik gelinkt heb, niet knippen en plakken (ivm auteursrecht), maar scroll even naar beneden naar Erfgenaam en Rangorde, en dan naar ad 1. Een geregistreerd partner. Daar staat met zoveel worden dat mensen met een notarieel samenlevingscontract niet van elkaar erven.
quote:coldsister schreef op 14 november 2008 @ 12:56:

[...]

ehm, volgens mij gaat dit bij ons niet op. Hypotheek op beider namen en vervolgens in het samenlevingscontract laten vastleggen dat dat naar de langstlevende gaat. Ook zo'n levensverzekeringachtig iets laten afsluiten.

Wat jij zegt gaat bij ons wel op voor de dingen die op één naam staan, de voertuigen dus.

De inrichting hebben we ook van ons samen laten vastleggen, gaan we uit elkaar dan wordt het 50/50, gaat er één dood, dan gaat het ook naar de langstlevende.Volgens mij heeft JWvB wel gelijk: in een samenlevingscontract kun je niet vastleggen wie je erfgenaam is, dus als je partner overlijdt en hij heeft niet in een testament staan dat jij erfgenaam is, gaat zijn helft van het huis naar zijn ouders. Zo heeft de notaris het bij ons in ieder geval uitgelegd en daarom hebben wij een samenlevingscontract + testament
Nu ja, ik geef het voordeel van jullie twijfel toch maar aan mijn notaris
aah, heb het denk ik gevonden. Even gebladerd :-)

Ik heb het over het 'verblijvingsbeding' wat wij hebben laten opnemen in het samenlevingscontract.

zie ook:

http://www.notaristarieven.nl/informatie.php?info_id=77

http://www.eigenhuis.nl/V...s/Wonen/Bel ... beding.htm

dan kan het volgens mij wel zoals ik het zeg hè?
Zo is het mij idd ook verteld. Erfgenaam kan niet worden opgenomen in het samenlevingscontract dus daarom is ook een testament nodig.

Zodoende dat wij uitkwamen bij geregistreerd partnerschap.

Dank je, had zelf al gezocht maar de topics niet gevonden. Heb er nu even gelezen en al veel vragen op mijn antwoorden?

Nog meer meningen waarom we het een wel of niet zouden moeten doen en het ander wel of niet?
Ikzelf gok erop dat we blijven leven tot onze bruiloft. Die moet nog gepland, maar dat wordt geen lange termijn werk. Eventueel om de periode tot de bruiloft te overbruggen een testament.
Anders dan voor gehuwden kent de wet geen specifieke regels voor samenwoners, noch voor de periode dat zij bij elkaar wonen noch voor het geval dat zij de samenwoning beëindigen. Zo'n einde kan in onderling overleg of met ruzie gepaard gaan, maar ook het overlijden van een van de partners maakt een einde aan het samenleven. Het samenlevingscontract regelt de rechten en verplichtingen tussen de partners tijdens het samenwonen. Door een verblijvingsbeding op te nemen in het samenlevingscontract kunnen ook de consequenties van het verbreken van de samenwoning worden vastgelegd.

Stel dat een van de partners overlijdt, dan eindigt het samenlevingscontract automatisch. Door het overlijden ontstaat de nalatenschap van de overleden partner. De eerste vraag die moet worden beantwoord is wat tot die nalatenschap behoort. Pas dan kan worden bepaald aan wie de nalatenschap moet toekomen.

Als het samenlevingscontract geen verblijvingsbeding kent, wordt de omvang van de nalatenschap bepaald aan de hand van de (bewijs)regels met betrekking tot gemeenschappelijke en privé-goederen in het samenlevingscontract. Ook moet worden bepaald of de hypothecaire schuld geheel of gedeeltelijk vrijvalt omdat een overlijdensrisicoverzekering was afgesloten.

De notaris gaat na wie de erfgenamen van de overleden partner zijn. Het wettelijk erfrecht geeft aan de samenwonende partner geen enkel recht.

Erfgenamen volgens de wet zijn de eventuele kinderen van de overledene. En als die er niet zijn, zijn ouders en broers en zusters de erfgenamen. Dit betekent dat het aandeel van de overleden partner in het gemeenschappelijke huis en de inboedel eigendom van diens familie wordt.

De langstlevende partner wordt dus plotseling opgezadeld met andere mede- erfgenamen en dus mede-eigenaren. Als de verstandhouding met de 'schoonfamilie' goed is en blijft, hoeft dat nog geen probleem te zijn, maar de praktijk is vaak anders. Iedere mede-eigenaar kan namelijk eisen dat de onverdeeldheid wordt opgeheven. Dat betekent vaak dat het huis moet worden verkocht om aan de (financiële) eisen te kunnen voldoen en dat de helft van de inboedel die u samen had uitgezocht, verdwijnt naar de schoonfamilie.

Je kunt deze onzekere gevolgen van het overlijden voorkomen door aan het samenlevingscontract een verblijvingsbeding toe te voegen, al of niet in combinatie met het maken van een testament. Met een verblijvingsbeding wordt bereikt dat de langstlevende partner het eigendom van het aandeel van de overleden partner in de gemeenschappelijke zaken verkrijgt. Daardoor wordt die langstlevende partner de enige eigenaar van bijvoorbeeld het huis en de inboedel. Het verblijvingsbeding heeft alleen betrekking op gemeenschappelijke zaken. Als de overleden partner ook privé-goederen had (bijvoorbeeld uit een erfenis of schenking) worden die niet door de werking van het verblijvingsbeding eigendom van de langstlevende partner. Als dat wel de bedoeling is, moeten de partners naast een samenlevingscontract met een verblijvingsbeding ook testamenten maken.

(deze publicatie werd ter beschikking gesteld door:

de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie)
coldsister >> duidelijk!
Hoi,

wij zaten in hetzelfde dilemma, wij hebben gekozen voor een geregistreerd partnerschap, dat is vele malen goedkoper en alles is in een keer geregeld. Het enige is dat mocht je voor je huwelijk kinderen krijgen jou partner deze nog wel moet erkennen.

Samenlevingscontract werd door onze makelaar afgeraden omdat het je erg veel geld kost. Je bent erg duur uit en met een geregistreerd partnerschap weet je 100% zeker dat het goed is. Daarnaast als jullie toch nog willen trouwen waarom dan een duur samenlevingscontract op laten stellen.

Wij zijn nu al een beetje getrouwd maar houden ons huwelijk pas als we daar geld voor hebben. Dan laten we ons partnerschap omzetten in een huwelijk met alles erop en eraan.
Waarom verteld de notaris mij dit niet? Vraag ik me dan altijd weer af... (bedoel de uitleg die coldsister geeft en dat verblijvingsbeding)

Bij ons telt misschien ook nog mee dat we waarschijnlijk eerst een kindje krijgen voordat we trouwen... Wat is dan het verstandigste?
bij kinderen is trouwen het handigst,

en na trouwen is het geregistreerd partnerschap dan het handigst!

(vind ik )
Trouwen is de enige manier om alles in een keer te regelen. Bij GP is bijna alles geregeld, alleen die baby niet. Daarna volgen de dingen als samenlevingscontract e.d.

Testament staat hier een beetje los van. Bovenstaande zaken zijn vooral hoe je dingen tijdens je leven regelt, het testament regelt dingen na overlijden. Vooral handig als je af wilt wijken van geldend erfrecht. Je kunt daarin ook vastleggen wie de verantwoordelijkheid krijgt voor je minderjarige kinderen ingeval beide ouders overlijden.

De notaris kan het je allemaal uitleggen, maar je zal er vaak naar moeten vragen. Soms kun je onderhandelen over de prijs als je meerdere dingen tegelijk doet (samenlevingscontract, testament, transportakte woning, hypotheekakte...)
Ben weer aan het googlen geweest. Vind veel verschillende dingen.

Iemand die weet of het mogelijk is vóóraf aan te geven dat je je toekomstige kinderen erkent als vader? (dus bij geregistreerd partnerschap?) Dus bij moment van tekenen.
Mocht je trouwens een levensovertuigig hebben: het was vroeger niet ongebruikelijk dat het burgerlijke huwelijk niet op dezelfde dag werd gesloten als het kerkelijk huwelijk. Dit was vanuit praktische overwegingen (bv.dat je alleen ingeschreven kon staan voor een woning als je gehuwd was). Het huwelijk werd dan enkele maanden later ingezegend, en vaak werd dat dan (gevoelsmatig) beschouwd als de huwelijksdag.

Dus als je toch ook in de kerk (moskee, whatever) wilt trouwen, dan kan je dit ook uit elkaar trekken. Heel traditioneel
Wij zijn eerder getrouwd geweest hebben beide kinderen uit ons vorig huwelijk.

Wij gaan over 3 weken kiezen voor gereg.partnerschap, hebben samen een huis gekocht. Wat nu als mij partner komt te overlijden, ben ik dan zijn erfgename of gaat dan alles aut. naar zijn kinderen. Mijn partner wil gaan voor een samenl. contract en ik wil gereg. partnerschap, zijn er nog niet helemaal uit wat te doen....wil ook niet het risico lopen dat ik het huis uit wordt gezet door zijn kinderen omdat ze alles opeisen, of kan dit niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven