Langdurig gebruik citalopram
woensdag 11 mei 2016 om 23:45
Hoi allemaal!
Ik slik nu al bijna 11 jaar citalopram 20 Mg. Ik ben begin 20 gestart en er eigenlijk nooit meer vanaf geKomen.
Ik vermoed alleen dat een aantal nare klachten die ik ervaar door de citalopram komen maar ik kan er weinig over terugvinden dus hoop ik eigenlijk op wat reacties van mensen die dit middel ook al wat langer gebruiken en hoe jullie dit ervaren?
Dit is wat ik vermoed dat door de citalopram komt ( en dus niet alleen tijdens de opstart periode)
- erg snel moe
- slappe spieren
- stijve spieren
- spierpijn
- Snel licht in het hoofd na opstaan, bukken, hoofd bewegen
- Vlekken zien, gevoelig voor licht
- oorsuizingen
- grieperig gevoel
- warm hoofd, warm voelen vanbinnen maar huid voelt koel
- slechte alcohol tolerantie
- erge momenten van depersonalisatie gevoelens
- moeilijk kunnen huilen
- weinig libido
- slechte concentratie
Mocht je dit herkennen dan zou ik het heel fijn vinden om te horen wat ik voel me hier soms zo alleen in en ik ken niemand die ook AD slikt en er dus iets over kan vertellen.
Groetjes!
Ik slik nu al bijna 11 jaar citalopram 20 Mg. Ik ben begin 20 gestart en er eigenlijk nooit meer vanaf geKomen.
Ik vermoed alleen dat een aantal nare klachten die ik ervaar door de citalopram komen maar ik kan er weinig over terugvinden dus hoop ik eigenlijk op wat reacties van mensen die dit middel ook al wat langer gebruiken en hoe jullie dit ervaren?
Dit is wat ik vermoed dat door de citalopram komt ( en dus niet alleen tijdens de opstart periode)
- erg snel moe
- slappe spieren
- stijve spieren
- spierpijn
- Snel licht in het hoofd na opstaan, bukken, hoofd bewegen
- Vlekken zien, gevoelig voor licht
- oorsuizingen
- grieperig gevoel
- warm hoofd, warm voelen vanbinnen maar huid voelt koel
- slechte alcohol tolerantie
- erge momenten van depersonalisatie gevoelens
- moeilijk kunnen huilen
- weinig libido
- slechte concentratie
Mocht je dit herkennen dan zou ik het heel fijn vinden om te horen wat ik voel me hier soms zo alleen in en ik ken niemand die ook AD slikt en er dus iets over kan vertellen.
Groetjes!
woensdag 11 mei 2016 om 23:56
donderdag 12 mei 2016 om 00:00
Waarom vermoed je dat die klachten door de citalopram komen?
Ik slik het al 15 jaar, 40 mg, maar als ik er al klachten van zou hebben dan weet ik niet of het door die citalopram komt, juist omdat ik het al zo lang slik.
Overleg met je arts dus.
Ik slik het al 15 jaar, 40 mg, maar als ik er al klachten van zou hebben dan weet ik niet of het door die citalopram komt, juist omdat ik het al zo lang slik.
Overleg met je arts dus.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 12 mei 2016 om 00:01
Hoi nikitaa22, ja... Dat heb ik geprobeerd maar dender al vrij snel weer in een dikke zwarte wolk. Dat is nu ook waar ik mee bezig ben. De spagaat tussen de voor en nadelen van de medicatie. De arts zegt dat ik alleen kan onderzoeken of het door de pillen komt door ermee te stoppen... En daar heeft hij een punt maar dat durf ik dus niet! Veel te bang voor verlies partner, baan , vrienden door die Kl.te depressie...
donderdag 12 mei 2016 om 00:52
donderdag 12 mei 2016 om 07:50
ik heb eigenlijk nooit last van bijwerkingen gehad behalve met opbouwen. Ik heb het 3 jaar geslikt. Ik ben nu onder begeleiding aan het afbouwen en zit een week nu zonder. Maar dit is een zware week geweest. Dat je in een zwart gat valt met afbouwen is helaas normaal zijn onttrekkingsverschijnselen. Deze moeten na een paar weken weer verdwijnen. Ik heb ook echt een paar rotdagen gehad afgelopen week. Van te voren al veel met partner overlegd en hem om hulp gevraagd. Tevens volg ik een een therapie om terugval te voorkomen. Ik word van alle kanten in de gaten gehouden maar komt ook wel omdat ik zwanger ben.
donderdag 12 mei 2016 om 07:57
In je opsomming zitten een aantal zaken die bij antidepressiva kunnen horen, zoals minder libido en moeilijk kunnen huilen en afvlakken. Het kan zijn dat je hier minder last van hebt bij een ander medicijn. Maar het zijn ook weer klachten die juist bij een depressie kunnen horen..... Ik vraag me ook af wat je huisarts en liefst een psychiater ervan vindt. Heb je eerder psychologische behandeling gehad en is dat misschien een optie om dat (opnieuw) te doen om om te gaan met je somberheid?
donderdag 12 mei 2016 om 08:47
quote:Hannah27 schreef op 12 mei 2016 @ 00:01:
Hoi nikitaa22, ja... Dat heb ik geprobeerd maar dender al vrij snel weer in een dikke zwarte wolk. Dat is nu ook waar ik mee bezig ben. De spagaat tussen de voor en nadelen van de medicatie. De arts zegt dat ik alleen kan onderzoeken of het door de pillen komt door ermee te stoppen... En daar heeft hij een punt maar dat durf ik dus niet! Veel te bang voor verlies partner, baan , vrienden door die Kl.te depressie...
Snap het, heel erg dubbel en lastig om te beslissen wat voor nu het beste is. Afbouwen of toch doorgaan met de bijwerkingen die je al noemt..
Praat je met een psycoloog? Misschien dat zij beter advies kunnen geven dan een ha.
Snap het, heel erg dubbel en lastig om te beslissen wat voor nu het beste is. Afbouwen of toch doorgaan met de bijwerkingen die je al noemt..
Praat je met een psycoloog? Misschien dat zij beter advies kunnen geven dan een ha.
donderdag 12 mei 2016 om 09:04
Ik heb veel van deze klachten en nog wat andere nare van andere medicatie. Maar zonder kan ik niet. Kiezen tussen 2 kwaden.
Je kan kijken of er geen middelen zijn die ook goed werken en je minder bijwerkingen geven. Nie alles werkt voor iedereen even goed en niet iedereen heeft de zelfde bijwerkingen in de zelfde heftigheid. En bij de een verdwijnen ze en bij anderen blijven ze zolang je het slikt en soms ook nog lang erna.
Ik zou de behandelaar bellen die je dit middel voorschrijft en de klachten voorleggen en vragen of er niet iets anders te proberen valt.
Je kan kijken of er geen middelen zijn die ook goed werken en je minder bijwerkingen geven. Nie alles werkt voor iedereen even goed en niet iedereen heeft de zelfde bijwerkingen in de zelfde heftigheid. En bij de een verdwijnen ze en bij anderen blijven ze zolang je het slikt en soms ook nog lang erna.
Ik zou de behandelaar bellen die je dit middel voorschrijft en de klachten voorleggen en vragen of er niet iets anders te proberen valt.