Mode & Beauty alle pijlers

Bruiloft met dresscode

12-05-2016 20:27 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb binnenkort een bruiloft, ben uitgenodigd voor het avondfeest en daar zit de dresscode Vintage bij.

Ik vind het zo'n lastig thema en ben een beetje de kluts kwijt.. Hebben jullie misschien ideeën/suggesties? Wil er niet al te veel aan uitgeven, en het liefst iets wat ik daarna nog in het dagelijks leven aan kan. Dacht zelf misschien aan pasteltinten of iets?

Heb als optie ook nog een zwart/donkerblauw jurkje of zwart rokje met blousje, maar denk zelf dat zwart een beetje not done is?

Als jullie iets leuks zien bij een webshop ben ik erg benieuwd!

Alvast bedankt!
Hier staan ook veel leuke ideetjes op:

Pinterest: Vintage-inspired outfits
quote:nephthys schreef op 12 mei 2016 @ 21:42:

Hier staan ook veel leuke ideetjes op:

Pinterest: Vintage-inspired outfitsThanks, ik ga even kijken!
quote:dolfje schreef op 12 mei 2016 @ 20:52:

[...]

Ben benieuwd wat de bruid dan zegt

Geen idee met zo'n ruime omschrijving, maar misschien loopt de bruid er wel zo bij. Dan kan een oranje bruin gestreepte spencer met een bruine ribrok of een holly hobbie jurk best.

Ik zou naar de kringloop of naar een tweedehandswinkel gaan.
Ik vind het echt onbeschrijfelijk lomp om een dresscode te hebben voor een bruiloft en dan je gasten op kosten te jagen. Ik zou iets aantrekken wat je zelf mooi vindt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Belle73 schreef op 13 mei 2016 @ 10:04:

Ik vind het echt onbeschrijfelijk lomp om een dresscode te hebben voor een bruiloft en dan je gasten op kosten te jagen. Ik zou iets aantrekken wat je zelf mooi vindt.+1
Een dresscode wordt door de gastheer en -vrouw aangedragen om gênante situaties bij gasten te voorkomen. Het is dus een vorm van beleefdheid naar je gasten toe om een dresscode te hanteren.

Het aandragen van een dresscode wat geen officiële dresscode is vind ik dan weer onbegrijpelijk.

Alleen in dit topic zie je al dat er veel verschillende interpretaties zijn van 'vintage'. Volgens mij kan je alles van 1920 tot 1990 al zo'n beetje onder het kopje vintage plaatsen.

Anyway, met de juiste styling (en dat hoeft echt niet veel te kosten) kan je een gewone outfit ook wel een vintage touche geven. Pinterest kan je wellicht een eindje op weg helpen.

Veel plezier gewenst!
Ik vind het juist erg onbeleefd, je kunt immers niet bij je gasten in hun portemonnee kijken. Beleefd en getuigen van juiste etiquette vind ik juist dat alle gasten zich op hun gemak voelen, vintage of niet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Ik vind het echt onbeschrijfelijk lomp om een dresscode te hebben voor een bruiloft en dan je gasten op kosten te jagen. Ik zou iets aantrekken wat je zelf mooi vindt.

Dat vind ik dus ook. Binnen onze sociale kring was het ook ineens een trend. Dresscodes voor bruiloften, en dan ook van die niet echte!

In het wit

In het rood

jaren 60....

1 X zelfs alles in goed..... Dan vraag ik je.....??

En dat alleen maar omdat het bruidspaar een paar leuke foto's in het album wil. Je weet wel, dat album waar je na 2 jaar niet meer inkijkt, en tijdens de echtscheiding elkaar de hersens mee in kan slaan....

We hebben het overigens net zo lomp opgelost als de uitnodiging was:

Bij de vierde dresscode bruiloft hebben we het bruidspaar gefeliciteerd, en een envelopje overhandigd. In die envelop zat geen geld, maar de kassabonnetjes van de kleding die we aangeschaft hadden. Daarna zijn we nooit meer voor dat soort bruiloften uitgenodigd!
jouw leven is een keuze
quote:2east schreef op 13 mei 2016 @ 11:19:

[...]

Bij de vierde dresscode bruiloft hebben we het bruidspaar gefeliciteerd, en een envelopje overhandigd. In die envelop zat geen geld, maar de kassabonnetjes van de kleding die we aangeschaft hadden. Daarna zijn we nooit meer voor dat soort bruiloften uitgenodigd!

Ik ben ook niet persé voor dresscodes maar ook niet tegen. Ik probeerde alleen maar uit te leggen wat de achterliggende gedacht is. Dat mensen daar allerlei vage thema's aan hangen (wat dus geen dresscode is)... tja. Zo'n actie als die van jullie vind ik dan wel briljant!

Ik vind het echt onbeschrijfelijk lomp om een dresscode te hebben voor een bruiloft en dan je gasten op kosten te jagen. Ik zou iets aantrekken wat je zelf mooi vindt.Echt? Een bruiloft is toch de gelegenheid bij uitstek om iets nieuws te kopen? En dat hoeft echt helemaal niet duur te zijn. Dat het niet jouw ding is, snap ik, maar onbeschrijfelijk lomp?
Slik die kikker!
Met zo'n vage omschrijving zou ik gewoon een trainingspak aantrekken, naamketting zoeken en Nike air max aantrekken. Helemaal vintage gabber.

Nee, zou ik niet doen uiteraard. Maar ik zou er geen nieuwe spullen voor aanschaffen als de vintagelook niet mijn ding zou zijn. Ik zou een gewone jurk kopen en dan wat met haren en accessoires doen (bij gebrek aan inspiratie een hippielook, bij meer inspiratie iets met victoryrolls a la jaren '40)
Een dresscode zoals, gala, black tie, cocktail, weet ik 't, als je een of ander chique de friemel feest geeft met een lakei bij de deur in een idioot kasteel, ja, zou ik best kunnen snappen, maar een dresscode, opgelegd door een bruid die net iets te veel met d'r giechel op Pinterest heeft rondgehangen, Nope, gaat niet gebeuren!

Ik zou gewoon lekker mijn favoriete zwarte kokerrok aantrekken, blouse d'r boven en hakken d'r onder en klaar! En dan mag ze verdomd blij zijn dat ik niet gewoon op m'n gympies ben gekomen!
quote:AllieBrosh schreef op 13 mei 2016 @ 22:34:

[...]

Echt? Een bruiloft is toch de gelegenheid bij uitstek om iets nieuws te kopen? En dat hoeft echt helemaal niet duur te zijn. Dat het niet jouw ding is, snap ik, maar onbeschrijfelijk lomp?

Maar wat ben je met "iets nieuws" als je dat ding na die bruiloft nooit van zijn leven meer aantrekt omdat het je stijl niet is?

Dan vind ik het toch ook gewoon verloren geld. En een kledingstuk dat voor de komende 5 jaar ongebruikt in je kleerkast blijft hangen en daarna de vuilnisbelt opgaat of de kledingcontainer ingaat.
quote:Mietrot schreef op 14 mei 2016 @ 00:45:

[...]

Maar wat ben je met "iets nieuws" als je dat ding na die bruiloft nooit van zijn leven meer aantrekt omdat het je stijl niet is?

Dan vind ik het toch ook gewoon verloren geld. En een kledingstuk dat voor de komende 5 jaar ongebruikt in je kleerkast blijft hangen en daarna de vuilnisbelt opgaat of de kledingcontainer ingaat.

Ja ok. Maar je kunt ook vaak voor een paar euro de leukste dingen scoren in een kringloopwinkel, of iets van je vrienden lenen, of iets heel goedkoops afmaken met een paar leuke accessoires en bijpassende make-up/kapsel. Laatst nog vond ik bij de kringloop voor een paar euro een jurk waar je zó mee naar de die bruiloft van TO zou kunnen gaan. Het is een erg belangrijke dag voor het bruidspaar, en ik vind dat je daar als gast wel wat voor mag doen, mits ze geen belachelijke eisen stellen.

Ik snap dat je geen €100 uit gaat geven aan een vintage jurk als dat je stijl niet is, maar er is heel veel mogelijk met weinig geld en tot een bedrag van €25 oid zou ik het niet als weggegooid geld beschouwen. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Slik die kikker!
Grappig dat veel mensen hier denken aan de jaren '50 (al die TopVintage-jurkjes) als ze deze dresscode horen! Ik ben klaarblijkelijk al zo Pinterest-gehersenspoeld dat ik meteen aan zwierige chiffonjurkjes in pasteltinten met kant denk. Meer romantisch dan echt vintage, zeg maar. Geeft de uitnodiging daar nog richting aan, bijvoorbeeld door het design van de uitnodiging of de locatie, TO?

Denk zelf aan dit soort jurken:

http://www.asos.com/Elise ... talstyles=1479&gridsize=4

http://www.asos.com/asos/ ... =4&gridrow=1&gridcolumn=3

http://www.asos.com/oasis ... =4&gridrow=6&gridcolumn=1

Als je niet helemaal overboord wil gaan met je outfit, of deze jurken ècht je stijl niet zien, kan je het thema ook nog beperken tot je accessoires, zoals deze:

https://nl.pinterest.com/pin/439241769884335914/

https://nl.pinterest.com/pin/560557484844927320/

[...]

Dat vind ik dus ook. Binnen onze sociale kring was het ook ineens een trend. Dresscodes voor bruiloften, en dan ook van die niet echte!

In het wit

In het rood

jaren 60....

En dat alleen maar omdat het bruidspaar een paar leuke foto's in het album wil. Je weet wel, dat album waar je na 2 jaar niet meer inkijkt, en tijdens de echtscheiding elkaar de hersens mee in kan slaan....

Bij de vierde dresscode bruiloft hebben we het bruidspaar gefeliciteerd, en een envelopje overhandigd. In die envelop zat geen geld, maar de kassabonnetjes van de kleding die we aangeschaft hadden. Daarna zijn we nooit meer voor dat soort bruiloften uitgenodigd!Waarom ben je gegaan als je van plan bent om een onmetelijk onbeschofte hork uit te hangen?

[...]

In het wit

In het rood

jaren 60....

wat kinderachtig van jullie.

Dresscode Rood of iets dergelijks is toch gewoon makkelijk. Rood jurkje of een rood accent en klaar. Hoef je ook niet enorm op kosten gejaagd te worden en als je iets kiest wat je ook op andere gelegenheden kan dragen heb je gewoon leuk wat extra's in de kast hangen.

Ik koop trouwens bijna altijd iets nieuws voor een bruiloft. Ik heb er toch niet 5 per jaar dus dat kan makkelijk.

Bij de ene bruiloft is er wel een dresscode (de ene keer een officiële, de andere keer een vage zoals Lente) bij de andere niet. Maar elke keer weet ik wel iets uit te zoeken wat binnen mijn smaak en budget èn in de evt dresscode valt. Nadien draag ik mijn feestjurken naar andere feestjes en soms ook gewoon zo.

Als mensen een dresscode hanteren als Gala of Middeleeuws zou ik lekker een jurk huren, want zoiets kopen is te duur en ik zou het nooit meer dragen naderhand
quote:Starshine schreef op 14 mei 2016 @ 17:13:

[...]

wat kinderachtig van jullie.

Dresscode Rood of iets dergelijks is toch gewoon makkelijk. Rood jurkje of een rood accent en klaar. Hoef je ook niet enorm op kosten gejaagd te worden en als je iets kiest wat je ook op andere gelegenheden kan dragen heb je gewoon leuk wat extra's in de kast hangen.

Ik koop trouwens bijna altijd iets nieuws voor een bruiloft. Ik heb er toch niet 5 per jaar dus dat kan makkelijk.

Bij de ene bruiloft is er wel een dresscode (de ene keer een officiële, de andere keer een vage zoals Lente) bij de andere niet. Maar elke keer weet ik wel iets uit te zoeken wat binnen mijn smaak en budget èn in de evt dresscode valt. Nadien draag ik mijn feestjurken naar andere feestjes en soms ook gewoon zo.

Als mensen een dresscode hanteren als Gala of Middeleeuws zou ik lekker een jurk huren, want zoiets kopen is te duur en ik zou het nooit meer dragen naderhand

Nou dank je de koekoek dus!

Ik begrijp werkelijkwaar niet hoe mensen het in hun kop halen om tijdens een bruiloft ook nog van alle gasten te verwachten dat ze in rood, blauw, oranje, vintage, jaren 60, of middeleeuws gekleed gaan.

Wees blij dat die mensen willen komen op zo'n dag. je jaagt echt gasten weg op deze manier. Om nog maar te zwijgen van de stress en spanning die het sommige mensen oplevert.

Mijn broertje moest ook zo nodig trouwen. En z'n aanstaande bruid is nogal van het geld en de oppervlakkige uiterlijkheden. Trouwen in een kasteel, met overdag als dresscode Cocktail, en 's avond Black Tie. Mijn moeder, (74, AOW, klein pensioen en een man die niks wil...) heeft weken in de stress gezeten of wat ze allemaal aan moest en wie dat ging betalen. Vooral ook omdat mijn aanstaande schoonzus 4 weken voor de bruiloft ook nog even subtiel liet weten dat ze " van de beide moeders wel iets speciaals verwachtte...." Nee, lekker is dat!

Uiteindelijk heb ik de jurk van mijn moeder betaald en m'n vader een smoking gehuurd. Cocktail konden ze nog wel iets mee. Maar dat geintje heeft me los van cadeau's en dergelijke alleen al voor 1800 euro aan kleding gekost. Ons gezien met 2 kinderen, en de avondkleding van mijn beide ouders.

Nee, leuk hoor zo'n dresscode!
jouw leven is een keuze
Ik zou sowieso iets nieuws kopen voor een bruiloft en het gaat me dus niet om het geld. Maar ik heb een heel moeilijk lichaam. Blote benen en blote armen heb ik nooit. Zo'n jurkje is dus onmogelijk. Veel lange jurken zijn zonder mouwen.

Er is weinig kleding waar ik me goed in voel. Het minste dat ik dus zou willen is zelf mijn stijl uitkiezen. Zo'n wijde broek vind ik wel mooi, maar ik zou nooit een blouse in mijn broek doen. Daar ben ik niet slank genoeg voor.

Ik zou wekenlang in paniek zijn na zo'n uitnodiging en zou wellicht een smoes bedenken en niet gaan.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.

[...]

Wat ontzettend lomp (mocht je dit echt gedaan hebben).

Zo kom je wel van je vrienden af.

Kon je dan echt nergens iets vinden dat bruikbaar was die dag én dat je later nog zou dragen?

Als ik niks kan vinden dan heeft het bruidspaar gewoon pech en kom ik in kleding die buiten de dresscode valt.

Niemand die daarover klaagt.
Ik zou even bij het bruidspaar navragen wat zij onder vintage verstaan. Misschien bedoelen ze heel wat anders dan jij of wij denken. En dan kun je nog bepalen of het de moeite is om iets specifieks aan te schaffen.

[...]

In het wit

In het rood

jaren 60....

Ik heb een ontzettende hekel aan dresscodes, zéker van die quasiregels als rood, Ibiza of vintage. Ik vind het onbeleefd om je gasten op kosten te jagen.

1800 euro voor een gezin in dresscode is te gek om los te lopen.

Maar die bonnetjes in een envelop, vind ik kort door de bocht, al kan ik het me voorstellen dat je het helemaal gehad had met de dresscodes. Maar daar kon dat 4e bruidspaar niets aan doen.

Je had er ook voor kunnen kiezen om niet te gaan óf om wel te gaan, maar je niet aan de dresscode te houden.

Gelukkig heb ik slechts één bruiloft meegemaakt met dresscode "feestelijk". Wat helemaal niets zegt, dan kan alles zijn.

Er liepen dus dames in gala maar ook dames in vintage cocktailjurkjes met de rafels er aan en kapotte ritsen.
Wat een rot thema! Een leuke vintage jurk is vaak ook echt prijzig en dat allemaal voor een jurk die je maar 1 x draagt. Ik zou hem proberen 2de hands te halen!
Altijd blijven lachen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven