Mode & Beauty alle pijlers

Bruiloft met dresscode

12-05-2016 20:27 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb binnenkort een bruiloft, ben uitgenodigd voor het avondfeest en daar zit de dresscode Vintage bij.

Ik vind het zo'n lastig thema en ben een beetje de kluts kwijt.. Hebben jullie misschien ideeën/suggesties? Wil er niet al te veel aan uitgeven, en het liefst iets wat ik daarna nog in het dagelijks leven aan kan. Dacht zelf misschien aan pasteltinten of iets?

Heb als optie ook nog een zwart/donkerblauw jurkje of zwart rokje met blousje, maar denk zelf dat zwart een beetje not done is?

Als jullie iets leuks zien bij een webshop ben ik erg benieuwd!

Alvast bedankt!
Is een Australian trainingspak inmiddels niet ook al als vintage te bestempelen? Have fun!
If you ain't first, you're last
quote:Starshine schreef op 17 mei 2016 @ 16:40:

[...]

wat doe je dan aan naar een feestje?

Hangt beetje af van het seizoen.

Maar meestal iets à la een zwarte (effen) broek met een leuk truitje of tuniek.

Tuniek koop ik dan soms nieuw, maar zorg ik dat een model is dat ik nadien vlot kan afdragen.

Anders vis ik gewoon iets uit de kast.

Echt niet dat ik me in een bloemen- of roze jurk (of eender welke jurk) ga hijsen.

Da's alleen maar goed om bij binnenkomst de hele tent te doen gieren van 't lachen.

Net zoals ik me behoorlijk belachelijk zou vinden met bijvoorbeeld zo'n lelijke bril.

En het gewoon verloren geld zou vinden voor uiteindelijk waarschijnlijk dat ding maar 5 minuten op mijn neus te hebben.

Dan spendeer ik dat geld liever aan 't cadeau.
prima toch? Zolang je niet als 'statement' bonnetjes gaat inleveren of bij dresscode flower power in punk kledij aankomt.
Nou het is al gezegd, met deze dresscode kun je juist alle kanten op. Je pakt gewoon een jurkje dat je leuk vindt uit je kast, riempie eromheen met een gesp, je doet een leuke bloem in je haar of om je pols, eventueel scoor je bij een of andere vintage website nog een tasje en klaar ben je. Volgens mij ben je dan voor een paar tientjes klaar.

In het algemeen vind ik het belachelijk dat je op last van een bruidspaar jezelf in een of andere verkleedjurk moet hijsen terwijl je er ook wel stijlvol bij had kunnen lopen voor hetzelfde geld. Mag ik alsjeblieft zelf bepalen wat ik aan doe. Ik kom heus netjes. Maar ja, ik vind dat de gemiddelde trouwerij sowieso een hoog verkleedfeestje- en zelfverheerlijkingsgehalte heeft.

Overigens geen reden om het bruidspaar de rekening van de kleding te presenteren. Als er belachelijke kledingeisen gesteld worden ga ik niet of toch in een outfit die mij wel aanstaat. Al is het 100 x naaste familie die trouwt.
quote:amarna schreef op 17 mei 2016 @ 16:25:

[...]

Met dúidelijke dresscodes is niets mis. Daar zijn strikte regels voor. De regels voor cocktail, black tie, white tie, city chic/stadskostuum zijn overal te vinden.

De overige "dresscodes" vind ik echt grote onzin. Ik vraag me af waarom een bruidspaar dresscode "alles is liefde" verordonneert. Staat dat zo leuk op de foto's als oom Herman en tante Bets in hartjeskleding verschijnen?

Echt, ik vind zo'n verzonnen dresscode enorm kinderlijk.

Grappig, ik heb dat precies andersom.

Zo'n onzin-dresscode vind ik wel leuk, omdat je er alle kanten mee op kunt en het zo duur of gek kunt maken als je maar wilt.

Juist die strikte dresscodes vind ik verschrikkelijk, omdat je ermee echt op kosten wordt gejaagd. Ik zie mezelf echt niet in een galajurk lopen, ben ik helemaal geen type voor. En mijn man krijg ik met geen tien paarden in een pak, no f*cking way. Wij hebben dan ook serieus uitnodigingen laten lopen daarom, zelfs van iemand in de familie die ons heel na staat. Jammer maar helaas, we willen best wát concessies doen, dus aanpassingen in de zin van 'iets roods, iets bling of iets vintage', maar we gaan niet van top tot teen carnaval spelen. Want zo voelt dat voor ons, een galajurk en een pak: als carnaval.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:Dragisa schreef op 17 mei 2016 @ 16:41:

[...]

Nou nee hoor, dit heeft ze echt gedaan.

We hebben het overigens net zo lomp opgelost als de uitnodiging was:

Bij de vierde dresscode bruiloft hebben we het bruidspaar gefeliciteerd, en een envelopje overhandigd. In die envelop zat geen geld, maar de kassabonnetjes van de kleding die we aangeschaft hadden. Daarna zijn we nooit meer voor dat soort bruiloften uitgenodigd!

En er nog super trots op zijn ook.

Dan heb je dus geen spoortje fatsoen in je donder,sorry. Je eigen oplossing lijkt mij heel beschaafd.

Klopt echt gedaan en nog geen dag spijt van gehad. De reacties op dit forum sterken mij in mijn beslissing. En geen fatsoen? Minstens net zo veel of zo weinig fatsoen als verliefde bruidsparen die ter meerdere eer en glorie van zichzelf alle bruiloftgasten op idioot hoge kosten jagen, om nog maar te zwijgen over de stress van de ronduit debiele "vintage" of "alles is liefde" (kots! Kots!) Dresscodes

En iemand riep " dat kost geen drol". Je kan een ander niet in de portemonnee kijken. 2 euro kan voor iemand met een uitkering en 3 kinderen al heul veul geld zijn!!!
jouw leven is een keuze
als 2 euro al teveel is, is opdraven op een bruiloft ook teveel. Tenzij het op fietsafstand is.

Maar goed, ik snap dat jij sinds het bonnetjesincident niet meer uitgenodigd wordt. Ik denk dat veel bruidsparen het fijn vinden dat ze je nu met een gerust hart konden overslaan ipv een beleefdheidsuitnodiging af te geven.
quote:merano schreef op 17 mei 2016 @ 15:25:

Een beetje zuinige oma heeft een kast vol vintage was ook mijn eerste gedachte
quote:Starshine schreef op 17 mei 2016 @ 18:36:

als 2 euro al teveel is, is opdraven op een bruiloft ook teveel. Tenzij het op fietsafstand is.

Maar goed, ik snap dat jij sinds het bonnetjesincident niet meer uitgenodigd wordt. Ik denk dat veel bruidsparen het fijn vinden dat ze je nu met een gerust hart konden overslaan ipv een beleefdheidsuitnodiging af te geven.

"Opdraven" op een bruiloft heeft niets met geld te maken. Je gaat naar een bruiloft omdat je het bruidspaar wil feliciteren en wil delen in de vreugde en het geluk. Als je dan vervolgens op een uitnodiging ziet dat er een zus-of-zo-dresscode is, en je realiseert je dat je je dat financieel niet kan permitteren, omdat je gewoon wat minder geluk hebt gehad in het leven, dan is dat pijnlijk. Het is pijnlijk als je, hardwerkend voor een minimumloon, een gezin moet voeden, je man werkeloos op de bang zit en niet aan een baan komt omdat 51 jaar voor de arbeidsmarkt oud is, en je dus niet naar die bruiloft gaat van die vrienden of familie die je dierbaar zijn. Niet omdat het niet zou kunnen, want natuurlijk heeft het bruidspaar daar begrip voor. Maar je gaat niet uit schaamte. Schaamte omdat iedereen er in rood, wit, paarsgeel-gestreept, goudkleurig, vintage of in harnas rond loopt, en jij niet, en jij dus opvalt. Omdat je het gevoel hebt dat iedereen naar je kijkt. je be- en veroordeelt, achter je rug om kletst, en je een arme sloeber vindt.

Dat is namelijk ook wat er gebeurt als er om een dresscode gevraagd wordt. je sluiten mensen buiten.

Jij reageert in dit topic keer op keer alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je kasten vol kleding hebt in alle kleuren en stijlen, en dat je er met 1 of 2 leuke accessoires zo even wat leuks van kan maken.

Prijs je daar maar gelukkig mee, want er zijn een heleboel mensen die dat niet hebben en niet kunnen betalen.

Overigens heb ik zelf een andere, persoonlijke reden om niet mee te doen aan die dresscode flauwe kul. Ik koop geen dingen/zaken/kleding voor 1 specifiek doel. Ik probeer mijn footprint zo klein mogelijk te houden door er niet als een malle op los te consumeren. Kleding aanschaffen of huren voor zo iets achterlijks als de mooie trouwfoto's van een ander horen daar mijns inziens ook bij. gehypte, commerciële flauwe kul, waar ik niet aan mee wens te doen.

ter info;

mijn bonnetjes-gate is in eerste instantie uitgelopen op een relletje, waarvoor ik de volledige verantwoordelijkheid heb genomen. Mijn statement is uiteindelijk over gekomen, ik heb bruidspaar mijn excuses aangeboden en enorm uitgebreid voor ze gekookt, bruidspaar echter, heeft óók excuses gemaakt; ze hadden geen seconde stil gestaan bij het feit dat dresscodes voor sommige gasten ongewenst/ongewild/onbetaalbaar zijn.

En we worden nog steeds uitgenodigd voor bruiloften. In onze sociale kring zijn dresscodes niet langer gewenst.....
jouw leven is een keuze
Tjonge wat neem je het serieus.

En ja. Je kan ook met een klein budget, spullen die je al hebt en misschie wat dingen die je leent wat leuks in elkaar zetten.
quote:Starshine schreef op 17 mei 2016 @ 22:30:

Tjonge wat neem je het serieus.

En ja. Je kan ook met een klein budget, spullen die je al hebt en misschie wat dingen die je leent wat leuks in elkaar zetten.

Misschien zou jij meer zaken ook eens serieus moeten nemen!!!

Het leven is niet voor iedereen één grote aflevering van Friends of Sex and the city!

Een beetje meer sociaal omgevingsbewust doet echt geen pijn hoor.
jouw leven is een keuze
Mijn god
quote:2east schreef op 17 mei 2016 @ 22:55:

[...]

Het leven is niet voor iedereen één grote aflevering van Friends of Sex and the city!

Kom op, je kunt ook best sociaal omgevingsbewust en serieus zijn zonder onbeschoft en zo zwaar op de hand te zijn als jij het nu doet voorkomen, hoor.

Ik ben een prototype geitenwollen sok, maar wel een vrolijke.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
@dana

Het valt reuze mee. Kom zwaarder over dan ik ben, maar irriteer me aan de gemakzucht waarmee hier geroepen wordt: "dan koop.je toch even" "ach voor een paar euro" "kost geen drol".

Dat soort uitspraken. Ik ken echt mensen die zich bezwaart voelen, weg blijven en/of zich schamen wanneer ze niet mee kunnen doen aan iets, omdat ze het zich financieel niet kunnen permitteren.
jouw leven is een keuze

[...]

Wat een trauma.

Je moest eens weten.
quote:2east schreef op 17 mei 2016 @ 23:03:

@dana

Het valt reuze mee. Kom zwaarder over dan ik ben, maar irriteer me aan de gemakzucht waarmee hier geroepen wordt: "dan koop.je toch even" "ach voor een paar euro" "kost geen drol".

Dat soort uitspraken. Ik ken echt mensen die zich bezwaart voelen, weg blijven en/of zich schamen wanneer ze niet mee kunnen doen aan iets, omdat ze het zich financieel niet kunnen permitteren.Je bleef niet weg. Je kocht wat men wilde en hebt bonnetjes ingeleverd.
Ik weet trouwens niet waar je vandaan haalt dat ik kasten vol kleren heb en oneindig budget om van alles te kopen.

Er wordt hier enorm afgegeven op dresscodes omdat de meesten gewoon niet weten wat ze ermee aanmoeten en het van de gekke vinden om kledingte kopen die ze niet willen. Nou, dan geef ik wat tips hoe je het goedkoop en simpel toch een beetje aan kan kleden. En ja, een gekke accessoire van de feestwinkel kost dan inderdaad een drol in vergelijking met een hele gestylde outfit. Een galajurk is heel duur, dus huren voor een paar tientjes is dan spotgoedkoop. En goed voor je footprint want die huurjurk wordt vaker gedragen dan als je er een koopt.

Dat was het enige dat ik aan wilde geven. Het is echt niet nodig je hele financiële situatie op tafel te gooien. Ik ben daarvan niet onder de indruk en heb ook geen zin in een wedstrijdje wie het het zwaarst heeft.
2east, wat ongelofelijk triest van jullie. En wat zal dit "statement" van jullie veel besproken zijn. En vooral trots blijven hoor op zoveel lef en durf van jullie kant. De kassabonnen als cadeau......
quote:Mietrot schreef op 17 mei 2016 @ 16:35:

[...]

Ik sta voor geen meter met jurkjes met mijn maat 52.

Die trek ik dus sowieso niet aan, ook niet voor een huwelijk.

Voel ik me de hele avond een verklede aap en straal ik dat ook uit.

Hartjes versus maat 52 is ook gewoon schrikbarend. Net zoals ik niet sta met roze.

Bloemenjurken en ik ... gewoon gieren hoe lelijk ik er dan uitzie. Echt niet dat ik daar ook maar 1 cent aan uitgeef (zelfs niet als huur - naast dat ze bij verhuurbedrijven echt geen maatjes 52 hebben).

Ik heb nog getwijfeld om mijn eigen gasten in zwemkostuum te laten komen .

Maar ik ben toch echt getrouwd zonder dresscode en de foto's zagen er toch echt prachtig uit.

Dus ja, ook de foto van mijn neef, die toch echt in gescheurde jeans was. Net zoals mijn schoonbroer ook een (scheurloze) donkere jeans aan had.

Ik wou dat mensen zichzelf konden zijn op ons feest. Vond ik 100 keer belangrijker dan één of andere idiote kleur of thema.

En ik had ook geen zin dat iedereen nodeloze kosten (want ook al die accessoires kosten geld!) moest maken.

Er zijn leuke jurken te koop voor grote maten. Je hoeft je echt niet te schamen voor je figuur.

Ik heb maat 48/50 en draag graag jurkjes. Niet met minibloemetjes, maar een flink patroon staat ook grote maten leuk.

Bij Ulla Popken hebben ze leuke jurken voor grote maten. Met een goede pasvorm. Heb er vorige week 2 gekocht.
quote:Starshine schreef op 17 mei 2016 @ 23:48:

Ik weet trouwens niet waar je vandaan haalt dat ik kasten vol kleren heb en oneindig budget om van alles te kopen.

Er wordt hier enorm afgegeven op dresscodes omdat de meesten gewoon niet weten wat ze ermee aanmoeten en het van de gekke vinden om kledingte kopen die ze niet willen. Nou, dan geef ik wat tips hoe je het goedkoop en simpel toch een beetje aan kan kleden. En ja, een gekke accessoire van de feestwinkel kost dan inderdaad een drol in vergelijking met een hele gestylde outfit. Een galajurk is heel duur, dus huren voor een paar tientjes is dan spotgoedkoop. En goed voor je footprint want die huurjurk wordt vaker gedragen dan als je er een koopt.

Dat was het enige dat ik aan wilde geven. Het is echt niet nodig je hele financiële situatie op tafel te gooien. Ik ben daarvan niet onder de indruk en heb ook geen zin in een wedstrijdje wie het het zwaarst heeft.Voor mezelf zou ik het niet moeilijk vinden. Maar wat moeten mijn ouders van 80 met een dresscode "goud"? Die zitten daar maanden over te piekeren. En ik krijg mijn man van 56 écht niet in een overhemd met hartjes.
dan doen ze er toch lekker niet aan mee. Je zult vast niet weggestuurd worden. Mensen nemen het allemaal veel te serieus en in plaats van zelf iets grappigs bedenken gaan ze er tegenaan schoppen en vervelend zitten doen, terwijl het bruidspaar zich van geen kwaad bewust is en gewoon wat leuks wil doen.
quote:Starshine schreef op 18 mei 2016 @ 08:41:

dan doen ze er toch lekker niet aan mee. Je zult vast niet weggestuurd worden. Mensen nemen het allemaal veel te serieusMijn ouders doen er zeker niet aan mee. Maar niet nadat ze zich zenuwachtig hebben gemaakt of ze niet uit de toon vallen of het bruidspaar niet teleurstellen. Dat kan toch de bedoeling van het bruidspaar niet zijn?
Als ik een dresscode krijg en ik heb geen geld om daar aan mee te doen (overigens pas één bruiloft gehad die er geen had), dan zou ik niet lopen miepen of de bonnetjes geven, zoals 2east doet. Wat ik zou doen is het bruidspaar bellen/mailen en aangeven dat het een probleem is voor mij en vragen of zij misschien een oplossing weten. Stuk makkelijker dan kinderachtig doen en en heisa lopen schoppen.

Zag trouwens iemand die zei dat origineel vintage duur is, maar ik heb originele stukken voor minder dan een jurk van de h&m. Dus dat valt ook reuze mee. Nagemaakte kleding is overigens geen vintage, maar gewoon retro, niks mis mee, maar ik snap niet waarom iedereen dat vintage noemt. Vintage is over het algemeen kleding van voor 1980. Dus helaas een aussie is nog niet oud genoeg
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
ik werk met ouderen en mijn ervaring is dat die zich over alles druk maken dat buiten de normale gang van zaken valt. Een bruiloft is sowieso iets om je druk over te maken, ook als er geen dresscode is, want dan maken ze zich alsnog druk over wat ze dan aan moeten, wat voor cadeau er moet komen (envelopjes huh? Willen ze enveloppen krijgen? Oh geld, maar hoeveel dan?) hoe ze er moeten komen, of ze wel op tijd naar huis kunnen, of het vlees tijdens het diner niet te taai is etc.

[...]

Sorry hoor maar..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven