Bang voor boosheid

13-05-2016 11:52 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo'n beetje mijn hele leven lang heb ik moeite met boosheid. In mijn familie wordt erg ongezond omgegaan met deze emotie, dus ik heb nooit geleerd om daar normaal mee om te gaan. Mijn oma (die tot mijn 5de verantwoordelijk was voor een groot deel van mijn opvoeding) kon absoluut niet tegen boosheid en had ook de traditionele Oost-Europese opvatting dat vrouwen altijd aardig en lieflijk moeten zijn. Mijn moeder kan ook niet tegen boosheid en liet het me niet toe om boosheid of kritiek naar haar toe te uiten. Ik kreeg dan altijd te horen dat ik een ondankbaar kind was, dat mijn emotie niet echt was maar gekopieerd van tv (jongerenseries waarin pubers naar hun ouders schreeuwden), dat boosheid iets slechts en lelijks was. Als ik dan, na alles lang opgekropt te hebben, heftig tegen haar uitbarstte, werd ik dagenlang doodgezwegen. Zelf kan ze ook niet op een gezonder manier aangeven wat haar dwarszit, maar kropt alles op, terwijl ze ondertussen gemene, passive-agressive opmerkingen maakt tegen de persoon op wie ze boos is.

Ik heb thuis dus geleerd dat boosheid iets slechts is, dat het niet geuit mag worden, en dat ik alleen goedkeuring kreeg van mijn moeder als ik me gedroeg zoals zij het wilde. Ik ben hier al lang mee bezig, ook in therapie, maar die overtuiging zit er nog steeds diep in. En ondertussen borrelt het binnenin mij. Ik ben eigenlijk best opvliegend van aard. Ik word snel boos, maar het is ook snel weer over, mits ik het kan uiten. Meestal lukt me dat echter niet, door de diepe overtuiging dat boosheid slecht is en mij tot een slecht mens maakt. Daardoor krop ik het op en barst ik op een gegeven moment uit om iets kleins. Dit gebeurt niet vaak, ik weet zelf ook wel dat het onredelijk is en ik probeer het te voorkomen. Maar soms gebeurt het toch, en omdat ik niet wil dat mijn omgeving er last van heeft, keert de boosheid zich tegen mezelf. Ik doe mezelf niks aan, maar word wel zo verschrikkelijk boos dat ik op een gegeven moment een black-out krijg en uren later versuft en uitgeput wakker word.

Een paar jaar geleden kreeg ik een relatie met een man die nogal met zichzelf in de knoop zat en bij wie ik het nooit goed kon doen. Hij had commentaar op alles, van mijn kleding tot hoe ik de kopjes in de kast zette. Als ik ergens mee zat wat betreft onze relatie of zijn gedrag, wist hij het altijd zo te draaien dat het aan mij lag of hij weigerde om er überhaupt over te praten. Ook had hij regelmatig woede-uitbarstingen die in zijn ogen volkomen gerechtvaardigd waren. Na drie jaar zat ik er helemaal doorheen, liep constant op mijn tenen, gaf mezelf de schuld van alles en vond mezelf een slecht en lelijk mens. Uiteindelijk trok ik het niet meer en heb ik de relatie beëindigd. Deze relatie heeft me ook diep geraakt, het was een grote schep bovenop de toch al grote chaos in mij.

En nu ben ik een paar jaar en een paar stappen verder, maar ik kan nog steeds niet gezond met boosheid omgaan. Ik vind het nog steeds lastig om mijn boosheid te uiten omdat ik mezelf dan een slecht mens vind. Ik vind ook nog steeds lastig om kritiek te uiten omdat ik bang ben dat de ander dan boos op mij wordt. Ik kan daar soms zo bang voor zijn, dat ik paniekaanvallen krijg. Ik loop er telkens tegenaan. In mijn functie van leidinggevende waarbij ik regelmatig mensen op hun functioneren moet aanspreken, in mijn relaties met mannen, en uiteraard nog steeds bij het contact met mijn moeder. Ik heb therapie en ik heb voor mezelf ook redelijk duidelijk wat de oorzaken zijn, maar het zit zo ontzettend diep.

Wat ik met dit topic wil? Een beetje van me af praten, omdat ik er momenteel best wel mee zit, maar ik ben ook op zoek naar tips. Hoe gaan jullie om met boosheid? Hoe kalmeer je jezelf als je bang bent dat een ander boos wordt? En als dat gebeurt, hoe ga je daar mee om? Alle tips zijn meer dan welkom, want ik ben het zo beu om met al die opgekropte woede en angst rond te lopen.
Slik die kikker!
Wat een eerlijke post.

Ik denk dat het een kwestie van oefenen is. Vooral met dat opkroppen. Probeer sneller te zeggen dat je iets niet prettig vindt, dan komen er niet steeds dingen bij die voor boosheid zorgen. Assertiever zijn.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je emoties en een ander dus ook voor de zijne. Dus als iemand boos wordt om wat ik zeg, dan ligt de verantwoordelijkheid voor die boosheid bij diegene. Dat hoef ik niet op te lossen.
Waar ben je bang voor als iemand anders boos op je wordt? Kun je voor jezelf nagaan of die angst reëel is?
Het is niet zozeer boosheid wat ik lees, maar meer het opkroppen van ergernissen en frustraties. Ik herken dat wel: zo lang niks blijven totdat je niet meer kan en dan komt het er explosief uit.

Als je echt boos bent trouwens, moet je dat wel kunnen uiten, maar het moet wel rechtvaardig zijn. Als je bedrogen wordt bijvoorbeeld, daar mag je echt boos om worden. Boos worden om een kopje wat verkeerd staat, slaat nergens op. Dat is ergernis, geen woede. Zo zie ik het het hoor en als je het zo bekijkt: hoe vaak ben je dan eigenlijk echt boos?
@ Mariposita: Dankjewel. Ik ben ervan overtuigd dat elke échte verandering begint met eerlijkheid (ook naar jezelf toe), hoe pijnlijk dat soms ook is.

Je geeft hele goede tips. Het zijn dingen die al probeer te doen, alleen val ik nog regelmatig terug in oude patronen, zeker als ik met veel stress te maken heb, zoals nu. Maar het is goed om er regelmatig aan herinnerd te worden.

Die verantwoordelijkheid voor je emoties, pffffff. Dat is zo ontzettend waar, maar zo moeilijk. Ik ben opgevoed met het idee dat anderen verantwoordelijk zijn voor wat je voelt en dat je niet naar je eigen gedrag hoeft te kijken, maar hen daar een rotgevoel over moet geven. Zo ontzettend verkeerd. Ik doe mijn best om me dit voor ogen te houden, maar wat boosheid betreft gaat het nog regelmatig mis. Kwestie van oefenen inderdaad.

Ik ben vooral bang voor afwijzing, denk ik. Dat komt vanuit een diepgewortelde onzekerheid. Maar buiten dat om, kan ik net zoals mijn oma en moeder ook gewoon niet tegen boosheid an sich. Ik vind het bijvoorbeeld erg vervelend als mijn buren weer eens ruzie hebben, ik word daar echt bang van.

@Lupine: Goed punt, er zit een hoop frustratie tussen. Die grens is bij mij vaag, alles wordt op een grote hoop gegooid dus dat is echt iets om beter op te letten. Maar ik ben ook daarnaast ook echt boos. Boos op mijn ouders, boos op mezelf dat ik me jarenlang zo heb laten behandelen, boos om andere erg vervelende dingen die in mijn leven gebeurd zijn. Ik heb dat nooit kunnen uiten, vanuit de overtuiging dat boosheid slecht is en ik daar boven moet staan. Er moet nog een hoop shit verwerkt worden.
Slik die kikker!
Zou het helpen om eens heel eerlijk met mensen die je vertrouwt te praten over of jouw angst voor afwijzing terecht is? Zelf heb ik daar ook mee geworsteld, vooral met angst voor ruzies. En vriendinnen zeiden me stuk voor stuk dat een ruzie niet gelijk staat aan einde vriendschap. Juist door er over te praten met hen, is die angst verminderd.

Opkroppen is ook ergens ook niet eerlijk naar anderen toe. Want je laat dingen toe waar je het eigenlijk niet mee eens bent. Maar hoe moet die ander weten dat die over je grens walst als jij niet duidelijk maakt waar die grens ligt?
Boosheid is een zeer gezonde emotie. Elk mens is weleens boos. Het ligt natuurlijk aan de persoon waarom, het kan iets kleins zijn, maar ook pas als er van alles gebeurd is. Boosheid moet je ook uiten, mijn inziens. Anders stapel je het inderdaad op en ontplof je later om iets onbenulligs.

Ik ben ook bang voor andere mensen als ze echt kwaad zijn. Dat vind ik gewoon heel eng. Als iemand boos wordt in mijn omgeving ga ik het liefste weg, of ik hoor het in stilte aan, hopend dat het niet op mij richt en snel over is. Ik ben overigens niet hetzelfde opgevoed, bij ons was boosheid een gewone emotie.

Zelf kan ik echt ontzettende woedeaanvallen krijgen. Dan moet die woede eruit en moet er iets kapot of met de deuren geramd worden. Ik zal nooit iemand slaan of schreeuwen, het richt zich alleen op dingen.

Mijn zwager heeft hetzelfde. Daar zitten gaten in de deuren, omdat een van z'n kinderen hem het bloed onder de nagels vandaan haalde. (Kan ik me overigens heel goed voorstellen. )
Misschien een hele domme opmerking, maar zou een vechtsport iets kunnen zijn? Bijvoorbeeld kickboxen? Dan hoef je je boosheid niet uit te spreken, maar kan je het fysiek kwijt. Ik kan me voorstellen dat dat ook iets doet met het loslaten en de eerste stap geeft tot het 'verwerken' van de emotie boosheid.

Overigens herken ik het wel, in mijn familie wordt van je hart geen moordkuil gemaakt en spreken we 'boos zijn' direct uit. Dan wordt er wel eens met een deur gesmeten of boos weggestampt, maar dan is het daarna ook goed. In mijn schoonfamilie is dat niet zo, en wordt er niet zo mee omgegaan, terwijl er ook echt wel eens dingen borrelen onder de oppervlakte. Mijn partner kan dus ook ineens boos zijn, en dan knalt het er (soms op een onverwacht moment) heel erg uit.
Ik herken je verhaal. Ik kan ook moeilijk omgaan met boosheid. Mijn moeder betrok boosheid ook altijd meteen op zichzelf.

Als ik boos ben probeer ik toch altijd netjes te blijven en rustig te zijn. Ik uit nooit de echte boosheid. Soms heb ik zin om ook een keer gewoon ruzie te maken of echt boos te zijn, maar ik ben gewoon bang voor de gevolgen.

Terwijl andersom als iemand boos is op mij, ik ook geen idee heb hoe ik er mee om moet gaan. Ik loop ook al gauw op mijn tenen.

Ik lees graag mee.
@Mariposita: Niet eerlijk naar anderen toe, da's een goeie, zo had ik het nog niet bekeken! Dat komt vanuit het opgroeien met de overtuiging dat anderen op de één of andere mysterieuze manier je grenzen moeten aanvoelen. Rationeel gezien weet ik dat dat belachelijk is, maar zoals jij het stelt had ik het nog niet bekeken en dat gaat me zeker helpen.

De persoon met wie ik het liefst daarover zou praten is daar helaas niet ontvankelijk voor. Ik zou zo graag tegen mijn moeder willen zeggen dat boosheid gewoon moet kunnen en dat ze me daarvoor niet telkens moet afwijzen. Maar zo'n gesprek alleen al zou leiden tot ellende. Met vrienden gaat dit gelukkig redelijk goed. In relaties is het nog vallen en opstaan, ik ben in ieder geval al zover dat ik geen mannen meer aantrek die net zo zijn als mijn ex, en dat vind ik al een grote stap vooruit!

@Woldertje: Mag ik vragen wat jij vindt van je woedeaanvallen? Want ik zou mezelf dan ontzettend schamen en mezelf een heel slecht mens vinden, maar mijn beeld is ontzettend vertekend. Ik merk ook dat ik het bij andere mensen een teken van zwakte vind. Hopelijk komt dit niet te veroordelend over, ik probeer gewoon een beeld te krijgen van hoe andere mensen erin staan en wat gezond is.

@Clemance: Dat is helemaal geen stomme opmerking. Beweging/sport is een hele goeie manier om alles er even "uit te gooien". Helaas ben ik chronisch ziek (en dat is ook een grote bron van boosheid en frustraties). Ik ben al lang blij dat ik met vallen en opstaan 32 uur per week kan werken. Maar ik dans veel op, gewoon in de woonkamer, dat is altijd al mijn manier geweest om af te reageren.

@Watson: Die neiging heb ik ook, dat rustig blijven. Hoe bozer ik ben, hoe kalmer ik probeer te blijven, zeker op mijn werk, bang dat ik anders helemaal uitbarst. Maar ik weet dus ook totaal niet wat normaal is wat dat betreft. Ik vind dat ik rustig en professioneel moet blijven naar mijn collega's toe, en ik "downplay" mijn boosheid, maar daardoor komt mijn punt niet altijd over en lopen mensen nog wel eens over me heen.
Slik die kikker!
Ik snap dat je daar het liefst met je moeder over zou willen praten, maar dat zou ik niet adviseren. Wel: iemand die jij goed kent en die jou goed kent, iemand die snapt waar je mee bezig bent en het beste met je voorheeft.
Ach wel ja Oost Europese roots. Ik heb door mijn opvoeding ook altijd problemen gehad met boosheid. Voor mijn gevoel mocht ik er vroeger niet zijn. Niet zoals ik ben want dat was te heftig. Ook lang bang geweest om echt m'n gevoel te uiten.

Daardoor idd vaak over m'n grenzen laten gaan.

Ik ben gewoon een heftige persoonlijkheid, incl boosheid. Met mijn ex perfect kunnen oefenen on dat te uiten want dat ging op een gegeven moment hard tegen hard.

Nu er afstand is van vooral mijn moeder ( wel gewoon contact maar ze zijn in het buitenland gaan wonen) en ik mijn ex gedumpt heb, na een belangrijke levensles, is het redelijk stabiel.

Ik mag er zijn, mijn mening ook en ik durf de confrontatie aan.

Maar in m'n achterhoofd is er altijd nog een klein stemmetje dat zegt; zou ne dat nou wel doen?
Ik herken je probleem van omgaan met boosheid. Niet vanuit mijn jeugd, want daar was gelukkig gewoon ruimte voor alle emoties, maar wel de heftigheid ervan. Het is soms een tsunami van woede, die in 1 keer over mij heen komt.

Ik heb ook de vervelende neiging dat ik een pleaser ben in relaties die dichtbij mij staan (vriendschappen, liefdesrelaties enz.) en daarnaast heb ik ook grote moeite met dominante mensen. Ik ben zelf ook dominant, dus als mensen met mij meedoen vind ik dat heel prettig, maar als ze erg hun stempel op de situatie willen drukken en nog dominanter dan ik zijn krop ik vaak mijn irritaties op of ik wil niet altijd zo lastig zijn (zeker als er een kern van waarheid in zit) en dan knal ik het er na een tijdje, als de emmer vol zit, in 1 keer uit en dat werkt niet.

Ik ben zelf in therapie gegaan (coaching) om hier meer over te weten te komen, maar ik heb helaas nog niet de oplossing gevonden hoe ik in de praktijk netjes en duidelijk mijn grenzen kan aangeven en hoe ik dat goed verwoord zodat ik niet te fel uit de hoek kom, dus daar kan ik je helaas niet in helpen, maar de zelfinzichten waren wel heel fijn.

Verder heb ik ook een traject van neurofeedback gevolgd om met woede om te leren gaan. Dit werkte voor mij niet, maar de slagingskansen schijnen wel heel hoog te zijn, dus wie weet is het iets voor jou.
Zo te zien zit aardig zijn voor iedereen en je emoties binnenhouden stevig bij je ingebakken. Dat laat je waarschijnlijk niet makkelijk los maar een assertiviteitstraining naast de therapie die je volgt lijkt me zo gek nog niet, er is helemaal niets mis mee als je voor jezelf opkomt.

Het lijkt erop dat de cultuur van je moeder van jou een robot heeft gemaakt maar je woont in Nederland, hier heerst een andere cultuur.

Je inhouden is niet goed, emoties zijn emoties en die hoef je niet te verstoppen, je hoeft ook niet iedereen te ontzien, ook je moeder/je ouders mogen best een keer met hun neus op een paar feiten worden gedrukt, wat lastig kan zijn want vaak verschuilen mensen zich dan meteen achter hun leeftijd en opmerkingen als: kinderen zeggen zulke dingen niet tegen hun ouders / (wat doe je lelijk tegen me / ik ben al oud / wees niet zo kattig, dit zijn mijn eigen ervaringen) en respect en zo, dat moet je, ook als oudere, verdienen en niet eisen, ook niet van je kinderen. Cijfer jezelf niet zo weg.

Dat je die relatie nog zo lang hebt kunnen volhouden vind ik eigenlijk wel knap. Het lijkt erop dat je ex wat narcistische trekjes had, of heeft waarschijnlijk, maar dat kan alleen een deskundige beoordelen. Iemand die zo zevert over kopjes die niet goed in een kast staan of de lepeltjes die aan de verkeerde kant op het schoteltje liggen en dan ook nog iedere keer rotopmerkingen maakt had ik na een paar maanden al op straat gezet, al was het alleen maar om te voorkomen dat ik hem zijn hersens zou inslaan. Ik ben niet zo agressief maar mensen kunnen soms tot het uiterste gaan en dan weet je maar nooit.

Kritiek uiten is niet makkelijk, zelfs opbouwende kritiek kan helemaal verkeerd worden opgevat, sommige mensen voelen zich meteen aangevallen, meestal omdat ze niet goed luisteren naar wat je zegt. Als je bijvoorbeeld zegt: "Piet, dit ziet er heel mooi uit maar lijkt het je niet nog net iets beter om dat voorwerp een andere kleur te geven?" interpreteert Piet dat misschien wel als "klootviool, ik zei blauw, niet groen".

Als je een functioneringsgesprek met iemand voert heb je een dossier voor je en naar ik aanneem ook aantekeningen als geheugensteuntje naast een aantal standaard vragen. Het zal waarschijnlijk ook niet bij ieder gesprek uitdraaien op ontslag, wat voor beide partijen pijnlijk kan zijn. Als iemand na een derde gesprek nog niet goed functioneert zou je alvast een opmerking kunnen formuleren die niet al te hard aankomt, bijvoorbeeld niet: "zo gaan we niet met je verder" punt, maar dat je, nadat je gevraagd hebt hoe hij of zij het werk ervaart, ziet dat hij of zij het na zo'n lange tijd nog steeds niet onder de knie heeft en dat het voor hem of haar beter is om naar een minder belastende (zware) functie uit te kijken, zo komt de aankondiging van een naderend ontslag net iets minder hard aan.

Ergernis of woede moet je niet inslikken, de ander blijft dan gewoon doorgaan en beseft misschien niet eens dat er iemand wordt gekwetst, (tenzij dat juist de opzet is) terwijl jij steeds bozer wordt, wees eerlijk tegenover jezelf. Denk aan je gevoel voor eigenwaarde.

Een boksbal werkt weliswaar om flink uit te razen maar het ding haalt de oorzaak van jouw boosheid niet weg.

Ik gebruik onderstaand trucje als iemand een opmerking maakt die me niet bevalt, misschien werkt het bij jou ook, je kunt het allicht proberen, misschien heb je het niet nodig, die vervelende relatie ligt achter je.

Ken je het principe van de kapotte grammofoonplaat? Die blijft soms hangen.

Probeer de ander zodra die een rotopmerking maakt te "blokkeren" door meteen meteen een wedervraag te stellen, bijvoorbeeld: "wat bedoel je?" of "wat wil je hiermee zeggen?" De ander wordt dan gedwongen om na te denken over die opmerking. De kans dat hij of zij zegt het zo niet te bedoelen maar dat jij het verkeerd opvat ligt voor de hand. Zet de kapotte plaat maar meteen weer op, stel dezelfde vraag, dit was een foute reactie van de ander.

Als je na enkele woorden merkt dat er moeizaam een verongelijkt antwoord aankomt, het betoog onderbreken, "dat vroeg ik niet", dan meteen weer de kapotte plaat opzetten, desnoods tien keer of meer en in dezelfde bewoordingen en met dezelfde (bij voorkeur lijzige) intonatie. Grote kans dat die ander die plaat zo zat wordt dat hij of zij in het vervolg wel uitkijkt en die opmerkingen inslikt. Als je tien keer dezelfde vraag hoort word je het wel zat.

Als je een beetje bent gevorderd en het principe van de kapotte grammofoonplaat toch nog niet naar volle tevredenheid werkt wordt het tijd voor een langere zin, bijvoorbeeld: "zou je me precies willen uitleggen wat je met deze opmerking bedoelt?" of "wil je me eens uitleggen waarom je toch altijd zulke rotopmerkingen tegen me maakt?"

Als de ander dan een wedervraag stelt, maak je kort en bondig duidelijk dat jij degene was die een vraag stelde. Verspil er niet teveel woorden aan want daarmee geef je de ander een opening.

Bij mij werkt het heel goed, bij een vriendin die een beetje jaloers is en soms bewust hatelijke opmerkingen maakt, een enge tante die gewoon een hekel aan me heeft (ik ook aan haar), mijn moeder die al zolang ik me kan herinneren met ontactische opmerkingen kan strooien zonder dat ze dat zelf beseft en bij mijn echtgenoot die nu en dan een ochtendhumeur heeft of 's avond weleens super chagrijnig is omdat hij moe is. Hij gaat dan zeuren over onbenulligheden en als ik daarop niet reageer, (als ik dat wel doe houdt hij het uren vol) komt er weleens een opmerking die ik niet pik. Dan zet ik meteen de kapotte plaat op.
verba volant, scripta manent.
quote:AllieBrosh schreef op 13 mei 2016 @ 13:50:

@Woldertje: Mag ik vragen wat jij vindt van je woedeaanvallen? Want ik zou mezelf dan ontzettend schamen en mezelf een heel slecht mens vinden, maar mijn beeld is ontzettend vertekend. Ik merk ook dat ik het bij andere mensen een teken van zwakte vind. Hopelijk komt dit niet te veroordelend over, ik probeer gewoon een beeld te krijgen van hoe andere mensen erin staan en wat gezond is.

Ik schaam me er in ieder geval niet voor, maar zo is mijn opvoeding niet geweest. Wat ik van de woedeaanvallen vind? Eigenlijk niet veel. Het is mijn inziens een gewone emotie die er soms uit moet. Anderen vinden wellicht dat als je zó boos kan worden dat je anger management moet doen, maar ik vind dat niet per se. Het gebeurt ook helemaal niet vaak, paar keer per jaar.

Ik vind mezelf geen slecht mens als ik om iets zó boos word. Het is wel een teken van zwakte inderdaad, dat je het niet met woorden af kan. Maar als ik zo boos ben en dan zou gaan praten word het schreeuwen en gillen. En dan zou ik wellicht over m'n woorden struikelen en daar dan nog bozer om worden (en dan gaat het zich tegen mezelf keren...). Nee dan liever hoe ik het nu oplos.
Dankjewel voor jullie uitgebreide antwoorden.

@Rooosjee: Erg herkenbaar. Je mag er niet zijn zoals je echt bent. Je moet een in mal passen en aan verwachtingen voldoen, anders wordt er flink over je geoordeeld. Het is benauwend, zeker als je deels in een westerse cultuur opgroeit en ziet dat het heel anders kan. Ik weet niet hoe dat voor jou was, maar waar ik vandaan kom, hebben moeder en dochters vaak een erg innige band. Dat is van de ene kant heel mooi, maar van de andere kant is het lastig om een gezonde afstand te bewaren en je grenzen aan te geven.

@Iris: Je coach zal het vast al verteld hebben, maar het schijnt zo te zijn dat datgene waar we moeite mee hebben bij een ander, iets zegt over hetgeen waar we moeite mee hebben bij onszelf. Dat kan twee kanten op werken. Je kunt je aan iets ergeren, omdat je stiekem meer van die eigenschap zou willen hebben, of omdat je iets voorgespiegeld krijgt wat je eigenlijk vervelend vindt bij jezelf. Dus die dominante mensen zijn eigenlijk een soort spiegel voor jou. En heeft jouw coach het met jou over de Roos van Leary gehad? Dat is een interessant hulpmiddel om te begrijpen waarom en hoe we ons gedrag aanpassen aan andere mensen.

Jammer dat de therapie niet heeft geholpen, maar het is zeker goed dat je die inzichten nu hebt. Soms heeft het ook tijd nodig voordat al die inzichten echt helemaal goed doordringen. Mijn persoonlijke ervaring is, dat al die inzichten ook nog moeten "klikken" in je hoofd. Mijn therapeut heeft het uitgebreid gehad over verantwoordelijkheid nemen over je eigen leven, je "locus of control", en ik wist het allemaal wel maar het kwam op de één of andere manier niet aan. Pas jaren later had ik ineens een "aha-moment" en zag ik glashelder mijn eigen aandeel in al mijn problemen. Het heeft blijkbaar een paar jaar moeten rijpen voordat ik er echt helemaal klaar voor was, terwijl ik het rationeel gezien al lang wist.

@MarianneDavids: Op jou ga ik even apart reageren, anders wordt mijn post wel erg lang
Slik die kikker!
@Marianne: Het heeft zeker te maken met cultuur. Ik ben opgevoed met de opvatting dat je je ouders (en sowieso iedereen die ouder was dan jij) moest respecteren. In Oost-Europa is respect voor je ouders een gegeven, niet iets wat verdiend moet worden.

Ik denk dat ik zo lang bij mijn ex ben gebleven omdat hij ook ontzettend leuk en charmant kon zijn en ik hunkerde naar zijn goedkeuring. Ik kon mezelf dat niet geven. Het was een herhaling van het patroon tussen mij en mijn ouders. Nu let ik daar heel scherp op. Zodra een man me doet denken aan mijn exen (want ik heb meer van dat soort prachtexemplaren gehad) en ik merk dat ik op mijn tegen ga lopen, weet ik dat het foute boel is. Ik heb eindelijk geleerd dat ik het gemis aan eigenwaarde niet bij een ander kan halen, en dat dat een verantwoordelijkheid is die ik niet bij iemand anders neer mag leggen.

Hij vertelde me trouwens meerdere keren over een "gestoorde" ex die hem te lijf was gegaan. Gaandeweg kon ik me steeds beter voorstellen dat ze dat had gedaan, want ik heb zelf ook een paar keer op dat punt gestaan. Achteraf gezien kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik het allemaal zo lang heb gepikt.

Op mijn werk probeer ik kritiek altijd af te wisselen met opbouwende kritiek. "Dit en dit gaat goed, maar je moet wel meer hierop letten." Helaas werk ik in een branche waar het erg lastig is om je werk goed te doen vanwege tijdsgebrek. Het voelt dan ook erg dubbel als ik mijn teamleden wijs op hun fouten. Ik weet dat sommige van mijn collega's daar veel intimiderender in zijn, in de trant van: "Je zorgt maar dat het af is, want anders!" Dat wordt van mij eigenlijk ook verwacht, maar ik vind dat belachelijk en weiger zo te werk te gaan.

Helaas heb ik op dit moment een teamlid (ook van Oost-Europese afkomst) die zich alle kritiek erg persoonlijk aantrekt en haar kont heel erg tegen de krib gooit. Ze vindt dat ik haar niet respectvol genoeg behandel aangezien ze ouder is dan ik (zie wat ik hierboven schreef over respect). Het gaat best ver, tot aan het glashard ontkennen van dingen die ik eerder tegen haar heb gezegd en het zo draaien dat het allemaal mijn schuld is. Echt, soms denk ik dat ik een magneet ben voor dat soort mensen Maar ik weet nog niet hoe ik daar op een goede manier mee om moet gaan.

Wat je schrijft over eigenwaarde komt ook best binnen. Ik heb, door allerlei omstandigheden heel lang 0,0 eigenwaarde gehad, en ik moet nog steeds heel hard mijn best doen om mezelf ervan te overtuigen dat ik er mag zijn en dat ik goed genoeg ben zoals ik ben.

De kapotte grammofoonplaat ken ik op zich wel, maar ik ga jou uitleg een paar keer goed lezen, en proberen om dit toe te passen in lastige situaties. Het wordt tijd dat mensen minder over me heen gaan lopen en daar moet ik mijn eigen verantwoordelijkheid in nemen. Bedankt voor de tip!
Slik die kikker!
quote:Woldertje schreef op 14 mei 2016 @ 10:24:

[...]

Ik schaam me er in ieder geval niet voor, maar zo is mijn opvoeding niet geweest. Wat ik van de woedeaanvallen vind? Eigenlijk niet veel. Het is mijn inziens een gewone emotie die er soms uit moet. Anderen vinden wellicht dat als je zó boos kan worden dat je anger management moet doen, maar ik vind dat niet per se. Het gebeurt ook helemaal niet vaak, paar keer per jaar.

Ik vind mezelf geen slecht mens als ik om iets zó boos word. Het is wel een teken van zwakte inderdaad, dat je het niet met woorden af kan. Maar als ik zo boos ben en dan zou gaan praten word het schreeuwen en gillen. En dan zou ik wellicht over m'n woorden struikelen en daar dan nog bozer om worden (en dan gaat het zich tegen mezelf keren...). Nee dan liever hoe ik het nu oplos. Dat klinkt wel stukken gezonder dan mijn aanpak. Wat in jouw post eruit springt voor mij, is dat je zwak mág zijn. Dat zwakte je geen slecht mens maakt. Dat is een heel mooi en waardevol inzicht!
Slik die kikker!
Uitbarstingen en woedeaanvallen waarbij er van alles het moet ontgelden zijn contra productief.

Zorg dat je de deksel van de pan een beetje scheef zet en steeds wat stoom laat ontsnappen in plaats van alles over te laten koken.
quote:Nicotientje schreef op 14 mei 2016 @ 12:06:

Uitbarstingen en woedeaanvallen waarbij er van alles het moet ontgelden zijn contra productief.

Zorg dat je de deksel van de pan een beetje scheef zet en steeds wat stoom laat ontsnappen in plaats van alles over te laten koken.Ja, of zoals mijn peut het zei: je moet een kraantje op je emmer zetten zodat het niet overloopt. Soms word ik kriegel van dat soort taal, maar het helpt wel.
Slik die kikker!
Dit viel mij op

Ik loop er telkens tegenaan. In mijn functie van leidinggevende waarbij ik regelmatig mensen op hun functioneren moet aanspreken,

En die snap ik niet. Wat heeft aanspreken van mensen op je werk te maken met boosheid?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 14 mei 2016 @ 12:10:

Dit viel mij op

Ik loop er telkens tegenaan. In mijn functie van leidinggevende waarbij ik regelmatig mensen op hun functioneren moet aanspreken,

En die snap ik niet. Wat heeft aanspreken van mensen op je werk te maken met boosheid?Omdat ik van huis uit heb meegekregen dat het uiten van kritiek leidt tot boosheid bij de ander. Dus als ik tegen iemand moet zeggen dat er iets niet goed gaat, verwacht ik altijd een lading shit over me heen te krijgen. En er zit op dit moment iemand in mijn team die dat daadwerkelijk doet, daar worstel ik best wel mee.
Slik die kikker!
Je zegt 'Echt, soms denk ik dat ik een magneet ben voor dat soort mensen'.

En ja, dat klopt. Als jij niet duidelijk bent, gaan mensen daar al dan niet bewust gebruik van maken en kijken hoe ver ze kunnen gaan. Steeds iets verder.
quote:AllieBrosh schreef op 14 mei 2016 @ 12:16:

[...]

Omdat ik van huis uit heb meegekregen dat het uiten van kritiek leidt tot boosheid bij de ander. Dus als ik tegen iemand moet zeggen dat er iets niet goed gaat, verwacht ik altijd een lading shit over me heen te krijgen. En er zit op dit moment iemand in mijn team die dat daadwerkelijk doet, daar worstel ik best wel mee.

Oke.

Tussen kritiek en feedback geven zit wel enig verschil Mag ik vragen hoe jij aangeeft dat diegene niet goed functioneert? En hoe reageert diegene?
O en is het werkinhoudelijke feedback of gaat het houding en gedrag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven