Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn toch luie mensen op de wereld als ik die verhuisverhalen hoor ...
quote:prik schreef op 11 mei 2016 @ 22:47:

Irritant zeg, al die tvp's. Klik gewoon op het sterretje bovenaan het topic, dan verschijnt het topic bij je favorieten en kun je het ook weer makkelijk terugvinden.Sorry Prik, ik wist helemaal niet dat dat kon
Ik heb er ook eentje.

Ik werk voor een multinational, als uitzendkracht( op afdeling waar ik werk eigenlijk alleen maar uitzendkrachten). Desbetreffende collega heeft vast dienstverband via uzb en werkt al jaren voor dit bedrijf.

Ze heeft (had inmiddels) kanker en is al maanden maar de helft aanwezig. Nu is ze onlangs geopereerd en is ze er nu een tijd niet vanwege herstel.

Kwam een andere collega langs met een kaartje en een envelop, want bedrijf wil geen budget beschikbaar stellen voor een bloemetje oid, dat het geld van de medewerkers moet komen.

Vind dit wel zo enorm gierig en asociaal.. Ok, ze is niet in dienst bij dit bedrijf, maar via uzb maar toch.

Komt ook nog eens bij dat we op financiele afdeling werken en we dus alle rekeningen onder ogen komen, als je dan ziet wat er allemaal wordt betaald aan medewerkers wel in dienst..

En het dan teveel is gevaagd paar tientjes beschikbaar te stellen voor een zieke collega
quote:Het-groepje schreef op 12 mei 2016 @ 19:24:

[...]

Zoiets ook eens meegemaakt. Alleen dan was ik niet de dupe maar de ingehuurde verhuizers.

Van die jongens met een busje.

Bleek de slechtst georganiseerde verhuizing ooit te zijn.

Dankzij de jongens, ingehuurd tot 12. 00, werd er tegelijk ingepakt en ingeladen en ze namen echt de leiding.

Omdat ze eigenlijk om 14.00 een ander klusje hadden lunch overgeslagen en met zijn allen doorgebikkeld.

Vriendin steeds pinniger, want iedereen zat in haar spullen en ze vond de jongens van het busje te gejaagd.

Die zeiden op een gegeven moment: We kunnen ook alles op de stoep zetten en wegrijden, als je ook nog gaat katten.

Wij vrienden vielen de jongens bij.

De verhuizing was echt ondanks aangeboden hulp slecht voorbereid, nog 70% moest ingepakt worden. En de jongens waren aardig maar inderdaad erg van het doorpakken en niet meer over ieder dingetje anekdotes aanhoren etc.

In het nieuwe huis ging vriendin uitgebreid lunch staan maken.

De jongens waren met ons druk aan het doorstomen, uiteindelijk om 16 u alles over.

Ondertussen wel een tafel vol eten dus wij pakten wat voor de jongens in voor onderweg.

Die hadden het al door en namen het niet aan. In een ijzige sfeer werd onderhandeld over de prijs want vriendin wilde tot 12 u betalen.

Zei tegen ons: Neem en ZIJ mogen meenemen wat over is.

Waar ze bijstonden.

Uiteindelijk is gewoon betaald wat moest, maar iedereen was snel weg.

Zelf vindt ze tot op de dag van vandaag dat ze 'slechte service" heeft gehad.Wat vreselijk beschamend!
Zij-van-boven: herkenbaar.

"Nee, je moet maar even wachten op je geld voor onze concerttickets. Want we hebben allebei een nieuwe auto gekocht en we zijn op familiebezoek naar Suriname geweest. Dus het terugbetalen aan jou heeft nu geen prioriteit voor ons." Drie maanden na het concert kreeg ik eindelijk mijn geld terug.

Ander verhaal. Jongen die zijn financiën niet echt op orde had. Toch een ticket voor hem gekocht. (Dom dom dom). Hij zou het vóór het concert terugbetalen. De ochtend van het concert belde hij op. Hij had diarree en kwam niet. "Ik betaal mijn ticket dus niet. Verkoop het ticket maar aan iemand buiten de concerthal. Daar zijn altijd wel mensen die een lastminute ticket willen kopen." Tja, daar stonden inderdaad mensen die voor 25% of 50% van de prijs het ticket wilden kopen. Die vriend is verbaasd dat ik geen zin meer heb om met hem af te spreken.

Een andere vroegere vriend leende even mijn fiets om naar het centrum van de stad te gaan, kreeg een lekke band, liet mijn fiets met lekke band daar de hele nacht staan. Toen hij daar de volgende dag kwam was mijn fiets gestolen. (Gek hè.) En hij weigerde om een vervangende fiets voor me te kopen. "Tja, Ange, in alle grote steden worden nu eenmaal fietsen gestolen. Het is jouw probleem, niet het mijne." Vervolgens ging hij wiet kopen om een avond te blowen.

Inmiddels heb ik fijne en betrouwbare vrienden en vriendinnen.
quote:-Ange- schreef op 12 mei 2016 @ 23:06:

Zij-van-boven: herkenbaar.

"Nee, je moet maar even wachten op je geld voor onze concerttickets. Want we hebben allebei een nieuwe auto gekocht en we zijn op familiebezoek naar Suriname geweest. Dus het terugbetalen aan jou heeft nu geen prioriteit voor ons." Drie maanden na het concert kreeg ik eindelijk mijn geld terug.

Ander verhaal. Jongen die zijn financiën niet echt op orde had. Toch een ticket voor hem gekocht. (Dom dom dom). Hij zou het vóór het concert terugbetalen. De ochtend van het concert belde hij op. Hij had diarree en kwam niet. "Ik betaal mijn ticket dus niet. Verkoop het ticket maar aan iemand buiten de concerthal. Daar zijn altijd wel mensen die een lastminute ticket willen kopen." Tja, daar stonden inderdaad mensen die voor 25% of 50% van de prijs het ticket wilden kopen. Die vriend is verbaasd dat ik geen zin meer heb om met hem af te spreken.

Een andere vroegere vriend leende even mijn fiets om naar het centrum van de stad te gaan, kreeg een lekke band, liet mijn fiets met lekke band daar de hele nacht staan. Toen hij daar de volgende dag kwam was mijn fiets gestolen. (Gek hè.) En hij weigerde om een vervangende fiets voor me te kopen. "Tja, Ange, in alle grote steden worden nu eenmaal fietsen gestolen. Het is jouw probleem, niet het mijne." Vervolgens ging hij wiet kopen om een avond te blowen.

Inmiddels heb ik fijne en betrouwbare vrienden en vriendinnen.Jezusssssssss, wat een horken!! Heb er geen woorden voor!
quote:gucciguilty schreef op 10 mei 2016 @ 21:36:

[...]

OMG, hier ken ik ook nog wel een verhaal over. Zat een stel in het programma Extreme Cheapskates, die thuis zelf medische ingrepen deden om geld te besparen. De mevrouw in kwestie had een rotte kies en heel veel pijn en was bij de tandarts geweest om te checken hoe duur het was, ze vond het te duur en probeerde af te dingen. Informeerde ook hoe duur t was zonder verdoving, tandarts vond het maar niks. Uiteindelijk besloot ze het zelf te doen; man had een tang gepakt en 'ontsmet' (door er een goedje overheen te mieteren), hij ducttapete een rietje op het einde van de stofzuiger als zuiger voor bloed en speeksel en trok gewoon haar kies eruit, rietje in de mond, afzuigen, alcohol op een watje en dat in de wond gestopt.. Ze hadden een bepaalde stof als verdoving. Ze hadden het er nog over dat je van dat spul niet te veel mocht gebruiken en niet lang op dezelfde plek moest houden, want dan kreeg je brandwonden... Ik zat echt met mn handen voor mn ogen.. ongelofelijk. Edit: Mocht iemand het willen bekijken; hij staat op youtube; https://www.youtube.com/watch?v=eS8kvIrTXKo

Deze mensen namen ook bij de dokter etc steeds latex handschoenen en andere benodigdheden mee, zodat ze thuis makkelijk zelf aan de slag konden. Ook heel onhygienisch allemaal; werd gewoon allemaal pontificaal midden in de keuken bewaard en volgens hun kon je dingen hergebruiken als je het goed afwaste. Ik heb mn ogen uitgekeken..

Dat programma is sowieso een mustsee voor iedereen die van vage verhalen over zuunigheid houdt. Mensen die zich niet wassen, water hergebruiken, hun wc niet doorspoelen ivm waterkosten, kapotte kleding dragen omdat ze geld uitgeven aan nieuwe onzin vinden etc. Wel een kotsteiltje binnen handbereik houden

Ik ken het programma en ik vond het vaak zo extreem dat ik mij in een aantal gevallen serieus afvroeg of dit nog wel gierigheid is (gedrag) of dat er misschien sprake is van een psychiatrische stoornis...als je zo extreem ver wil/durft/kan gaan om bv je gezondheid in de waagschaal te stellen (ik werd echt onpasselijk van dat tandentrekverhaal)

E.e.a. werd voor mij vaak versterkt door het in mijn ogen verkeerde fanatisme wat sommige mensen lieten zien en de manier waarop ze hiermee koketteerden, dan wel het allemaal doodnormaal vonden totaal niet in de realiteit als je het mij vraagt.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Sprokkelientje, dat gevoel heb ik er ook bij, net zoals bij die forumster hier een hele tijd geleden die maar 1 keer per week haar wc doorspoelde.

Sommige mensen zijn zo geobsedeerd door besparen dat het inderdaad naar het ziekelijke neigt.
quote:sprokkelientje schreef op 13 mei 2016 @ 02:39:

[...]

Ik ken het programma en ik vond het vaak zo extreem dat ik mij in een aantal gevallen serieus afvroeg of dit nog wel gierigheid is (gedrag) of dat er misschien sprake is van een psychiatrische stoornis...als je zo extreem ver wil/durft/kan gaan om bv je gezondheid in de waagschaal te stellen (ik werd echt onpasselijk van dat tandentrekverhaal)

E.e.a. werd voor mij vaak versterkt door het in mijn ogen verkeerde fanatisme wat sommige mensen lieten zien en de manier waarop ze hiermee koketteerden, dan wel het allemaal doodnormaal vonden totaal niet in de realiteit als je het mij vraagt.Of die ene aflevering waarin ze geen geld aan wc-papier uitgaven maar het met kleine lapjes stof afveegden. Die werden dan later uitgewassen. Echt ranzig!
Deze bruid past ook in dit topic

http://www.hln.be/hln/nl/ ... ksgift-van-125-euro.dhtml

"Een Engelse gast op een huwelijk verkeert in shock nadat de bruid hem meldde dat zij niet blij was met de 'schamele' 125 euro die hij haar als geschenk had gegeven. "Ongehoord", zeggen experts. "Je geeft zo'n feest toch niet om winst te maken?"

Hij is er nog altijd niet goed van, de Brit die van een ex-collega een uitnodiging kreeg voor haar huwelijk. Het koppel vroeg om geld te storten, omdat zij al een tijdje samenwoonden en dus geen huisraad nodig hadden. "100 pond (125 euro, red.) leek me een aannemelijk bedrag", zegt de man in de krant 'The Telegraph'. "Ik had haar tenslotte al een tijdje niet meer gezien. Het was een mooi feest, maar even later kreeg ik een mail die mij van mijn stoel blies. Het koppel vond mijn bijdrage niet in overeenstemming met wat ik ervoor in de plaats had gekregen." Geshockeerd gooide hij zijn verhaal op een Brits internetforum. De reacties bleven niet uit. Zowat iedereen vond de reactie van het koppel absoluut niet kunnen."
quote:MonicaG schreef op 13 mei 2016 @ 09:15:

Deze bruid past ook in dit topic

http://www.hln.be/hln/nl/ ... ksgift-van-125-euro.dhtml

"Een Engelse gast op een huwelijk verkeert in shock nadat de bruid hem meldde dat zij niet blij was met de 'schamele' 125 euro die hij haar als geschenk had gegeven. "Ongehoord", zeggen experts. "Je geeft zo'n feest toch niet om winst te maken?"

Hij is er nog altijd niet goed van, de Brit die van een ex-collega een uitnodiging kreeg voor haar huwelijk. Het koppel vroeg om geld te storten, omdat zij al een tijdje samenwoonden en dus geen huisraad nodig hadden. "100 pond (125 euro, red.) leek me een aannemelijk bedrag", zegt de man in de krant 'The Telegraph'. "Ik had haar tenslotte al een tijdje niet meer gezien. Het was een mooi feest, maar even later kreeg ik een mail die mij van mijn stoel blies. Het koppel vond mijn bijdrage niet in overeenstemming met wat ik ervoor in de plaats had gekregen." Geshockeerd gooide hij zijn verhaal op een Brits internetforum. De reacties bleven niet uit. Zowat iedereen vond de reactie van het koppel absoluut niet kunnen."Er was hier niet zo lang geleden een topic over welk bedrag te geven voor een trouwerij. Enfin, de to was namelijk nogal verbaasd dat de bruidegom had gezegd minimaal een bepaald bedrag wilde hebben.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Bizar inderdaad.
quote:MonicaG schreef op 13 mei 2016 @ 08:55:

Sprokkelientje, dat gevoel heb ik er ook bij, net zoals bij die forumster hier een hele tijd geleden die maar 1 keer per week haar wc doorspoelde.

Sommige mensen zijn zo geobsedeerd door besparen dat het inderdaad naar het ziekelijke neigt.
quote:sprokkelientje schreef op 13 mei 2016 @ 02:39:

[...]

E.e.a. werd voor mij vaak versterkt door het in mijn ogen verkeerde fanatisme wat sommige mensen lieten zien en de manier waarop ze hiermee koketteerden, dan wel het allemaal doodnormaal vonden totaal niet in de realiteit als je het mij vraagt.quote:MonicaG schreef op 13 mei 2016 @ 08:55:

Sommige mensen zijn zo geobsedeerd door besparen dat het inderdaad naar het ziekelijke neigt.quote:wyandotje schreef op 13 mei 2016 @ 09:00:

[...]

Of die ene aflevering waarin ze geen geld aan wc-papier uitgaven maar het met kleine lapjes stof afveegden. Die werden dan later uitgewassen. Echt ranzig!Klopt! Ik heb ongeveer 1 seizoen gezien schat ik, daarna ben ik ermee gestopt. Bepaalde mensen waren idd duidelijk geestelijk ziek. Zij riskeerden echt hun gezondheid. De afl over die tandentrekkers was ook de laatste die ik gekeken heb, ik vond het meer exploitatie dan entertainment daarna. Die mensen hadden duidelijk hulp nodig ipv een cameracrew in hun woonkamer. Ik herinner me ook een aflevering over iemand die zijn/haar hele huis had ingepakt in plastic, van de banken tot de vloeren. Het leek net een nieuwbouwhuis die net opgeleverd werd. Die was zo bang voor bacteriën en viezigheid en rommel dat hij/zij niet normaal kon leven en even op de bank kon zitten. Volgens hem was het dan besparing, want zo hoefde hij geen nieuwe bank te kopen oid. Heel bizar.
categorie gierig? klagen bij je (stief) dochter dat verjaardagen zoveel geld kosten en haar een taart laten maken bij haar moeder en deze mee laten nemen om haar verjaardag bij papa te vieren
Dat stripje ieuwwwwwwwww hahahaha.

Inderdaad de gegeven voorbeelden ( je reet afvegen met lapjes die je uitwast en hergebruikt) sorry....maar bloedserieus besparen op pleepapier en dat soort dingen...WTF.... Nee, ik heb mij de afgelopen nacht (nachtdienst ) eens verdiept in dergelijke zaken en heb wel een idee dat dergelijke categorie mensen zoals in het programma van TLC linkt met mensen die bv "hoarden", extreem verzamelen en daarin totaal de realiteit verliezen. Je zou hierin toch wel kunnen spreken van fors obsessief compulsief gedrag als het al geen obsessief compulsieve stoornis is waarmee sommigen volgens mij echt wel gediagnosticeerd kunnen worden.

Deze mensen hebben idd meer hulp nodig dan een cameraploeg..maargoed dat vond ik eigenlijk ook wel een beetje van de extreme couponing stuiterwijven ook wel die stuk voor stuk klaar leken te komen op hun bonnenboekje (ook weer een vorm van hoarden). De blik van sommige van die vrouwen als ze weer eens een kar vol meuk hadden voor 3 dollar...die blik was bijna manisch te noemen...
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
TVP
quote:Sunnie1968 schreef op 13 mei 2016 @ 22:13:

categorie gierig? klagen bij je (stief) dochter dat verjaardagen zoveel geld kosten en haar een taart laten maken bij haar moeder en deze mee laten nemen om haar verjaardag bij papa te vieren

Afgunst?

En wilde dochter zelf bakken of was het in opdracht van ... ?
Kan het verhaal met die taart ook een leuke bezigheid zijn geweest voor kind en het cadeau voor papa. Op zich is het natuurlijk een leuk idee. Iets om kind ook te stimuleren creatief aan de slag te gaan. Dat vind ik van stiefmoeder helemaal zo slecht niet hoor.

Als het echt is vanwege de financieren....tja, je weet niet hoe de beurs van die mensen er uit ziet.
@troeteltje volgens mij moest het meisje haar eigen verjaardagstaart meenemen om bij haar vader en stiefmoeder op te eten en haar verjaardag te vieren...dat is inderdaad vrij gierig maar ook erg zielig vind ik
Niet echt gierig, maar meneer laat zich wel kennen...

Een kennis wil een vriendin bedanken, en neemt haar en haar man mee naar een Grieks restaurant. Die mensen worden dus vrij gehouden. Ze komen daar wel vaker, en weten dat ze daar dan een ouzo'tje krijgen als aperitiefje/welkomsdrankje.

Door de drukte (hemelvaartsdag) wordt dat vergeten. Die kerel heeft daar dus 6x om gevraagd en is zelfs naar binnen gelopen om er nog een keer om te vragen. Die kennis heeft toen maar een extra fooi neergelegd, maar durft daar voorlopig niet meer heen.
O ja, ik weet er ook nog een:

Aantal jaren geleden een nichtje en neefje van vrijdag tot en met zondag geholpen met klussen/schoonmaken in hun nieuwe appartement.

Eerste ergernis was al dat 'schoonneef' (hoe noem je zoiets?) de volgende ochtend niet vooruit te branden was en koste wat het kost een uitsmijter moest eten. Doet-ie namelijk altijd. Terwijl nichtje naar een bouwmarkt ging en ik in mijn eentje een grote kast in elkaar aan het zetten was, was hij op zoek gegaan naar een cafe waar hij kon ontbijten. Uiteindelijk bleef hij ruim twee uur weg en dat terwijl er gewoon genoeg was om te eten.

Omdat zij het financieel niet zo breed hebben (beide geen baan, maar nicht kreeg wel een uitkering en haar vriend leefde daar ook van), snapte ik dat ik niet echt iets hoefde te verwachten. Netjes betaalde ik 1/3 mee aan alle boodschappen.

Ik ergerde me wel aan het feit dat het allemaal zo uitgebreid en duur moest. Ze zijn echt hele grote eters en kochten vrij luxe producten en ik at nog geen tiende deel op van wat zij allemaal naar binnen werkten).

Toen nicht op de laatste klusdag nog even wat boodschappen ging doen, vroeg ik haar om een pakje sigaretten voor mij mee te nemen. Ondertussen kluste ik ijverig verder.

Toen ze terugkwam vroeg ik haar rekeningnummer om de 6 euro later over te maken. Achteraf misschien stom, maar voor mij is dat zo'n beleefdheidsdingetje en hoopte ik op een 'nee joh, het is al goed. Je hebt ons drie hele dagen geholpen met verhuizen!'

Goed, tweede ding met dit stel. Nichtje wilde graag langskomen (ze is trouwens een half jaartje jonger dan ik) en meldde op het laatste moment dat haar vriend ook mee kwam. Ze kwamen met de lunch en ik informeerde even wat hij lekker vindt en naar haar wensen.

Reactie:

'Hmm, B heeft graag halfvolle melk en verse jus d'orange, afbakbroodjes zouden ook wel lekker zijn en op brood *specifiek soort* kaas, blablabla, blablabla etc. En ik wil graag jam, misschien een croissantje.'

Omdat ik zelf nogal op de kleintjes moest letten me toch niet zo wilde laten kennen, heb ik maar voorgesteld om naar een cafe te gaan, waarbij het vanzelfsprekend zou zijn dat iedereen voor zich zou betalen.

Vriend van mijn nicht, die toen ook al van mijn nicht haar geld leefde, bestelde een sandwich, een tosti, een broodje kroket, verse jus d'orange en later nog een koffie. :')
test
@ErnstigeSchade, wat naar. Je hebt het zelf niet zo breed.

Je geeft drie dagen gratis klushulp.

En ze verzorgen je maaltijden niet eens.

Dit valt onder ZeerSlechteManieren.

De volgende keer dat ze komen lunchen, kan je zeggen: "Alleen als jullie vooraf 2/3 van de boodschappen betalen. Net zoals ik 1/3 van jullie boodschappen heb betaald tijdens het klussen. En ik verwacht dat jullie me twee uurtjes helpen met ramen zemen, gordijnen strijken en onkruid tussen de tuintegels verwijderen."
Haha ik moest hardop lachen -Ange-

Hoefde er op zich niet per se iets voor terug, maar een paar bescheiden boterhammen of een klein maaltje was wel fijn geweest inderdaad.

In die tijd had ik echt weinig te besteden, maar doordat ik verstandig met mijn geld omging, was het prima te doen. Voor die dure lunch heb ik dan ook een stokje gestoken; het was ieder voor zich in het restaurantje.
test
En er is dus ook al een ZeerSlechteManieren-topic. Nice, ik ben dol op klagen over slechten manieren/erover lezen.
test

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven