Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 3

26-02-2016 16:44 3006 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

Valhalla vertelt

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

http://lievervoordelig.nl/

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB

Wil je ook mee meeten? Vul je beschikbaarheid in!! http://doodle.com/poll/pqekv887qfmtdd97
Alle reacties Link kopieren
O dat is wel vervelend, dat je er een klachtenbrief voor op moest stellen!

Hier was het een kwestie van Greenchoice bellen, 1 maand wachten zodat ze wat inzicht kregen in het gemiddelde verbruik, en daarna konden we het heel makkelijk aanpassen.
Marana: wij zijn ook gewoon ieder jaar gewisseld, en tijdens het eerste jaar bij een nieuwe verhuisd naar een nieuw huis. Hebben gewoon de welkomstbonus en alles gehad, dus ook dan loont het wel om een nieuwe energieleverancier te kiezen
Vervelend, zo'n energieleverancier. Bij ons stellen ze het altijd zo in dat je betaalt wat je het jaar ervoor verbruikt hebt en je mag het zelf nog iets hoger of lager zetten binnen bepaalde marges. We zitten bij Greenchoice. Toen we hier kwamen wonen was de eerste maandrekening ook enorm omdat de vorige bewoners enorm veel gebruikten (die hadden bijv elektrische kacheltjes). Een telefoontje en het was geregeld dat we veel minder betaalden.

Vakantiegeld gaat hier voor de helft op aan vakantie en de rest gaat ongelabeld de spaarrekening. Weinig variatie zie ik hier, niemand die het aan nieuwe kleding of dure gadgets besteedt.

Ik heb even op een rijtje gezet hoe het gaat met mijn Marktplaatsverkopen: van de ruim 100 advertenties heb ik er tot nu toe 25 verkocht en de opbrengst is 250 euro. Ze staan er 2 weken op nu, dus ik vind het wel een goede score. En er komt meer ruimte in ons huis, heel fijn!
Bij ons was het verbruik trouwens ook gigantisch; het driedubbele van ons eigen verbruik. Ook dat was met 1 telefoontje geregeld.
Ik ben vandaag overgestapt van internetprovider. Ziggo ging weer bijna 2 euro omhoog en aangezien ik niet tevreden ben toen maar de kans aangegrepen om op te zeggen. Bespaar straks 5 euro, is niet veel, maar hopelijk ook een fatsoenlijke verbinding.

Werd ik vandaag nog wel gebeld door de Ziggo. 'Als ik uw problemen op kan lossen en u 30 euro korting krijg, blijft u dan wel'.

Ehm... nee, want jij kan helemaal niet garanderen dat mijn problemen opgelost worden.

Hij was goed in zijn werk, ik gelukkig ook in mijn werk en laat me dus niet zomaar omkletsen door een mannetje met gladde praatjes.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Ik ben net ook overgestapt.. Het blijkt dat onze telefoonlijn gewoon niet zo goed is, waardoor we maximaal 15 mb/s kunnen krijgen. Het nadeel is dat overstappen naar kabel meer dan 2 keer zo duur is. En we gebruiken nooit televisie, maar die zit wel standaard in het pakket, dus dat voelt ook nutteloos. Eens kijken wat het wordt.. Gas en licht vind ik nooit een probleem met overstappen, maar internet gaat altijd mis :(
Mss ook interesant voor een aantal hier

Nu op nl2 2doc zelfvoorzienend met behoud van comfort
quote:zecora schreef op 11 mei 2016 @ 23:00:

Mss ook interesant voor een aantal hier

Nu op nl2 2doc zelfvoorzienend met behoud van comfortLeuk programma? Misschien kijk ik het dan nog terug.
Vakantiegeld van vriend wordt gebruikt voor de vakantie. Mijn belasting teruggave gaat op de spaar. Straks ben ik afgestudeerd en hoop ik snel een baan te vinden maar ja.. Iedereen weet hoe moeilijk dat is. Dus een buffertje is wel fijn.
Heb net belasting teruggave gekregen, niet veel maar ben er blij mee!
Prrrr, mauw miawwwww.
Iedere euro is er één!

Ik heb nul euro verdiend vandaag. De hele ochtend in de trein gezeten in een poging op mijn afspraak te komen, maar een defecte trein gooide roet in het eten.

Dus ik ga vanmiddag maar even snoeihard van de zon genieten ter compensatie.
@Mugske: die hadden dan ook hun administratie niet op orde! Ze hadden je nota bene net een jaarafrekening gestuurd.
Groot gelijk, Nijevelt, dat zou ik ook doen. Toch jammer dat ik tot half 7 vanavond aan het werk ben..
quote:daneli schreef op 12 mei 2016 @ 08:12:

[...]

Leuk programma? Misschien kijk ik het dan nog terug.Ik vind het leuk, want Frans Bromet, maar het gaat niet inhoudelijk over zelfvoorzienend leven. Beetje misleidende titel wat dat betreft. Er wordt een ondernemer gevolgd die een huizenpark wil beginnen waarop mensen standaard een moestuin krijgen op eigen grond. Gaat vooral over het proces, dus praten met bestuurders en politici.
quote:Nijevelt schreef op 12 mei 2016 @ 14:51:

[...]

Ik vind het leuk, want Frans Bromet, maar het gaat niet inhoudelijk over zelfvoorzienend leven. Beetje misleidende titel wat dat betreft. Er wordt een ondernemer gevolgd die een huizenpark wil beginnen waarop mensen standaard een moestuin krijgen op eigen grond. Gaat vooral over het proces, dus praten met bestuurders en politici.

Ik heb het net ook gekeken en het gaat inderdaad vooral over het proces van toestemming krijgen om zijn wijkplan van de grond te krijgen. Vond het best interessant hoe dat werkt, maar had eigenlijk verwacht dat het meer zoals die ene BBC serie (over die leuke man met zijn gezin, aantal jaar oud, ben vergeten hoe het heet) zou zijn, waar het echt om het dagelijks zelfvoorzienend leven gaat.

En ik vond het ook vaag, want ze zijn dus een aantal jaar geleden naar Frankrijk geweest en hebben daar zelfvoorzienend geleefd, maar zijn nu terug in NL. Er wordt niet echt duidelijk gemaakt waarom ze terug zijn, dus ik vroeg me de hele tijd af wat ze daar hadden gedaan dat het mislukt was en ze het in NL gingen proberen. En die man waar het om ging had het wel steeds over, als je thuis komt van je werk, dan kun je nog even in je moestuin staan, dus volgens mij was het ook niet echt de bedoeling om volledig vrij te zijn, maar gewoon als zekere lifestyle naast je baan. En over de kosten deden ze ook vaag
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Het is gewoon een ondernemer die een nieuwe kans dacht/denkt te zien.

In Frankrijk hebben ze een vervallen kasteel opgeknapt en uitgebaat. Ze gingen er heen om rustig te gaan leven, meer aandacht voor elkaar, het gebruikelijke verhaal. Ze zijn toen ook gevolgd door Ik Vertrek.

Hun kinderen wezen hen er vervolgens in Frankrijk op dat ze weer gewoon veel te lange werkdagen maakten.

Toen kwam volgens Matthieu het idee om in Nederland zelfvoorzienend te gaan leven. Inderdaad misplaatst gebruik van die term als je het mij vraagt, want het gaat hem alleen om 'makkelijke' duurzaamheid. Beetje moestuinieren en zonnepanelen op het dak.

Ondertussen is die man (en zijn vrouw) weer al zijn tijd en geld in dit nieuwe project aan het steken. Of dat nu echt het zelfvoorzienende, onthaaste leven is dat zijn kinderen bedoelden vraag ik me af.
quote:Nijevelt schreef op 12 mei 2016 @ 15:46:

Ondertussen is die man (en zijn vrouw) weer al zijn tijd en geld in dit nieuwe project aan het steken. Of dat nu echt het zelfvoorzienende, onthaaste leven is dat zijn kinderen bedoelden vraag ik me af.Haha, ja dat dacht ik ook! Ik denk niet dat de kinderen meer quality time hebben gekregen met hun ouders, die hebben zich volledig in dit nieuwe project gestort. En bedankt voor de frankrijktijd uitleg!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:schattigmeisje schreef op 08 mei 2016 @ 13:38:

Qua kleding heb ik nu natuurlijk een wat vertekend beeld wat wij eraan uitgeven, omdat we bijvoorbeeld recht hebben op de kledingbank, en ik een paar maanden terug echt gigantisch veel gekregen heb. Normaal zaten we denk ik tussen de 200 en 500 per jaar, het ene jaar wat meer dan het andere. Momenteel proberen we alles wat we aan kleding kopen van ons leefgeld te doen, al lukt dat niet helemaal. Er wordt 50 euro per maand apart gehouden voor kleding door de bewindvoerder, we hebben in ruim een jaar tijd nu voor het eerst een mailtje gestuurd. Ik heb namelijk hele lastige voeten en brakke enkels, dus als ik 's zomers op Birkenstocks kan lopen in plaats van goedkope flipflops zou dat heel fijn zijn - en die zijn nu weer behoorlijk versleten, en natuurlijk al een jaar nergens in de aanbieding te vinden, naast dat we deze weken wat meer reiskosten hebben omdat man sollicitatiegesprekken heeft. Heel fijn verder hoor, al die tweede gesprekken, maar ze kosten ongeveer het geld wat ik voor die slippers apart gehouden had Het voelt heel decadent, zulke slippers willen, maar ik heb van die nare brede voeten waardoor ik de smalle niet pas, en de zomer doorkomen zonder zere enkels door mijn platvoetjes zou fijn zijn ...

Verder hebben we dit jaar een 50,- aan schoenen uitgegeven, en volgende week misschien een 4 of 8 euro (ik moet even kijken) aan shirts voor mijn man bij de Zeeman. Met wat ondergoed erbij zitten we het eerste half jaar aan hooguit 75 euro voor twee, maar dus met heel veel gekregen spul erbij.Ik zag dat clarks nu ook heel veel schoenen en sandalen met een brede pasvorm heeft. En wanneer je je voor de nieuwsbrief aanmeldt krijg je 10 euro korting.
Belastingteruggave van 1100 euro is binnen
Lekker vlinder!
Hier gaat het vakantiegeld (heel saai) op aan vakantie. Alles wat er overblijft blijft op de spaar voor een duurdere vakantie over een aantal jaar. Ik vrees dat er niet heel veel overblijft. Een vliegvsksntie voor 4 personen is niet heel goedkoop, zelfs met een budget bestemming (Letland)
Van ons vakantiegeld gaat een deel naar een nieuw uitrustingsstuk voor mij voor onze hobby, vriend was een paar maanden terug al aan de beurt. Jammer van het geld maar ik ga er wel veel plezier van hebben. De rest sparen we, ook ongelabeld.

Onze energieafrekening komt over een maand, ik verwacht veel geld terug. We hebben met onze zonnepanelen meer opgewekt dan we hebben verbruikt, dus dat komt onder nul uit. Gas staat nu op 300m3 voor 11 maanden. En dan weer overstappen, ik heb al een deal gezien met een fijne welkomstbonus, waardoor we dan per jaar nog geen 100 euro gaan betalen voor energie.
Stel, je moet kiezen.

1. Een baan die goed verdient, maar niet (meer) uitdaagt en waar de sfeer in het bedrijf steeds minder wordt.

2. Een leuke baan met uitdagend werk, maar een veel lager salaris. Je start met een tijdelijk contract en levert dus ook zekerheid in.

Waar kies je dan voor? Volhouden bij 1, snel aflossen en eerder stoppen? Of optie 2 en niet/minder aflossen.
Ik zou kiezwn voor optie 1.
Optie 1. En probeer voor jezelf meer uitdaging te creëren, meer taken of verantwoordelijkheden erbij. Of collega's helpen/coachen. Wellicht nog een training of cursus erbij doen (al dan niet door de werkgever betaald)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven