Rijschool veranderen

16-05-2016 20:56 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een jaar ben ik aan het lessen. Het schiet maar niet op. Ik ben al een keer van rijschool veranderd. Dit was omdat er telkens gaten vielen wanneer mijn rijminstructeur niet kon. Soms kreeg ik een vervanger, maar die was niet zo goed. De communicatie met de rijschool ging ook stroef. Vaak werd ik op zondag meerdere keren ge-appt, terwijl ik druk was met een essay schrijven of met familie, en als ik niet binnen een uur reageerde kreeg ik kattige berichtjes. Dit kwam vaker voor. Er was ook een keer een klein conflict over de medicatie die ik destijds had. Dit had ik vermeld en gezegd dat er een gele sticker op het doosje zat.. ze vroegen echter niks door en stonden alsnog bij mij op de stoep enkele dagen later. Terwijl ik in mijn herinnering had laten weten dat het niet handig was de les door te laten gaan (ivm nieuwe medicatie) en de week daarvoor was ik ook een keertje ziek. Ik kreeg daarna een veeg uit de pan van hen.

Mijn rijinstructeur bij mijn nieuwe rijschool zei tijdens de proefles dat ik maar 10 a 15 lessen nodig had. En dat ik vlot binnen 2/3 maanden kon afrijden. Dit is nu 6 maanden geleden. Ik les nu maar 1 keer in de week, 60 minuten. Bij die vorige rijschool 2 keer in de week, 90 minuten. Dat werkte wel beter. Qua lessen dan. Mijn huidige rijinstructeur is 2 keer 2 weken op vakantie geweest en 2 keer 2 weken ziek geweest. Dat schiet dus niet op. Hij heeft geen vervanging. Bij nader inzien vind ik zijn manier van lesgeven onprettig. Hij coacht zoals hij het zelf zegt met elke handeling mee. Voor een actie zegt hij wat ik moet doen. Ik krijg dan het gevoel dat ik het niet goed doe. Ook omdat hij dit vaak fel zegt. Ik moet zelfstandiger leren rijden volgens hem, en dat lukt op deze manier dan niet echt. Ik maak niet heel veel fouten. Maar toch blijft hij fel. Soms schreeuwt hij ook. Laatst moest ik de omkeer opdracht doen met behulp van een zijstraat. Ik schakelde terug naar zijn 1, want er was een drempel en remde af tot het juiste tempo. De instructeur begon nog voor ik het juiste tempo had te schreeuwen dat ik te langzaam ging volgens hem en bijna stil stond (wat volgens mij niet zo was..). Maar ik stopte wel omdat ik schrok van zijn plotselinge geschreeuw. Ik moet per se voor het schakelen in mijn achteruit spiegel hebben gekeken. Ik doe dat vaak tijdens, of daarna. Andere rijscholen zeggen weer dat het er na moet. Dit is er zo ingeslepen door mijn vorige rijschool. Nu zegt hij dat hij niet weet wanneer ik kan afrijden. Misschien in augustus of september. Mijn theorie heb ik al bijna een jaar ( is 1,5 jaar geldig). En ik heb ook nog geen tussentijdse toets mogen doen. Laatst stonden de ouders van een meisje die na mij in de auto stapte naast de auto en begon de moeder boos tegen de instructeur te praten over dat haar dochter ook zo lang lest bij hem.. en dat het maar niet op schiet.

Laatst had ik een proefles bij een andere (inmiddels 3e) rijschool. Die zei ook: met 1 keer lessen 60 minuten per week boek je geen vooruitgang. Zeker als de les met regelmaat niet door gaat of er een onderbreking is van 2 weken. Hij schat nu in dat ik nog 10 lessen nodig heb en wil direct al een examendag vastleggen. Hij wil 2 of 3 keer per week gaan lessen met mij. En hij heeft een goed slagingspercentage, net zoals de andere rijscholen die ik had. Nu heb ik al bijna 50 lessen gehad. Ik ben het een beetje zat. Ik woon wel in de randstad en het aantal lessen schijnt daar wat hoger te liggen dacht ik.

Wat zijn jullie ervaringen met rijscholen? Is dit normaal? Ik ben wel van mening dat de klant koning is. Niet dat iemand moet afrijden als hij of zij er nog niet klaar voor is, maar dat je niet aan het lijntje gehouden moet worden of respectloos behandeld moet worden.
Weet je dat je verplicht bent op het invullen van je eigen verklaring dat je medicijnen welke je rijvaardigheid beinvloeden aangeven.

Als je dit niet doet, en je maakt een aanrijding, ben je persoonlijk aansprakelijk. Dus krijg eerst dat in orde.

En je eigen houding is het belangrijkste bij rijlessen denk ik. Ben je uitgerust, heb je je voorbereid (ken je borden en dergelijke), en investeer in een goede rijschool (ipv de goedkoopste).
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Ligt eraan hoe je zelf rijd. Kunnen wij vanaf hier niet zien, m'n schoonmoeder heeft 8 rijscholen gehad en is 8x gezakt en volgens haar constant door de fout van de examinator terwijl de lieve vrouw nog levensgevaarlijk is op een fiets en wij allen blij zijn dat ze geen rijbewijs heeft.
Ga voor die 3e, plan eerst je examen en 2 rijlessen per week en zie hoe het loopt zou ik zeggen
Heb je al eens bij rijschool 2 aangegeven dat je de manier van lessen niet prettig vindt? Zo niet, dan zou ik dat sowieso nog even doen.

Als ik iets niet zeker weet met lessen (ja, ik ben ook aan het lessen), dan zoek ik het op in mijn theorie-boek of vraag ik het. 'Ik las/dacht/heb geleerd dat... Waarom raad jij iets anders aan? Ik raak daarvan in de war.' Werkt prima.
quote:blueeyes*3 schreef op 16 mei 2016 @ 21:27:

Heb je al eens bij rijschool 2 aangegeven dat je de manier van lessen niet prettig vindt? Zo niet, dan zou ik dat sowieso nog even doen.

Als ik iets niet zeker weet met lessen (ja, ik ben ook aan het lessen), dan zoek ik het op in mijn theorie-boek of vraag ik het. 'Ik las/dacht/heb geleerd dat... Waarom raad jij iets anders aan? Ik raak daarvan in de war.' Werkt prima.Ja, dat heb ik gedaan. Meerdere keren zelfs. Hij zegt dan dat hij op die manier les geeft. Goede tip. Zal nog eens het theorieboek er bij pakken. Soms dan vindt hij opeens dat ik iets niet meer goed doe, terwijl ik het niet anders ben gaan doen. Hij vond na 2/3 maanden opeens dat ik bij het schakelen de koppeling niet tegelijk met gas mocht gebruiken, terwijl ik dit soms een beetje doe als ik snel moet opschakelen een aantal keer achter elkaar. Maar niet vol gas en vol koppeling. Opeens was dat niet meer goed, van de ene op de andere les en moesten we dar 3/4 lessen aan besteden.
Ik zou veranderen van Rijschool. Zozo 2 uren per week lessen.
quote:Rajah26 schreef op 16 mei 2016 @ 21:43:

[...]

Ja, dat heb ik gedaan. Meerdere keren zelfs. Hij zegt dan dat hij op die manier les geeft. Goede tip. Zal nog eens het theorieboek er bij pakken. Soms dan vindt hij opeens dat ik iets niet meer goed doe, terwijl ik het niet anders ben gaan doen. Hij vond na 2/3 maanden opeens dat ik bij het schakelen de koppeling niet tegelijk met gas mocht gebruiken, terwijl ik dit soms een beetje doe als ik snel moet opschakelen een aantal keer achter elkaar. Maar niet vol gas en vol koppeling. Opeens was dat niet meer goed, van de ene op de andere les en moesten we dar 3/4 lessen aan besteden.

Zou het kunnen zijn dat het een volgende stap is in het leren? Ik merk bij mijn instructeur ook dat hij, als de basis goed gaat, hij meer op de details van een handeling gaat letten, omdat je dan door hebt wat die handeling voor effect heeft op de auto en wat de andere weggebruikers doen.

Maar als je over wil stappen, vooral doen.
Dit schiet niet op TO. Zelf heb ik een keer een zomervakantie opgegeven voor mijn rijbewijs door gewoon 3-5 keer per week 2.5 uur te gaan lessen per keer. Dan haal je hem zo!
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven