Sint... Wanneer 'het' vertellen?!?..

16-11-2008 23:34 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ook hier zijn de kinderen door het dolle heen vanwege het feit dat de Sint weer in het land is. Eerste schoen al gezet, mooi gezongen, iedereen blij. De jongste laat het verder rustig over zich heen komen, maar vooral de oudste gaat helemaal juichen en op de bank springen bij het zien van het Sinterklaasjournaal, de intocht op tv enz enz.

Zelf geniet ik er wel van, maar ik vraag me ook af: wanneer moet ik het onze oudste vertellen, dat Sint & Piet op tv en degene die de kado's in de schoen doet (enz) niet dezelfde personen zijn? Of móét ik het uberhaupt wel vertellen?

Een ding is voor mij zeker, deze periode is in ieder geval niet het juiste moment. Dus voorlopig hou ik het nog maar in het midden. Hij vraagt er zelf ook niets over, en voor zover ik weet wordt hij ook niet geplaagd vanwege zijn geloof-in-Sinterklaas.

Maar ik twijfel: hij is al 7 jaar. En ik ben dus ook wel verbaasd dat hij nog steeds gelooft: zelf was ik 6 toen mij verteld werd hoe het nu precies zat met Sinterklaas, en op mijn 5e was er al een kleuterklasgenootje die me vertelde dat Sinterklaas niet bestond (ik schijn het bestaan van Sinterklaas toen nog heftig verdedigd te hebben ). Mijn moeder vertelde me op haar beurt dat zij heel verontwaardigd was geweest toen mijn oma het haar vertelde, ze voelde zich belazerd (ik op mijn 6e trouwens niet).

Dus dat is ook iets wat maakt dat ik denk, dat áls ik het vertel, dat het ook heel tactisch zal moeten, zodat zoonlief zich niet gekwetst voelt of zich voorgelogen en/of het vertrouwen in mij verliest.

Aan de andere kant vind ik het ook heel schattig, zijn enthousiasme te zien. En leuk dat alle volwassenen zo mee doen, zelfs bekende burgemeesters (die van Almere, Amsterdam en Maastricht) speelden het Sinterklaas-spel gister op tv mee!.. Wat de geloofwaardigheid voor onze oudste weer vergroot, en wat maakt dat ik er toch liever een jaar mee wacht... Maar dan is hij al acht, en ik kijk ook al uit naar samen surprises en gedichtjes maken... Of zal het ‘vanzelf’ wel komen en doe ik te moeilijk hierover?

Hoe doen / deden jullie dat, en vooral: wanneer is volgens jullie de tijd rijp ervoor?
ik heb het mijn kinderen verteld toen ze een jaar of 8 á 9 waren.

vooral ook omdat mijn zoon de laatste 2 jaren er echt van heeft kunnen genieten.van te voren was het één groot drama.huilen,bang zijn etc.

mijn zoon was in eerste instantie heel boos dat ik vertelde dat sint niet bestond ,dat het een acteur is en dat ik dse cadeautjes kocht en inpakte.

Ik heb het toen laten rusten en de volgende dag kwam hij er zelf op terug.we hebben toen een leuk afrondend gesprekje gehad.

maar ik heb het wel verteld nadat pakjesavond voorbij was.

mijn dochter reageerde vrij normaal.verder geen moeite mee gehad.

maar ik vind 7 best wel vroeg,ik vind vanaf een jaar mof 4 á 5 beginnen ze er echt van te genieten.en ze moeten al zo gauw groot zijn. ik zou zeggen laat hem nog één jaartje van dit "sprookje" genieten.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Mijn oudste is ook 7 (wordt in maart 8) en stelde tot een paar dagen geleden wel veel vragen, maar nu Sint in het land is, ineens niet meer. Ik denk wel dat wij het hem ergens het komende jaar gaan vertellen (in groep 5 doen ze volgens mij ook aan lootjes trekken, dus voor die tijd heb ik het hem liever zelf verteld) maar weet nog niet precies wanneer... lijkt me ook wel erg leuk om hem volgend jaar in het complot te betrekken en samen zijn zusjes te belazeren.
Ik heb het in feite nooit aan de kinderen verteld. Ze kwamen er zelf wel achter. Vooral toen ze wat ouder waren (7 jaar ong.) en je komt bij de winkel zo'n echte nep sint tegen nou dan zien ze echt het verschil wel hoor.

Dus vertelde ik het verhaaltje van een hulp sint etc

En op school horen ze ook verhalen, van dat sint niet meer bestaat enzo
Al 7???

Ik heb tot mijn 12de geloofd...

Pas toen ik gehavend thuis kwam van school middenin de zomer omdat ik had gevochten omdat klasgenoten nare dingen over sinterklaas zeiden dacht mijn moeder dat ze beter even met me kon praten....

Ik denk dat zeker tot een jaar of 10 heel normaal is...
.
hier 6 jaar
Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden!

Blij om te lezen dat de leeftijden zo uiteen kunnen lopen - tot 12 jaar zelfs - en Isabon's antwoord 'AL 7?' relativeert veel.

Misschien dat het ook per plaats / school / regio verschilt?!?

Lichtbron, je slaat de spijker op z'n kop: nu pas vindt zoonlief Sinterklaas niet meer 'eng' en dat was t/m vorig jaar wel anders. Twee jaar geleden had ik 'm opgegeven - bij de Sint-viering op ons werk - om ook bij de Sint zelf te komen, en terwijl andere kinderen braaf voor de Sint gingen staan zingen, werd hij panisch toen hij naar voren geroepen werd. Drama, idd. Dat zal dit jaar heel anders gaan, verwacht ik. En het is nu idd zó genieten!..

Maar dus vanuit mijn eigen achtergrond - zelf dus rond de zes - was ik al bang dat ik laat was. Temeer daar een moeder van een schoolgenootje - ook 7 jr - me vorige week vertelde dat ze het haar zoon binnenkort zou vertellen.. (wat me ook onrustig maakte, het argument 'zorg dat hij niet de laatste is in de klas' neem ik ook ter harte..).

Zoonlief zit trouwens in groep 4, maar wel op een Montessorischool, waar groep 3-4-5 bij elkaar zit ('middenbouw'), dus hij zit met zowel 6-, 7- als 8-jarigen en een enkele 9-jarige in de klas.

Misschien zal ik het ook de juf eens vragen hoe gevoelig het onderwerp 'Sinterklaas' en 'wel-of-niet-geloven-in-Sint' op het moment in de klas ligt.

Het bestaan van hulpsinterklazen ('en bij ons in de stad komt natuurlijk de echte!') was mij vroeger ook niet onbekend, en blijkt zoonlief zelf inmiddels ook al bedacht te hebben (in dat Sinterklaas-prentenboek van Charlotte Dematons staan trouwens ook een soort hulpsinterklazen getekend!)

Nogmaals dank, en voorlopig gaan we - met oren en ogen open - vol verwachting 5 december tegemoet
Ik hoorde het van een buurmeisje toen ik 5 was en had er vrede mee. Ik weet nog zelfs dat ik heel blase aan mijn moeder vroeg of het nou echt nog nodig was dat er een verklede man op school kwam die kwam doen alsof ie Sinterklaas was, dat hoefde van mij niet meer zo . Ik vond het helemaal niet erg, mijn zus, die 2 jaar ouder was en het toen ook te horen kreeg vond het juis wel heel erg.

Mijn nichtjes geloofden allemaal nog wel, dus ik volede me reuze groot en stoer dat ik soort van 'medeplichtig' met de volwassenen was

Wij deden trouwens al vannaf groep 5 (ben je dan 8 ofzo) lootjes trekken in de klas, dus wie het dan 'nog' niet weet heeft wel een probleem.
Onze dochter van 7 gelooft "al lang" niet meer in Sinterklaas. We zijn uit Nederland vertrokken toen ze 5 jaar was. Het eerste jaar hebben we nog Sinterklaas gevierd maar ze nam het niet echt serieus meer.

Vorig jaar zijn we het door alle drukte en ellende helemaal vergeten.

Dit jaar gaan we wel op 5 december een paar kleine cadeautjes geven en voor haar kleine broertje doen we dan wel alsof Sinterklaas ook hierheen komt.

Maar echt heel overtuigd is ze al niet meer sinds ze 3 was. Op de peuterspeelzaal vond een moeder het nodig om m'n dochter te vertellen dat Santa Claus niet bestaat en sindsdien zet ze ook vraagtekens bij Sinterklaas.

Vond ik echt gemeen van die moeder trouwens! Wat maakt het nou uit om net te doen of Santa ook bestaat? Als je over een Nederlands figuur kan liegen dan toch ook over een Amerikaans?

En tegenovergesteld hebben we met Amerikanen alleen maar heel veel plezier gehad over Sinterklaas.

De Kindergartenjuf heeft zelfs papieren schoentjes geknutseld met de hele klas en gezorgd voor voetsporen en een beetje rotzooi in de klas omdat Zwarte Piet zo'n haast had toen hij in de school langs kwam. Hij moest immers weer helemaal terug naar Nederland reizen.
Wij vertelden het toen ze naar de bovenbouw van de basisschool gingen, groep 5. Dan komt Sinterklaas niet meer in de klas en gaan ze zelf kadootjes kopen en surprises maken.
Mijn buurmeisje van 8 gelooft ook nog hoor. Ze gaat wel vragen stellen: waarom ziet hij er anders uit dan op tv enz. Haar ouders gaan het vertellen na 5 december. Er komen nu steeds meer kinderen in de klas die niet meer geloven. Met name de kinderen met oudere broers en zussen.

Ik zou nog lekker even genieten. Dit is zo'n bijzondere tijd. Mijn dochter is net 2 en wij zijn voor het eerste naar de intocht in onze woonplaats geweest. Natuurlijk snapt ze het nog niet, maar al die verwachtingsvolle snoetjes op de kade..heerlijk.
Ik kan me nog herinneren dat we een nieuw jongetje in de klas kregen. Een Chinees en we zaten in de zesde klas (groep 8). Hij bleek nog te geloven. Een jongen van 11 of 12 dus. Dat is best laat. Niemand geloofde meer.

Ik weet nog dat een buurmeisje mij het vertelde (toen ik een jaar of 8 was) en het drong helemaal niet tot me door. Maar we liepen wel over straat te zingen "Sinterklaas bestaat niet" en toen heeft mijn moeder me binnen geroepen en heeft het verteld.
Een jaar of 7 lijkt me een prima leeftijd, maar ik zou het niet rond sinterklaastijd vertellen. In de zomer, wanneer die hele sinterklaastoestand niet speelt, lijkt me veel minder teleurstellend.
Vorig jaar begon mijn dochter van 8 zelf vragen te stellen, haar vriendin op school had aan haar gevraagd of zij het 'geheim van Sinterklaas' al kende. Zij vroeg mij dus weer of ik wist wat dat was want ze was nu wel erg benieuwd. Ik heb toen dus verteld dat het geheim van Sinterklaas was dat hij niet bestond. Ze vond het helemaal niet leuk om te weten! En ik vond het ook helemaal niet leuk dat ze het wist, alweer een fase afgesloten! En zo jammer, net voor het Sinterklaas was.

Maar het grappige is dat ze dit jaar gewoon weer volop lijkt te geloven. Ik hoor haar er niet over, ze staat vol overgave te zingen bij haar schoen. Ook als haar jongere zusje er iets over zegt dan krijg ik geen blik van verstandhouding ofzo, nee mijn dochter was er volgens mij nog niet aan toe en heeft het gewoon weggestopt! Wat ze wel weten (beide meiden, de jongste is 'al' zeven) is dat er één echte Sint is en dat er een heleboel hulpsinterklazen zijn. Want ze zijn niet gek. Sommige Sinterklazen zien er gewoon niet uit!!
Ik denk dat je het moment waarop je het kan/moet vertellen vanzelf wel aanvoelt. Mijn net 7-jarige ging steeds lastiger te beantwoorden vragen stellen over sinterklaas en toen heb ik het maar gewoon verteld. Omdat het zo mooi aansloot bij zijn eigen twijfels, heb ik ook niet de indruk dat het heel zwaar viel ofzo. Zelf was ik ook 7 toen ik er op zo'n zelfde manier erachter kwam.

Ik vind het ook wel een mooie leeftijd, maar goed dat heeft er wellicht ook mee te maken dat ik Sint op een bepaalde manier een vorm van voorliegen vind, die ik zelf niet veel langer dan die leeftijd in stand zou willen laten. En ik zelf de indruk heb dat Sint tot 7 jaar een wat vaag verhaal is dat vrij klakkeloos wordt geslikt en daarna een wat actievere vorm van voorliegen vereist en dat is iets waar ik me zelf gewoon minder prettig bij voel.

Maar mijn probleem is een hele goedgelovige tweede, die inderdaad op enig moment (liefst door mij en niet haar grote broer) actief uit de droom gehaald zal moeten worden. En ook dan vind ik een 7-jarige gelovige nog net te doen, en anders ben ik ook bang dat ze zich heel erg achtergesteld gaat voelen; zeker omdat grote broer (en de concurrentie zit diep) al wel de waarheid wist.

Veel sintplezier in elk geval!
Mijn oudste van 7 (van augustus) begon eind september begin oktober wat vragen te stellen. Vorig jaar al zelf met het verhaal van de hulpklazen gekomen en hem nu maar uit de droom geholpen. Het verhaal van de acteurs heb ik niet verteld, maar wel duidelijk gemaakt dat Sint Nicolaas heeeeeel vroeger wel heeft bestaan en een lieve man was die graag kinderen een cadeautje gaf als ze lief geweest waren en dat volwassenen het nu leuk vonden om die traditie voort te zetten.

Dat vond hij heel logisch en het was geen pijnlijk verhaal.

(Kan me van mezelf herinneren dat ik erg boos was dat mijn ouders tegen me gelogen hadden).

De middelste is 4 en vindt het allemaal geweldig. De oudste doet lief mee en werpt af en toe eens blik van verstandhouding naar me toe, maar zingt trouw mee iedere avond.

De jongste is 9 maanden. Weet er dus niks van, maar schijnbaar kun je het moeilijk verkopen aan een gelovige dat een klein broertje nog niks van de Sint krijgt (hij heeft niet eens schoenen!!!).

Succes en als ik jou was zou ik het na de feestdagen er eens voorzichtig over hebben. Geniet er dit jaar nog van.
Kinderen kunnen heel lang wel en niet geloven combineren. Mijn zoon van 5 vroeg bijv. of het sinterklaasjournaal echt was of een film. Toen hebben wij gewoon gezegd dat het een film is over sinterklaas, vond hij een bevredigend antwoord. Toen hij laatst bij het schoen zetten met angst in zijn ogen vroeg of hier vannacht echt sint en pieten en een paard in huis kwamen heb ik hem verteld dat papa en mama nog steeds de baas zijn in huis (voordat hij nachtmerries krijgt van een invasie van vreemd uitgedoste dieven) en dat er misschien een piet komt, misschien niet, maar dat er wel een kadootje zal liggen de volgende ochtend.

Misschien kennen jullie het verhaal van de kleuterjuf die zich voor de klas omkleedt tot sinterklaas. Als ze klaar is met verkleden vraagt ze waar de juf is, geen kind die het antwoord weet! Geen twijfel mogelijk dat zij echt sinterklaas is. Je kind gelooft dus zolang het wil geloven, maar ik zou niet te hard liegen.
Mijn dochter (8 jaar) roept ook al een jaar dat hij niet bestaat. En toen ik vroeg wie dan die man was tijdens het Sinterklaasfeest op mijn werk, zei ze okee dat was een nep-sinterklaas er is maar 1 echte!

Zij is een beetje aan het kietelen om te kijken hoe wij reageren heb ik het gevoel.

Wel de hele tijd roepen dat wij de kadootjes kopen maar tegelijkertijd een brief schrijven naar Sint en Piet als ze de schoen zet.
Die van ons weet al een behoorlijke tijd dat hij niet bestaat, ik heb hem toen hij een jaar of 6 was echte verhaal verteld over sinterklaas, dat hij wel bestaan heeft, dat het niet kan dat iemand zoowwww oud wordt, maar omdat het zo'n leuk feest is, er af en toe een "nieuwe" sinterklaas komt, net als bij de koningin, president, steeds een nieuwe...

dus niet plomp verloren, hij bestaat niet!

Hij is inmiddels nu 9 en weet het allemaal wel, maar is als de dood dat het "feest" aan zijn neus voorbij gaat...dus ajoh, ma, ik mag mijn schoen toch wel zetten, en er komt toch ook gewoon pakjes avond...

Was het niet van plan, ik heb pakjesavond nooit geweldig gevonden, dus maken we van sinterklaas een "klein" feestje en van kerst een "grote" dit jaar.
Als 5 december is geweest vertelt de leerkracht van groep 5(vanaf groep 6 doen ze lootjes) de volgende dag tegen de kinderen het ware verhaal van sinterklaas.En dat het feest in ere wordt gehouden door middel van een groot toneelstuk voor de kleintjes.Nu zijn ze groot genoeg in groep 5 om ook mee te mogen doen aan dat toneelstuk,ze mogen het dus niet verklappen aan de jongere kinderen,het is HET geheim van de groten,waar ze nu dus ook toe behoren.
Gebeurt dat in overleg met de ouders dan?

Want ik vind persoonlijk dat ik dat zelf moet vertellen.vind dat eigenlijk geen taak van de leerkracht.

heb wel eens van ouders gehoord dat er in een klas door een leerkracht ook het verhaal van de sint was verteld terwijl er in die groep nog kinderen waren die geloofden.daar waren de betreffende ouders niet zo blij mee.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:ElleMichelle schreef op 17 november 2008 @ 10:36:

Als 5 december is geweest vertelt de leerkracht van groep 5(vanaf groep 6 doen ze lootjes) de volgende dag tegen de kinderen het ware verhaal van sinterklaas.En dat het feest in ere wordt gehouden door middel van een groot toneelstuk voor de kleintjes.Nu zijn ze groot genoeg in groep 5 om ook mee te mogen doen aan dat toneelstuk,ze mogen het dus niet verklappen aan de jongere kinderen,het is HET geheim van de groten,waar ze nu dus ook toe behoren.

Ik zou furieus zijn als een leerkracht zoiets zou flikken...

Overigens vertelde mijn juf op school in de 5e klas (groep 7) ook wel eea, maar ik verklaarde haar gewoon voor gek. En vriendjes ook die zoiets naars over sinterklaas durfden te zeggen.

Mijn geloof was werkelijk rotsvast.

Alleen mijn moeder geloofde ik.
Mijn negenjarige geloofde vorig jaar nog vast. Ging een beetje twijfelen -mij vragen hoe het zat- toen een vriendje hem vertelde dat diegene die hij zag een nepsint was, met een touwtje aan zijn baard.

Ik besloot hem tijdens het jaar maar te vertellen hoe de vork in de steel zat.

Waarna hij besloot dat ook maar aan zijn jongere broertjes te gaan vertellen.

Geen goed idee dus, sinterklaas is niet half zo leuk meer.
quote:ElleMichelle schreef op 17 november 2008 @ 10:36:

Ik vind niet dat het de taak van de leerkracht is om dat te vertellen. En zeker niet de dag na het grote Sinterklaasfeest. Wat zal je je dan als kind bedrogen voelen!

Het lijkt mij het beste om het in de zomer te vertellen, zeker niet rond Sinterklaastijd. Een jaar of 8/9 is vrij normaal denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven