Werk & Studie alle pijlers

Rijkstraineeship 2016

01-04-2016 12:45 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik zag dat in het verleden ook zo'n topic aangemaakt werd. De inschrijving is vandaag geopend en misschien kunnen we hier met elkaar sparren over de procedure/score's en resultaten etc. Heb de tests nog niet gemaakt, blijft spannend!
Succes!
Ik heb me ook ooit aangemeld. Helaas is er nooit naar mijn scores gekeken. Ik deed een te algemene studie, waarmee ik enkel was doorgekomen als ik minimaal nog een studie had gedaan. Helaas werd dat bij de voorlichtingsdag niet verteld. Enkel dat het moeilijk zou zijn, om dat veel mensen met die studie solliciteerden.

Dus wil iedereen die zich aanmeld de tip geven daar rekening mee te houden en dat goed na te vragen. Scheelt een hoop tijd en energie, als je van te voren weet dat het toch niks word
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Klopt: ik heb twee alfastudies gedaan en dat was dan ook reden tot afwijzing in de eerste ronde. Prima, maar zeg dan vooraf dat het zinloos is om te solliciteren , voor ik tijd ga steken in het invullen van testjes (die ik wel goed gemaakt had overigens)
als ik nu naar mn opleidingen en profiel kijk pas ik perfect binnen het plaatje. ben het bang om het te verpesten met die tests. ik ga ff kijken waar ik kan oefenen
Ik heb rijkstraineeship gedaan, lijkt alweer eeuwen geleden. Ik vond t toen ook erg spannend. Heeft me wel veel opgeleverd en was een leuke tijd.

Welke studie heb je gedaan?
quote:karzou schreef op 01 april 2016 @ 15:53:

Ik heb rijkstraineeship gedaan, lijkt alweer eeuwen geleden. Ik vond t toen ook erg spannend. Heeft me wel veel opgeleverd en was een leuke tijd.

Welke studie heb je gedaan?wiskunde bachelor en twee masters( bestuurskunde en economie). bij welk ministerie heb je het gedaan? super leuk!
Klinkt inderdaad als een passende combi van vooropleidingen. Ik zat bij OCW. Wat is jouw voorkeur?
quote:laurabb schreef op 01 april 2016 @ 13:32:

Klopt: ik heb twee alfastudies gedaan en dat was dan ook reden tot afwijzing in de eerste ronde. Prima, maar zeg dan vooraf dat het zinloos is om te solliciteren , voor ik tijd ga steken in het invullen van testjes (die ik wel goed gemaakt had overigens)Met deze instelling kom je niet ver. Kans is klein met alfa-studies, maar als je je testen goed maakt kan t best lukken. Genoeg alfa's in mijn lichting.
Sorry, maar heb er nog achteraan gebeld en dit is destijds (2008) letterlijk tegen me gezegd.

Overigens heb ik daarna een hele leuke baan gevonden en geef ik nu oa trainingen aan het Rijk. dus alles is op z'n pootjes terechtgekomen hoor
quote:DKKLLDRBR schreef op 01 april 2016 @ 17:35:

[...]

Met deze instelling kom je niet ver. Kans is klein met alfa-studies, maar als je je testen goed maakt kan t best lukken. Genoeg alfa's in mijn lichting.Nope, met alleen een Alfa studie kom je er niet. Altans in 2010 stond het bij mij letterlijk genoemd in de afwijzingsmail. Er was dus niet eens gekeken naar de tests. Maar het zou kunnen dat bepaalde alfa studies een uitzondering zijn.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
quote:lollypopje schreef op 01 april 2016 @ 18:07:

[...]

Nope, met alleen een Alfa studie kom je er niet. Altans in 2010 stond het bij mij letterlijk genoemd in de afwijzingsmail. Er was dus niet eens gekeken naar de tests. Maar het zou kunnen dat bepaalde alfa studies een uitzondering zijn.Met alleen een alfa-studie kom je nergens binnen. Moet wel wat interessante dingen op je CV hebben staan.
quote:DKKLLDRBR schreef op 01 april 2016 @ 18:11:

[...]

Met alleen een alfa-studie kom je nergens binnen. Moet wel wat interessante dingen op je CV hebben staan.

Toch zeggen ze dat nergens. Bij de opendag werd mij enkel gezegd dat het moeilijk zou zijn, niet onmogelijk. Maar misschien is hun voorlichting op dat gebied inmiddels verbeterd. Dat zou kunnen. Mocht dat niet het geval zijn, leek het me toch nuttig om hier even te melden.

Verder overigens geen frustraties, want ik zit nu beter op mijn plek dan ik achteraf waarschijnlijk daar had gedaan. Maar ik vond het wel heel erg zonde van alle tijd en energie die ik overal had ingestoken.
Van mijn kant ook geen hard feelings hoor, alles is helemaal goedgekomen.

Ik solliciteerde sowieso in crisistijd waarin de belangstelling voor het Rijkstraineeship enorm was gestegen. En het is echt een leuk programma, ken twee mensen die het tot hun volle tevredenheid hebben gedaan
Ja, die crisis hielp niet
Prima om mensen goed voor te lichten natuurlijk. Zelf een keer op voorlichtingsdag gestaan. Meest gestelde vragen waren: 'hoeveel aanmeldingen zijn er' en 'hoeveel kans heb je'. Lekker belangrijk. Je wil toch graag Rijkstrainee worden of niet? Calculerende gedrag snap ik niks van.
De vraag 'Hoeveel kans maak je', is in mijn ogen dus weldegelijk relevant als het antwoord 'Geen' is. In elk ander geval, zou het inderdaad geen reden moeten zijn voor de keuze om ergens om te solliciteren.
Zijn er mensen die hun z-score al hebben?
Aangezien de eerste ronde er al op zit ben ik benieuwd of er meer mensen hier door zijn naar de tweede ronde? Verbaasde me een beetje dat je eerst gekoppeld word aan een ministerie, dan allerlei gedragsvoorbeelden in moet vullen en dat je vervolgens weer opnieuw gekoppeld kunnen worden aan een ander ministerie. Pas als je een ministerie je dan echt uitkiest kun je op gesprek komen. Deze ronde is dus weer volledig digitaal. Iemand ervaring hiermee?

Verder natuurlijk vooral heel fijn om door te zijn Blijft toch weer spannend een volgende ronde!
Ik ben ook door. Ik hoor van vele dat de eerste koppeling altijd ongewijzigd blijft, dus het stelt niet veel voor.
Zijn er meer mensen door naar de laatste ronde bij het rijkstraineeship? En bij welk ministerie zijn jullie ingedeeld? Of misschien mensen met ervaring met het traineeship/tips voor het interview?

Ik mag in elk geval op interview komen bij OCW, spannend!
Per competentie twee voorbeelden via STAR-methode leren.

Lees de begroting en het jaarverslag van OCW.

Kijk naar recente Kamerbrieven en krantenartikelen over het departement. Lees de website.

Kijk naar het organogram.

Wees enthousiast. Luister goed naar de vragen. En speel daar goed op in.

Check LinkedIn van de personen die je gaan interviewen.
Ik doe dit jaar ook met met solliciteren en volgende week is mijn gesprek. Hoe doe jullie voorbereiden? Ik ben wat informatie aan het verzamelen over de (interne) organisatie als achtergrondkennis van het ministerie. Voor de rest leer ik die gedragsvoorbeelden uit m'n hoofd met voor elke eigenschap nog een extra voorbeeld. Daarnaast heb ik nog een hele rij vragen van internet gehaald waar ik een antwoord op ga formuleren :P.
Wees enthousiast en bedenk een puntige motivatie.

Lees de kranten mocht je dat nog niet doen.

En idd twee gedragsvoorbeelden. Verdiep je vooraf in de personen met wie je gesprek hebt.

Wees niet te langdradig
Hoe ging jullie gesprek? heb twee onvoldoendes gehaald dus denk dat het hem niet wordt. Iemand wel goed rapport gekregen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven