En wat eten we vandaag?
zaterdag 15 november 2008 om 17:29
zaterdag 15 november 2008 om 17:55
Ben lekker aan het kokkerellen. Vandaag ga ik nog een quiche maken. Ik heb van die boursin gekocht die nieuw is. Dacht dat je die kon gebruiken voor quiches maar vind niet echt wat op hun site dus even googelen voor ik alles verknal. Staat al heerlijk een uur een gerecht op gekaramelliseerde sjalotjes (wordt gemaakt in rode wijn). Lekker ruikt mijn huis nu mmmm. Ga morgen wat nieuwe amuses proberen en daar wil ik ze ook bij gebruiken.
Paar dagen geleden heb ik ze ook al gemaakt, zo lekker is het ....
Oja en voor die ene zielige prei die ik over had heb ik ook een bestemming voor gevonden. Maak ik een ham/prei salade voor op brood van. Voor morgenochtend op een warm pistoletje uit de oven.
Paar dagen geleden heb ik ze ook al gemaakt, zo lekker is het ....
Oja en voor die ene zielige prei die ik over had heb ik ook een bestemming voor gevonden. Maak ik een ham/prei salade voor op brood van. Voor morgenochtend op een warm pistoletje uit de oven.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zondag 16 november 2008 om 00:18
Panir Seekh Kebab
1 kg panir* (eventueel te vervangen door tahoe)
2 el fijngesneden groene chilipepers,
2 geraspte uien,
1 el gemberpoeder (ik gebruik altijd een stukje geraspte verse gember),
2 el fijngesneden koriander,
2 tl gemalen zwarte peper,
1 tl komijnpoeder,
1 tl chilipoeder,
zout naar smaak
4 el maïzena
gesmolten boter om mee te bestrijken
Alle ingrediënten, behalve de boter door elkaar kneden
Het mengsel met vochtige handen rond pennen drukken en er kebabs van ong. 10-13 cm van vormen, met 5 cm tussen de kebabs. Wees erop voorbereidt dat het lastig is om die dingen rond de pennen te krijgen, soms geef ik het op en maak ik gewoon kebabjes zonder pen erin, of burgertjes.
Oven voorverwarmen tot 150 graden of een houtskoolvuur maken.
Op een ingevet rooster de kebabs 10-15 minuten bakken, ondertussen regelmatig met de boter bestrijken.
Een bakplaat eronder, of aluminiumfolie op het rooster, is geen overbodige luxe.
Direct serveren
Panir
Voor een kilo panir ongeveer 8 liter volle melk al roerend aan de kook brengen. Zodra het kookt het vuur uitdraaien en stukje bij beetje al roeren het sap van 5-6 citroenen toevoegen. Er ontstaan dan gestolde stukjes in de melk, dat is de wrongel. Het vloeibare gedeelte heet wei. Als je genoeg citroensap hebt toegevoegd is de wei transparant en iets gelig. Stop dan met zuur toevoegen. Tien minuten laten rusten en ondertussen een schone theedoek of kaasdoek in een vergiet leggen. De inhoud van de pan hierover uitgieten, de wei kan je opvangen om later te gebruiken in bijvoorbeeld een drankje (in rivella en taksi zit bijv. wei). Dan de doek bij de punten pakken en opdraaien tot de wrongel een stevige bal is. Deze bal, in de doek in het vergiet leggen en er gedurende 20 minuten een gewicht opzetten.
Als ik panir maak als vleesvervanger voor door bijvoorbeeld bami of een pastasaus, kruid ik hem al tijdens het koken van de melk.
Je kan (een deel van) het citroensap door yoghurt vervangen. Bovendien zag ik dat de Turkse supermarkt stremsel verkoopt, maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.
1 kg panir* (eventueel te vervangen door tahoe)
2 el fijngesneden groene chilipepers,
2 geraspte uien,
1 el gemberpoeder (ik gebruik altijd een stukje geraspte verse gember),
2 el fijngesneden koriander,
2 tl gemalen zwarte peper,
1 tl komijnpoeder,
1 tl chilipoeder,
zout naar smaak
4 el maïzena
gesmolten boter om mee te bestrijken
Alle ingrediënten, behalve de boter door elkaar kneden
Het mengsel met vochtige handen rond pennen drukken en er kebabs van ong. 10-13 cm van vormen, met 5 cm tussen de kebabs. Wees erop voorbereidt dat het lastig is om die dingen rond de pennen te krijgen, soms geef ik het op en maak ik gewoon kebabjes zonder pen erin, of burgertjes.
Oven voorverwarmen tot 150 graden of een houtskoolvuur maken.
Op een ingevet rooster de kebabs 10-15 minuten bakken, ondertussen regelmatig met de boter bestrijken.
Een bakplaat eronder, of aluminiumfolie op het rooster, is geen overbodige luxe.
Direct serveren
Panir
Voor een kilo panir ongeveer 8 liter volle melk al roerend aan de kook brengen. Zodra het kookt het vuur uitdraaien en stukje bij beetje al roeren het sap van 5-6 citroenen toevoegen. Er ontstaan dan gestolde stukjes in de melk, dat is de wrongel. Het vloeibare gedeelte heet wei. Als je genoeg citroensap hebt toegevoegd is de wei transparant en iets gelig. Stop dan met zuur toevoegen. Tien minuten laten rusten en ondertussen een schone theedoek of kaasdoek in een vergiet leggen. De inhoud van de pan hierover uitgieten, de wei kan je opvangen om later te gebruiken in bijvoorbeeld een drankje (in rivella en taksi zit bijv. wei). Dan de doek bij de punten pakken en opdraaien tot de wrongel een stevige bal is. Deze bal, in de doek in het vergiet leggen en er gedurende 20 minuten een gewicht opzetten.
Als ik panir maak als vleesvervanger voor door bijvoorbeeld bami of een pastasaus, kruid ik hem al tijdens het koken van de melk.
Je kan (een deel van) het citroensap door yoghurt vervangen. Bovendien zag ik dat de Turkse supermarkt stremsel verkoopt, maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.
zondag 16 november 2008 om 18:07
Thanks Yette
Ik heb gister een Grieks bij/voorgerechtje gemaakt en een gewone quiche. Eerste moet nog wat dagen in het donker en koelte staan, laatste heb ik nog van over en hoef ik vandaag alleen maar even op te warmen.
Wat een heerlijke makkelijke dag vandaag.
Ik heb gister een Grieks bij/voorgerechtje gemaakt en een gewone quiche. Eerste moet nog wat dagen in het donker en koelte staan, laatste heb ik nog van over en hoef ik vandaag alleen maar even op te warmen.
Wat een heerlijke makkelijke dag vandaag.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zondag 16 november 2008 om 22:59
zondag 16 november 2008 om 23:03
Oh jammie! Dat klikt goed Yette!
Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatste gekookt heb. Oh ja, toch wel: vorige week zaterdag nog linzensoep gemaakt.
Woensdag MacDonalds.
Donderdag gehaktbrood met tuinbonenprutje en aardappeltjes.
Vrijdag varkenshaassaté met friet en salade.
Zaterdag pizza met champignons en ham.
Vandaag couscous met granaatappelpitten (heerlijk!), ingelegde citroen, paddopasteitje en een abrikozenbitterbal.
Drukdrukdruk dus ik eet op m'n werk/op kosten van m'n werk
Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatste gekookt heb. Oh ja, toch wel: vorige week zaterdag nog linzensoep gemaakt.
Woensdag MacDonalds.
Donderdag gehaktbrood met tuinbonenprutje en aardappeltjes.
Vrijdag varkenshaassaté met friet en salade.
Zaterdag pizza met champignons en ham.
Vandaag couscous met granaatappelpitten (heerlijk!), ingelegde citroen, paddopasteitje en een abrikozenbitterbal.
Drukdrukdruk dus ik eet op m'n werk/op kosten van m'n werk
maandag 17 november 2008 om 11:44
maandag 17 november 2008 om 17:36
Gisteren hapjes van verjaardag gegeten en boel overheerlijke slagroomtaart, vandaag dus maar weer gezond:
Broccoli met kaassaus met beenhamreepjes erin, gebakken aardappeltjes en beenhammetje uit de oven.
Morgen verse lasagne met rode saus, italiaanse kruiden, spinazie en gehakt, erbij gebakken champignonnetjes in kruiden en knoflook en een salade van tomaat/ mozzarella/ pesto/ pijnboompitjes/basilicum
Broccoli met kaassaus met beenhamreepjes erin, gebakken aardappeltjes en beenhammetje uit de oven.
Morgen verse lasagne met rode saus, italiaanse kruiden, spinazie en gehakt, erbij gebakken champignonnetjes in kruiden en knoflook en een salade van tomaat/ mozzarella/ pesto/ pijnboompitjes/basilicum