Geld & Recht alle pijlers

Vakantiehuis kopen.

26-05-2016 18:12 51 berichten
Mijn man en ik overwegen om een vakantiehuis te kopen op een bungalowpark en deze in de periode dat we er niet zijn te verhuren.

Heeft iemand hier ervaring mee en tips?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ervaring mee. Op papier leuk en rendabel. In de praktijk een en al ellende. Hoge parkkosten, uitgeleefd huis, geen goede schoonmaak. ALTIJD de tuin onderhouden. Je mag amper iets aan het huis veranderen. Ik zou zeggen, doe het niet op een park, maar doe het privé . Richt het smaakvol in, zorg voor goede service, wifi en schoonmaak.

Blij dat ik ervan af ben. Altijd naar het huisje toe en altijd weer kapotte dingen vervangen, schilderen etc. Voor mij was het geen vakantie, ondanks dat er best wel wat mee te verdienen was.
Op een park zijn er meestal erg veel regeltjes. Ik zou een park nooit doen

Dat er dingen stuk gaan dat hou je toch Niet je duurste borden neerzetten Maar houd het idd gewoon particulier en niet via zo'n park.
Mag ik vragen op welk park het was en hoe recentelijk?
Niet aan te raden. Veel werk. Ook als je het particulier doet. Altijd weer controleren, repareren, onderhouden. Dan blijkt je eigen uurtarief toch echt hoger dan de opbrengst.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Volgens mij moet je ook oppassen. Er zijn veel mensen veel geld verloren. Volgens mij heeft of Radar, Kassa of Opgelicht hier een uitzending aan besteed.

Sommige mensen wilden alleen oriënteren maar bleken daarna direct al iets gekocht te hebben en dat heeft ze 10 duizenden euro's gekost.
quote:hetexternegeheugen schreef op 26 mei 2016 @ 18:25:

Volgens mij moet je ook oppassen. Er zijn veel mensen veel geld verloren. Volgens mij heeft of Radar, Kassa of Opgelicht hier een uitzending aan besteed.

Sommige mensen wilden alleen oriënteren maar bleken daarna direct al iets gekocht te hebben en dat heeft ze 10 duizenden euro's gekost.Dat moeten dan mensen zijn met meer geld dan verstand.... Ze zullen toch iets getekend moeten hebben, en dat doe je niet als je alleen aan het kijken bent. Het zal ook hier wel weer zijn dat hebberigheid het wint van gezond verstand.
Kijk deze uitzending van Tros radar eens.

http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... tiewoning/
Er heeft recent een artikel in de consumentgeld gids gestaan, maart of april geloof ik.

Die waren niet zo positief
@Sophiever. Het is 15 jaar geleden al verkocht, dus niet recent.
Het probleem is dat er heel veel van die parken als paddestoelen verrijzen; de eerste jaren is het mooi, nieuw en modern en loopt de verhuur over het algemeen wel.

Na een aantal jaren wordt het toch wat gedateerd, komen er weer andere nieuwe parken die weer aantrekkelijker worden.
Geen huis op een park kopen!

Er zijn meestal zoveel regeltjes rond de verhuur dat je er zelf alleen maar in het laagseizoen naartoe kan.

Daarnaast zijn de kosten vaak erg hoog: parkkosten, commissie die je moet betalen over de verhuur (vaak rond de 30%!), onderhoud, ...enz.

In de praktijk heb je vaak barweinig te vertellen over je eigen huis, al stellen ze het altijd veel rooskleuriger voor.

Huuropbrengsten vallen meestal erg tegen, alle huisjes zijn bijna hetzelfde, dus veel concurrentie in de verhuur.

En op een park worden de huizen veel meer uitgeleefd dan bij particuliere verhuur.

Wil je echt een vakantiehuis kopen? Koop dan gewoon een particulier huis en dan kan je ook alles uitbesteden aan bv een verhuurkantoor, maar dan behoud je veel meer zelf de controle over alles.

Hou er wel rekening mee dat je er niet rijk van zal worden, huuropbrengsten gaan grotendeels op aan onkosten, maar op termijn is het wel een betere investering dan je geld op de bank zetten.

Ik zit zelf in de vakantieverhuurbranche, dus als je vragen hebt dan roep je maar!
My way or the highway!
Bedankt voor alle berichten, linkje naar radar en verwijzing naar consumentengids.

didigirl: Op het hoogseizoen wil ik sowieso niet op een vakantiepark zitten dus dat is wat ons betreft geen obstakel maar het moet wel op de lange termijn rendabel zijn. Vernieling en onkosten is daar een grote drempel bij voor mij. Ik had gedacht dat op een park het minder risicovol zou zijn dan bij particulier verhuur. Waar moet ik op letten als ik het particulier wil doen tov een bungalowpark?
zonde van je geld, tijd en energie.

ik zou dan eerder voor een appartement kiezen om te verhuren aan bijvoorbeeld studenten, artsen in opleiding, mensen die stage komen lopen. Gemeubileerd en voor een aantal maanden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het idee is niet puur inkomsten genereren maar vooral ook om straks met ons gezinnetje in het laag seizoen een fijn plekje hebben om op vakantie te gaan en de rest van de tijd dat het de verhuur ingaat.
quote:Sophiever schreef op 26 mei 2016 @ 19:34:

Het idee is niet puur inkomsten genereren maar vooral ook om straks met ons gezinnetje in het laag seizoen een fijn plekje hebben om op vakantie te gaan en de rest van de tijd dat het de verhuur ingaat.Als het de rest van de tijd al verhuurt wordt ben je er flink druk mee. Of je moet er iemand voor inhuren en dan is het liefdeswerk oud papier.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Het idee is niet puur inkomsten genereren maar vooral ook om straks met ons gezinnetje in het laag seizoen een fijn plekje hebben om op vakantie te gaan en de rest van de tijd dat het de verhuur ingaat.Maar als bepaalde leden van dat gezinnetje naar school gaan is het toch gauw afgelopen met dat laagseizoen vrees ik... wanneer ga je er dan zitten?
quote:Sophiever schreef op 26 mei 2016 @ 19:22:

didigirl: Op het hoogseizoen wil ik sowieso niet op een vakantiepark zitten dus dat is wat ons betreft geen obstakel maar het moet wel op de lange termijn rendabel zijn. Vernieling en onkosten is daar een grote drempel bij voor mij. Ik had gedacht dat op een park het minder risicovol zou zijn dan bij particulier verhuur. Waar moet ik op letten als ik het particulier wil doen tov een bungalowpark?

Nee helaas is op een park risicovoller is mijn ervaring. Het is allemaal onpersoonlijker, dus minder respectvol gedrag.

Bij een verhuurkantoor is er veel meer persoonlijk contact, dus mensen willen niet als tokkies te boek staan.

Natuurlijk heb je ook wel eens slechte huurders, die het vies achterlaten of iets kapot hebben gemaakt maar dit komt niet zo vaak voor gelukkig.

Waar je op moet letten? Besteed alles uit aan een goed verhuurkantoor, maak met hen duidelijke afspraken over eigen gebruik, kosten,...enz. En laat hen een waarborg vragen aan huurders, dit dekt eventuele schade of extra schoonmaakkosten.

Je kan het ook allemaal in eigen beheer doen, maar vergis je niet, hier kruipt ontzettend veel tijd in.

Mag ik vragen in welke regio je iets wilt kopen?
My way or the highway!

Het idee is niet puur inkomsten genereren maar vooral ook om straks met ons gezinnetje in het laag seizoen een fijn plekje hebben om op vakantie te gaan en de rest van de tijd dat het de verhuur ingaat.

En dat betekent dat je met elke vakantie naar het zelfde plekje moet, want "je heb nu eenmaal een "goedkoop" vakantie adres". Tel alle kosten maar bij elkaar op, en je kunt voor het zelfde geld, of zelfs goedkoper, naar heel veel leuke andere bestemmingen.

Gaat het trouwens om een vakantiepark in NL of buiten NL?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:ambra schreef op 26 mei 2016 @ 19:38:

[...]

Maar als bepaalde leden van dat gezinnetje naar school gaan is het toch gauw afgelopen met dat laagseizoen vrees ik... wanneer ga je er dan zitten?In het weekend.
Qua locatie twijfel ik tussen Limburg of Belgie.
Al gedacht aan Zeeuws Vlaanderen?

Naast België, dus ideale uitvalsbasis voor Brugge, Gent,... en is nu in opkomst.

Prijzen zijn enorm aan het stijgen, dus op termijn goede investering.

Vroeger vooral Duitse toeristen, maar inmiddels vinden de bemiddelde Belgen en Luxemburgers steeds vaker de weg er naartoe.

P.S.: goedbedoelde tip hoor, ik verkoop zelf niet
My way or the highway!
Oud artikel over vakantiehuizen, gevonden op internet. Maar nog steeds wel interessant:

http://www.beursbox.nl/ni ... is-als-bijverdienste.html

Quotes:

...Als u in een nieuw park een nieuw huisje koopt, dan moet u zich eens afvragen waarom de ontwikkelaar zijn huisjes zo graag wil verkopen aan particulieren…

Als het zo winstgevend zou zijn, dan zou hij de huisjes toch wel zelf houden? Blijkbaar is het voor hem winstgevend als hij de huisjes tegen woekerprijzen aan particulieren kan slijten.

...De ontwikkelaar heeft de winst al binnen, die loopt na de verkoop geen risico meer en kan elders een nog weer nieuwer park gaan neerzetten. Een park dat de rechtstreekse concurrentie met ‘uw’ vakantiepark zal aangaan.
Daar heb ik nog niet aan gedacht, Brugge is erg mooi dus zeker een optie. Thanks!
Als je iets zoekt in Zeeuws Vlaanderen (Cadzand e.o.) dan mag je me altijd contacteren als je vragen hebt.

Zoals al gezegd, ik verkoop zelf niks, dus verdien er niks aan, maar heb wel kennis van de omgeving, ben op de hoogte van eventuele bouwplannen in de buurt en ken de prijzen.

Beetje inside information kan soms handig zijn

Ik verwacht hier niks voor terug hé, is een vrijblijvend én gratis advies.
My way or the highway!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven