Laagliggende placenta
dinsdag 18 november 2008 om 17:17
Ik heb een laagliggende placenta, met 30 weken ligt hij nog 1,9 cm van de baarmoedermond af. Waarschijnlijk kan ik gewoon bevallen, omdat de VK verwacht dat ie nog iets omhoog groeit. Heeft iemand hier ervaring mee?
Verder heb ik de echoscopiste gevraagd te kijken naar de navelstrenginsertie, omdat het risico bestaat dat deze velamenteus is. Helaas kon ze dit niet beoordelen omdat de baby voor de placenta lag, maar zij maakte zich er verder geen zorgen over.
Ik kan het niet helpen dat ik dat wel doe, heeft iemand hier ervaring mee? Is de kans hierop groot of valt het wel mee?
Verder heb ik de echoscopiste gevraagd te kijken naar de navelstrenginsertie, omdat het risico bestaat dat deze velamenteus is. Helaas kon ze dit niet beoordelen omdat de baby voor de placenta lag, maar zij maakte zich er verder geen zorgen over.
Ik kan het niet helpen dat ik dat wel doe, heeft iemand hier ervaring mee? Is de kans hierop groot of valt het wel mee?
dinsdag 18 november 2008 om 19:55
Nou deze dure woorden komen uit een voorlichtingsfolder van de NVOG waar ik toevallig op stuitte en daar staat dat het risico verhoogd is bij een laagliggende placenta. Het heeft te maken met de manier waarop de navelstreng vastzit aan de placenta. Dan loopt ie door de bloedvaten heen, en dat is gevaarlijk. De VK en echosopist doen er redelijk luchtig. Dus ik vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft en of er nader onderzoek is gedaan bij mensen met een laagliggende placenta.
Ik krijg geen echo meer, ze gaan er van uit dat de kleine er uit kan.
Ik krijg geen echo meer, ze gaan er van uit dat de kleine er uit kan.
dinsdag 18 november 2008 om 19:58
Kleine aanvulling, velamenteuze insertie betekend dat de navelstreng niet uitkomt op de placenta maar op de vliezen waarna de bloedvaten uit de navelstreng doorlopen in de vliezen tot ze in de placenta komen dit geeft een hoger risico op complicaties omdat ze veel kwetsbaarder zijn op deze manier en de afstand die het bloed moet afleggen langer is. Ik weet niet uit mijn hoofd of het risico op een velamenteuze insertie hoger is en zo ja hoeveel hoger maar het komt bijna nooit voor dus zou niet al te veel zorgen maken.
dinsdag 18 november 2008 om 20:10
Hoi,
Ben nu 29 weken zwanger en had met 23 weken ook nog een placenta die voor de uitgang lag, een stukje, gelukkig niet helemaal.
Maar ze hebben toch bij de 20 weken echo goed naar de bloedvaten en placenta enzo gekeken?
Heb hier echt nog nooit van gehoord, maak me acuut een beetje zorgen.... Maar lijkt me dat ik dit dan al wel gehoord jhad, ze hebben zo vaak een echo gemaakt.
Maar ik krijg met 32 weken nog een echo om te kijken of de placenta voldoende is opgeschoven en anders krijg ik een keizersnee. Ach, jammer, als alles maar goed is met de baby!
Ben nu 29 weken zwanger en had met 23 weken ook nog een placenta die voor de uitgang lag, een stukje, gelukkig niet helemaal.
Maar ze hebben toch bij de 20 weken echo goed naar de bloedvaten en placenta enzo gekeken?
Heb hier echt nog nooit van gehoord, maak me acuut een beetje zorgen.... Maar lijkt me dat ik dit dan al wel gehoord jhad, ze hebben zo vaak een echo gemaakt.
Maar ik krijg met 32 weken nog een echo om te kijken of de placenta voldoende is opgeschoven en anders krijg ik een keizersnee. Ach, jammer, als alles maar goed is met de baby!
dinsdag 18 november 2008 om 20:11
Daarbij lijkt me eigenlijk dat als het risco echt veel groter zou zijn, ze in het ziekenhuis wel meerdere echoos hadden gemaakt om daar naar te kijken en dan hadden ze je vastbeter ingelicht. Tenminste lijkt mij. ik heb er bij de vlos en de gyn. ook nog nooit iets over gehoord. zou me dus maar geen zorgen maken
woensdag 19 november 2008 om 09:54
Svennaj, van een kant denk ik dat ook. Van de andere kant vind ik het eng wat ik lees op de website van de NVOG.
Daar adviseren ze nl. nader onderzoek te doen als zwangeren een laagliggende placenta hebben.
Daarom was mijn vraag aan anderen (ex)zwangeren met een laagliggende placenta of ze hier ervaring mee hadden (met nader onderzoek of met deze complicatie).
Het schijnt redelijk zeldzaam te zijn, maar het zit me toch niet lekker. Ik wil overigens niemand ongerust maken.
Daar adviseren ze nl. nader onderzoek te doen als zwangeren een laagliggende placenta hebben.
Daarom was mijn vraag aan anderen (ex)zwangeren met een laagliggende placenta of ze hier ervaring mee hadden (met nader onderzoek of met deze complicatie).
Het schijnt redelijk zeldzaam te zijn, maar het zit me toch niet lekker. Ik wil overigens niemand ongerust maken.
woensdag 19 november 2008 om 21:02
Velamenteuze inertie komt niet vaak voor, maar kan wel heel gevaarlijk zijn voor je kindje als de bevalling begint. Met de 20 weken echo wordt er (nog niet) naar gekeken, terwijl het wel redelijk makkelijk te zien is. Bij een volgende zwangerschap ga ik het zeker navragen of ze er naar willen kijken.
Ik heb deze info trouwens van een ander forum waar iemand een kindje heeft verloren hierdoor... niet om iemand bang te maken, maar wel alert te maken erop. Als het nog te controleren valt met een echo, zou ik dat zeker laten doen. En zeker als er met een laagliggende placenta blijkbaar meer risico op is.
Ik heb deze info trouwens van een ander forum waar iemand een kindje heeft verloren hierdoor... niet om iemand bang te maken, maar wel alert te maken erop. Als het nog te controleren valt met een echo, zou ik dat zeker laten doen. En zeker als er met een laagliggende placenta blijkbaar meer risico op is.
donderdag 20 november 2008 om 11:48
Het komt echt niet vaak voor en als ze het niet kunnen zien, houdt het natuurlijk op. Ik zou wel vragen of ze nog 1 keer met een echo kunnen gaan kijken. Een verloskundige kan er wel luchtig over doen, maar die heeft niet de zorgen die jij hebt, dus ik zou het gewoon aankaarten. Desnoods zeg je erbij wat je op internet hebt gelezen.