kat drinkt (te) weinig

02-06-2016 14:50 32 berichten
Mijn kat heeft afgelopen maandag in een gevecht met de buurkat verwondingen opgelopen. De dierenarts heeft alles schoongemaakt, een penicillinekuur voorgeschreven en hem een kraag gegeven. De arme is nu helemaal van slag en toont weinig interesse in drinken en eten.

Vooral dat ze zo weinig drinkt zint me niet. Ik bied hem regelmatig wat water aan, omdat ik de indruk heb dat ze verder niet of nauwelijks drinkt. Maar ook dan drinkt ze niet echt veel. Iemand tips om te zorgen dat ze meer vocht binnenkrijgt? Eten lijkt me ietsjes minder belangrijk nu, maar ook daar zijn tips welkom.
Alle reacties Link kopieren
Drinkfontein al geprobeerd?
668, the neighbour of the Beast
blikvoer geven, daar zit veel meer vocht in dan in droge brokken en meestal gaat het rap naar binnen.

En verder dus vooral lekkere dingen geven.
Wat betreft eten: bied haar iets aan wat ze echt heel erg lekker vind.

Toen mijn kat 2 jaar geleden een scheurtje in een botje van haar been had zitten at en dronk ze ook bijna niet na de operatie.

Ik heb haar toen alleen natvoer aangeboden ipv brokken en af een toe een stukje kipfilet (wat je op brood doet). Dat vindt ze heerlijk en krijgt ze alleen bij uitzondering.

De kip ging er goed in, het natvoer iets minder, maar af en toe een hapje.

Daarna heb ik haar natvoer aangemaakt met een beetje water, zodat ze toch ook vocht binnenkreeg.

Een drinkfontein had ik al voor haar staan. Nadat ze dacht; he dat is wel lekker (Ofzoiets, geen idee wat ze precies dacht ) ging ze voor haar drinkfontein zitten mauwen. Vanaf toen is het drinken beter gegaan. Eten duurde iets langer.

Al met al heeft dit ongeveer 3 weken geduurd. Dierenarts toen ook meerdere malen geraadpleegd of ik op de goede weg zat
Eten is juist heel belangrijk ivm het risico op leververvetting.

Geef hem nu het allergoedkoopste blikvoer dat je kunt vinden. Dat stinkt vaak zo dat het hun eetlust opwekt en bovendien zit dit bordenvol met water.
Kattemelk al geprobeerd?
Lekker blikvoer kopen (paté) en hier een scheutje warm water doorheen prakken, tot het een soort saus wordt.

Bij m'n ouders hadden we twee katten die erg slecht dronken en dat ging er altijd fantastisch in, door het warme water wordt de geur van het eten ook sterker en wekt de eetlust op.
Als mijn katten slecht(er) aten door bijvoorbeeld ziekte maakte ik altijd natvoersoep. Gewoon natvoer prakken (indien nodig) en mengen met een flinke scheut warm water. Dan konden ze dan zo naar binnen slobberen, hadden ze én gegeten én gedronken.

Een kraag is natuurlijk wel heel lastig, een van mijn katten heeft laatst een dag of 10 een kraag om gehad. Nu is hij gek op water, maar drinken was wel lastig, dus bood ik het hem meerdere keren per dag water in een kan of breed glas aan. Dat hield ik dan voor hem vast en schoof de kan/glas zo onder zijn kin zodat hij makkelijk kon drinken. Eten bood ik hem op een klein schaaltje aan, wat ik dan op de zelfde manier aanbood als het water (dus zelf vasthouden en onder zijn kin schuiven). Het is even zoeken naar een prettige houding, maar als ik het gewoon op de grond zette at hij dus niet, dus dan maar zo.

Beterschap voor je kat trouwens, hopelijk genezen de verwondingen snel en goed.
Uhm... stuff... and things
en uit de kraan laten drinken of een vaas oid

katten drinken vaak liever uit rare dingen, dan uit een keurig fris bakje
Kattenmelk en natvoer deed hier wonderen !
Ik zou kattenmelk proberen en/of een hele grote bak met water zodat de kraag niet in de weg zit. Is het trouwens mogelijk om tijdelijk de kraag even af te doen zodat de kat makkelijker kan eten/drinken?
Een kraag voor honden en katten is redelijk achterhaald, omdat de meeste dieren zich dan ongelukkig en gestrest voelen en zich terug willen trekken. Dat is vaak de reden dat ze dan niet eten of drinken.

Als het mogelijk is ivm de plek van de verwonding zou ik dus zelf voor een rompertje voor katten gaan. Dat werkt vaak een stuk beter.
Wat anderen zeggen: natvoer geven. En ik zou op verschillende plekken in huis water neerzetten. Hier en daar een paar likjes (omdat ze het toch tegenkomen) kan misschien al iets schelen.

Zit de kap erg in de weg, is dat het probleem ook denk je?
Is de poes wel op de kattebak geweest inmiddels?
Probeer in plaats van zo'n kraag een mooncollar. Daar kan een kat zich veel vrijer mee bewegen.
De kattenbak is ook gedoe met een kap op dus haal even het dak eraf.
Onze kat moest pas ook een kraag (ivm wond aan de staart) en toonde vervolgens geen interesse meer in eten, ook niet in de zakjes natvoer waar normaal bijna een moord voor wordt gedaan.

Ze komt normaal veel buiten, maar dat durfden we ivm de kraag niet aan. Poes zat alleen nog maar te simmen naast de bank in een donker hoekje. Ze schijnen dus echt depressief te kunnen worden. Kunnen zich ook niet wassen, wat voor een kat toch een halve dagbesteding is.

Na 3 dagen de kraag afgedaan, gelukkig bleef ze van de wond af, en toen werd ze weer zichzelf.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
witvis koken en met vocht geprakt geven. Tonijnvocht met extra water. Kattenmelk met extra water.
Misschien kun je de dierenartspraktijk ook nog even bellen voor meer praktische tips?

Mijn ervaring is trouwens wel dat katten de eerste dagen in de war raken van een kap maar nadien al iets beter begrijpen hoe bijv. lopen met zo'n kap werkt. Ik ken ze ook die na een paar dagen toch weer de vensterbank opspringen. (Ik was stomverbaasd).

Van dat niet wassen worden ze ook chagrijnig. Als je een schone zeem een beetje nat maakt met lauwwarm water, en daarmee over de vacht gaat (vooral pootjes, snoet en oren) kunnen ze verrassend genoeg gaan spinnen.
Wat fijn zoveel tips!

@Marels: Eten en drinken is normaal geen probleem. Ik denk dat het puur door de kap komt. Een fonteintje lijkt me ook lastig met kraag.

@Starshine, ze is helaas niet geïnteresseerd in blikvoer op het moment. Raar beest. Ik heb de brokken maar even weggezet. Lijkt me niet zo verstandig droge broken icm met weinig vocht.

@ Iris, goed dat je dat zegt van leververvetting, dat wist ik niet. Wat betreft kattenvoer, ik vind bijna alles stinken. Dat stinkend eten aantrekkelijk is voor een kat, wist ik niet. Ze is gewond aan haar poten. Een romper is geen oplossing dus. Ik zit al te denken aan een vinger van een werkhandschoen en die op een of andere manier rond haar pootje te bevestigen.

@star, siska, kruidenthee: Vanavond heeft ze wat visvocht naar binnengeslobberd, maar in de vis was ze niet geïnteresseerd. Normaal toch een favoriet.

@Ivy, chocolol, lila: ik denk dat het echt de kap is, ja. Ik heb een zoektocht gehad naar kleine hoge bakjes zodat ze haar kap er overheen kon zetten. Maar voor water is een grote bak misschien veel handiger. Die kap kan dan gewoon nat worden. En er staan op het moment 8 schaaltjes in mijn huis

@gizmo: net is ze op de bak geweest, heel klein beetje plas en een droge keutel. Blij dat er iets is uitgekomen, dat betekent dat er waarschijnlijk ook wat in is gegaan.

@ikbenanoniem: ga morgen even op pad. Ziet er diervriendelijker uit zo¨n dollar.

@streepjesokken zara: depressief dat is wel de indruk die ze maakt, niet zozeer ziek. De dierenarts meende minimaal 7 dagen. Maar als het zo doorgaat hou ik het gauw voor gezien met die kraag. In het weekend kan ik haar beter in de gaten houden. Dan maar zonder en hopen op het beste. En zara dat wassen ga ik zeker proberen. Alles om haar leven een beetje dragelijker te maken.

@Ippy, chocolol, fruzzle: kattenmelk nooit gekocht, mischien zo toch nog maar even naar de super.

En nu maar hopen dat ik niemand vergeten ben. Dank jullie wel voor je tips. Ze moet nog een jaar worden en is mijn eerste kat. Er is nog veel te leren.

Ik hoop in ieder geval dat ze nu weet dat onze buurkat (bijnanaam goebbels) echt de baas in bij ons in de buurt.

Dan ga ik nu maar aan de slag ! Meld me weer als er veranderingen te melden zijn.
Je moet wel echt oppassen met te weinig drinken! Mijn kat dronk laatst ook niet (ze was ziek) en toen was ze na een aantal dagen zo uitgedroogd dat ze bijna dood was gegaan (de dierenarts heeft 100 ml vocht in haar gespoten).

Je kunt ook melk aanlengen met water, misschien wil ze dat wel drinken. Ja het is niet goed, maarja beter dat dan niks. Beter kattenmelk kopen en aanlengen met water maar anders maar gewone melk.

als je een spuitje hebt kun je dat ook vullen met water en in haar bek spuiten (zachtjes, zodat ze kan slikken).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Mijn kat vond kragen ook afschuwelijk, kreeg ook werkelijk alles af, een complete houdini bleek-ie te zijn. Na de zoveelste keer wanhopig naar de dierenarts omdat hij toch ook echt wel aan de wond aan zijn pootje ging likken zei de dierenarts dat het zo ook echt wel zou genezen, het duurt alleen langer. En dat was inderdaad waar. Het is natuurlijk een laatste redmiddel om de kap af te laten, maar een complete wereldramp hoeft het niet te zijn. In elk geval kun je poes de kap af doen als je thuis bent en haar dan afleiden als ze aan de wond gaat likken.

Succes, zo rot om je poezebeest te zien worstelen
Beste sterrenkijker,

Mijn katten drinken regelmatig en krijgen voldoende vocht binnen. Ik heb hier 2 manieren voor. Ten eerste plaats je in elke kamer van je huis een bakje met dagelijks vers drinkwater. Wij gebruiken 4 drinkbakjes. In de keuken, de slaapkamers en de woonkamer (op de looproutes van onze katten). Geheid dat ze even drinken als ze langslopen. Succes verzekerd. Liefst glazen of aardewerken voer -en drinkbakjes (geen plastic of aluminium). En ten tweede raad ik je aan om ze meer natvoer te geven en om door dat natvoer nog wat extra warm (gekookt) water te doen. De smaak van het voer komt dan beter vrij en de kat krijgt tegelijkertijd meer vocht binnen. Bijvoorbeeld Gourmet mousse (zonder groenten) met wat water erdoor en dan met een vork goed prakken tot een papje. Zo krijgt je kat én vocht én vlees binnen. Probeer de tips maar.
Jippie! Vanmorgen bleek het bakje met een vispapje leeggegeten. Heeft ze in ieder geval weer wat binnen gekregen.

Vandaag de kraag nog om en als ik weekend heb, lekker af. Dan kan ik haar in de gaten houden Moosey. En terwijl ik dit schrijf zit ze rustig de tonijnmousse naar binnen te werken Het ergste leed lijkt geleden. Wat een opluchting!
Fijn, Ster! En qua activiteit?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven