Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Oh, ik heb er weer 1 jongens!

Vriendin jarig, afgesproken dat 1 persoon een cadeautje haalt dat maximaal bedraag x kost. Enfin, cadeau gekocht, blijkt 33 cent per persoon duurder te zijn. Uiteraard doet niemand daar moeilijk over als het in de groepswhatsapp vermeld wordt, behalve 1 vriendin die echt pissig is want: 'we hadden toch een maximaal bedrag afgesproken en afspraak is afspraak!'.

Die redenering an sich is nog niet helemaal belachelijk, maar het probleem is dat het cadeau dus al gekocht is en niet meer geruild kan worden. Ieder normaal mens zou dan zeggen: ik betaal nu wel mee, maar kunnen we volgende keer weer op de limiet letten? Maar nee hoor, zij vindt dat degene die het cadeau gekocht heeft dan maar voor de extra kosten op moet draaien.

En dat om 33 cent.
over 33 cent zou ik mij dan weer niet druk maken...
Dan had ik aks kadootjeskoper zelf die x-aantal keer 33 cent zelf bijbetaald.

Ik zou me echt opgelaten voelen als ik aan volwassen mensen 33 cent zou moeten vragen....
quote:clemance schreef op 03 juni 2016 @ 08:18:

Ik zou me echt opgelaten voelen als ik aan volwassen mensen 33 cent zou moeten vragen....Nee, het was nog niet betaald. Ze stuude een appje met: hoi kan iedereen dit bedrag overmaken voor het cadeautje? En toen begon die ene vriendin dus te muiten dat het 33 cent duurder was dan afgesproken.
quote:clemance schreef op 03 juni 2016 @ 08:18:

Ik zou me echt opgelaten voelen als ik aan volwassen mensen 33 cent zou moeten vragen....Ja precies! Je neemt ook zelf de verantwoordelijkheid om het te kopen, dat restbedrag zou ik echt zelf bijleggen.
quote:the-dowager schreef op 03 juni 2016 @ 08:47:

[...]

Nee, het was nog niet betaald. Ze stuude een appje met: hoi kan iedereen dit bedrag overmaken voor het cadeautje? En toen begon die ene vriendin dus te muiten dat het 33 cent duurder was dan afgesproken.Die zou ik volgende keer niet meer mee laten doen.

[...]

Nee, het was nog niet betaald. Ze stuude een appje met: hoi kan iedereen dit bedrag overmaken voor het cadeautje? En toen begon die ene vriendin dus te muiten dat het 33 cent duurder was dan afgesproken.Had ik nog steeds niet gedaan. Tenzij het om 100 man x 33 cent gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:the-dowager schreef op 03 juni 2016 @ 07:43:

Oh, ik heb er weer 1 jongens!

Vriendin jarig, afgesproken dat 1 persoon een cadeautje haalt dat maximaal bedraag x kost. Enfin, cadeau gekocht, blijkt 33 cent per persoon duurder te zijn. Uiteraard doet niemand daar moeilijk over als het in de groepswhatsapp vermeld wordt, behalve 1 vriendin die echt pissig is want: 'we hadden toch een maximaal bedrag afgesproken en afspraak is afspraak!'.

Die redenering an sich is nog niet helemaal belachelijk, maar het probleem is dat het cadeau dus al gekocht is en niet meer geruild kan worden. Ieder normaal mens zou dan zeggen: ik betaal nu wel mee, maar kunnen we volgende keer weer op de limiet letten? Maar nee hoor, zij vindt dat degene die het cadeau gekocht heeft dan maar voor de extra kosten op moet draaien.

En dat om 33 cent.

Wat een belachelijke reactie.

Heel fijn voor diegene die alle moeite heeft gedaan

En dat idd voor 33cent, alsof het altijd zo precies te mikken valt.

Volgens mij gaat het haar niet om die 33cent maar wil ze gewoon lekker negatief doen.

Mss wou ze zelf voor het cadeau zorgen of voelt ze zich gepasseerd om een of andere reden?
Ik zou voor 33 cent absoluut niet gaan zeuren.

En aan de andere kant inderdaad gewoon zelf dat restbedrag bijleggen. Dus niet: 'wil iedereen 10,33 over maken?' Maar dat je iedereen een tientje vraagt.

[...]

Nee, het was nog niet betaald. Ze stuude een appje met: hoi kan iedereen dit bedrag overmaken voor het cadeautje? En toen begon die ene vriendin dus te muiten dat het 33 cent duurder was dan afgesproken.

Ik zou daar mij daar echt niet druk over kunnen maken.

Meestal spreken wij een bedrag af laten we zeggen tussen de 12 en 15 euro of zo als voorbeeld. Als het dan een keer 15,33 is, zou ik daar echt niet moeilijk over gaan lopen doen. Het is al lastig genoeg om een mooi cadeau te vinden die goed bij de ontvanger past en ben meestal al blij dat iemand anders dat wil regelen.

Ik zou er ook niet te veel over nadenken en zo'n naïef appje gestuurd hebben denk ik.
Een tvp, maar wel eentje met een verhaal erbij

Wij gingen op stap met een groepje vrienden, 4 stellen. Hartstikke gezellig, iedereen hetzelfde bedrag lappen en iedereen dronk bier. Op 1 na, zij dronk een drankje met daarin een Flugelflesje. Eerst dachten we nog: ach een paar is niet zo erg, maar bij de tweede keer lappen begon ze weer. Toen heeft mijn man er iets van gezegd. "Oh dan moet ik even overleggen, want ik lust geen bier'. Prima zei hij, dan moet je gewoon dubbel lappen dan is het probleem opgelost.

Maar zoveel geld wilde ze niet uitgeven (haar letterlijke woorden!) en toen zijn ze naar huis gegaan.
Wow. I wish I could speak whale.
quote:geluksolifantje schreef op 03 juni 2016 @ 09:03:

En aan de andere kant inderdaad gewoon zelf dat restbedrag bijleggen. Dus niet: 'wil iedereen 10,33 over maken?' Maar dat je iedereen een tientje vraagt.

+1 maar die vriendin die dan zeurt over die 33 cent extra laat zich ook wel heel erg kennen.

Als het over 3€ had gegaan, er was een tijd dat dat voor mij een probleem was geweest, maar dan kan je dat nog wel op een nette manier aangeven ook.

Ik heb ook nog eentje:

Jos wordt onverwacht opgenomen in een ziekenhuis 200km verderop. Jos' vrouw kan niet autorijden en OV is erg omslachtig.

Ze vraagt vriend Gert om haar naar het ziekenhuis te brengen om haar man te bezoeken. Gert neemt hiervoor een dag vrijaf, vrouw weet dat.

Vrouw en Gert gaan dus op ziekenbezoek en gaan achteraf nog een koffie drinken.

Gert vraagt vrouw om de koffie te betalen en brengt haar vervolgens naar huis.

Vrouw vraagt Gert niet binnen, er kan amper een goeiedag vanaf.

Twee dagen later stuurt vrouw een berichtje aan Gert: 'je moet me nog 1.5€ voor de koffie'. Over benzinegeld werd nooit gesproken, Gert vond dat, samen met de vrije dag, iets wat je vanzelfsprekend doet voor vrienden.

Gert kon het niet over z'n hart krijgen moeilijk te doen over die 1.5€, ook uit loyauteit tov Jos.

Er is nooit meer over gesproken, maar voor Gert is er toen wel iets gebroken tov Jos' vrouw, wetende dat Jos en vrouw het erg goed hebben, in ieder geval goed genoeg om iemand die 400km voor je rijdt een koffie te trakteren.
Monicag, sommige vrouwen hebben heel veel moeite om niet 'vrijgehouden' te worden door een man.

Alsof ger dan, uit steun, de rol van haar man over moet nemen in dit voorbeeld.

Of misschien ' ik heb het zwaar en nu moet ik ook al koffie tracteren'.

Ik snap alleen niet dat zo iemand dan geen innerlijke normale stem heeft die dit corrigeert. En dan ook nog zichzelf toelaat chagrijnig te doen en later nog zo om geld te vragen.
Ja voila, dat vrouw er niet spontaan aan dacht om Gert te trakteren/benzinegeld aan te bieden, snap ik heel goed.

Als mijn man 200 km verderop in het ziekenhuis zou liggen, zou mijn eerste bekommernis inderdaad niet bij koffie of benzine liggen.

Maar twee dagen later daar alsnog aan denken, dan kun je ook wel bedenken dat die man een dag vrij heeft genomen, dat hele eind heeft gereden... dat die 1.5€ daar dan tegen in het niet valt.

(Gert heeft trouwens die 1.5€ netjes betaald en het ook nooit vernoemd naar Jos toe, maar hij heeft emotioneel wel een zekere afstand genomen van Jos' vrouw, al zal hij dat nooit aan hen laten merken, daarvoor is Jos hem te dierbaar, en die heeft uiteraard geen verantwoordelijkheid over het gedrag van zijn vrouw.)
quote:geluksolifantje schreef op 03 juni 2016 @ 09:03:

En aan de andere kant inderdaad gewoon zelf dat restbedrag bijleggen. Dus niet: 'wil iedereen 10,33 over maken?' Maar dat je iedereen een tientje vraagt.Maar dat vind ik dus gek. Als je twee euro onder budget zit, vraag je toch ook niet om dan maar gewoon dat tientje, maar 9,66 over te maken? Als jij het perfecte cadeautje ziet voor twee euro boven budget, zie ik niet in waarom degene die het cadeau gekocht heeft, dan op moet draaien voor iets waar alle cadeaugevers profijt van hebben. Dat vind ik dan weer heel erg oneerlijk (en gelukkig al mijn vriendinnen op eentje na ook).
Ik zou het dus niet eens benoemen dat het 2 euro boven budget was. Who cares.
Ik heb er weer eentje! De buren zijn (een ouder stel) zijn op vakantie naar de VS gegaan, samen met haar zus en zwager. Er hoorde ook een bezoekje hun nichtje bij. Een getrouwde vrouw van in de dertig, geen studente (voor de duidelijkheid).

In de vakantiepot zat nog zestig dollar voor beide stellen om op de laatste dag de taxi van het huis van nichtje (dochter van het ene stel dus) naar het vliegveld te nemen. Zegt ze: "Joh, het is op weg naar mijn werk, moet ik een kwartiertje omrijden. Ik breng jullie wel."

Iedereen blij. Totdat bleek dat nichtje daar dus die zestig dollar voor rekende...

(Haar ouders bleken haar ook te betalen voor de twee nachten dat ze bij haar logeerden. En ze verwachtten hetzelfde van de stomverbaasde oom en tante. 150 dollar per stel...)

Gastvrij!
Koekoek!
Wat ik niet tegen hen heb gezegd, is dat ik sterk het vermoeden heb dat pa en ma helemaal niet voor hun verblijf betaalden, maar dat alleen tegen het andere stel hebben gezegd om hen wel te laten betalen.
quote:boerinnetje-van-buuten schreef op 03 juni 2016 @ 10:31:

Ik heb er weer eentje! De buren zijn (een ouder stel) zijn op vakantie naar de VS gegaan, samen met haar zus en zwager. Er hoorde ook een bezoekje hun nichtje bij. Een getrouwde vrouw van in de dertig, geen studente (voor de duidelijkheid).

In de vakantiepot zat nog zestig dollar voor beide stellen om op de laatste dag de taxi van het huis van nichtje (dochter van het ene stel dus) naar het vliegveld te nemen. Zegt ze: "Joh, het is op weg naar mijn werk, moet ik een kwartiertje omrijden. Ik breng jullie wel."

Iedereen blij. Totdat bleek dat nichtje daar dus die zestig dollar voor rekende...

(Haar ouders bleken haar ook te betalen voor de twee nachten dat ze bij haar logeerden. En ze verwachtten hetzelfde van de stomverbaasde oom en tante. 150 dollar per stel...)

Gastvrij!

Wat ongelófelijk schaamteloos!

Hoe krijg je het je strot uit. En je eigen familie ook nog laten betalen voor het overnachten?
Mijn ex is een vrek eerste klas.

Bij elke cent van mijn eigen geld wat ik uitgaf moest ik nog net niet in drievoud een verklaring afleggen waaraan die cent besteedt was en waarom die cent besteedt was.

Toen we uit elkaar gingen kreeg ik een hele lange berekening wat ik hem nog moest betalen voor de stroom en gas/belasting/huur/verzekeringen etc.

Hij rekende dit per dag uit. Ben toen op de 16de weggegaan. Of ik dus even de helft van 16 dagen huur wou betalen. Aangezien hij vreemd ging en zij ook 1 nacht was blijven slapen terwijl ik op vakantie was heb ik aangegeven dat ik bereid was 15 dagen te betalen. Want echt niet dat ik haar dag ging betalen.

Later met allimitatie hetzelfde. Hij moest elke maand zoveel betalen. Dit was eigenlijk niet terecht. Want niet elke maand heeft even veel dagen en niet elke maand was zoon even veel bij hem. ( lees soms kwam hij zoon gewoon niet ophalen, of kwam dat weekend niet uit. Elke maand wel een keer gebeurde dit) Dus als we het nou omzetten naar zoveel per dag, betaal ik het de einde van de maand het bedrag waarop je recht hebt. Later werd er ook mee genomen dat zoon geregeld bij mijn ouders slaapt, eigenlijk vond ex het onterecht dat hij voor deze dag allimitatie aan mij moest betalen, zoon was tenslotte niet bij mij. Mijn ouders passen vrijwillig op dus hoefde voor die dagen ook niet betaald te worden.

Nu weigerd hij allimitatie te betalen door iets wat er gebeurd is. Ergens ook een opluchting, hoef er niet 10x meer om te vragen en zijn hele berekeningen krijg ik ook niet meer.

Later vroeg hij of ik de hond wou overkopen, hond was toch wel erg duur in onderhoud. Zijn hond, hij had hem net gekocht voordat we gingen samenwonen. Ik heb altijd het voer betaald. Dierenarts kosten hoefde we niet te betalen omdat mijn vader dierenarts is, die doet alles voor een kus. of roept ik zet het wel bij de rest van het oninbare saldo. ( grapje van vroeger)

Ex vond de goedkoopste supermarkt voer goed. Want dat andere is even goed alleen belachelijk duur. Dus ik altijd voer kopen voor zijn hond.
quote:boerinnetje-van-buuten schreef op 03 juni 2016 @ 10:31:

Gastvrij!
Buurvrouw vroeg mij na terugkomst aarzelend wat ik daar nou van vond... Ik heb het netjes gehouden en gezegd dat het ongebruikelijk is.
quote:Pressi schreef op 03 juni 2016 @ 11:05:

Ben toen op de 16de weggegaan. Of ik dus even de helft van 16 dagen huur wou betalen. Aangezien hij vreemd ging en zij ook 1 nacht was blijven slapen terwijl ik op vakantie was heb ik aangegeven dat ik bereid was 15 dagen te betalen. Want echt niet dat ik haar dag ging betalen.

En terecht!
OMG Pressi, die ex van jou

Mijn ex vond dat hij aanspraak kon maken op de meubels die we van mijn familie hadden gekregen, dat vond ik al erg bizar, maar die van jou slaat echt wel alles

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven