Mogelijk borderline
donderdag 20 november 2008 om 00:22
Och hemel, dit topic wordt wekelijks geopend. Wedden dat hij ook nog aan 10 andere stoornissen voldoet?
Een diagnose is ALLEEN door een professional te stellen, als hem al daadwerkelijk iets mankeert. Iedereen is wel bij een stoornis in te delen, ik incluis. Ga dus in hemelsnaam naar een psych oid als je zekerheid wilt.
Een diagnose is ALLEEN door een professional te stellen, als hem al daadwerkelijk iets mankeert. Iedereen is wel bij een stoornis in te delen, ik incluis. Ga dus in hemelsnaam naar een psych oid als je zekerheid wilt.
donderdag 20 november 2008 om 00:38
Het is heel moeilijk tot 'zulke' mensen door te dringen, als het inderdaad borderline/depressie oid is, en als diegene dus in een negatieve put zit. In mijn geval lag degene dan alleen maar op de bank, te zappen, apatisch. Antwoorden op vragen etc. kwamen wel, maar alles in 3 woorden ofzo, bijna geen intonatie, niks. Mijn aanpak: toch zoveel mogelijk doorgaan zoals je altijd doet (wij woonden al samen). Liet zijn bui niet veel invloed op mij hebben (richting hem in ieder geval, innerlijk is je echte gevoel toch wel aanwezig). Dus gewoon wel aan tafel eten, terwijl hij liever op de bank blijft liggen, daar geen genoegen mee nemen, gewoon zeggen, kom op zeg, ik heb niet voor niks gekookt. Gewoon vertellen over je dag, samen op de bank etc. Vergt wel energie, als er niks terugkomt uiteraard, voelde me ook vaak genoeg hulpeloos. Ik ging mezelf en mijn leven dus niet voor hem aanpassen. Na een tijdje kwam hij dan zelf ook weer 'bij'.
Wat bij mij/ons ook hielp was onderwerpen aansnijden waarvan ik wist dat hij daar enthousiast van werd. In ons geval was dat zijn werkgebied. Dingen als, hee kan jij me nog eens uitleggen hoe dat en dat ook weer zat. Of, hoe gaat het met project X, is er nog nieuws? Vaak was dat goed om hem uit zijn malende gedachten te krijgen. Soort afleiding dus.
Wie weet heb je er wat aan.
Wat bij mij/ons ook hielp was onderwerpen aansnijden waarvan ik wist dat hij daar enthousiast van werd. In ons geval was dat zijn werkgebied. Dingen als, hee kan jij me nog eens uitleggen hoe dat en dat ook weer zat. Of, hoe gaat het met project X, is er nog nieuws? Vaak was dat goed om hem uit zijn malende gedachten te krijgen. Soort afleiding dus.
Wie weet heb je er wat aan.
donderdag 20 november 2008 om 00:40