Mode & Beauty alle pijlers

Witte blazer bruiloft?

08-06-2016 20:29 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Witte blazer naar een bruiloft, kan dat?

Ik heb morgen een bruiloft en neig er dus naar om een witte blazer aan te doen. De rest van de outfit is een topje met een broek dus lijkt in niks op een bruidsjurk.

Wat vinden jullie daarvan?
Ik ben een paar jaar terug op een bruiloft geweest waar de schoonzus van de bruid een crêmekleurige lange jurk met kant aanhad en een hoed met bloemen op haar hoofd. De bruid zelf, en kop kleiner en ook met een hoed, viel totaal in het niet die dag. Zelden zo'n opgelaten sfeer gemerkt bij een bruiloft.
If God is watching us, the least we can do is be entertaining
Ik heb nu op 3 bruiloften een witte blazer gedragen. Was niet op de hoogte van de etiquette. Ik dacht dat je alleen geen witte jurk mocht dragen.
quote:Nicky_L schreef op 09 juni 2016 @ 08:25:

Ik heb altijd geleerd dat je je kleding zo moet uitkiezen dat er geen twijfel over kan bestaan wie de bruid is, en dat je niet de bruid overtroeft.

Zodat verre familie van de bruidegom niet opeens de verkeerde "bruid" gaat feliciteren.

Dat betekent dat je, als je een halflange kanten jurk wilt aantrekken naar een bruiloft, je beter niet voor wit (of roomwit, of crème, of een andere hierop lijkende variant) kunt kiezen.

Maar ook, dat je als exentrieke goth niet je meest opvallende tenue aantrekt, met crinoline, hoed, sluier en parasol, ook al is deze donkerrood.

Bij een witte blazer op een gekleurde jurk is beide niet het geval. Voor mij zou het een prima outfit zijn voor een bruiloftsgast.

Evenals het jurkje op de foto van Liberty.

Ik heb er wat oudere etiquetteboeken op nageslagen. Noch Amy Groskamp-ten Have, noch Inez van Eijk reppen over witte bruidsgasten. Beatrijs Ritsema keurt het in veel gevallen goed.

Met het dragen van een witte blazer overtreed je dus geen bestaande egtiquette. Kennelijk, gezien de reacties hier (in diverse topics die er over dit onderwerp zijn geweest), wordt het door velen toch gezien als not done. Als de volgende generatie etiquette-goeroes het overneemt, wordt het waarschijnlijk vanzelf verheven tot een regel.

Het argument dat de roomwitte jurk van de bruid op de foto's vuil afsteekt tegen witte kleding mag dan wáár zijn, het is geen reden om wit te verbieden. De heren dragen immers ongestoord witte overhemden.

Etiquette heeft als doel: het vermijden van ongemakkelijke situaties. Dus: voorkomen dat de trouwambtenaar de verkeerde aanziet voor de bruid (wat mijn ouders is overkomen), of dat alle ogen gericht zijn op Pippa in plaats van op Kate.

Maar als Truus, die als gast op de achterste rij zit, door een deel van de andere gasten vies aangekeken wordt omdat ze een wit bolerootje draagt, is het niet Truus die de fout in gaat, maar de anderen, die er veel te veel aandacht aan besteden.

Goeie post!

En Djin, dat kan dus inderdaad heel duidelijk niet, een kanten jurk en een hoed. Erg slecht gekozen door de schoonzus.
quote:kwartje schreef op 09 juni 2016 @ 12:01:

Ik heb nu op 3 bruiloften een witte blazer gedragen. Was niet op de hoogte van de etiquette. Ik dacht dat je alleen geen witte jurk mocht dragen.

De etiquette is ook dat een witte jurk niet gepast is. Witte blazer of witte blouse gecombineerd met andere kleuren kan prima. Anders zouden de mannen ook niet meer in wit overhemd mogen.

Edit: nou ja, wat in de posts voor mij ook al vermeld werd (ik had de laatste pagina gemist).
Zijn we in Nederland nu al zo ver doorgeschoten in onze "ik doe lekker toch precies wat ik zelf wil en als het je niet bevalt kijk je maar de andere kant op"-houding dat zelfs de simpele "regel" om geen wit op een bruiloft te dragen al te veel moeite is?
Iris, de simpele regel is 'geen witte jurk' volgens de mensen hier die vinden dat TO die blazer kan dragen. Het twistpunt is niet of je mag doen wat je lekker zelf wilt, maar wat de regel is volgens de etiquette. Niks doorgeschoten dus.
Wat betreft je een beetje aanpassen aan het feestelijk geheel en wat moeite doen voor het bruidspaar: toen mijn zus jaren geleden ging trouwen moest een neefje van 10 jaar van ons persé dwarsliggen en wilde hij dus absoluut een korte broek, teva's en een t-shirt aan, terwijl de rest van het gezelschap wel netjes gekleed was. Zijn ouders, die hem sowieso overal zijn zin in geven, lieten dit toe en zo verprutste hij iedere groepsfoto met zijn veel te nonchalante outfit, dat ook nog eens afgestyled was met een grote plastic boodschappentas .
quote:Marana_ schreef op 09 juni 2016 @ 16:13:

Iris, de simpele regel is 'geen witte jurk' volgens de mensen hier die vinden dat TO die blazer kan dragen. Het twistpunt is niet of je mag doen wat je lekker zelf wilt, maar wat de regel is volgens de etiquette. Niks doorgeschoten dus.Ik vind het wel doorgeschoten. Laat die witte blazer lekker thuis en doe iets anders aan. Zo lastig is dat nu ook weer niet.
quote:Liberty97 schreef op 08 juni 2016 @ 23:10:

En een jurkje als deze? Mag dat wel, of ook te wit?

[img]http://images.asos-media.com/inv/media/ ... ge1xxl.jpg[/img]Die lijkt mij prima. Is slechts een gedeelte wit, zou volgens mij gewoon kunnen.
Noem me lief nu ik nog leef!
quote:iris1969 schreef op 09 juni 2016 @ 16:18:

[...]

Ik vind het wel doorgeschoten. Laat die witte blazer lekker thuis en doe iets anders aan. Zo lastig is dat nu ook weer niet.Nou inderdaad. Hoe moeilijk kan het zijn.
quote:iris1969 schreef op 09 juni 2016 @ 16:16:

Wat betreft je een beetje aanpassen aan het feestelijk geheel en wat moeite doen voor het bruidspaar: toen mijn zus jaren geleden ging trouwen moest een neefje van 10 jaar van ons persé dwarsliggen en wilde hij dus absoluut een korte broek, teva's en een t-shirt aan, terwijl de rest van het gezelschap wel netjes gekleed was. Zijn ouders, die hem sowieso overal zijn zin in geven, lieten dit toe en zo verprutste hij iedere groepsfoto met zijn veel te nonchalante outfit, dat ook nog eens afgestyled was met een grote plastic boodschappentas .

Op mijn - overigens zeer informele - bruiloft droeg een volwassen man jeans + t-shirt van een biermerk

Het is inmiddels bijna 10 jaar geleden, en de man in kwestie is al een tijd buiten beeld, maar ik kan me nog altijd afvragen waarom hij dat een een beter idee vond dan pakweg een zwart t-shirt.
Over de witte overhemden van de mannen.. Die lopen toch eigenlijk nooit zonder jasje dan. Iig niet op de foto's.

Witte blazer bij je prima, achteraan staand ok Maar niet op de foto's en niet als je naast de bruid gaat staan.

Voorbeeld van "bruid valt weg"

quote:nina1966 schreef op 10 juni 2016 @ 15:20:

Over de witte overhemden van de mannen.. Die lopen toch eigenlijk nooit zonder jasje dan. Iig niet op de foto's.

Witte blazer bij je prima, achteraan staand ok Maar niet op de foto's en niet als je naast de bruid gaat staan.

Voorbeeld van "bruid valt weg"

[afbeelding]Oei wat ziet ze er opeens verwassen uit
Als het kindje een lila of roze jurkje had gedragen, dan zag je twee blije mensen op de foto, nu zie ik 1 grote witte vlek, jammer.

En de bruidsjurk krijgt idd. een grijzige tint, neem aan dat dat niet de bedoeling was.
quote:iris1969 schreef op 10 juni 2016 @ 15:57:

[...]

Oei wat ziet ze er opeens verwassen uit Ik vind de kleur wit van de bruid juist mooier dan dat blauwige wit van het bruidsmeisje.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 10 juni 2016 @ 16:02:

[...]

Ik vind de kleur wit van de bruid juist mooier dan dat blauwige wit van het bruidsmeisje.

Dat blauwige wit is inderdaad ook niet mooi. Zacht lila was bij de kleur wit van de bruid denk ik het fraaist geweest.

Dat mensen hier niet over nadenken snap ik niet, want dit bloemenmeisje is geen toevallig passerende gast.
Of zoiets als het persé wit moet zijn (de linker):

Zoiets past beter bij de stof van de bruidsjurk dan het huidige jurkje:

Het is trouwens best lastig om nog iets niet al te lelijks te vinden .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven