Werk & Studie alle pijlers

samenvatting schrijven

11-06-2016 00:36 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb moeite met het maken van een samenvatting die alle hoofdstandpunten en argumenten van een tekst bevat. Het is moeilijk om te zien wat een hoofdstandpunt en minder belangrijke standpunt. De tekst is een betogend tekst dus vrijwel alle zinnen lijken op een standpunt of argument.

Het is voor een colloquium doctum, de bedoeling is dus dat ik een tekst moet lezen en dan een samenvatting moet maken met X aantal woorden. Ik heb nog een weekje of 2 de tijd om dit te leren. Hoe pak ik dit aan?
Als je het zo moeilijk vindt, waarom ben je dan niet eerder begonnen?
Soort Nederlands examen? Ik zou oude Nederlandse examens maken althans het samenvatting gedeelte. Daarmee oefenen en met het beoordelingsformulier je fouten eruit halen. Succes!
Vraag anders hulp, huur iemand via marktplaats, ik zie dat iemand helpt bij colloquium doctum, ik zou dat doen.
Probeer een mindmap. Doordat je de argumenten in een boom zet, zie je waarschijnlijk eerder wat bij wat hoort en wat belangrijker is dan het andere. Het is overzichtelijker dan een samenvatting.

Met die mindmap schrijf je dan een samenvatting.
maak een inhoudsopgave. dat geeft je de structuur van de tekst
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Je kunt ook een redeneerschema maken. En aan de hand daarvan je samenvatting.
nicolaatje wijzigde dit bericht op 11-06-2016 08:33
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Probeer het betoog kort en bondig in je eigen woorden te herhalen.

Dan haal je vanzelf de kern er uit.
Redeneerschema maken kan je helpen om een betoog te doorgronden en goed te zien wat hoofdzaken zijn en bijzaken.
quote:Aztec schreef op 11 juni 2016 @ 09:02:

Redeneerschema maken kan je helpen om een betoog te doorgronden en goed te zien wat hoofdzaken zijn en bijzaken.Aztec zegt het wat duidelijker, maar mee eens dus.
Andere tip: let op signaal- en verwijswoorden. Die geven de structuur van de tekst aan.

Mindmappen vind ik ook een handige methoden.

Het redeneerschema ga ik ook even googlen. Bedankt voor de tip!
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven