Geld & Recht alle pijlers

Erfrecht grootouders

13-06-2016 20:16 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Een vraag over erfrecht waar jullie misschien een beter antwoord op hebben dan ik op Google heb kunnen vinden.

Mijn oma (weduwe) heeft waarschijnlijk geen jaar meer en wil in haar testament laten opmaken dat mijn vader (enig kind) 50% van de erfenis krijgt als zij overleden is. Het legitieme erfdeel heet dit, volgens mij? De overige 50% wil zij verdelen onder mijn broer, zus en mijzelf, de kleinkinderen. Vader is hier op zijn zachtst gezegd niet heel blij mee - misschien alleen al vanwege de term 'onterven' die eraan te pas komt? Ik denk ook dat hij sinds de dood van zijn vader er steeds vanuit is gegaan dat alles naar hem zou gaan uiteindelijk en dit valt nu nogal koud op zijn dak. Ik moet zeggen dat ik het wel cru vond altijd om oma's geld al als 'zijn geld' te zien voordat ze dood is... maar bon, dat is zoals het is. Oma is nu zelf ook op het punt dat ze haar geld aan het 'toekennen' is aan anderen.

Mag mijn oma dit zomaar in haar testament laten vastleggen? Mogen wij als kleinkinderen überhaupt wel 16% van de erfenis krijgen zolang onze vader nog leeft? Of is het zo dat eigenlijk alles mag zolang het in het testament staat en het legitieme erfdeel wordt aangehouden?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet ondankbaar overkomen en mijn broer en zus ook niet. Oma bedoelt het waarschijnlijk heel goed en lief naar ons toe en dat vinden we super, maar wat ons betreft is de erfenis eigenlijk toch van onze vader. Even bot gezegd: wij krijgen onze eigen erfenis over een jaar of 30.

Heeft iemand enig idee hoe dit zit? Bedankt!
Je oma kan en mag dit doen
Ja hoor, dat mag oma zo verdelen! Neem anders eens vrijblijvend contact op met een notaris, vlgs mij is dit dan gratis.
Volgens mij is het zo dat wanneer je oma geen testament opstelt het automatisch naar haar man zou gaan mocht ze die hebben, is dat niet zo dan wordt het evenredig onder haar kinderen onderverdeeld (in dit geval jouw vader dus). Maar als zij wilt dat jij en je broer en zus een deel krijgen dient zij in het testament gewoon vast te leggen wie welk percentage precies krijgt.

Dus jouw vader 50%

Jij 16,66%

Jouw broer 16,66%

Jouw zus 16,66%

Dit kun je gewoon bij een notaris op laten stellen en vast laten leggen
Hoezo wat jullie betreft is de erfenis van jullie vader? Het is toch oma's wens?
Of het mag durf ik niet te zeggen, maar los daarvan is het geld van oma en zij mag helemaal zelf weten waar ze dat aan opmaakt. Als je vader slim is, is ie blij dat ze het aan de kleinkinderen wil geven en niet aan een goed doel. Of het verbrand, verbrast of weggeeft aan wie dan ook.

Je mag iemand overigens onterven, dat weet ik wel. Dan blijft een bepaald minimum over maar je mag dan bijvoorbeeld niks uit de inboedel hebben. Toevallig recent nog bij een vriendin gezien. Dat ze zelfs haar eigen dagboek in principe niet mag hebben was wel even slikken. Haar broer heeft het genomen (en haar gegeven), evenals tekeningen, rapporten en oude schriften.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Zonder testament is je vader de enige erfgenaam, mits hij enig kind is. Zijn legitieme portie is 100%, geen 50%. Je broer, zus en jij zijn t.z.t. erfgenaam van je vader.

Echter, je oma mag haar bezittingen in een testament nalaten aan wie zij wil. Je vader kan het testament na haar overlijden aanvechten, maar ik weet niet hoe sterk zijn zaak zal zijn.
Ze hoeft je vader toch niet te onterven? Ze kan opnemen in haar testament dat je vader erfgenaam is en dat bijvoorbeeld ieder kleinkind €10.000 krijgt. Wat er dan nog overblijft is voor je vader.

Ze zal nu wel aardig in kunnen schatten hoeveel dat zal zijn.

Misschien is het ook wel gunstig wat betreft het betalen van successie want boven een bepaald bedrag is dat 20% ipv 10%.
Is je vader het enige kind van je opa én oma?

Dan heeft hij sowieso nog recht op de erfenis van je opa. Die heeft je oma de afgelopen jaren in bruikleen gehad, zeg maar. Als opa geen testament had, gaat dit om de helft van de huidige erfenis.

De helft van je oma mag zij verdelen zoals ze wil. Je vader heeft recht op de helft hiervan (kindsdeel), de rest mag ze 'geven' aan wie ze wil. Dus ook aan haar drie kleinkinderen. Dat heeft niks met 'onterven' van je vader te maken
Ik heb ook van mijn opa geërfd, net als zijn achterkleinkinderen. Had hij netjes in zijn testament staan en is dus ook zo uitgevoerd.
quote:Lariba schreef op 13 juni 2016 @ 20:26:

Dan heeft hij sowieso nog recht op de erfenis van je opa. Die heeft je oma de afgelopen jaren in bruikleen gehad, zeg maar. Als opa geen testament had, gaat dit om de helft van de huidige erfenis.

De helft van je oma mag zij verdelen zoals ze wil. Je vader heeft recht op de helft (kindsdeel), de rest mag ze 'geven' aan wie ze wil. Dus ook aan haar drie kleinkinderen. Dat heeft niks met 'onterven' van je vader te makenÓf opa heeft het gewoon aan zijn vrouw nagelaten!
Ja hoor mag. Snap alleen de redenatie van je vader niet zo goed. Beetje hebberig ook. Volgems mij is het nog steeds oma haar geld en bepaald zij wat ermee gebeurt. Mijn moeder heeft dezelfde constructie opgezet met mij (enig kind) en mijn kinderen. Zie het probleem totaal niet en gun het mijn kinderen van harte.

Inderdaad!

Dat is de legitieme portie van de nalatenschap van je opa.

Als je vader dit destijds niet opgeëist heeft, heeft hij nog steeds een vordering op de erfenis van je opa.
quote:Stefke schreef op 13 juni 2016 @ 20:28:

[...]

Óf opa heeft het gewoon aan zijn vrouw nagelaten!Dan had zijn zoon het legitieme deel op kunnen eisen.
Heeft jouw vader het kindsdeel van de nalatenschap van zijn vader gekregen? Zo niet, dan krijgt hij dit deel eerst. Wat er dan overblijft mag je oma verdelen zoals zij dit wil.

Een kleinkind betaalt trouwens wel meer erfbelasting dan een kind.

Je oma moet naar een goede notaris gaan om een duidelijk testament te maken. Ik ga er vanuit dat ze nog gezond van lichaam en geest is, en dat er achteraf niet gezegd kan worden dat dit niet bij volle verstand is gebeurd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:Stefke schreef op 13 juni 2016 @ 20:28:

[...]Óf opa heeft het gewoon aan zijn vrouw nagelaten!

Dat kan niet. Vader heeft ook altijd recht op zijn kindsdeel uit de erfenis van opa.

Maar ik maak inderdaad een denkfout: zonder testament is de ene helft van opa's helft voor oma (en nu dus onderdeel van de nieuwe erfenis) en de andere helft voor vader.
Voor ons geldt binnen nu en maximaal 20 jaar dat we erven van mijn schoonmoeder. En ik weet ook wel ongeveer hoeveel dat zal zijn. Als dat morgen is, dan is dat heel fijn, dan betalen we een deel van ons huis af. Maar als het nog twintig jaar duurt, is ons huis afbetaald, dus wat moet ik dan met dat geld?

Al met al denk ik dat het grootste deel naar onze dochter gaat. Dus als oma morgen een testament maakt waarin ze bepaalt dat Lonneke alles mag hebben is het wat mij betreft prima geregeld zo. Ik zou alleen heel graag bepaalde kopjes uit de kast willen hebben, de rest boeit me weinig/niks.

Wat een gezeur.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
@ Kheman

Het is inderdaad lie van je oma, en aardig van jou dat je het je kinderen gunt!

Echter is het voordeliger ( lees belasting betalen ) dan dat jij erft, en het schenkt aan jou kinderen? Jij mag namelijk meer belasting vrij schenken dan dat ze erven van je oma.
quote:amarna schreef op 13 juni 2016 @ 20:25:

Zonder testament is je vader de enige erfgenaam, mits hij enig kind is. Zijn legitieme portie is 100%, geen 50%. Je broer, zus en jij zijn t.z.t. erfgenaam van je vader.

Echter, je oma mag haar bezittingen in een testament nalaten aan wie zij wil. Je vader kan het testament na haar overlijden aanvechten, maar ik weet niet hoe sterk zijn zaak zal zijn.De legitieme portie bedraagt de helft van wat die persoon zou ontvangen indien de wettelijke verdeling zou plaatsvinden. Wettelijke verdeling zou vader 100% krijgen en dan is de legitieme portie dus 50%.

De helft van je oma mag zij verdelen zoals ze wil. Je vader heeft recht op de helft hiervan (kindsdeel), de rest mag ze 'geven' aan wie ze wil. Dus ook aan haar drie kleinkinderen. Dat heeft niks met 'onterven' van je vader te maken

Dit zou ook niet de helft van de helft van de huidige erfenis zijn omdat de erfenis van opa natuurlijk hun bezit van destijds is :2. Oma heeft inmiddels vast meer of minder bezit.

Heel veel sterkte trouwens, wat een slecht nieuws voor je oma
quote:Lariba schreef op 13 juni 2016 @ 20:32:

[...]

Dat kan niet. Vader heeft ook altijd recht op zijn kindsdeel uit de erfenis van opa.

Maar ik maak inderdaad een denkfout: zonder testament is de ene helft van opa's helft voor oma (en nu dus onderdeel van de nieuwe erfenis) en de andere helft voor vader.Hangt dat er niet vanaf wanneer opa overleden is, of hij alles aan zijn weduwe kon nalaten?
Natuurlijk mag dit.

Er is nergens een wet die stelt dat je per se alles aan je kind(eren) moet nalaten.

Dit heeft ook niks met onterven te maken.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ja dat mag! Het is zelfs zo dat als zij hem onterft hij maximaal 50% van de hem toekomende erfenis kan opeisen.

Hoe het zit met het kindsdeel over het gedeelte toen zijn vader stierf, kunnen wij niets zeggen. Na 2003 had je twee manieren waaronder het ouderwetse vruchtgebruik. In dit geval heeft he vader ook nog recht op dat gedeelte. In het andere geval kan je oma hem 50% laten erven en jullie de rest.
quote:Tale schreef op 13 juni 2016 @ 20:40:

[...]Hangt dat er niet vanaf wanneer opa overleden is, of hij alles aan zijn weduwe kon nalaten?

Dat weet ik niet precies. Ik dacht dat op een gegeven moment de langstlevende-constructie in de wet is opgenomen, zodat kinderen niet meer hun overgebleven ouder min of meer uit haar huis konden zetten door hun kindsdeel op te eisen. Maar dat gaat dus over het moment van uitbetalen.

Volgens mij heeft het kindsdeel / legitieme portie altijd wel bestaan, maar dat weet ik dus niet zeker.
Je gebruikt het woord "bon" , ik leid daaruit af dat je Belgisch bent. Wat ik nu ga zeggen, kan dus afwijken van jouw erfrecht.

het Nederlandse erfrecht stelt inderdaad dat een kind recht heeft op zijn legitime portie en daarbuiten niet. Wil de erflater meer geven, is dat prima, anders kan het niet-legitieme deel verdeeld worden zoals het de erflater goed dunkt. Lief van je oma, dat ze aan jullie denkt.

Ze kan ook met "warme hand" geven; dwz een deel nu schenken, belastingvrij. Dat heeft geloof ik ook weer haken en ogen, ivm de termijn van overlijden. Is dat binnen een bepaalde tijd, na schenking dan kan het zo zijn, dat het geschonken geld teruggeroepen wordt en alsnog deel uitmaakt van de erfenis. Maar daar kan ik naast zitten, mogelijk dat iemand mij daarin kan verbeteren.

verder weet ik wel, dat er een termijn van 5 jaar aan zit, ingeval iemand bezwaar wil aantekenen. wij hebben in de familie een geval, waarbij de niet alle kinderen van de erflater op de hoogte zijn gebracht van het overlijden. Dat betekent dat zij in principe, tot vijf jaar na het overlijden, alsnog een beroep kunnen doen op de erfenis. ik zou zelf er dus rekening mee houden dat àls ik erf, ik dat geld een aantal jaar parkeer, om te voorkomen dat je zelf in de problemen komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven