Advies over kat uit asiel

14-06-2016 22:32 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi kattenliefhebbers,

Graag wil ik jullie advies over het volgende: een maand geleden heb ik een 5-jarige kater uit het asiel gehaald. Echter vraag ik me af of hij het naar zijn zin heeft bij mij. Volgens mijn vriend geeft een kat het wel aan als hij het niet eens is met de gang van zaken door middel van het slopen van spullen of zijn behoefte te doen naast de bak. Dit is beide (nog) niet het geval, maar wel wast hij zich overmatig waardoor hij al wat kale plekken heeft en hij gaat steeds meer (klagelijk) miauwen.

In het asiel werd mij verteld dat de vorige eigenaar van de kat was overleden. De kat woonde samen met 4 andere katten, maar er werd mij verzekerd dat hij alleen kon worden geplaatst. In het verleden is de kat wel naar buiten geweest, maar de laatste jaren kwam hij niet meer buiten. Bij mij is hij het enige huisdier (en ik werk 28 uur per week) en hij kan alleen op een afgezet balkon.

Nu heb ik mijn twijfels of de kat toch niet zijn maatjes en/of het buitenleven mist waardoor hij stress ervaart (en dus gaat miauwen en kale plekken krijgt) of is dit gewoon nog een kwestie van wennen?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen! Thanks.
Een maand is niet lang, dus het kan prima zijn dat hij nog moet wennen. Maar ik zou wel even langs de DA gaan om lichamelijke redenen van het wassen uit te sluiten.
Overmatig wassen kan een kat inderdaad doen uit stress of verveling. Heeft hij een plekje waar hij zich terug kan trekken? Wij hebben vier katten en eentje slaapt erg graag in zn reismandje. Een andere poes slaapt graag in de tuin onder een struik of binnen tegen een bloempot aan met een grote plant er in. Wij noemen dat het oerwoud gevoel maar ze vindt dat prettig. Sommige katten hebben behoefte aan een soort holletje waar ze in kunnen slapen.

Heeft hij ook speeltjes? Een muisje of balletje waar hij mee kan spelen?

En andere uitleg zou kunnen zijn dat hij allergisch is voor het voer wat jullie hem geven. Maar dat is iets voor de dierenarts om te bepalen. Je zou met hem naar het spreekuur kunnen gaan en het navragen daar. Het is altijd belangrijk om medische oorzaken uit te sluiten voordat je verder gaat zoeken.

Succes!
Idd even langs de DA om medische dingen uit te sluiten.

Bij stress helpt feliway vaak erg, dat zou je kunnen proberen. En idd speeltjes, evt een intelligentie-voerbak. Moet kat wat doen voor z'n brokjes. Poezebeest hier vindt dat erg leuk.
Hoe maakt de kat contact met jou? Komt hij bij je zitten? Komt hij verder angstig over?
Ik zou ook even contact opnemen met het asiel. Zij zijn er ook voor nazorg en hebben ook het beste met het dier voor.
Onze kat ging likken en kreeg kale plekken toen hij ineens allergisch bleek voor z'n voer. Toen tijdje speciaal dieet met rijst en kip en daarna over op dieet voer van DA. Toen snel opgeknapt. Geef je hetzelfde voer als in asiel?

Van DA BEGREPEN dat zo'n allergie ineens tor uiting kan komen
Advies inwinnen bij asiel en da.
Toen ik ging verhuizen naar een huis waar eerder ook een kat heeft gezeten kreeg mijn kat dit ook. Heel veel likken, inderdaad tot kale plekken aan toe, maar ook heel veel met z'n poten over de grond schrapen bijvoorbeeld. Ik heb toen ook na een week oid de dierenarts gebeld, medische redenen zijn uitgesloten. Het was gewoon de stress van het verhuizen. Feliway heb ik ook een tijdje gebruikt, maar ik merkte er eigenlijk amper verschil mee . Het heeft uiteindelijk iets van anderhalf / twee maanden geduurd in totaal, pas daarna voelde hij zich wat op z'n gemak.
Ik zou even DA en/of asiel contacten om medische reden uit te sluiten. Indien geen medische reden nog even een maandje aankijken. Blijft het probleem, dan idd kijken of kat mss happier wordt als hij naar buiten kan (indien mogelijk). En anders mss een vriendje/dinnetje erbij? Mss is hij idd eenzaam...
Mijn poes ging zich ook neurotisch kaal likken, de dierenarts stelde toen antidepressiva voor (?!)

Ik heb een vriendje voor haar genomen, en hoewel ze elkaar nu ook weer niet fantastisch leuk vinden, is het likken wel gestopt.

Ik zou het even de tijd geven (in overleg met dierenarts), het is natuurlijk een stressvolle tijd geweest.
Is het geen vlooienallergie? Veel wassen en kale plekken duid daar wel op.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb een poes uit het asiel en echt geen makkelijke kat. Zij is juist de eerste weken erg opgeknapt. Mooie vacht gekregen etc.

Ik had een pers met kale plekjes etc en die bleek een vlooienallergie te hebben. Je kat komt uit een omgeving met veel andere katten. Ik hem ontvlooien.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bedankt voor de reacties en tips! Wellicht verstandig om naar de dierenarts te gaan inderdaad. Ik was in de veronderstelling dat hij gezond was, gezien ze dat in 't asiel hebben gecheckt en hij nog niet zo lang hier is. Het asiel heb ik twee weken geleden al benaderd; zij gaven aan af te wachten. Naar een vlooienallergie en voedselallergie zal ik ook eens informeren, aan die twee opties had ik nog niet gedacht.

@ marg81: de kat heeft genoeg speeltjes die ik regelmatig afwissel. Even speelt hij ermee (met en zonder mij), maar is vaak vrij snel uitgekeken. Daarnaast zijn er voldoende plekjes waar hij zich terug kan trekken in de vorm van mandjes en holletjes. Hij geeft de voorkeur om op of onder de bank te liggen...

@blueeyes*3: Feliway heb ik ook inmiddels twee weken hangen, maar heb ook niet idee dat het effect heeft ;)

@jamaar-nee: de kat is angstig voor (harde) geluiden. Zijn staart zwiept ook heel vaak heen en weer. Wel komt hij bij mij zitten, ook uit zichzelf, en hij ligt 's nachts ook regelmatig op bed bij het voeteneinde.

Morgen ga ik kijken naar een andere woning, op de begane grond. Hopelijk is 't wat, dan zou mijn kat ook op termijn naar buiten kunnen Nogmaals bedankt allemaal!
Geef he hetzelfd voer als asiel?
quote:madeloontjepower schreef op 15 juni 2016 @ 20:21:

Ik was in de veronderstelling dat hij gezond was, gezien ze dat in 't asiel hebben gecheckt en hij nog niet zo lang hier is.

Katten zijn vaak erg gevoelig voor verandering. De kat kan prima gezond zijn, maar evengoed last hebben van iets wat zich nu opeens uit. Allergie door het een of ander, stress, het kan van alles zijn. Het zijn levende wezens, die net als jij en ik opeens minder goed in hun vel kunnen komen.

Ook hechten katten zich aan de plek waar ze verblijven. De verhuizing die je straks van plan bent, kan dus opnieuw "problemen" geven, voordat het beter wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven