Werk & Studie alle pijlers

HBO scriptie; vraag over enquête

15-06-2016 14:20 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Ik ben op dit moment bezig met mijn scriptie en twijfel ergens over.

De omvang van mijn populatie is 1400 = gehele klantenbestand van mijn stagebedrijf.

Ik lees van alles over een steekproef maken van de doelgroep etc. maar waarom zou ik niet de enquête naar alle klanten sturen (1400) aangezien ik beschik over alle e-mail adressen?

Is een steekproef perse nodig?

Ik hoor graag van jullie

Met vriendelijke groet,

Erik
Je kan online vinden hoe groot je steekproef minimaal moet zijn voor je onderzoeksgroep. Je kan ze gewoon allemaal vragen deel te nemen. Gemiddelde respons ligt rond de 20 procent. Dat is dan je steekproef
Bedankt voor je antwoord.

Ik zie op steekproefcalculator.com dat de aanbevolen steekproefsomvang 302 moet zijn.

Dit is de minimale aanbevolen omvang voor een representatieve steekproef van de onderzoekspopulatie

Ik had zelf op 150 respondenten gehoopt. 302 is wel erg veel..

Wat nou als ik maar 150 antwoorden krijg?
Dan is je onderzoek niet representatief voor de gehele populatie
Dit is nu juist een vraag om je begeleider te vragen.

Pak je statistiek boeken en dictaten er nog maar eens bij. Wat is een steekproef, en hoe groot moet deze zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Vraag het aan je begeleider en als hij het antwoord niet weet, raadpleeg de gebruikelijke literatuur van je opleiding.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Een iets latere reactie maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Toevallig ben ik zelf ook bezig met mijn scriptie (mijn onderzoeksvoorstel is goedgekeurd). Voor mijn steekproef heb ik http://www.journalinks.be/steekproef/ gebruikt. Mijn populatie is over de 3500. De betrouwbaarheid van mijn onderzoek is 95%. Ik verwacht veel van dezelfde antwoorden dus heb mijn foutmarge op 9% gezet. Bij de standaard 5% kreeg ik meer dan 300 respondenten. Bij 9% aanzienlijk minder. Vraag aan je begeleider of je het zo mag doen. Je kan de foutmarge alleen hoger zetten als je denkt dat je een voornamelijk homogene groep respondenten hebt. Ben je nog bezig met je voorstel of ga je het onderzoek al uitvoeren? Ik moest mijn steekproef namelijk al meenemen in mijn methode van onderzoek bij mijn voorstel.
'We should all start to live before we get too old.'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven