HBO scriptie; vraag over enquête
woensdag 15 juni 2016 om 14:20
Beste mensen,
Ik ben op dit moment bezig met mijn scriptie en twijfel ergens over.
De omvang van mijn populatie is 1400 = gehele klantenbestand van mijn stagebedrijf.
Ik lees van alles over een steekproef maken van de doelgroep etc. maar waarom zou ik niet de enquête naar alle klanten sturen (1400) aangezien ik beschik over alle e-mail adressen?
Is een steekproef perse nodig?
Ik hoor graag van jullie
Met vriendelijke groet,
Erik
Ik ben op dit moment bezig met mijn scriptie en twijfel ergens over.
De omvang van mijn populatie is 1400 = gehele klantenbestand van mijn stagebedrijf.
Ik lees van alles over een steekproef maken van de doelgroep etc. maar waarom zou ik niet de enquête naar alle klanten sturen (1400) aangezien ik beschik over alle e-mail adressen?
Is een steekproef perse nodig?
Ik hoor graag van jullie
Met vriendelijke groet,
Erik
woensdag 15 juni 2016 om 14:33
Bedankt voor je antwoord.
Ik zie op steekproefcalculator.com dat de aanbevolen steekproefsomvang 302 moet zijn.
Dit is de minimale aanbevolen omvang voor een representatieve steekproef van de onderzoekspopulatie
Ik had zelf op 150 respondenten gehoopt. 302 is wel erg veel..
Wat nou als ik maar 150 antwoorden krijg?
Ik zie op steekproefcalculator.com dat de aanbevolen steekproefsomvang 302 moet zijn.
Dit is de minimale aanbevolen omvang voor een representatieve steekproef van de onderzoekspopulatie
Ik had zelf op 150 respondenten gehoopt. 302 is wel erg veel..
Wat nou als ik maar 150 antwoorden krijg?
woensdag 15 juni 2016 om 14:36
vrijdag 24 juni 2016 om 21:04
Een iets latere reactie maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Toevallig ben ik zelf ook bezig met mijn scriptie (mijn onderzoeksvoorstel is goedgekeurd). Voor mijn steekproef heb ik http://www.journalinks.be/steekproef/ gebruikt. Mijn populatie is over de 3500. De betrouwbaarheid van mijn onderzoek is 95%. Ik verwacht veel van dezelfde antwoorden dus heb mijn foutmarge op 9% gezet. Bij de standaard 5% kreeg ik meer dan 300 respondenten. Bij 9% aanzienlijk minder. Vraag aan je begeleider of je het zo mag doen. Je kan de foutmarge alleen hoger zetten als je denkt dat je een voornamelijk homogene groep respondenten hebt. Ben je nog bezig met je voorstel of ga je het onderzoek al uitvoeren? Ik moest mijn steekproef namelijk al meenemen in mijn methode van onderzoek bij mijn voorstel.
'We should all start to live before we get too old.'