Autolessen en examen
dinsdag 14 juni 2016 om 20:29
Ik ben Jolanda, 30 jaar, getrouwd, moeder van 2 kinderen en ik ben nu sinds oktober bezig met mijn rijbewijs halen. Ik mocht in mei afrijden maar ben toen op het nippertje gezakt. Nu mag ik volgende week donderdag opnieuw afrijden en ik probeer elk vezeltje in mijn lichaam om te zetten in positiviteit. Ik ga gewoon slagen!!
Maar natuurlijk was er een reden van zakken de vorige keer....
Het kijken in binnenspiegel, buitenspiegel en over de schouder ging goed maar op drukke en/of onoverzichtelijke wegen gaat het "scannen" niet altijd even goed. Ik ben me eigen rot aan het zoeken naar iets van een "ezelsbruggetje" zodat ook dat in zijn totaliteit goed gaat.
Mijn rijinstructeur zegt me dat het een kwestie van oefenen is en niet teveel/te moeilijk denken. Maar ik blijf dat scannen lastig vinden. Het ene moment gaat het beter dan het andere moment maar ik ben een controlefreak en zou ook dit zo graag onder de knie willen hebben. Dus weet iemand een handigheidje zodat het scannen nog beter gaat?
Maar natuurlijk was er een reden van zakken de vorige keer....
Het kijken in binnenspiegel, buitenspiegel en over de schouder ging goed maar op drukke en/of onoverzichtelijke wegen gaat het "scannen" niet altijd even goed. Ik ben me eigen rot aan het zoeken naar iets van een "ezelsbruggetje" zodat ook dat in zijn totaliteit goed gaat.
Mijn rijinstructeur zegt me dat het een kwestie van oefenen is en niet teveel/te moeilijk denken. Maar ik blijf dat scannen lastig vinden. Het ene moment gaat het beter dan het andere moment maar ik ben een controlefreak en zou ook dit zo graag onder de knie willen hebben. Dus weet iemand een handigheidje zodat het scannen nog beter gaat?
dinsdag 14 juni 2016 om 23:14
Wat handiger is om ver vooruit te kijken. Je rijdt richting een rotonde, zie je fietsers voor je, welke verkeersborden staan er, zie je al auto's links van de rotonde staan die er op gaan rijden. Kortom, je moet al ver voor het benaderen van een kruispunt of rotonde of welke situatie dan ook kijken naar de borden en de andere weggebruikers zodat je weet wat je moet doen en wat je kan verwachten. Als jij fietsers voorbij rijdt dan weet je dat je die weer tegen gaat komen op de rotonde en daar hebben voorrang dus je wil weten waar ze zich bevinden dus automatisch kijk je achterom (vanwege je dode hoek) zijspiegel en dan pas afslaan. Je moet het zien als zeker weten dat er niemand naast je zit als je wil afslaan. Van links heb je al van te voren gezien of er auto's of fietsers aankomen dus dan heb je totaal overzicht in korte tijd. Rij zoveel mogelijk met anderen mee als passagier en kijk mee en zeg het hard op wat je ziet maar kijk echt zo ver mogelijk door je voorruit wat er over het hele vlak te zien is aan borden, baantekens en andere weggebruikers. Succes!
woensdag 15 juni 2016 om 20:17
zaterdag 25 juni 2016 om 23:51