Berenklauw
zaterdag 18 juni 2016 om 11:15
Symptomen
Ongeveer 24 uur na het contact met het sap ontstaan rode, jeukende vlekken, die enkele uren later overgaan in een scherp begrensde ontsteking van de huid met zwelling en blaarvorming. Deze letsels kunnen er uitzien als echte brandwonden en genezen pas na 1 à 2 weken. Na genezing kunnen ze een bruinverkleuring (hyperpigmentatie) van de huid achterlaten. Als het sap in de ogen terechtkomt, kan in sommige gevallen permanente blindheid ontstaan.
http://www.brandwonden.be/index.php/berenklauw/nl/
Toch maar even de HAP bellen dus..
Ongeveer 24 uur na het contact met het sap ontstaan rode, jeukende vlekken, die enkele uren later overgaan in een scherp begrensde ontsteking van de huid met zwelling en blaarvorming. Deze letsels kunnen er uitzien als echte brandwonden en genezen pas na 1 à 2 weken. Na genezing kunnen ze een bruinverkleuring (hyperpigmentatie) van de huid achterlaten. Als het sap in de ogen terechtkomt, kan in sommige gevallen permanente blindheid ontstaan.
http://www.brandwonden.be/index.php/berenklauw/nl/
Toch maar even de HAP bellen dus..
zaterdag 18 juni 2016 om 11:37
quote:Emma95 schreef op 18 juni 2016 @ 11:16:
De bladhaartjes en de stengel zorgen voor de brandwond en die zie je pas na 24 uur.
Meteen goed wassen staat op internet en verder afwachten. Eng hoor, wist niet dat ze zo gevaarlijk waren. Ik zou voor de zekerheid brandwondengaasjes halen.zou dan ook brandwondzalf halen
De bladhaartjes en de stengel zorgen voor de brandwond en die zie je pas na 24 uur.
Meteen goed wassen staat op internet en verder afwachten. Eng hoor, wist niet dat ze zo gevaarlijk waren. Ik zou voor de zekerheid brandwondengaasjes halen.zou dan ook brandwondzalf halen
zaterdag 18 juni 2016 om 12:26
Was het en gewone berenklauw of een reuzeberenklauw? Vooral de reuzeberenklauw is gevaarlijk. Ik heb begrepen dat het sap van de plant gevaarlijk is. Als je slechts het blad hebt aangeraakt en je hebt geen last van je arm, dan is er niets aan de hand. Anders zou je echt wel blaren krijgen, of een rode huid.
zaterdag 18 juni 2016 om 12:33
Ik wist niet dat het zo ernstig was, eigenlijk. Ik ben een keer als kind door een veldje met berenklauwen gelopen om een stuiterbal te vinden en een paar keer 'geraakt' door de stam, maar ik kan me geen ernstige letsels herinneren, op wat ongemak na. Het zal wel niet de vijandelijke soort zijn geweest.
zaterdag 18 juni 2016 om 13:08
zaterdag 18 juni 2016 om 13:08
quote:annazonnetje83 schreef op 18 juni 2016 @ 11:50:
Sandvi was jij lang in de zon geweest? En was het echt een simpele aanraking met blad?
Ik kan het me bijna niet voorstellen... Het is echt pijnloos dat blad...Oh nee het was niet het blad hoor. Het was bij mij de stengel. Het kwam op mijn voet en ik schonk er eerst geen aandacht aan en ook nog mee in de zon gezeten. Dezelfde dag zag je echt niks maar een dag later ineens een megablaar.
Sandvi was jij lang in de zon geweest? En was het echt een simpele aanraking met blad?
Ik kan het me bijna niet voorstellen... Het is echt pijnloos dat blad...Oh nee het was niet het blad hoor. Het was bij mij de stengel. Het kwam op mijn voet en ik schonk er eerst geen aandacht aan en ook nog mee in de zon gezeten. Dezelfde dag zag je echt niks maar een dag later ineens een megablaar.
zaterdag 18 juni 2016 om 13:09
zaterdag 18 juni 2016 om 13:28
jarenlang heb ik berenklauwen voor mijn ramen gehad. Hele interessante planten en niets engs aan. Met name in het voorjaar kunnen ze zo 50 cm of meer per week groeien tot zo circa 3 meter waarna ze tot bloei komen.
Weghalen gaat heel gemakkelijk. De wortels gaan niet diep. Wel handschoenen en lange mouwen aan.
Weghalen gaat heel gemakkelijk. De wortels gaan niet diep. Wel handschoenen en lange mouwen aan.
zaterdag 18 juni 2016 om 15:19
Je krijgt brandwonden van de berenklauw als je in contact komt met het sap. Daarvoor moet je dus het blad of de stengel breken zodat het sap eruit komt. Als je er gewoon overheen aait krijg je dus geen last. (ook aaien is natuurlijk niet aan te raden.)
Ik zou in ieder geval nu flink spoelen en de zon mijden de komende dagen. Dus lange mouwen en vooral in de schaduw.
Ik zou in ieder geval nu flink spoelen en de zon mijden de komende dagen. Dus lange mouwen en vooral in de schaduw.
zaterdag 18 juni 2016 om 15:29
zaterdag 18 juni 2016 om 15:52