Werk & Studie alle pijlers

Effectgrootte berekenen

18-06-2016 22:22 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Okeee, zijn hier statistiek wonders?

Ik moet voor mijn effectmeting (afstudeerscriptie) ook berekenen wat de effectgrootte is dan tussen de voor- en nameting. Echter, wat ik ook heel goed begrijp, kreeg ik feedback dat het raar is dat mijn effectgrootte/cohen's d negatief is terwijl het gemiddelde bij de nameting (iets) hoger is dan bij de voormeting. Ik heb nu verschillende online rekenmachines gebruikt en formules van internet. Wie weet hoe ik het moet berekenen?

Moet ik nu de gemiddelde voormeting - gemiddelde nameting / standaarddeviatie van nameting doen. Of moet ik gemiddelde nameting-gemiddelde voormeting/standaarddeviatie nameting doen?

En is er een verschil tussen het gebruiken van Wilcoxon of Paired samples t-test?

Mijn dank is groot !
Waarom vandaag doen wat morgen kan.
Haai Baami

Wat zijn de statistische toetsen die je uitgevoerd heb?

Wat zegt je (dikke) statistiekboek?
Ben je er al trouwens over uit? Je schreef namelijk dat je al klaar was....Dus misschien ben ik vette mosterd haha
Je haalt in je verhaal effect meting en effect door elkaar. Ik weet niet of je dat echt doet of alleen in je verhaal.

De t test die jij benoemd is om te meten of je effect significant is.

Veder kun je op allerlei manier het effect zelf meten, let op dat je je test er op aanpast. Doe je gewoon OLS, dan krijg je je effect en t-value er meestal automatisch bij. Maar dit is alleen als er 1 factor is die je meet. In dit geval zou dat 'na' zijn en heb je idd maar 1 variabele. Bij OLS kun je meteen voor andere eigenschappen controleren mocht je die hebben.

Het maakt niet uit of je (A-B)/sigma of (B-A)/sigma doet om te kijken of je effect significant is, maar de sign veranderd natuurlijk wel.
Nog even je andere vraag bij wilcoxon kijk je alleen of members van groep A vaker op een hoge plek staat dan members van B. Dit kun je doen bij paired samples en unpaired.

De paired sample t test kun je alleen bij, verrassend, paired samples uitvoeren.

Het zijn twee manieren om significantie te meten, waarbij de een niet superieur is aan de ander. Gebruik beide en vergelijk zou ik zeggen.
Sorry, beetje laat mijn reactie maar ik ben er uit gekomen! Lapflop: Ik kan niet paired samples en Wiloxon gebruiken, het is namelijk afhankelijk of het normaal verdeeld is. Dus ik heb ze beide moeten gebruiken bij verschillende schalen. Ik weet dat je daarmee statistische significantie meet tussen twee schalen. Maar met de Cohen's d meet je dan de daadwerkelijke effectgrootte. Maar dit is gelukt
Waarom vandaag doen wat morgen kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven