Beste regeling
maandag 20 juni 2016 om 11:39
Mijn ouders hebben onlangs hun huis verkocht en willen de opbrengst voor een gedeelte aan de kinderen schenken. Dit houdt in dat zij vermogensbelasting gaan betalen (blijven boven de vrijstelling) en dat wij als kinderen belasting over deze schenking gaan betalen. Ze willen niet jaarlijks het vrij te schenken bedrag uitkeren, daar hebben we het al over gehad. Mijn vraag concreet is: zijn er constructies denkbaar waardoor er geen of minder belasting betaald hoeft te worden?
maandag 20 juni 2016 om 11:56
Zijn de kinderen (of hun partners) jonger dan 40? Dan kunnen je ouders gebruik maken van de verhoogde vrijstelling (ongeveer 25.000 per kind). Als jullie deze schenking gebruiken voor een woning of studie dan is dat bedrag verhoogd tot ongeveer 50.000 euro. Deze bedragen kunnen eenmalig geschonken worden. Maar wat gezegd word, een goede belastingadviseur kan je hier meer over vertellen. Notaris hoeft niet. Dit soort schenkingen hoeft niet notarieel vastgelegd te worden, is bij ons ook niet gebeurd. Ik zou gewoon gezamenlijk naar een adviseur toegaan. Dan kunnen je ouders precies vertellen hoe zij willen schenken en dan kan de adviseur precies vertellen wat er mogelijk is en welke regels er zijn.
maandag 20 juni 2016 om 12:35
quote:Zwartvlekje schreef op 20 juni 2016 @ 12:00:
Aanvulling op Wilma, als jouw ouders bereidt zijn om te wachten tot 2017 gaat het verhoogde bedrag wat belastingvrij geschonken kan worden voor een huis omhoog naar 100.000 euro.Maar dan moeten ouders vermogensrendementsheffing gaan betalen. Dat moet betaald worden over het bedrag dat boven de 48.000 euro uitkomt en dat willen ze nu juist voorkomen.
Aanvulling op Wilma, als jouw ouders bereidt zijn om te wachten tot 2017 gaat het verhoogde bedrag wat belastingvrij geschonken kan worden voor een huis omhoog naar 100.000 euro.Maar dan moeten ouders vermogensrendementsheffing gaan betalen. Dat moet betaald worden over het bedrag dat boven de 48.000 euro uitkomt en dat willen ze nu juist voorkomen.
maandag 20 juni 2016 om 12:40
Je kunt schenken op papier, dat moet je wel bij een notaris laten vastleggen. Dan moeten de kinderen rente betalen, maar je kunt weer afspreken dat die rente vervolgens door ouders wordt teruggeschonken (binnen de wettelijke vrijstelling). Dit wordt nogal eens gedaan om successie te vermijden. Maar hoe het in dat geval met vermogensbelasting zit weet ik niet. Idd een fiscalist raadplegen lijkt me het beste.
maandag 20 juni 2016 om 12:45
quote:wilma36 schreef op 20 juni 2016 @ 12:35:
[...]
Maar dan moeten ouders vermogensrendementsheffing gaan betalen. Dat moet betaald worden over het bedrag dat boven de 48.000 euro uitkomt en dat willen ze nu juist voorkomen.
En je denkt dat jullie de enige zijn met dit probleem? Linksom of rechtsom, over eigen vermogen moet meestal toch echt gewoon belasting betaald worden en over schenkingen boven een bepaald bedrag ook.
Ga eens met een notaris praten over mogelijkheden, maar het is niet zo makkelijk om "eronderuit te komen", daarvoor zit de wet redelijk dichtgetimmerd.
[...]
Maar dan moeten ouders vermogensrendementsheffing gaan betalen. Dat moet betaald worden over het bedrag dat boven de 48.000 euro uitkomt en dat willen ze nu juist voorkomen.
En je denkt dat jullie de enige zijn met dit probleem? Linksom of rechtsom, over eigen vermogen moet meestal toch echt gewoon belasting betaald worden en over schenkingen boven een bepaald bedrag ook.
Ga eens met een notaris praten over mogelijkheden, maar het is niet zo makkelijk om "eronderuit te komen", daarvoor zit de wet redelijk dichtgetimmerd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 20 juni 2016 om 12:45
quote:wilma36 schreef op 20 juni 2016 @ 12:35:
[...]
Maar dan moeten ouders vermogensrendementsheffing gaan betalen. Dat moet betaald worden over het bedrag dat boven de 48.000 euro uitkomt en dat willen ze nu juist voorkomen.
Toch best een goed idee. In 2017 100.000 schenken en daarmee een aflossing doen op je hypotheek.
Die VRheffing is dan alleen voor (gedeeltelijk)2016, 1,2% over het bedrag boven de vrijstelling. Bij 60000 euro gaat het dan over 720 euro.
[...]
Maar dan moeten ouders vermogensrendementsheffing gaan betalen. Dat moet betaald worden over het bedrag dat boven de 48.000 euro uitkomt en dat willen ze nu juist voorkomen.
Toch best een goed idee. In 2017 100.000 schenken en daarmee een aflossing doen op je hypotheek.
Die VRheffing is dan alleen voor (gedeeltelijk)2016, 1,2% over het bedrag boven de vrijstelling. Bij 60000 euro gaat het dan over 720 euro.
maandag 20 juni 2016 om 13:33
maandag 20 juni 2016 om 14:15
quote:gemberpannekoek schreef op 20 juni 2016 @ 12:40:
Je kunt schenken op papier, dat moet je wel bij een notaris laten vastleggen. Dan moeten de kinderen rente betalen, maar je kunt weer afspreken dat die rente vervolgens door ouders wordt teruggeschonken (binnen de wettelijke vrijstelling). Dit wordt nogal eens gedaan om successie te vermijden. Maar hoe het in dat geval met vermogensbelasting zit weet ik niet. Idd een fiscalist raadplegen lijkt me het beste.Mijn ouders hebben deze regeling en wij zijn hier achteraf toch niet zo tevreden over. Zij moeten ons ieder jaar rente betalen en dat is een flink bedrag. Daarnaast wordt de gift opgeteld bij ons vermogen, waardoor ik er regelmatig vermogensbelasting over moet betalen. Mijn ouders hebben nu een schuld bij ons, die ze mogen aftrekken van hun vermogen. In hun geval wonen ze nog gewoon in het huis en komt het geld daadwerkelijk beschikbaar als zij beide komen te overlijden. Voor ons als kinderen kan het wel uit door de rente, maar voor mijn ouders is het behoorlijk prijzig.
Je kunt schenken op papier, dat moet je wel bij een notaris laten vastleggen. Dan moeten de kinderen rente betalen, maar je kunt weer afspreken dat die rente vervolgens door ouders wordt teruggeschonken (binnen de wettelijke vrijstelling). Dit wordt nogal eens gedaan om successie te vermijden. Maar hoe het in dat geval met vermogensbelasting zit weet ik niet. Idd een fiscalist raadplegen lijkt me het beste.Mijn ouders hebben deze regeling en wij zijn hier achteraf toch niet zo tevreden over. Zij moeten ons ieder jaar rente betalen en dat is een flink bedrag. Daarnaast wordt de gift opgeteld bij ons vermogen, waardoor ik er regelmatig vermogensbelasting over moet betalen. Mijn ouders hebben nu een schuld bij ons, die ze mogen aftrekken van hun vermogen. In hun geval wonen ze nog gewoon in het huis en komt het geld daadwerkelijk beschikbaar als zij beide komen te overlijden. Voor ons als kinderen kan het wel uit door de rente, maar voor mijn ouders is het behoorlijk prijzig.
maandag 20 juni 2016 om 14:34
Nee, het bedrag zit namelijk in het huis. We kunnen het nu dus niet krijgen. Onderling hebben we afgesproken dat we een deel van de rente weer terug betalen. Ik geloof dat als zij de rente niet betalen, het recht op geen successie rechten betalen ook vervalt. We laten het nu gewoon eerst zo. Die vermogensbelasting valt ook best wel mee. Het is voor ons nu een stok achter de deur om dan jaarlijks wat af te lossen op de hypotheek. We kunnen gewoon niet heel veel spaargeld hebben nu.
maandag 20 juni 2016 om 14:48
quote:Dreamglasses schreef op 20 juni 2016 @ 14:37:
In natura een deel schenken (auto oid) of meer schenken voor (aflossing van) een huis http://www.belastingdiens ... nking_van_maximaal_100000Als ouders een auto schenken gaat dat wel af van het vrijgestelde bedrag. Je hebt in die zin wel gelijk dat TO wel met haar moeder kan gaan winkelen en moeder alles betaald. Maar met auto's zou ik wel oppassen.
In natura een deel schenken (auto oid) of meer schenken voor (aflossing van) een huis http://www.belastingdiens ... nking_van_maximaal_100000Als ouders een auto schenken gaat dat wel af van het vrijgestelde bedrag. Je hebt in die zin wel gelijk dat TO wel met haar moeder kan gaan winkelen en moeder alles betaald. Maar met auto's zou ik wel oppassen.
maandag 20 juni 2016 om 14:52
quote:wilma36 schreef op 20 juni 2016 @ 14:48:
[...]
Als ouders een auto schenken gaat dat wel af van het vrijgestelde bedrag. Je hebt in die zin wel gelijk dat TO wel met haar moeder kan gaan winkelen en moeder alles betaald. Maar met auto's zou ik wel oppassen.
Ligt eraan: oude auto's zijn belastingvrij. Maar wel vermogensbelasting misschien?
En verdere ideeen: een mooie luxe vakantie of andere dingen waar je normaal gesproken krom voor moet liggen en uitstelt
[...]
Als ouders een auto schenken gaat dat wel af van het vrijgestelde bedrag. Je hebt in die zin wel gelijk dat TO wel met haar moeder kan gaan winkelen en moeder alles betaald. Maar met auto's zou ik wel oppassen.
Ligt eraan: oude auto's zijn belastingvrij. Maar wel vermogensbelasting misschien?
En verdere ideeen: een mooie luxe vakantie of andere dingen waar je normaal gesproken krom voor moet liggen en uitstelt
Only dead fish go with the flow