Even hulp nodig!
maandag 20 juni 2016 om 15:40
quote:Dahlia74 schreef op 20 juni 2016 @ 15:21:
Je betaalt altijd belasting over je inkomen:
http://www.belastingdiens ... leeftijd_nog_niet_bereikt
Door de heffingskorting krijg je mogelijk een beetje belasting terugbetaald.
Wat is er mis met werken?Niks. Heb ik dat gezegd dan?
Je betaalt altijd belasting over je inkomen:
http://www.belastingdiens ... leeftijd_nog_niet_bereikt
Door de heffingskorting krijg je mogelijk een beetje belasting terugbetaald.
Wat is er mis met werken?Niks. Heb ik dat gezegd dan?
Alles komt goed..........
maandag 20 juni 2016 om 15:50
"Ook wordt er op mijn salaris nu geen loonheffingskorting toegepast. Dat kan toch bij de belastingaangifte verrekend worden? Dan krijg ik dat wel terug toch?"
Nou niet helemaal op die manier, je krijgt de korting natuurlijk wel, alleen kan het in de nieuwe situatie zo zijn dat je geen belasting meer terug krijgt.
In de oude situatie betaalde je (als ik het goed begrijp) over 3200 euro per jaar wel gewoon belasting. Dit zal de werkgever afgedragen hebben aan de belastingdienst. Bij je aanslag word de verschuldigde belasting verminderd met de belastingkortingen.
De algemene heffingskorting is ongeveer zo hoog, dat de belasting op ongeveer 6000 euro bruto 'weggepoetst' word door die korting. In dit geval krijg je dus de belasting die door de werkgever is afgedragen terug.
In de nieuwe situatie word je inkomen 3200 + 9216 (768x12)= 12416 (er even na uitgaand dat je geen verdere aftrekposten hebt)
Dit valt binnen de eerste tariefschijf, dus dan word dit belast met 36,55%
Je kortingen krijg je wel., maar zijn dus niet hoog genoeg om geen belasting verschuldigd te zijn, dus je zal altijd bij moeten betalen.
Zoals de tip hierboven ergens, vul eens een aangifte formulier is met deze gegevens.
Naast de inkomstenbelasting moet je over het stuk alimentatie ook nog een bijdrage zorgverzekeringswet betalen, dit is nog eens 5,5% over het bruto bedrag, Hiervoor krijg je een aparte aanslag
Nou niet helemaal op die manier, je krijgt de korting natuurlijk wel, alleen kan het in de nieuwe situatie zo zijn dat je geen belasting meer terug krijgt.
In de oude situatie betaalde je (als ik het goed begrijp) over 3200 euro per jaar wel gewoon belasting. Dit zal de werkgever afgedragen hebben aan de belastingdienst. Bij je aanslag word de verschuldigde belasting verminderd met de belastingkortingen.
De algemene heffingskorting is ongeveer zo hoog, dat de belasting op ongeveer 6000 euro bruto 'weggepoetst' word door die korting. In dit geval krijg je dus de belasting die door de werkgever is afgedragen terug.
In de nieuwe situatie word je inkomen 3200 + 9216 (768x12)= 12416 (er even na uitgaand dat je geen verdere aftrekposten hebt)
Dit valt binnen de eerste tariefschijf, dus dan word dit belast met 36,55%
Je kortingen krijg je wel., maar zijn dus niet hoog genoeg om geen belasting verschuldigd te zijn, dus je zal altijd bij moeten betalen.
Zoals de tip hierboven ergens, vul eens een aangifte formulier is met deze gegevens.
Naast de inkomstenbelasting moet je over het stuk alimentatie ook nog een bijdrage zorgverzekeringswet betalen, dit is nog eens 5,5% over het bruto bedrag, Hiervoor krijg je een aparte aanslag
maandag 20 juni 2016 om 15:52
quote:Dahlia74 schreef op 20 juni 2016 @ 15:44:
[...]
Je openingspost komt op mij nogal berekenend over, vandaar.
Nou, dank je.
Ik ben 20 jaar samen met mijn man. Heb altijd vrijwilligerswerk gedaan en gezorgd voor de kinderen en word gedumpt. Ben al blij dat ik werk heb. Ik ga heus wel meer zoeken, ben ook niet achterlijk. Op je 46e is het niet echt heel makkelijk weer opnieuw te beginnen. Ik krijg ook nog kinderalimentatie.
[...]
Je openingspost komt op mij nogal berekenend over, vandaar.
Nou, dank je.
Ik ben 20 jaar samen met mijn man. Heb altijd vrijwilligerswerk gedaan en gezorgd voor de kinderen en word gedumpt. Ben al blij dat ik werk heb. Ik ga heus wel meer zoeken, ben ook niet achterlijk. Op je 46e is het niet echt heel makkelijk weer opnieuw te beginnen. Ik krijg ook nog kinderalimentatie.
Alles komt goed..........
maandag 20 juni 2016 om 15:55
quote:JubJub1234 schreef op 20 juni 2016 @ 15:52:
[...]
Nou, dank je.
Ik ben 20 jaar samen met mijn man. Heb altijd vrijwilligerswerk gedaan en gezorgd voor de kinderen en word gedumpt. Ben al blij dat ik werk heb. Ik ga heus wel meer zoeken, ben ook niet achterlijk. Op je 46e is het niet echt heel makkelijk weer opnieuw te beginnen. Ik krijg ook nog 278 kinderalimentatie.Je hoeft je niet te verantwoorden JubJub, niemand weet hier iets over jouw situatie. Sommige mensen staan hier nu eenmaal gelijk met hun oordeel klaar, trek je er niets van aan.
[...]
Nou, dank je.
Ik ben 20 jaar samen met mijn man. Heb altijd vrijwilligerswerk gedaan en gezorgd voor de kinderen en word gedumpt. Ben al blij dat ik werk heb. Ik ga heus wel meer zoeken, ben ook niet achterlijk. Op je 46e is het niet echt heel makkelijk weer opnieuw te beginnen. Ik krijg ook nog 278 kinderalimentatie.Je hoeft je niet te verantwoorden JubJub, niemand weet hier iets over jouw situatie. Sommige mensen staan hier nu eenmaal gelijk met hun oordeel klaar, trek je er niets van aan.
maandag 20 juni 2016 om 16:00
quote:JubJub1234 schreef op 20 juni 2016 @ 15:21:
Er zijn ook kinderen, maar dat is mijn vraag niet.
Dat is je vraag niet, maar het maakt voor het antwoord wel uit. Kinderalimentatie is namelijk vrijgesteld van belasting; partneralimentatie niet. Het ligt er dus aan hoe die 768 euro bruto/maand tot stand komt.
Edit: ik zie net je post dat je kinderalimentatie ter hoogte van bijna 300 euro krijgt. Dan neem ik aan dat deze 768 euro partneralimentatie is; dan zul je daar zoals hierboven aangegeven inderdaad belasting over moeten betalen.
Er zijn ook kinderen, maar dat is mijn vraag niet.
Dat is je vraag niet, maar het maakt voor het antwoord wel uit. Kinderalimentatie is namelijk vrijgesteld van belasting; partneralimentatie niet. Het ligt er dus aan hoe die 768 euro bruto/maand tot stand komt.
Edit: ik zie net je post dat je kinderalimentatie ter hoogte van bijna 300 euro krijgt. Dan neem ik aan dat deze 768 euro partneralimentatie is; dan zul je daar zoals hierboven aangegeven inderdaad belasting over moeten betalen.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
maandag 20 juni 2016 om 16:07
quote:JubJub1234 schreef op 20 juni 2016 @ 15:52:
[...]
Nou, dank je.
Ik ben 20 jaar samen met mijn man. Heb altijd vrijwilligerswerk gedaan en gezorgd voor de kinderen en word gedumpt. Ben al blij dat ik werk heb. Ik ga heus wel meer zoeken, ben ook niet achterlijk. Op je 46e is het niet echt heel makkelijk weer opnieuw te beginnen. Ik krijg ook nog 278 kinderalimentatie.
Wat een aannames allemaal, he...
Ik begrijp dat je nu alles op een rijtje wil zetten. En daar hoort dit ook bij, zolang je geen werk hebt.
Omdat je op een forum nogal snel onder vuur komt te liggen als je om wat voor reden dan ook (nog) niet in staat bent je eigen inkomen te verdienen lijkt het me verstandiger om met zoiets naar Humanitas of een maatschappelijk werker te gaan, die weten vaak wel hoe je dit op een rijtje kunt krijgen, of waar je dat kunt laten doen. Zij werken wél zonder aannames en (voor)oordelen.
[...]
Nou, dank je.
Ik ben 20 jaar samen met mijn man. Heb altijd vrijwilligerswerk gedaan en gezorgd voor de kinderen en word gedumpt. Ben al blij dat ik werk heb. Ik ga heus wel meer zoeken, ben ook niet achterlijk. Op je 46e is het niet echt heel makkelijk weer opnieuw te beginnen. Ik krijg ook nog 278 kinderalimentatie.
Wat een aannames allemaal, he...
Ik begrijp dat je nu alles op een rijtje wil zetten. En daar hoort dit ook bij, zolang je geen werk hebt.
Omdat je op een forum nogal snel onder vuur komt te liggen als je om wat voor reden dan ook (nog) niet in staat bent je eigen inkomen te verdienen lijkt het me verstandiger om met zoiets naar Humanitas of een maatschappelijk werker te gaan, die weten vaak wel hoe je dit op een rijtje kunt krijgen, of waar je dat kunt laten doen. Zij werken wél zonder aannames en (voor)oordelen.
maandag 20 juni 2016 om 16:11
Ja, dat wordt achteraf verrekend. Je ex-man verrekent de partneralimentatie die hij betaalt in zijn aangifte IB.
Jij moet over die partneralimentatie belasting betalen. Het is inkomen waar nog geen belasting over betaald is (want je ex-man trekt het juist af).
Jij moet over die partneralimentatie belasting betalen. Het is inkomen waar nog geen belasting over betaald is (want je ex-man trekt het juist af).
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
maandag 20 juni 2016 om 16:12
maandag 20 juni 2016 om 16:37
quote:JubJub1234 schreef op 20 juni 2016 @ 16:07:
Ik krijg 768 partneralimentatie en daarnaast 278 kinderalimentatie. Ik lees overals dat je als je een salaris en een uitkering hebt je de loonheffingskorting het best kan toepassen op de betaling die het hoogst is. Daarom heb ik het nu niet toegepast op mijn salaris. De alimentatie wordt hoger. Het probleem is dat de alimentatie bruto op mijn rekening gestort wordt. Ik weet dus niet of dat achteraf verrekend wordt met de belastingdienst. Zo niet, dan kan ik beter de korting op mijn loon toepassen, ookal is dat minder.
Het kan allebei, als je de korting wel laat toepassen, krijg je meer bij de uitbetaling van je loon, maar achteraf bij je aanslag is er minder korting over om de belasting over de alimentatie op te vangen.
Doe je het niet krijg je dus minder bij uitbetaling loon, maar is nog wel de hele korting over aan het einde van het jaar.
Onder de streep maakt het niets uit.
Er is een mogelijkheid om een voorlopige aanslag hiervoor aan te vragen.
dan betaal je per maand al de belasting en zvw en hou je her voor jezelf overzichtelijk wat je nu echt te besteden hebt per maand.
Zodat je niet alles achteraf ik één keer moet betalen.
De kinderalimentatie is onbelast.
Ik krijg 768 partneralimentatie en daarnaast 278 kinderalimentatie. Ik lees overals dat je als je een salaris en een uitkering hebt je de loonheffingskorting het best kan toepassen op de betaling die het hoogst is. Daarom heb ik het nu niet toegepast op mijn salaris. De alimentatie wordt hoger. Het probleem is dat de alimentatie bruto op mijn rekening gestort wordt. Ik weet dus niet of dat achteraf verrekend wordt met de belastingdienst. Zo niet, dan kan ik beter de korting op mijn loon toepassen, ookal is dat minder.
Het kan allebei, als je de korting wel laat toepassen, krijg je meer bij de uitbetaling van je loon, maar achteraf bij je aanslag is er minder korting over om de belasting over de alimentatie op te vangen.
Doe je het niet krijg je dus minder bij uitbetaling loon, maar is nog wel de hele korting over aan het einde van het jaar.
Onder de streep maakt het niets uit.
Er is een mogelijkheid om een voorlopige aanslag hiervoor aan te vragen.
dan betaal je per maand al de belasting en zvw en hou je her voor jezelf overzichtelijk wat je nu echt te besteden hebt per maand.
Zodat je niet alles achteraf ik één keer moet betalen.
De kinderalimentatie is onbelast.
maandag 20 juni 2016 om 16:55
Dus je hebt drie inkomens:
werk: 3.200 bruto per jaar
partneralimentatie: 9.216 bruto per jaar
kinderalimentatie: 3.336 netto per jaar
Als je van de brutobedragen uitgaat dat je nog 40% belasting betaalt, heb je een netto jaarinkomen van 10.785 per jaar = 898,75 per maand. Ik heb geen rekening gehouden met de loonheffingskorting, dus het kan iets meer zijn.
werk: 3.200 bruto per jaar
partneralimentatie: 9.216 bruto per jaar
kinderalimentatie: 3.336 netto per jaar
Als je van de brutobedragen uitgaat dat je nog 40% belasting betaalt, heb je een netto jaarinkomen van 10.785 per jaar = 898,75 per maand. Ik heb geen rekening gehouden met de loonheffingskorting, dus het kan iets meer zijn.
maandag 20 juni 2016 om 17:10
maandag 20 juni 2016 om 18:16
maandag 20 juni 2016 om 20:25
quote:Lady_Vintage schreef op 20 juni 2016 @ 17:07:
Welk wettelijk minimum heb je het precies over dreamglasses? Je begint al vrij snel met belasting betalen. Na een aantal duizend euro al.Nou de jaarlijkse inkomensgrens bedoel ik. Dan hoeft je geen belasting af te dragen.
Welk wettelijk minimum heb je het precies over dreamglasses? Je begint al vrij snel met belasting betalen. Na een aantal duizend euro al.Nou de jaarlijkse inkomensgrens bedoel ik. Dan hoeft je geen belasting af te dragen.
Only dead fish go with the flow