Eert uw vader en uw moeder, het 6e gebod.

05-06-2008 13:41 3326 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een moeilijk onderwerp vind ik dit.

Een ander topic hier heeft me al eerder deze week aan het denken gezet. Vanochtend zag ik een tweede verschijnen waarin ouders voorkomen. Een verbitterde vader, een jaloerse moeder.

Ik herken mijzelf in verschillende gevoelens die hier op de relatiepijler besproken worden, af en toe wordt ik moe van mezelf: ja hoor, ik heb dat óók weer, kan bijna overal wel een duit in het zakje doen.

Op dit moment zit ik in een periode van mijn leven dat ik over heel veel dingen nadenk. Dingen die gebeurd zijn, 5 jaar terug, 10 jaar terug, maar ook die van veel eerder, uit mijn kindertijd, vanaf een jaar of 6,7 zelfs.

Ik heb zelfs een herrinnering van toen ik baby was, die bij navraag ook bleek te kloppen.

Als kind groei je bij je ouders op, neem je alles wat er gebeurt aan voor gewoon, en dat dat bij iedereen wel zo zal zijn.

Ik was supergehecht aan mijn ouders, ik had de liefste ouders, de beste moeder, was altijd heel gelukkig met ze.

Nu ik ouder ben en een stuk meer weet, zie ik dingen die niet klopten in mijn jeugd, mijn opvoeding. Aan mijn ouders dus.

Dingen die je als ouder gewoon niet doet, maar ook als mens in je dagelijkse doen en laten niet.

Wat dat betreft voel ik me verraden door mijn ouders; hoe kun je zo met een argeloos kind omgaan. Hoe kun je als volwassene zo in het leven staan?

Waren kinderen in die tijd een vanzelfsprekend iets in een huwelijk, groot werden ze vanzelf wel?

Ook nu, ten opzichte van mijn kinderen die af en toe met hun ogen rollen wanneer mijn ouders weer eens iets doen zoals ze doen. Ik leg ze dan uit, vergoeilijkend, laat oop en oom nou maar, ze zijn oud, zien het niet zoals wij, bladibla...

maar even later denk ik, nee Pereltje, bescherm ze maar nu, maar vroeger toen ze jong en flexibel hadden moeten zijn, en niet zo star en eigengereid, waren ze dat óók niet.

En dan komt het: ik weet weer hoe dit was, hoe dat gegaan is, én dat er nou niemand is geweest die het zag!

Al opgroeiende en kennis makende met andere mensen, andere gezinnen, zag ik in ieder geval dat het anders was, had ontzag voor hoe het er aan toe ging, maar voelde me er mijlenver van verwijderd. In die tijd droomde ik ook regelmatig dat ik geboren was in het gezin van een oom van mij, waar het altijd gezellig was. Ik droomde altijd dat ik dan met mijn tante aan de afwas stond en dat we allerlei dingen bespraken. Of dat ik door straten liep en de huizen inkeek bij welk gezin ik me prettig zou voelen.

Dit klinkt trouwens wel een stuk meer dan het voor mij op dat moment was hoor, 't was meer gewoon, eigenlijk.

Maar: als ik nu zelfs het miniemste idee zou hebben dat een van mijn kinderen deze gevoelens had, zou dat me zó veel pijn doen, terwijl mijn ouders niet eens wisten wat er in me omging.

Ik moedig mijn kinderen af en toe tot over hun vervelingsgrens aan te zeggen wat ze vinden, vooral ermee naar buiten te komen als er iets ze niet bevalt. Ik zeg er dan wel gelijk bij dat dat niet betekent dat ik dingen zeker ga terugdraaien, ze kunnen wel een uitgebreide uiteenzetting krijgen van het WAAROM, maar ik ben wel de baas. Ben ik gevoelig voor hun argumenten, geef ik natuurlijk wel toe...

Soms vraag ik me af of mijn ouders wel 100% goed bij hun hoofd waren/zijn. Dit is geen grapje, ik kan daar echt wel serieus over nadenken.

Is het domheid, naïviteit?

Hoe komt het dat ik gekomen ben waar ik ben? < nu voel ik me weer arrogant.

Dat ik me die dingen afvraag bezorgt me dan wel een schuldgevoel, stop het weer gauw weg.

Dit was een enorme aanloop naar de vraag die ik eigenlijk wil stellen: hadden jullie een ander beeld bij je kindertijd/ouders dan dat het in werkelijkheid achteraf blijkt te zijn?
N.v.t.
anoniem_44446 wijzigde dit bericht op 24-11-2008 12:38
Reden: te openhartig
% gewijzigd
Ooh, Face, ik kom net binnen vallen van na mijn weekendje weg... Wat erg voor je...

Alle sterkte heb ik nu echt wel nodig.
anoniem_44446 wijzigde dit bericht op 24-11-2008 12:37
Reden: te openhartig
% gewijzigd
Face . Verder weet ik even niet zo goed wat te zeggen.

Hanke, ik word verlegen van je omschrijving . Maar complimentjes mag ik niet wegwimpelen of onder de tafel vegen, dus: dankjewel! En hetzelfde geldt voor jullie, stuk voor stuk mooie, lieve en wijze vrouwen .

Julus, wat onzettend fijn dat je zo'n leuke verjaardag hebt gehad! De volgende keer plannen we de meeting zo dat je ook kan komen, ben heel nieuwsgierig naar je .

En Feli, het was weer laat vannacht zie ik
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
O, en Artemis, hoe was je weekendje?
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Thnx zusje.

Hier kan je ook niets op zeggen.

Kan het zelf nauwelijks bevatten wat ik allemaal hoor/verneem nu.

Mijn hemel ik pakte darastraks de telefoon om hem zelf te willen spreken,hem daar weg te halen.Maar dat kan niet eens.

Aah dan nog,hij zou zeggen neuuuhhh het is okee.Zo erg is het niet.

Pfieuwww ik heb even pas op de plaats te nemen.
Julus fijn dat het een leuke fijne dag is geweest.

Op de muizenissen afterwoods na.
Zusje, lief dat je naar vraagt...

Weekendje was erg gezellig; gisteren lekker in de sneeuw aan het kampvuur gezeten en liedjes gezongen. Vandaag een beetje brak, maar vanavond dan maar weer lekker vroeg naar bed.

Ik vind het zo fijn om te lezen dat jullie een leuke meeting hebben gehad! De volgende keer ben ik echt weer van de partij hoor!
.............
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Face, gaat het? Ik zag dat je stukken uit je postings hebt verwijderd...
Hanke,jawel het gaat wel.

Ik had wat getypt en het zijn allerlei anames welke mss. niet waar hoeven zijn.

Mijn ene zus kan daar in doordraaien en ik laat me dan meevoeren in haar argumenten wat er allemaal gebeurd is rondom mijn vader.

Vandaar weggehaald.
OK, ik snap het.

Je kunt je helemaal mee laten slepen in theorieen en dat snap ik wel, die partner van je vader was geen vertrouwenwekkend mens. Ik zou ook boos op haar zijn. Maar ik denk dat het verspilde energie is. Je krijgt er je pa niet mee terug.
Hoeft ook niet maar wel wat meer respect vwb. hoe zij met hem omging het laatste jaar.Onterend de laatste wkn. omdat ze dat niet trok.

Is ook zijn keus in de jaren geweest dat hij met haar bleef,dat realiseer ik me ook.

Ongetwijfeld kan de plank mis geslagen vwb. hoe dingen zijn gegaan.Aan de andere kant kijk ik er niet van op de speculaties alszijnde waarheid mss.

Ze is een naar mens toen mijn vader ouder en ouder werd.

Zowie zo is ze naar.

Thnx voor je bezorgdheid.
.........
EV het gaat wel,dankje.

Heb een hele mooie gietijzeren libelle gekocht voor bij zijn graf om neer te leggen.

Echt heel mooi.

Het wachten is op de grafsteen om hem daar aanvast te maken opdat hij niet word weggehaald door deze of gene.

Dus leg hem zolang bij zus die in de plaats woont.

En ik ga wil graag een lied zingen voor hem.

Songbird van Fleedwood Mac.

http://www.youtube.com/watch?v=C_JdKJQPS9I

For you, there'll be no more crying,

For you, the sun will be shining,

And I feel that when I'm with you,

It's alright, I know it's right

To you, I'll give the world

to you, I'll never be cold

'Cause I feel that when I'm with you,

It's alright, I know it's right.

And the songbirds are singing,

Like they know the score,

And I love you, I love you, I love you,

Like never before.

And I wish you all the love in the world,

But most of all, I wish it from myself.

And the songbirds keep singing,

Like they know the score,

And I love you, I love you, I love you,

Like never before, like never before.
..............
*Steekt hoofd even binnen*

Wil Face even een geven.

Als ik dan toch hier ben ook aan alle andere 'meisjes'

Verder gaat hier alles z'n gangetje. Mijn potje staat heerlijk te pruttelen tot iemand het vuur weer hoger zet en de boel weer overkookt.

(een pracht metafoor die spontaan in me boven komt! )

*Glipt weer weg*
GL: het gasstel is alleen van jou hoor, daar moet iedereen met zijn fikken vanaf blijven...

Deden ze het maar. Mensen zijn fijn om om je heen te hebben maar af en toe ook vreselijk frustrerend.
Veel herkenning hier! Ik heb niet alle 100 pagina's gelezen hoor alleen de eerste paar. Als ik terug kijk vind ik dat mijn vader (ouders uit elkaar sinds mijn 1e) erg in gebreke is gebleven evenals de stiefmoeders die ik heb gehad. En eigenlijk doet hij dat nog steeds (ik ben 19) hij kwam bijvoorbeeld niet naar mijn diploma uitreiking afgelopen jaar omdat mijn opa en oma daar ook zouden zijn (ruzie mee gehad 10 jaar geleden ofzo) en ALS hij dan zou komen hij dat alleen voor mij zou moeten doen. Er zijn ook veel dingen tussen mijn en mijn stiefmoeders over de jaren heen gebeurt, zo zei mijn huidige stiefmoeder doodleuk rond mijn 11e tegen mij '' je had een leuk kind kunnen zijn, jammer dat je door je moeder bent opgevoed''. Mijn vader betaald al jaren geen alimentatie en hoef wat dat betreft nergens op te rekenen. Als ik bij hen op vakantie was dan mocht ik mijn moeder maar 1 x in de week bellen terwijl ik ontzettende heimwee had (en dat heb ik het over 5 weken) toen ik een mobieltje had smste ik haar veel dit werd bestempeld als achterbaks en stiekem. Ik ga er nu 1 x in de maand heen maar dit doe ik vooral voor mijn halfzusje en broertjes die veel voor mij betekenen. Twee van hun hebben een stoornis waardoor ik altijd als 'het gewone kind' wordt gezien. nooit aandacht voor mij want hun hebben dit en dat. Tussen mijn 12e en 15e ben ik depressief geweest met zelfmoordgedachtes en hun hebben of niks gemerkt omdat ze mij niet echt kennen of ze hebben het genegeerd hoe dan ook het maakt me woest.
Hai Bageerha,

Jeetje, wat een verhaal... Wat vervelend dat jouw vader ook nog eens geen leuke partner heeft getroffen...

Je hoeft niet alle 100 pagina's te lezen om op dit topic te posten hoor, allemaal gelijkgestemde zielen hier.
Hey artemis, lief dat je reageert! Tsja ze studeerde toen al aan de PABO heb er moeite mee om dus te geloven dat het onwetendheid was ofzo. Al was ze wel wat jonger (ze is 30, 13 jaar jonger dan mijn vader)

Dit was ook zn rare situatie van de zomer:

We waren met het gezin naar een pretpark met kennissen van hun, ik moest naar het toilet en mijn broertje ook. Ze wijsde vaag ergens naar toe van daar is de wc maar ik zag hem niet dus ben gewoon even doorgelopen naar de eerste die ik zag. Kom ik terug wordt ze boos omdat hun wel 10 minuten moesten wachten! Dus ik ja ik denk ik loop door want we moesten nodig dus heb ik doorgezocht. En ze ging maar door en toen werd ik dus pissig want waar gáát het over? Dus ik zeg nah gaan we nu nog 10 minuten evalueren of hoe zit het? (oke misschien beetje brutaal maar ik werd helemaal chagarijnig) zegt ze doodleuk tegen mij ' als je niet ophoudt zet ik je in de auto!' ( HALLO ik ben 19 en we schelen 11 jaar nog minder dan zij met mijn vader)

@face gecondoleert meis hartstikke rot
Sorry Bageerha, ik moest wel even grinniken om de opmerking over jou in de auto zetten... Inderdaad, je bent 19, waar gaat dat over?! Misschien weet ze niet zo goed hoe ze met meiden van jouw leeftijd om moet gaan?
Ja ik in mezelf moest ik er ook wel om lachen zo belachelijk is het! Tsja volgens mij weet ze helemaal niet hoe ze uberhaupt met anderen om moet gaan, beetje gekke dingen kan ze doen. Zo heeft mijn broertje ooit op haar school een tekening weggehaald van de ramen terwijl dit niet de bedoeling was, kwam ze terug het lokaal in (wij waren een andere raamtekening aan het maken, vandaar dat mijn broertje waarschijnlijk dacht HEE ik kom ffe helpen!) en begint ze te schreeuwen?? Of als der portemenee weg is gaat ze stampen op de vloer.. eigenlijk zou ik haar in de auto moeten zetten!
Ik denk de afgelopen tijd eigenlijk veel na over hoe er met mij om is gegaan en waarom ik tegen dingen aanloop.. ik heb gewoon het sterke gevoel ik van zelf sprekend werd genomen. Zo wordt er bij mijn vader altijd een groot buurtfeest en familie feest + partijtje gehouden als mijn zusje of broertjes jarig zijn. Bij mij werd er tussen de afwas door een kaart in mijn handen geduwd en even snel een stijltang uit een tas getoverd. Een andere verjaardag had ik alle mensen zelf gebeld en uitgenodigd kreeg ik opeens een smsje van me zus wie ik had uitgenodigt.. dus ik geef alle namen en vraag hoezo? Zegt ze ja moest van papa al die mensen afbellen want bageerhabroertje ligt in het ziekenhuis.. Dus ik PARDON?? waarom wordt ik hier niet van op de hoogte gebracht!!! (Het deed echt pijn) en later krijg ik het verwijt dat die verjaardag er maar helemaal niet moest komen omdat ik toch geen initiatief toonde.
Hoi Bagheera,

Laat je de les niet lezen he door een 30jarige.

Wat zegt zje vader dan trouwens?Niets zeker,ook lekker voor jou.

Thnx voor condoleren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven