Dilemma met overgebleven caafje
woensdag 22 juni 2016 om 02:27
Afgelopen weekend heb ik weer een van mijn caafjes moeten laten inslapen. Zoals sommigen misschien nog weten had ik er op een gegeven moment 7 tegelijk, echter, in het afgelopen anderhalf jaar hebben er 6 het loodje gelegd.
De oudste, een vijfjarige dame, is nu nog alleen over en ik weet niet wat te doen.
Ik verwacht niet dat ze zelf nog lang heeft, maar ik heb het moeilijk met haar alleen te laten zitten aangezien het groepsdieren zijn. Een jonge cavia erbij is voor mij geen optie meer, ik blijf zo aan de gang met de beestjes en gezien de sterfgevallen is het echt klaar voor mij
Ik heb al bij opvangcentra gekeken of ze een oude beer hadden maar dat was niet het geval. Haar weg doen wil ik liever niet, ik wil niet dat ze haar laatste dagen slijt in een opvang. Of als slangenvoer eindigt. Wat hebben jullie gedaan met jullie laatste caafje?
De oudste, een vijfjarige dame, is nu nog alleen over en ik weet niet wat te doen.
Ik verwacht niet dat ze zelf nog lang heeft, maar ik heb het moeilijk met haar alleen te laten zitten aangezien het groepsdieren zijn. Een jonge cavia erbij is voor mij geen optie meer, ik blijf zo aan de gang met de beestjes en gezien de sterfgevallen is het echt klaar voor mij
Ik heb al bij opvangcentra gekeken of ze een oude beer hadden maar dat was niet het geval. Haar weg doen wil ik liever niet, ik wil niet dat ze haar laatste dagen slijt in een opvang. Of als slangenvoer eindigt. Wat hebben jullie gedaan met jullie laatste caafje?
woensdag 22 juni 2016 om 03:20
Ach wat sneu.. Kun je niet bij de opvang een leencaaf krijgen? Ik heb daar weleens iets over gelezen. Mijn caafjes zijn nog piepjong dus ik heb hier verder geen ervaring mee. En mijn eerste caaf ooit zat 7 jaar alleen. Tot mijn grote spijt en schaamte nu ik weet dat dat niet fijn is voor een groepsdier als de cavia.
woensdag 22 juni 2016 om 06:21
Wij hebben de laatste toch alleen laten zitten. We hadden bij hem altijd al het idee dat hij weinig op had met zijn hokgenootjes en toen hij alleen zat, merkten we ook niet aan hem dat hij eenzaam was ofzo. Hij heeft nog een jaar of 3 alleen doorgebracht
Wij zaten idd met hetzelfde probleem. Je komt er eigenlijk niet vanaf anders. Als we hadden gemerkt dat hij zich niet fijn voelde, hadden we geïnformeerd bij de kinderboerderij hier.
Wij zaten idd met hetzelfde probleem. Je komt er eigenlijk niet vanaf anders. Als we hadden gemerkt dat hij zich niet fijn voelde, hadden we geïnformeerd bij de kinderboerderij hier.
woensdag 22 juni 2016 om 07:20
Wij hebben een cavia uit de opvang van dezelfde leeftijd erbij gekocht. We merkten dat onze cavia echt niet alleen kon zijn. Ze was heel erg bang en constant op haar hoede. Ze was zichzelf niet. In omgeving Utrecht zit een opvang met redelijk wat oudere cavia's (ook beertjes).
What you do today, can improve all your tomorrows.
woensdag 22 juni 2016 om 07:25
Hier zaten we toevallig in dezelfde situatie. 9 jaar geleden 5 cavia's van iemand overgenomen waarvan de laatste 2 weken terug is doodgegaan. Maar een paar jaar terug had een van mijn dochters er van vriendinnen nog een cavia bijgekregen. Dus die bleef nu alleen over. Dat vind ik dus echt zielig en ik wilde er eigenlijk niet nog meer cavia's weer bij gaan nemen. Gelukkig kon het beestje op de manege bij de cavia's aldaar terecht. Jongste dochter komt daar dagelijks dus het is een mooie oplossing zo.
woensdag 22 juni 2016 om 07:48
woensdag 22 juni 2016 om 07:58
Ik had er 5 ook bij mij ging het snel Nu heb ik een gecastreerde Beer en een zeugje samen. Beiden zijn 5 jaar oud. Principe heb ik een grote bak echt zo'n mega ding. Daar zaten ze eerst met z'n 3e in. De skinny's zaten apart 2 beertjes die elkaar niet konden uitstaan. Het is idd zielig alleen om haar alleen te laten zitten. Ik weet niet waar je vandaan komt? Maar eventueel kan ik misschien het zeugje van je over nemen. Stuur anders een PB-tje. Andere optie, als je vermoed dat ze niet meer lang mee gaat, je haar gewoon heel veel extra vertroetelt en aandacht geeft. Weet je wat het is, het is wat je zelf zegt, anders blijf je aan de gang. Toen ik nog een kleine Groove was, had ik 1 cavia, achteraf natuurlijk zielig, maar dat wisten wij en zeker ik in die tijd nog niet. Maar ik weet wel dat ik elke minuut dat ik vrij was en thuis was met hem zat op de bank. En hij stond in mijn kamertje.
Nogmaals als je wilt, hoeft niet mag wel, kun je mij een PB-tje sturen.
Nogmaals als je wilt, hoeft niet mag wel, kun je mij een PB-tje sturen.
woensdag 22 juni 2016 om 07:59
quote:milena1 schreef op 22 juni 2016 @ 07:48:
Een cavia hoort niet alleen. Ook niet aan het eind van z'n leven. Ik hoor wel vaker mensen die er eentje hebben "die het prima vindt alleen" maar dat zijn bijna altijd sneue beesten die opleven als je er toch een maatje aan koppelt.
Regel een leencavia of geef 'r weg...Ik merkte aan die van ons geen verandering in gedrag of wat dan ook. Anders hadden we hem idd wel ondergebracht bij andere cavia's. Niet elke cavia is hetzelfde natuurlijk en deze vond het echt wel prima in zijn eentje. Hij vond zijn hokgenootjes sowieso een beetje irritant geloof ik
Een cavia hoort niet alleen. Ook niet aan het eind van z'n leven. Ik hoor wel vaker mensen die er eentje hebben "die het prima vindt alleen" maar dat zijn bijna altijd sneue beesten die opleven als je er toch een maatje aan koppelt.
Regel een leencavia of geef 'r weg...Ik merkte aan die van ons geen verandering in gedrag of wat dan ook. Anders hadden we hem idd wel ondergebracht bij andere cavia's. Niet elke cavia is hetzelfde natuurlijk en deze vond het echt wel prima in zijn eentje. Hij vond zijn hokgenootjes sowieso een beetje irritant geloof ik
woensdag 22 juni 2016 om 08:08
Ik ken iemand die hetzelfde probleem had: een oude cavia die alleen kwam te zitten. Cavia's zijn groepsdieren en het diertje zat echt te treuren. Maar ze wilde niet wéér een nieuwe cavia aanschaffen, net als bij jou was het voor haar inmiddels wel klaar.
Via de dierenopvang kon ze toen een andere cavia te leen krijgen. De oude cavia leefde weer helemaal op en mijn kennis vond het eigenlijk zo leuk dat ze besliste dat ze het nieuwe caviaatje toch maar hield.
Is er bij jou een knaagdierenopvang? Of misschien een dierenhoekje op facebook?
Via de dierenopvang kon ze toen een andere cavia te leen krijgen. De oude cavia leefde weer helemaal op en mijn kennis vond het eigenlijk zo leuk dat ze besliste dat ze het nieuwe caviaatje toch maar hield.
Is er bij jou een knaagdierenopvang? Of misschien een dierenhoekje op facebook?
woensdag 22 juni 2016 om 08:10
Verder ben ik het met iedereen eens die zegt dat cavia's niet alleen kunnen blijven. Ik kom wel eens bij mensen waar zo'n diertje in een kooi zit weg te kwijnen. Ik heb vroeger zelf cavia's gehad en zag duidelijk het verschil tussen een wegkwijnende cavia in een bakje in een hoekje, of in de tuin, helemaal alleen, en mijn eigen blije diertjes.
Ik mis ze nog elke dag...
Ik mis ze nog elke dag...
woensdag 22 juni 2016 om 08:17
Ik heb mijn oude beer ook een aantal maanden alleen laten zitten. Wel extra veel aandacht gegeven. Hij was gelukkig. Mijn moeder heeft een dame alleen. Die is al haar hele leven alleen. Aantal keren geprobeerd te koppelen, maar die wil absoluut geen soortgenootje bij zich hebben. Dus ook zij wordt als een ware koningin vertroeteld en gaat zo prima!
Sterkte. Ik weet hoe moeilijk het is. Ik heb er ook geen meer om dezelfde reden. Maar ik blijf het missen.
Sterkte. Ik weet hoe moeilijk het is. Ik heb er ook geen meer om dezelfde reden. Maar ik blijf het missen.
Carpe Diem!
woensdag 22 juni 2016 om 08:29
Wij hebben ons laatste caafje alleen laten zitten, totdat er een kat een wel heel erg jong konijntje kwam brengen. Nijn en Caaf zijn nog bijna twee jaar samen geweest, toen is Caaf (ruim 8) overleden en hebben we bij een konijnenopvang een tweede konijntje gehaald, van ongeveer dezelfde leeftijd.
Die zitten overigens buiten in een groot hok met aansluitende buitenren, we halen ze alleen nog binnen op oudjaarsavond.
Maar anders eens kijken of ze naar een kinderboerderij kan? Of een maandje wachten en dan kijken of er een caaf over is van een jaar of vijf. En je hebt een dame, twee dames samen kan ook he.
Die zitten overigens buiten in een groot hok met aansluitende buitenren, we halen ze alleen nog binnen op oudjaarsavond.
Maar anders eens kijken of ze naar een kinderboerderij kan? Of een maandje wachten en dan kijken of er een caaf over is van een jaar of vijf. En je hebt een dame, twee dames samen kan ook he.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 22 juni 2016 om 08:51
Bij een opvang kijken. Of zoeken of er iemand met hetzelfde probleem zit en dat twee overgebleven cavia's weer gekoppeld kunnen worden. Ik heb nu ook mijn laatste 2 cavia's waarvan er 1 ziek is en waarschijnlijk niet oud wordt. Zit ik ook met een gecastreerde beer te kijken. Je weet nooit hoelang zo'n beestje nog alleen moet leven dus je moet toch iets regelen. Als een cavia oud en versleten is dan is het niet altijd fijn om er een andere bij te zetten. Dat kan dan ook belastend zijn i.p.v plezierig is mijn ervaring.
Ergens lekker in knijpen, dat helpt.
woensdag 22 juni 2016 om 09:11
Mijn laatste cavia heeft een half jaar alleen gezeten. Waren van dezelfde leeftijd en de ene is op 7 jarige leeftijd overleden en de laatste op 6,5. De cavia die alleen bleef was al niet zo snel meer en fit en heb toen keuze gemaakt er geen andere bij te zetten omdat ik verwachte dat dit veel te veel energie en weer aanpassen zou vergen.
Overigens mijn allereerste cavia had ik eerst alleen toen een 'vriendinnetje' bij gezet maar dan eindige in 2 hokken want die vochten elkaar de tent uit (2 vrouwtjes)
Overigens mijn allereerste cavia had ik eerst alleen toen een 'vriendinnetje' bij gezet maar dan eindige in 2 hokken want die vochten elkaar de tent uit (2 vrouwtjes)
woensdag 22 juni 2016 om 09:37
Ik vond het hier ook zielig: 1 cavia. Mooi groter hok gekocht en een tweede cavia! Was helemaal mee in mijn nopjes.
Maar helaas: ze vochten elkaar het mooie hok uit. Van alles geprobeerd, maar samen ging het niet goed.
Nu staan ze in een eigen hokje, naast elkaar. En als ze naar buiten gaan hebben ze een reuze grote ren, dan gaat het nog wel.
Maar hier pakte een goed bedoelde actie heel slecht uit!
Maar helaas: ze vochten elkaar het mooie hok uit. Van alles geprobeerd, maar samen ging het niet goed.
Nu staan ze in een eigen hokje, naast elkaar. En als ze naar buiten gaan hebben ze een reuze grote ren, dan gaat het nog wel.
Maar hier pakte een goed bedoelde actie heel slecht uit!
woensdag 22 juni 2016 om 14:35
Heb het erg druk gehad dus kon nu pas weer eens kijken, heel erg bedankt iedereen voor het meedenken!
Een leen cavia, dat ik daar niet aan gedacht heb, ik vind het een leuk idee. Moet alleen een beer weten te regelen die haar aan kan want desondanks haar leeftijd is het geen gemakkelijke tante. Een andere zeug zou zij nu de kooi door jagen, ze is ontzettend territoriaal.
Kinderboerderij is ook een optie, er zou er hier een in de buurt moeten zitten. Ik ga eens kijken of ik de uitbaters kan treffen .
Erg bedankt!
Een leen cavia, dat ik daar niet aan gedacht heb, ik vind het een leuk idee. Moet alleen een beer weten te regelen die haar aan kan want desondanks haar leeftijd is het geen gemakkelijke tante. Een andere zeug zou zij nu de kooi door jagen, ze is ontzettend territoriaal.
Kinderboerderij is ook een optie, er zou er hier een in de buurt moeten zitten. Ik ga eens kijken of ik de uitbaters kan treffen .
Erg bedankt!