Welke thermometer gebruiken jullie?

24-11-2008 11:33 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mijn zoontje van net twee jaar ligt met koorts op bed. Nu had ik toen hij nog een baby was zo'n fijne thermometer van Philips met een flexibel/soft uiteinde. Helaas zat die in de koffer die we nooit meer terugkregen na een vliegreis :( dus nu wil ik een nieuwe kopen. Ik ben benieuwd wat jullie gebruiken? Een oorthermometer of gewoon een ouderwetse? Je hebt geloof ik zelfs fopspeen-thermometers. Wat zijn jullie ervaringen?

Bedankt!
Een gewone ouderwetse zodat je gewoon rectaal kunt meten. Speenthermometers lijken handig, maar de temp in een mond varieert nogal en je hebt dus nooit een juist beeld. En hoe goed de oorthermometers nu ook zijn, er zit altijd een afwijking in.
Braun oorthermometer. Tot dit weekend. Toen viel ie op de grond. Wijze les, ik neem nu een goedkopere variant. Hij heeft het wel meer dan 2 jaar goed volgehouden en was elke cent waard. Zo'n anaal martelingssysteem komt er bij mij niet in!
Oorthermometer zou ik doen, rectaal is toch gewoon zielig? Je wilt dat zelf toch ook niet, waarom zou je het bij je kindje dan wél doen
Precies en in het ziekenhuis gebruiken ze het ook, althans, in het JKZ wel, dus dan moet het wel goed zijn.
Wel een ouderwetse. Ook voor mezelf, hoor.

Als je gaat googlen kom je overal voor en nadelen van tegen.
Ik ook een ouderwetse, inderdaad die flexibele van philips. Ik twijfel wel regelmatig of ik zo´n oording moet kopen maar hoor altijd dat die niet accuraat tempen.

En afgelopen weekend had dochter oorontsteking en dan had ik er echt geen oorthermometer in kunnen krijgen hoor.
Martelsysteem? Dat hele dunne dingetje voel je niet en je kind voelt dat ook niet, beetje vaseline eraan en klaar is klara. Het is nog steeds de meest nauwkeurige manier én de goedkoopste, want veel oorthermometers enz. zijn vreselijk duur.
slechte ervaringen met oorthermometer. Ooit een gekocht en meteen weer terug gebracht. Had bij mezelf en bij zoon meerdere keren achterelkaar gemeten en met zéér verschillende uitkomsten. Zat echt wel 1.5 graad verschil in. was n duur ding. Die dingen zijn eigenlijk bedoeld voor proffessioneel gebruik, je moet er echt mee om leren gaan geloof ik. Ik hou t bij n ouderwetse. die doen t tegenwoordig heel snel. zoon (bijna 20 vind t ooit een probleem.
Ik heb beide maar de oorthermometer gebruik ik niet meer. Het geeft nooit een goeie waarde aan. Van de week had dochter rectaal gemeten 38.8 en met de oorthemometer 36.7 Maar ja, misschien doe ik het wel fout hoor.
ja rectaal is vervelend maar de feiten zijn...rectaal en oor thermometer verschillen de uitslagen vaak drastisch.

ik werk in de zorg en we gebruiken bijna geen rectale thermometers meer.

bij een oorthermometer wil het vaak verschillen door op welk oor je ligt, die is dan warmer,

bij een rectale moet je alleen meten als er geen ontlasting zit, want dan meet ie de temperatuur van je ontlasting en niet van je lichaam, die daar betrouwbaarder is dan je oor.

mijn mening, met een oorthermometer beide oren meten, doe ik bij mijn patienten ook als ik twijfel heb, als het niet zo veel verschilt kun je het gemiddelde nemen, maar koorts is koorts hoor!

succes...
Ik heb voor mijn dochter gewoon een ouderwets kont-ding. Van de HEMA.

Toen dochter net geboren was, gebruikten ze ook rectale meters.

Ik zie haar gezichtje niet vertrekken o.i.d. als ik haar temperatuur meet, ik geloof niet dat ze er last van heeft. In haar oor krijg ik in ieder geval niks.
Hier ook gewoon rectaal met een dot sudocreme of vaseline.

Die ik heb is van Braun, met flexibele punt en meet binnen 10 seconden. Niet echt een martelgang dus.
Er wordt, als een arts vraagt om je temperatuur, ook altijd uitgegaan van een rectale meting.

Als je onder de oksel gemeten hebt moet je er een halve graad bijtellen om de rectale temp te krijgen. Als je in de mond meet moet je 0,3 graad erbij tellen.

Het blijft ook dan onnauwkeurig omdat je net iets warms of kouds gegeten of gedronken kunt hebben of een dikke trui aangehad kan hebben.

En deze bijtelling kun je alleen doen als je een gewone thermometer gebruikt.

Elke oorthermometer heeft z'n eigen afwijking en er is dus geen standaard bijtelling.

Nou weet ik ook weldat het weinig uitmaakt of je kind 37,8 of 38 heeft, ziek is ziek en ook zonder koorts kan een kleindje zich erg beroerd voelen, maar als het om nauwkeurigheid gaat is een gewone thermometer nog altijd het nauwkeurigst.
In de gewone ziekenhuizen zie je dat de verpleegkundigen wel met het oor opmeten, en in het WKZ in Utrecht gebruiken ze weer de rectale thermometers.

Wij hebben gewoon een rectale, ik geef zoontje vaak even wat om mee te spelen tussendoor en dan heeft hij het niet eens in de gaten.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:priority schreef op 24 november 2008 @ 11:54:

Martelsysteem? Dat hele dunne dingetje voel je niet en je kind voelt dat ook niet, beetje vaseline eraan en klaar is klara. Het is nog steeds de meest nauwkeurige manier én de goedkoopste, want veel oorthermometers enz. zijn vreselijk duur.Misschien voel JIJ het niet maar ik echt wel hoor....
Een gewone rectale

Zielig? Nou, dat lijkt me een beetje overdreven. Mijn dochter vertrekt geen spier als ik haar temp meet, volgens mij voelt ze het niet eens. Ik gebruik voor mezelf ook gewoon een rectale. Het ding hoeft er niet helemaal in hoor, gewoon het puntje, das alles
Nou Zwieber dan ben je denk ik heel erg gespannen!

Het probleem met volwassenen is vaak dat ze weten dat iets rectaal inbrengen pijn kan doen. Een kind weet dat niet en voelt het dan ook niet.

Je moet natuurlijk ook wel alleen het metalen tipje inbrengen.
quote:priority schreef op 24 november 2008 @ 13:07:

Je moet natuurlijk ook wel alleen het metalen tipje inbrengen.

Ja duh!

@Zwieber: ja, lekker is anders, maar pijn? Neuh.

Doe je er wel iets op? (Vaseline, spuug, sudocreme)

Tegenwoordig duurt het minder dan 10 seconden, en als ik zie dat ie niet meer oploopt haal ik hem er uit.
Je lacht titsandwits maar je moest eens weten hoeveel mensen dat ding te ver inbrengen en dan de temp van de ontlasting meten!

Ik heb het ooit meegemaakt dat een client (thuiszorg) me vertelde dat ze 43 graden had! Haar huisarts had gezegd dat ze het maar eens door ons moest laten meten, want dat het toc wel hoog was voor iemand die verder niet ziek was.Die bleek dus gewoon de temp van haar ontlasting te hebben gemeten.
Het was ook niet rot bedoeld maar ik zag voor me hoe zo'n thermometer half verdwijnt.....vriendlief lag een keer op de bank met de thermometer in z'n kont, netjes onder een dekbed, toen de hond er bovenop sprong.....aaaahhhhhh wat gilde hij, en moest ik lachen!
quote:Titsandwits schreef op 24 november 2008 @ 13:30:

Het was ook niet rot bedoeld maar ik zag voor me hoe zo'n thermometer half verdwijnt.....vriendlief lag een keer op de bank met de thermometer in z'n kont, netjes onder een dekbed, toen de hond er bovenop sprong.....aaaahhhhhh wat gilde hij, en moest ik lachen!

Was de hond jaloers ofzo?

Geintje.. dat is heel ranzig...
Ik weet dat het niet rot bedoelt was, was mijn reactie ook niet.
Ik ben nog getraumatiseerd als kind van een zetpil...vooral toen er ook gewone pillen bleken te zijn. Dus inderdaad gespannen ja...
Wij houden het ook gewoon bij een ouderwetse thermometer en meten rectaal. Zo vaak gebruik je 'm nou ook weer niet. Voor mezelf heb ik trouwens een andere thermometer en meet ik oraal, maar dat is vooral omdat ik best vaak temp ivm mijn cyclus.

Maar mijn dochter (bijna 11 maanden) vindt het dus echt verschrikkelijk. Zodra ze het ding ziet en ik haar benen omhoog doe zet ze het op een krijsen en begint druk te schoppen, wat ik probeer tegen te houden waardoor ze nog harder gaat krijsen. Ik temperatuur ook alleen maar als het echt nodig is en dat is haast nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven