hondenvraagje.....

23-06-2016 23:05 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ff met iets en ik weet even niet wat en hoe ik er mee om zal gaan. Mijn hond (boomerhondje van 2 jaar) is echt zo bang voor het onweer. Normaal heeft ze dit niet zo erg. Als wij gaan slapen gaat ze altijd de bench in, die staat in de gang beneden. Als ik normaal zeg; ik ga slapen. Loopt ze zelf al de bench in, dus echt een veilige plek voor haar. Nu zeg ik net: ik ga slapen en ze loopt zo de trap op! Heel raar.

Ik heb wel gelezen dat ik niet overdreven moet knuffelen (wil ik wel want het is zo zielig). Maar moet ik haar nu gewoon in de bench doen? Ik wil haar niet mee naar boven nemen want ik wil niet dat een hond boven slaapt en al helemaal niet op mijn kamer.
Laat haar inderdaad lekker bij jou slapen, het arme beestje. Sterkte met haar!
't Is al met al een heel gedoe
quote:retrostar schreef op 23 juni 2016 @ 23:22:

Ik vind dat niet zielig. Je zegt gewoon dat er niks is en dat hij moet gaan slapen.Dit is erg achterhaald. Vroeger was het zo dat je angst moest negeren. Schrijnt echt heel naar te zijn voor de hond. Moet je nagaan als jij heel bang bent en je partner negeert je.
quote:iris1969 schreef op 23 juni 2016 @ 23:26:

[...]

Wat maakt dat anders dan een alfa? Dat is toch de oudste en de wijste leider?

Zie hier de uitleg (met verwijzing naar relevante onderzoeken):

http://www.calmingsigns.n ... verhoudingen-zin-of-onzin
Ik zou haar mee naar boven nemen en de bench überhaupt de deur uit doen.
quote:winkelfanaat schreef op 23 juni 2016 @ 23:29:

[...]

Dit is erg achterhaald. Vroeger was het zo dat je angst moest negeren. Schrijnt echt heel naar te zijn voor de hond. Moet je nagaan als jij heel bang bent en je partner negeert je.Ik denk dat je het toch verkeerd begrepen hebt en ik zie er hier meer. Als jij echt rustig bent dan toon je dat door je gedrag. Als hij vlucht moet je dat wel verhinderen want het vluchtgedrag bevestigt zichzelf. Maar een rustig commando doet wonderen. Hij kan niet naar jou luisteren en angstig zijn tegelijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:-NummerZoveel- schreef op 23 juni 2016 @ 23:32:

[...]

Zie hier de uitleg (met verwijzing naar relevante onderzoeken):

http://www.calmingsigns.n ... verhoudingen-zin-of-onzinDank je. Ik stort me hier morgen gelijk op.
quote:retrostar schreef op 23 juni 2016 @ 23:27:

[...]

De baas bepaalt of het gevaarlijk is.Wat een onzin, een hond is een zelfdenkend wezen en als hij bang is, dan is hij bang. Als jij ergens bang voor bent, dan neem je ook niet van een ander aan dat het onzin is.
quote:iris1969 schreef op 23 juni 2016 @ 23:35:

[...]

Dank je. Ik stort me hier morgen gelijk op.Veel leesplezier!
quote:retrostar schreef op 23 juni 2016 @ 23:35:

[...]

Ik denk dat je het toch verkeerd begrepen hebt en ik zie er hier meer. Als jij echt rustig bent dan toon je dat door je gedrag. Als hij vlucht moet je dat wel verhinderen want het vluchtgedrag bevestigt zichzelf. Maar een rustig commando doet wonderen. Hij kan niet naar jou luisteren en angstig zijn tegelijk.Hij kan ook niet naar je luisteren als jij boven bent en hij alleen beneden moet blijven.
quote:retrostar schreef op 23 juni 2016 @ 23:35:

[...]

Ik denk dat je het toch verkeerd begrepen hebt en ik zie er hier meer. Als jij echt rustig bent dan toon je dat door je gedrag. Als hij vlucht moet je dat wel verhinderen want het vluchtgedrag bevestigt zichzelf. Maar een rustig commando doet wonderen. Hij kan niet naar jou luisteren en angstig zijn tegelijk.Joh, lees eens wat modernere boeken over dit onderwerp, want wat jij hier verkondigd is echt al jaren achterhaald.
Ik heb ook een soort boomertje en deze is ook hartstikke bang. Ik neem mijn hond niet mee naar boven want deze is zo slim dat hij geheid in zijn hondenkoppie een excuus gaat vinden om vaker mee naar boven te gaan. Dus met onweer slaap ik op de bank. Vannacht heb ik ook een paar uur beneden gezeten omdat hij angstig was en ik hoop dat het vannacht wat rustiger is. Oud en nieuw slaap ik ook altijd op de bank.

En angst negeren (o&n) doe ik ook altijd (niet extra aanha!en of of betuttelen) maar mijn hond is nu 10 jaar en het negeren heeft nog nooit geholpen. Dat is echt afhankelijk van het soort hond of het karakter. Hij blijft bij mij in de buurt en zoekt bescherming.
quote:-NummerZoveel- schreef op 23 juni 2016 @ 23:35:

[...]

Wat een onzin, een hond is een zelfdenkend wezen en als hij bang is, dan is hij bang. Als jij ergens bang voor bent, dan neem je ook niet van een ander aan dat het onzin is.Een canide denkt zelf niet zoveel. Het gedrag wordt voornamelijk bepaald door instinct. De gedragspatronen liggen vast.
quote:retrostar schreef op 23 juni 2016 @ 23:22:

Ik vind dat niet zielig. Je zegt gewoon dat er niks is en dat hij moet gaan slapen.Gaat niet werken. Als een hond bang is, is hij bang. Negeren of commando's geven heeft echt geen nut. Integendeel, angst wordt erger.
quote:retrostar schreef op 23 juni 2016 @ 23:40:

[...]

Een canide denkt zelf niet zoveel. Het gedrag wordt voornamelijk bepaald door instinct. De gedragspatronen liggen vast.Mijn ervaring is anders. Maar wellicht heb je zelf nooit honden gehad, of toevallig alleen hele domme?
quote:dianavankrimpen schreef op 23 juni 2016 @ 23:43:

[...]

Gaat niet werken. Als een hond bang is, is hij bang. Negeren of commando's geven heeft echt geen nut. Integendeel, angst wordt erger.Dat komt omdat je zijn gedrag vermenselijkt. Je ziet hem als een kind. Het zal je dus vermoedelijk niet lukken om voldoende zelfvertrouwen uit te stralen.
quote:retrostar schreef op 23 juni 2016 @ 23:47:

[...]

Dat komt omdat je zijn gedrag vermenselijkt. Je ziet hem als een kind. Het zal je dus vermoedelijk niet lukken om voldoende zelfvertrouwen uit te stralen.Zo heb jij een glazen bol? Hoe weet jij nou hoe ik met mijn hond omga.
Ik heb een Jack Russel gehad die het vuurwerk en onweer juist schitterend vond.

En ik behandel mijn honden toch echt als honden hoor. Een Jack Russel heeft een stevigere aanpak nodig dan een Boomer, maar totaal verschillende honden in gedrag en karakter.
quote:-NummerZoveel- schreef op 23 juni 2016 @ 23:44:

[...]

Mijn ervaring is anders. Maar wellicht heb je zelf nooit honden gehad, of toevallig alleen hele domme?

Je ziet het verkeerd.

Ik blijf altijd voor het dier opkomen en hoe het dier echt is komt vaak niet overeen hoe mensen hem graag willen zien. Dat spijt me want ik houd oprecht van ze maar ik weet ook dat mensen zichzelf graag een rad voor ogen draaien en het dier dan niet kunnen behandelen als de leider waar hij recht op heeft.

Voor mij sluit ik deze discussie want die lijkt me niet vruchtbaar (hier).
quote:retrostar schreef op 23 juni 2016 @ 23:53:

[...]

Je ziet het verkeerd.

Ik blijf altijd voor het dier opkomen en hoe het dier echt is komt vaak niet overeen hoe mensen hem graag willen zien. Dat spijt me want ik houd oprecht van ze maar ik weet ook dat mensen zichzelf graag een rad voor ogen draaien en het dier dan niet kunnen behandelen als de leider waar hij recht op heeft.

Voor mij sluit ik deze discussie want die lijkt me niet vruchtbaar (hier).Ja, ik denk idd dat de discussie sluiten beter is. Laten we het er op houden dat jij zo je eigen ideeën hebt, en dat die haaks staan op de mijne.
Ik heb twee honden die erg bang zijn. De ene heeft dan behoefte aan lichamelijk contact met mij dus kruipt bij me. De ander is zo angstig die blijft alleen maar dralen en niets helpt. Behalve dat ik stabiel blijf door het voor haar vertrouwde ritme aan te houden en te accepteren dat ik haar niet troosten kan.

Dus jij normaal blijven doen enaar je ding doen; wilt ze bij je boven , prima en laat haar dr gang gaan, maar niet gaan denken oh wat zielig ze blijft er in hangen en je anders gaan gedragen. Dan versterk je haar angst.
quote:Stokstaartje123 schreef op 23 juni 2016 @ 23:09:

Ik zou haar lekker boven laten slapen. Normaal slaapt ze toch beneden dus voor die ene keer dat t onweert.. Je wil toch zelf ook niet alleen zijn als je bang bent!

Dit dus, hier mijn snuiten heerlijk op bed.......

Ook als het niet onweert.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:-NummerZoveel- schreef op 23 juni 2016 @ 23:14:

Onze hond is ook bang, en mijn man slaapt bij hem beneden. Vannacht maakte de hond mijn man heel voorzichtig wakker toen het vreselijk tekeer begon te gaan, toen heeft mijn man hem vastgepakt, en zijn ze tegen elkaar aan weer rustig in slaap gevallen.

Een hond zoekt steun als hij/zij angstig is. En die steun moet je gewoon geven, want dat stelt gerust. Steun geven is iets anders dan overdreven betuttelen. Als je steun geeft, dan geef je een knuffel zoals je anders ook doet, en laat je de hond blijken dat jij niet bang bent en dat het allemaal wel goed komt. Dat is prima. Het wordt pas een probleem als je zelf ook angstig doet en overdreven veel aandacht aan de hond geeft, waardoor de hond juist bevestigd wordt in het gevoel dat er vast iets verschrikkelijks gaat gebeuren.Wat een lieve man heb jij SUPER!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:-NummerZoveel- schreef op 23 juni 2016 @ 23:55:

[...]

Ja, ik denk idd dat de discussie sluiten beter is. Laten we het er op houden dat jij zo je eigen ideeën hebt, en dat die haaks staan op de mijne.En ook op de mijne.
quote:-NummerZoveel- schreef op 23 juni 2016 @ 23:44:

[...]

Mijn ervaring is anders. Maar wellicht heb je zelf nooit honden gehad, of toevallig alleen hele domme?

Volgens mij zijn alle honden dom..

En sommige van hun baasjes ook blijkbaar. Op de bank slapen voor je hond.... wat een idioterie.
quote:deb32 schreef op 24 juni 2016 @ 00:43:

[...]

Volgens mij zijn alle honden dom..

En sommige van hun baasjes ook blijkbaar. Op de bank slapen voor je hond.... wat een idioterie.En ik vind deze reactie dan weer veel zeggen over jouw intelligentie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven