hCG Bloedtest

01-07-2016 13:39 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen

Ik weet dat er een kwalitatieve hcg bloedtest is en kwantitatieve test. De kwalitatieve test geeft antwoord in positief of negatief waarbij positief een waarde vanaf 25mIU/L hcg in het bloed betekent. Een kwantitatieve hcg test geeft het exact gemeten waarde van het hcg in het bloed aan. Nou lees ik op internet dat bij een kwantitatieve test een waarde onder de 5 betekent dat je niet zwanger bent en boven de 5 ben je waarschijnlijk wel zwanger.

Nou vraag ik mij dus af of je dus toch een negatieve (kwalitatieve) bloedtest kunt hebben terwijl bijvoorbeeld de kwantitatieve test wel positief zou zijn (waarde boven 5mIU/L) en je dus eigenlijk wel zwanger bent.

Lijkt me goed om te weten voor als de type test wel uitmaakt dan kan ik bij twijfel in de toekomst om de specifieke test vragen. Ik vraag het de volgende keer aan de gyn maar was benieuwd of iemand ervaring hiermee heeft.
Het is niet zo relevant. Als je zwanger bent stijgt je hCG in het prille begin al razendsnel naar 100+. Dan geven beide testen een zeer duidelijke en betrouwbare uitslag.

Waarom zou je willen weten of je hCG tussen de 5 en 25 is?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ik werk in een lab. Ik zou je hoofd hier niet over breken. Als het lab zegt dat je zwanger bent dan ben je zwanger anders niet. wij meten zelf alleen maar kwantitatief. De kwalitatieve test doen we in urine. Bij een heel lage waarde van de kwantitatieve test is herhaling gewenst. Maar dan heb ik het over waarde boven de ca 35. Meestal is dat een heel prille zwangerschap of een miskraam.
Waarom kan je niet gewoon een zwangerschapstest gebruiken?
Ik zou me er niet druk om gaan maken. De kans dat bij een goede zwangerschap zo een lage waarde wordt gemeten is volgens mij klein. Zelfs als het zou gebeuren krijg je dus geen menstruatie en dan zou je een nieuwe test kunnen doen. Alleen in gevallen waarbij het (uit medisch oogpunt) echt heel erg belangrijk is zo snel mogelijk te weten dat iemand zwanger is, is dit iets om je echt druk om te maken. Zo een lage waarde bij een test die op een redelijk termijn is gedaan kan heel goed wijzen op een miskraam, in dat geval is het misschien maar beter dat je het niet weet aangezien veel vrouwen zo een vroege miskraam dan gewoon ervaren als een (heftige) menstruatie zonder het verdriet om een verlies omdat ze er niet van weten. Het vroeg weten kan heel leuk zijn maar je kunt jezelf er ook onnodig verdriet mee aandoen, de meeste miskramen komen voor in dat hele vroege stadium.
Als het een gezonde zwangerschap is dan zit je 1-2 dagen verder al boven die 25 dus waarom zou je daar aan beginnen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven