Fijne Keti Koti dag!

01-07-2016 09:57 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die het viert
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:Cateautje schreef op 01 juli 2016 @ 17:25:

[...]

Dat grote wijgevoel duurt één dag.Met zo'n instelling wel ja.
Ik denk dat het voor Cateautje niet als geschiedenis voelt, maar er nog regelmatig op een of andere manier mee geconfronteerd wordt. Ik heb het gevoel dat er nog veel pijn bij jou zit Cateautje. (Sorry als ik het helemaal verkeerd interpreteer)
quote:Cateautje schreef op 01 juli 2016 @ 17:18:

[...]

Er zijn meer mensen dan je vreest die nog steeds met de geldelijke waardebepaling van de mens in hun hoofd rondlopen en dat wordt per generatie doorgegeven en dat is een kwalijke zaak.

Ik denk echt dat je daar bruin voor moet zijn om dat te begrijpen.

Je diskwalificeert bij deze iedereen die niet bruin is. Jammer.

En fout, want slaven zijn er in alle kleuren (geweest).
quote:Star schreef op 01 juli 2016 @ 17:35:

[...]

En fout, want slaven zijn er in alle kleuren (geweest).True.
quote:hatsetats schreef op 01 juli 2016 @ 17:29:

[...]

Ten eerste vrees ik niemand.

Ten tweede weet ik precies wat mijn pa als jong jochie waard was toen ie op 11 ging werken. En ik zal je zeggen, zijn kleinkids en achterkleinkids weten dat ook. Wat hij verdiende, wat hij ervoor moest doen, welke vernederingen hij moest doorstaan. Waarom is dat kwalijk? Omdat we pijn delen? Dat zijn(achter) (klein) kinderen weten wat er met hem is gebeurd? Dat ik me er soms vreselijk kwaad om kan maken wat hij heeft doorstaan? Is dat zo erg?

Ik vergelijk zijn situatie niet met slavernij. Maar geschiedenis mag niet vergeten.Met grote spijt voor je vader moet ik je toch melden dat dat niet vergelijken is.
quote:Cateautje schreef op 01 juli 2016 @ 17:23:

[...]

Niet mijn woorden naar eigen inzicht interpreteren, daar hou ik niet zo van. Ik ben duidelijk genoeg.

Je moest eens weten waar ik allemaal niet van hou.

En nee, je bent niet duidelijk gemoeg.

Komt nog n interpretatie; je zegt dat je uit n oorlogsgezin komt. Ik ook. Oorlogsfamilie. Armoe, honger, onderduik, kampen, inkwartiering, alles behalve de jodenvervolging hebben beide kanten van mijn familie van heel dichtbij meegemaakt. Later Indië, Libanon, Dutchbat, Afghanistan. Ik herken je Gedrag van familieleden, ook van de tweede en derde generatie. De kids die hebben geleden onder het leed van hun ouders. Die willen het liefst dat alles weg gaat, geen aandacht, niet over praten. Een klein aantal van hen dan, n groot deel besteed er wel de aandacht aan die het verdient.

Maar er zitten daar zeker ook trauma's tussen. Ik hoop nog steeds dat ze ermee aan de slag gaan, dat zij hun eigen leed verwerken.
quote:ana_isabel schreef op 01 juli 2016 @ 17:35:

Ik denk dat het voor Cateautje niet als geschiedenis voelt, maar er nog regelmatig op een of andere manier mee geconfronteerd wordt. Ik heb het gevoel dat er nog veel pijn bij jou zit Cateautje. (Sorry als ik het helemaal verkeerd interpreteer)Jij zegt het duidelijkker.
Maar goed, je wilt Keti Koti afschaffen? En geen aandacht op tv? En in ieder geval niet dat blanke Nederlanders er mee aan de haal gaan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:hatsetats schreef op 01 juli 2016 @ 17:17:

[...]

Ik vergeet niets. Ik noem alleen niet alles want dan kan ik wel bezig blijven.

En je laatste zin snap ik niet.

Het is toch wel belangrijk voor de zuiverheid van een discussie om ook de minder 'populaire' maar niet minder belangrijke zaken te benoemen.

Slavernij was al ver voordat Europeanen ermee aan de haal gingen een verdienmodel voor de Afrikaanse slavenhandelaren. Met de slavenhandel naar Amerika werd slechts de afzetmarkt vergroot. Nee slavernij is nooit enkel een Nederlandse zaak geweest (zoals men hier maar wil blijven geloven) waarom wordt bijvoorbeeld wat nu Ghana is niet in een adem genoemd?

Aan eenzijdige informatie heeft helemaal niemand wat.
Ik moet opeens denken aan n gebeurtenis van n paar jaar terug. Begrafenis van vriend van mijn pa. Veteraan, in Indië geweest. Hij kon het heel goed vinden met mijn neef (pa's kleinzoon) jonge vent toen nog geen 25. Twee uitzendingen achter de rug. Veteranen onder elkaar, daar zit geen generatiekloof tussen.

Uit respect kwam Neef in vol ornaat op de begrafenis. De ene helft van de kinderen van vriend vonden het n prachtig eerbetoon. Voor de anderen werd door dat uniform hun hele jeugd (bepaald door het trauma van pa) opgerakeld.
quote:damocles schreef op 01 juli 2016 @ 17:42:

[...]

Het is toch wel belangrijk voor de zuiverheid van een discussie om ook de minder 'populaire' maar niet minder belangrijke zaken te benoemen.

Slavernij was al ver voordat Europeanen ermee aan de haal gingen een verdienmodel voor de Afrikaanse slavenhandelaren. Met de slavenhandel naar Amerika werd slechts de afzetmarkt vergroot. Nee slavernij is nooit enkel een Nederlandse zaak geweest (zoals men hier maar wil blijven geloven) waarom wordt bijvoorbeeld wat nu Ghana is niet in een adem genoemd?

Aan eenzijdige informatie heeft helemaal niemand wat.

Dat doe jij nu toch?

Roep je op 4 mei ook even iets over de genocide in Turkije, de moorden onder het bewind van Mao, de miljoenen onder Stalin? Hoeven wij dat niet te doen.

Ofwel: daar gaat het hier niet over, open fijn n topic.
quote:Star schreef op 01 juli 2016 @ 17:35:

[...]

En fout, want slaven zijn er in alle kleuren (geweest).

Mensen met een blanke huidskleur met een slavernijverleden worden er niet meer dagelijks mee geconfronteerd, die zijn opgegaan in de bevolking en konden onopgemerkt overnieuw beginnen, dat is het grote verschil. Daarmee diskwalificeer in in feite niemand, want ik heb het al gehad over de slavernij van duizenden jaren en het nu, waarin het nog steeds gaande is.

Je geschiedenis met je meedragen in de vorm van je huidskleur zorgt er voor dat je er mee geconfronteerd blijft. Is echt iets heel anders.

Ana-Isabel heeft het overigens fout, er zit geen enkele vorm van pijn bij mij.

Ik maak deel uit van ie slavernijgeschiedenis, maar ben er als kind nooit mee lastig gevallen, waardoor ik letterlijk lekker in mijn vel zit en blij ben dat ik bruin ben, echt blij en dat is niet bijster veel mensen gegeven.

Mij is zelfbewustzijn meegegeven en trots.
quote:hatsetats schreef op 01 juli 2016 @ 17:43:

Ik moet opeens denken aan n gebeurtenis van n paar jaar terug. Begrafenis van vriend van mijn pa. Veteraan, in Indië geweest. Hij kon het heel goed vinden met mijn neef (pa's kleinzoon) jonge vent toen nog geen 25. Twee uitzendingen achter de rug. Veteranen onder elkaar, daar zit geen generatiekloof tussen.

Uit respect kwam Neef in vol ornaat op de begrafenis. De ene helft van de kinderen van vriend vonden het n prachtig eerbetoon. Voor de anderen werd door dat uniform hun hele jeugd (bepaald door het trauma van pa) opgerakeld.Prachtig voorbeeld hoe iedereen situaties ervaart vanuit eigen "koker".
quote:Cateautje schreef op 01 juli 2016 @ 17:45:

[...]

Mensen met een blanke huidskleur met een slavernijverleden worden er niet meer dagelijks mee geconfronteerd, die zijn opgegaan in de bevolking en konden onopgemerkt overnieuw beginnen, dat is het grote verschil. Daarmee diskwalificeer in in feite niemand, want ik heb het al gehad over de slavernij van duizenden jaren en het nu, waarin het nog steeds gaande is.

Je geschiedenis met je meedragen in de vorm van je huidskleur zorgt er voor dat je er mee geconfronteerd blijft. Is echt iets heel anders.

Ik maak deel uit van ie slavernijgeschiedenis, maar ben er als kind nooit mee lastig gevallen, waardoor ik letterlijk lekker in mijn vel zit en blij ben dat ik bruin ben, echt blij en dat is niet bijster veel mensen gegeven.

Mij is zelfbewustzijn meegegeven en trots.Echt?? Zo kom je op mij niet over.
quote:hatsetats schreef op 01 juli 2016 @ 17:38:

[...]

Je moest eens weten waar ik allemaal niet van hou.

En nee, je bent niet duidelijk gemoeg.

Komt nog n interpretatie; je zegt dat je uit n oorlogsgezin komt. Ik ook. Oorlogsfamilie. Armoe, honger, onderduik, kampen, inkwartiering, alles behalve de jodenvervolging hebben beide kanten van mijn familie van heel dichtbij meegemaakt. Later Indië, Libanon, Dutchbat, Afghanistan. Ik herken je Gedrag van familieleden, ook van de tweede en derde generatie. De kids die hebben geleden onder het leed van hun ouders. Die willen het liefst dat alles weg gaat, geen aandacht, niet over praten. Een klein aantal van hen dan, n groot deel besteed er wel de aandacht aan die het verdient.

Maar er zitten daar zeker ook trauma's tussen. Ik hoop nog steeds dat ze ermee aan de slag gaan, dat zij hun eigen leed verwerken.Dat is op mij niet van toepassing, gelukkig.
quote:Cateautje schreef op 01 juli 2016 @ 17:45:

[...]

Mij is zelfbewustzijn meegegeven en trots.

Ik ben oprecht blij dat je geen pijn ervaart.

Maar waarom blijf je dan zo boos?

Je komt zo verbitterd over.
quote:ana_isabel schreef op 01 juli 2016 @ 17:46:

[...]

Prachtig voorbeeld hoe iedereen situaties ervaart vanuit eigen "koker".Ja het was heel heftig. En tegelijk mooi want er kwamen n paar goede gesprekken uit.
quote:hatsetats schreef op 01 juli 2016 @ 17:47:

[...]

Echt?? Zo kom je op mij niet over.Ja, dat kan, ik merk wel meer leesblindheid bij je.
quote:hatsetats schreef op 01 juli 2016 @ 17:48:

[...]

Ja het was heel heftig. En tegelijk mooi want er kwamen n paar goede gesprekken uit.

Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Van welke kant je het ook bekijkt. Confronterend en indrukwekkend.

En mooi ook dat mensen erdoor met elkaar in gesprek gingen.
quote:ana_isabel schreef op 01 juli 2016 @ 17:48:

[...]

Ik ben oprecht blij dat je geen pijn ervaart.

Maar waarom blijf je dan zo boos?

Je komt zo verbitterd over.

Meen je dat nou? En dat terwijl ik er gewoon zakelijk naar kijk.

Misschien confronteer ik teveel en valt dat verkeerd. Kan.

Weer smileys vergeten. Dat zal het zijn.
quote:Cateautje schreef op 01 juli 2016 @ 17:50:

[...]

Ja, dat kan, ik merk wel meer leesblindheid bij je.

Dan ben ik ook leesblind. .. het is een gevoel wat je overbrengt met jouw reacties.

Nu ook, zo "bozig".
quote:Cateautje schreef op 01 juli 2016 @ 17:50:

[...]

Ja, dat kan, ik merk wel meer leesblindheid bij je.En waar is die sneer nu weer voor nodig?
quote:ana_isabel schreef op 01 juli 2016 @ 17:51:

[...]

Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Van welke kant je het ook bekijkt. Confronterend en indrukwekkend.

En mooi ook dat mensen erdoor met elkaar in gesprek gingen.Ja, dat was mooi. Neef kreeg op een gegeven momenten zo'n mannenomhelzing van 1 van die zoons, dat was mooi.
quote:Cateautje schreef op 01 juli 2016 @ 17:52:

[...]

Meen je dat nou? En dat terwijl ik er gewoon zakelijk naar kijk.

Misschien confronteer ik teveel en valt dat verkeerd. Kan.

Weer smileys vergeten. Dat zal het zijn.

Waarom die laatste zin weer?

Ik probeer mij in jou te verplaatsen en als ik het mis heb, prima, maar je hoeft niet zo vijandig te reageren.
quote:ana_isabel schreef op 01 juli 2016 @ 17:52:

[...]

Dan ben ik ook leesblind. .. het is een gevoel wat je overbrengt met jouw reacties.

Nu ook, zo "bozig".Ik hou er niet van om in een bepaalde hoek gemanoevreerd te worden en dan krijg ik als reactie, je moest eens weten waar ik niet van hou. Ja, daar word ik een beetje kribbig van. Inderdaad. Dat is wat mij betreft geen eerlijke manier van het voeren van een gesprek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven