Konijnen ineens dood

01-07-2016 18:09 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij wijze raad geven bij het volgende:

Ik heb ongeveer 7 jaar lang 2 konijnen samen met 2 cavia's buiten in een hele grote ren met binnenhok gehouden. Dit ging altijd heel goed zonder problemen. Ongeveer een maand geleden is uit het niets 1 konijn overleden. Om de ander niet alleen te laten zitten heb ik een ander konijntje gekocht. Nu bijna 2 weken later lag ook het andere konijn dood in z'n hok.

Dieren worden ingeënt en gesprayed.

Het hok is schoon en ontsmet.

Ik wil mijn nieuwe babybunny een vriendje geven want alleen vind ik zielig, cavia's zijn leuk maar wel dummies????, maar straks ligt de volgende dood in het hok en dat wil ik ook niet.

Wat kan ik het beste doen?

Snoop
Ja en?
Dierenarts even langsgaan en vragen wat er aan de hand kan zijn, heeft die ook gezien waar je konijnen aan waren overleden? Kan je gelijk checken met je andere dieren of zij wel gezond zijn of iets onder de leden hebben. In ieder geval dus geen marter geweest kennelijk.
Met wat? 2 dooie nijnen?
Ja en?
Was het niet gewoon ouderdom? Ik lees dat konijnen gemiddeld 6-10 jaar worden, dus 7 is een respectabele leeftijd? Ook kan het goed zijn dat konijn 2 te oud was om de verandering van maatje goed aan te kunnen.
Bij een collega van mij ook, dat was het VHS Virus ofzo, entingen helpen nog niet daarvoor geloof ik.
Kunnen derden zomaar bij het hok?
Ben je op de hoogte van dat nieuwe virus? Ben de naam kwijt, maar treft konijnen, inenten is pas sinds kort mogelijk (of moet nog mogelijk worden).

Edit: gevonden: http://www.diergeneeskund ... -onder-konijnen-door-vhd/
Waren de konijnen ook ingeënt tegen de "nieuwe" ziekte die onder konijnen heerst ? Anders zou het dat misschien kunnen zijn. Van die ziekte overlijden ze namelijk ook snel van volgens dierenarts.

Ik zou er nu geen ander konijn bij zetten zonder dat je neer weet. Bovendien is konijnen met cavias in een hok ook niet echt een goede combi overigens maar dat weet je waarschijnlijk al
Oja VHD in plaats van VHS.
quote:ana_isabel schreef op 01 juli 2016 @ 18:15:

Kunnen derden zomaar bij het hok?Nee, niemand anders dan ik kan erbij. Ze zitten in een afgesloten ren in de tuin.
Ja en?
quote:snoopylynn schreef op 01 juli 2016 @ 18:14:

Met wat? 2 dooie nijnen?
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Oh een nieuwe ziekte daar weet ik niks van! Ik heb nu een jong konijntje die ik aangeschaft heb met volledige inentingen.

Samen met cavia's heb ik vaker gehoord dat het niet slim is, maar ze hebben echt veel ruimte en verschillende slaapplaatsen. Ze zitten elkaar niet in de weg in ieder geval.

Ik vind het zo sneu om die ene nu alleen te laten zitten, en voor hoelang? Koppelen heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Wat zijn de symptomen van die nieuwe ziekte eigenlijk?
Ja en?
quote:snoopylynn schreef op 01 juli 2016 @ 18:28:

Oh een nieuwe ziekte daar weet ik niks van! Ik heb nu een jong konijntje die ik aangeschaft heb met volledige inentingen.

Samen met cavia's heb ik vaker gehoord dat het niet slim is, maar ze hebben echt veel ruimte en verschillende slaapplaatsen. Ze zitten elkaar niet in de weg in ieder geval.

Ik vind het zo sneu om die ene nu alleen te laten zitten, en voor hoelang? Koppelen heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Wat zijn de symptomen van die nieuwe ziekte eigenlijk?Als je de link had gelezen die andere forummer had gegeven aan je wist je dit. Dus lees de link, kleine moeite toch?
Gucciguilty, bedankt voor de site!

Ik ben hier best van geschrokken, en hoop dat mijn konijntje de goede vaccinatie gekregen heeft want het lijkt inderdaad op wat er beschreven staat.

Voorlopig laat ik hem even alleen zitten Hoe sneu ook...
Ja en?
quote:swifty schreef op 01 juli 2016 @ 18:31:

[...]

Als je de link had gelezen die andere forummer had gegeven aan je wist je dit. Dus lees de link, kleine moeite toch?

Zozo haaienvinnensoep gegeten net?

Ik ben niet zo snel...
Ja en?
In het begin waren hier ook nog geen vaccinaties voor nu wel..heb die van ons toen ook gelijk innketen enten. Moet je 2 x voor naar dierenarts.
Ik werd gebeld door onze dierenarts zodra ze het nieuwe vaccin beschikbaar hadden en kreeg ook nog een brief erover. Raar dat jouwe dat niet gedaan heeft

Je moet 2x laten enten inderdaad.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Shit dat ze niet even gewacht hebben tot de Kerst...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Cavia's dom?! No way!

On topic: inentingen halen voor vhd en als je inderdaad dat tweede konijn nog hebt, dood dus, meenemen naar de dierenarts. Die kan er meer aan zien dan een leek dus dan heb je vast je antwoord.
Dat dode konijn meenemen naar de dierenarts is een heel slecht idee. VHD is zo ontzettend besmettelijk, dat moet je geen da-praktijk binnen willen brengen. Er zijn niet voor niets dierenartsen die konijnen in de auto's van eigenaren vaccineren en ze niet in de praktijk willen momenteel. Dat is vragen om problemen.

Je kan je dierenarts wel vragen waar je een pathologisch onderzoek uit kan laten voeren om duidelijkheid te krijgen of het konijn inderdaad aan VHD is overleden maar iedere dierenarts zal afraden met het dode konijn naar de praktijk te komen.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
quote:snoopylynn schreef op 01 juli 2016 @ 18:36:

[...]

Zozo haaienvinnensoep gegeten net?

Ik ben niet zo snel...
Het moet niet gekker worden. Autopsie op een overleden konijn. Ik ben opgegroeid in een dierentuin, bij wijze van spreken, we hadden altijd allerlei dieren in huis en ze werden prima verzorgd, maar als de hamster of het konijn of de duif het loodje legde, was het jammer, maar dat was het dan ook. Het is gewoon een konijn hè, en die gaan gewoon een keer dood.
quote:Calamitycat schreef op 01 juli 2016 @ 20:19:

Dat dode konijn meenemen naar de dierenarts is een heel slecht idee. VHD is zo ontzettend besmettelijk, dat moet je geen da-praktijk binnen willen brengen. Er zijn niet voor niets dierenartsen die konijnen in de auto's van eigenaren vaccineren en ze niet in de praktijk willen momenteel. Dat is vragen om problemen.

Je kan je dierenarts wel vragen waar je een pathologisch onderzoek uit kan laten voeren om duidelijkheid te krijgen of het konijn inderdaad aan VHD is overleden maar iedere dierenarts zal afraden met het dode konijn naar de praktijk te komen.

Is dat zelfs na de dood nog zo besmettelijk? Dat wist ik niet. Ik heb ooit op aanraden van mijn dierenarts mijn overleden konijn meegenomen (bleek om myxomatose te gaan), voor onderzoek.

Vergeet mijn tip dan maar, snoopylynn!
Ja heel erg besmettelijk, ook na de dood

Het virus kan wel tot vier maanden (!) actief blijven, en bijvoorbeeld doordat het aan je schoenen, handen of kleding zit mee worden genomen naar andere konijnen. Daarom willen veel dierenartsen deze konijnen juist niet in de praktijk, het zou het virus alleen nog maar sneller verspreiden.

Pejeka, dit is niet zomaar een konijn dat een keer dood gaat. Er wordt bijgehouden hoe en waar dit virus zich verspreidt.

En bovendien kan TO heel lang geen andere konijnen nemen als blijkt dat haar konijn aan VHD is overleden.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
quote:Calamitycat schreef op 01 juli 2016 @ 20:47:

Ja heel erg besmettelijk, ook na de dood

Het virus kan wel tot vier maanden (!) actief blijven, en bijvoorbeeld doordat het aan je schoenen, handen of kleding zit mee worden genomen naar andere konijnen. Daarom willen veel dierenartsen deze konijnen juist niet in de praktijk, het zou het virus alleen nog maar sneller verspreiden.

Pejeka, dit is niet zomaar een konijn dat een keer dood gaat. Er wordt bijgehouden hoe en waar dit virus zich verspreidt.

En bovendien kan TO heel lang geen andere konijnen nemen als blijkt dat haar konijn aan VHD is overleden.Wat ik probeerde te zeggen is dit. Vroeger hadden we een konijn, of een cavia, of een hamster. En op enig moment ging zo'n beestje dood, soms vroeger, soms later. Nou, dan was het even traantjes toen we kleiner waren, dood konijntje of hamstertje werd ceremonieel begraven (of ging, toen we ouder waren, gewoon de afvalbak in) en het leven ging door. Nooit ziek van geworden. Nooit autopsie laten plegen. Beestjes gingen dood, klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven