Geld & Recht alle pijlers

onderverhuur

05-07-2016 11:54 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier ervaring met onderverhuur in de vrije sector?

Ik ben bang dat het niet mag.

In mijn huurcontract staat letterlijk dat dit niet is toegestaan. Is het verstandig als ik mijn verhuurbedrijf opbel om informatie te winnen, of is dat het stomste wat ik kan doen (want dan alarmeer ik ze op dat ik hieraan denk... en tsja, als het niet legaal kan wil ik toch overwegen om het illegaal te proberen).

En stel dat ik een koophuis had ipv een huurhuis... had ik dit dan wel mogen onderverhuren? Of had ik dan toestemming moeten vragen aan de VvE?
Als het in je contract staat dat het niet mag dan mag het niet. logisch.

Doe je het wel loop je risico.

Of een koophuis verhuurd mag worden ligt vaak eerder aan de hypotheek verstrekker dan bij de vve. Heel veel koopwoningen hebben niet eens een vve.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Waarom zou je de gok wagen om uit je huis gezet te worden?
Hatsjikideee...
Lijkt me duidelijk als in je huurcontract staat dat het niet mag. Doe je het toch, dan ben je illegaal bezig.
Wat is de reden van onderverhuur?

Ook een koophuis mag je niet zomaar verhuren. De meeste hypotheekverstrekkers worden daar niet gelukkig van. Met een VvE heb je dan weer niet van doen.

Huurders bouwen rechten op, onderhuurders ook. Verhuurders zitten daar niet op te wachten.
Onderhuur is niet toegestaan als het huurcontract de onderhuur uitdrukkelijk verbiedt of wanneer de huurder mag aannemen dat de verhuurder tegen de onderhuur redelijke bezwaren heeft. De verhuurder kan bijvoorbeeld bezwaar hebben als er bijzondere afspraken zijn gemaakt over de persoon van de huurder, of wanneer er een groot risico bestaat op schade aan het gehuurde.

Dus nee, mag niet.
Aapje, mogelijk kun je verzoeken om huisbewaarderschap. Dat is een uitzondering op onderverhuur die vaak wel door verhuurders toegestaan wordt. En anders je huis opzeggen, ga je opnieuw op zoek wanneer je terugkomt van je taalcursus.

Je had ook in je oude topic kunnen doorgaan, dan is de achtergrond ook gelijk duidelijk en scheelt je vragen.
"Hallo verhuurder, er staat in m'n contract dat ik niet mag onderverhuren. Mag ik tóch onderverhuren?"

Zoiets?
Oh dear, how sad, never mind.
Als je een koophuis had gehad, had het er maar net aan gelegen. Als je een hypotheek zou hebben, zou het waarschijnlijk van je hypotheekverstrekker niet gemogen hebben.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 05 juli 2016 @ 12:12:

"Hallo verhuurder, er staat in m'n contract dat ik niet mag onderverhuren. Mag ik tóch onderverhuren?"

Zoiets?
quote:Dahlia74 schreef op 05 juli 2016 @ 12:00:

Ook een koophuis mag je niet zomaar verhuren. De meeste hypotheekverstrekkers worden daar niet gelukkig van. Met een VvE heb je dan weer niet van doen.Als er sprake is van een VvE heb je daar wel degelijk mee te maken. Veel VvE's vinden verhuur niet leuk, en eisen dat je daarvoor toestemming vraagt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:Dahlia74 schreef op 05 juli 2016 @ 12:00:

Wat is de reden van onderverhuur?

Ook een koophuis mag je niet zomaar verhuren. De meeste hypotheekverstrekkers worden daar niet gelukkig van. Met een VvE heb je dan weer niet van doen.

Huurders bouwen rechten op, onderhuurders ook. Verhuurders zitten daar niet op te wachten.

Als het een koopappartement is, dan heb je zeker wel met een VvE van doen.

Toen het appartement van mijn vriend de verkoop in ging en hij tegelijkertijd bij mij introk hebben wij het volgende moeten regelen:

Akkoord gemeente ivm verhuur op basis van leegstandswet;Akkoord hypotheekverstrekkers ivm verhuur op basis van leegstandswet;Akkoord VvE ivm andere personen in het appartement
quote:handigmetgeld schreef op 05 juli 2016 @ 12:19:

[...]

Als er sprake is van een VvE heb je daar wel degelijk mee te maken. Veel VvE's vinden verhuur niet leuk, en eisen dat je daarvoor toestemming vraagt.Bij onze vorige vve was toestemming vragen aan de VVE expliciet uitgesloten...
quote:spectral schreef op 05 juli 2016 @ 12:20:

[...]

Bij onze vorige vve was toestemming vragen aan de VVE expliciet uitgesloten...Je mag best verhuren, maar waag het niet om er toestemming voor te vragen?
Wat heb je gedaan met de antwoorden van het andere topic? Want ik denk zomaar dat je dezelfde antwoorden krijgt.
Heb je andere topic gelezen. Ik zou eerst met mijn ouders gaan praten of ik na 3maanden buitenland bij hun kan komen, ondertussen flink doorsparen tot einde contract en dan waarschijnlijk wel die molensteen van 1000euro p.m. opzeggen.

Hoe wil je dit bij terugkomst anders gaan betalen zonder noemenswaardige buffer?

Als je idd 26 bent zou ik de gok wagen.
Hatsjikideee...
Dat mag niet.
Ik wil je even meegeven dat ikzelf ooit voor een buitenlandstage van een half jaar mijn woning heb onderverhuurd. Eerst kennisgemaakt met de onderhuurder, afspraken gemaakt, etc. Afspraak was dat ik de huur zou blijven betalen en hij de huur zou overmaken op mijn rekening.

Einde van het liedje was dat ik nooit ook maar 1 cent heb ontvangen. Hou dus rekening met die optie dat de onderhuurder de benen neemt.
Zo hee Aquarium, dat is zuur! Wat kunnen mensen toch slecht zijn.
Hatsjikideee...
quote:pausini schreef op 05 juli 2016 @ 11:59:

Waarom zou je de gok wagen om uit je huis gezet te worden?

Voor financiele redenen. Ik probeer voor mezelf een beeld te schetsen hoe groot het risico is, en ook of ik dat wil wagen. Ik twijfel nu om idd gewoon en huis aan te houden en dan maar minder geld overhouden, zodat ik iets heb om naar terug te keren.

quote:Erizon schreef op 05 juli 2016 @ 12:04:

Aapje, mogelijk kun je verzoeken om huisbewaarderschap. Dat is een uitzondering op onderverhuur die vaak wel door verhuurders toegestaan wordt. En anders je huis opzeggen, ga je opnieuw op zoek wanneer je terugkomt van je taalcursus.

Je had ook in je oude topic kunnen doorgaan, dan is de achtergrond ook gelijk duidelijk en scheelt je vragen.

Dankjewel voor dit advies. Ik had nog nooit van huisbewaarderschap gehoord. Ik ga het uitzoeken!

Ik twijfelde idd of ik een nieuw topic zou openen of op het oude door zou gaan. Ik was bang dat bij de oude, veel mensen door zouden gaan op mijn oude vraagstelling: Huis opzeggen of niet. Mede dankzij dat topic heb ik ingezien dat dit waarschijnlijk onverstandig is aangezien ik mezelf dan erg afhankelijk maak van mijn naasten.

quote:nina1966 schreef op 05 juli 2016 @ 12:22:

Wat heb je gedaan met de antwoorden van het andere topic? Want ik denk zomaar dat je dezelfde antwoorden krijgt.

N.a.v. dat topic heb ik voorlopig besloten dat ik liever mijn woning niet opgeef. Vandaar het huidige topic waarin ik bekijk wat mogelijk is qua aanhouden van de woning.

Ook heb ik bij mezelf gedacht dat ik wellicht vijf jaar geleden een huis had moeten kopen zodat ik het nu had kunnen onderverhuren maar ik begrijp dat dit ook bij een koophuis niet altijd mogelijk is. Die informatie is super nuttig voor me omdat ik als ik terug kom van talencursus misschien liever koop dan huur (ik heb nu vaak de indruk dat hier financieel veel voordelen aan verbonden zijn).

quote:pausini schreef op 05 juli 2016 @ 12:24:

Heb je andere topic gelezen. Ik zou eerst met mijn ouders gaan praten of ik na 3maanden buitenland bij hun kan komen, ondertussen flink doorsparen tot einde contract en dan waarschijnlijk wel die molensteen van 1000euro p.m. opzeggen.

Hoe wil je dit bij terugkomst anders gaan betalen zonder noemenswaardige buffer?

Als je idd 26 bent zou ik de gok wagen.

Ik ben 30. Een van mijn ouders vind de hele talencursus maar niks (het zou een gat in mijn CV creeren).

Een nieuwe huurhuis vinden bij terugkomst word zowiezo lastig met mijn salaris. Ik heb mijn huidige huurhuis (vrije sector) kunnen huren omdat mijn werkgever een goed woordje heeft gedaan (ik verdien bruto niet 4x de huur). Kortom, een nieuwe huurwoning vinden zou, in de steden waar ik werk kan vinden, lastig worden.

quote:aquarium schreef op 05 juli 2016 @ 12:37:

Ik wil je even meegeven dat ikzelf ooit voor een buitenlandstage van een half jaar mijn woning heb onderverhuurd. Eerst kennisgemaakt met de onderhuurder, afspraken gedaan, etc. Afspraak was dat ik de huur zou blijven betalen en hij de huur zou overmaken op mijn rekening.

Einde van het liedje was dat ik nooit ook maar 1 cent heb ontvangen. Hou dus rekening met die optie dat de onderhuurder de benen neemt.Wow, dat is zuur!
Helaas, ik lees zojuist dat huisbewaarderschap niet mogelijk is in de vrije sector.

Ik krijg toch de indruk nu dat er meer mogelijkheden zijn wanneer men in de sociale sector huurt (voor mij helaas geen optie), of een koophuis heeft (nu geen optie, maar misschien in de toekomst).
quote:aapjewat schreef op 05 juli 2016 @ 13:03:

Helaas, ik lees zojuist dat huisbewaarderschap niet mogelijk is in de vrije sector.

Ik krijg toch de indruk nu dat er meer mogelijkheden zijn wanneer men in de sociale sector huurt (voor mij helaas geen optie), of een koophuis heeft (nu geen optie, maar misschien in de toekomst).Ik woon in een sociale huurwoning, maar huisbewaarderschap is hier niet toegestaan hoor.
quote:mary57 schreef op 05 juli 2016 @ 13:16:

[...]

Ik woon in een sociale huurwoning, maar huisbewaarderschap is hier niet toegestaan hoor.Dat is vrij absurd. Juridisch kan dat, maar volgens mij werken alle corporaties hieraan mee? Wel vragen ze soms om een 'voorwaardelijke huuropzegging' te tekenen, zodat je als je niet terugkomt meteen huurder-af bent.
Wat aquarium zegt wilde ik je al voor waarschuwen. Daarnaast heb je ook een probleem als de huurder er niet uit wil gaan of de boel gesloopt achterlaat. Als je illegaal onderverhuurt heb je zelf een hele zwakke positie tegen de onderhuurder want het risico dat je zelf je huis helemaal kwijtraakt zit er dan wel in. Ik zou me als ik jou was eens heel hard gaan afvragen of 3 maanden talencursus je het risico waard is straks thuisloos te zijn. Zoals je zegt een andere woning vinden zal niet makkelijk zijn, er zitten zat twintigers nog bij hun ouders omdat ze te veel verdienen voor sociale huur maar te weinig (en/of geen vast contract) voor de vrije sector of om een huis te kopen..
Hoe duidelijk wil je het hebben? In je huurcontract staat dat dit niet is toegestaan ... . Doe je dit toch dan loop je kans dat je je huis wordt uitgezet.

Je verhuurder kan hier op eenvoudige wijze achterkomen indien je onderhuurder zich op je adres inschrijft bij de gemeente.

Niet illegaal doen. Je loopt kans een bak ellende over je heen te trekken waar je nu de gevolgen niet van kan overzien.

Je kunt je verhuurder wel om toestemming vragen. Met schriftelijke toestemming mag het wel. Vragen staat immers vrij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven