Autisme,wie ook?

31-05-2015 16:01 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of er meerdere dames zijn met autisme die zin hebben om mee te schrijven. Bij mij is de diagnose pas gesteld en ben al in de 30. Ze weten alleen nog niet of het Asperger is of pdd-NOS. Wil er iemand meekletsen?😊
quote:biobitch1984 schreef op 27 juni 2016 @ 17:43:

[...]

Of gewoon een introvert

Ik ben een ambivert.

En eigenlijk vermoed ik dat de meeste mensen niet volledig introvert of volledig extravert zijn.
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik ben extravert, mijn zus introvert. Echt een heel duidelijk verschil tussen ons. Mijn zus heeft geen stoornis.
quote:biobitch1984 schreef op 27 juni 2016 @ 17:43:

[...]

Of gewoon een introvert

Absoluut niet. Ik ben extravert. Ik word door mensen omschreven als spontaan. Laatst zelfs werd ik feestbeest genoemd. En als ik trouwens iets niet ben, dan is het feestbeest. Ik heb liever kleine gezelschappen want daarmee kan ik beter gesprekken voeren. Mijn man beschuldigt me van kluizenaarsneigingen.

Ik kan mensen leuk vinden. Maar gek genoeg mis ik ze niet als ik lange tijd op mezelf ben.
quote:Valdemar_II schreef op 28 juni 2016 @ 12:12:

[...]

Vindt het soms spijtig dat ik vast zal blijven zitten in een job onder mijn niveau, maar anderzijds ben ik wel heel tevreden dat ik deze job kan uitvoeren en niet afhankelijk ben van de overheid. Meer in het leven dan carrière.Ja het is gewoon jammer dat je tegenwoordig, naast intelligent zijn, ook nog moet bezitten over een enorme dosis aan communicatie skills, meerdere dingen tegelijk kunnen doen, snel kunt schakelen, etc.
quote:Valdemar_II schreef op 28 juni 2016 @ 12:12:

[...]

Vindt het soms spijtig dat ik vast zal blijven zitten in een job onder mijn niveau, maar anderzijds ben ik wel heel tevreden dat ik deze job kan uitvoeren en niet afhankelijk ben van de overheid. Meer in het leven dan carrière.

Eens. Ik werk nu 6 jaar bij de Sociale Werkplaats en het is eentonig werk. Meestal pillen in een doosje doen. De tijd kruipt maar langzaam voorbij. Maar ik heb een dagritme en kan hier halve dagen werken, waardoor ik genoeg tijd overhoud om bij te komen. Banen voor halve dagen zijn erg moeilijk te vinden in mijn omgeving.

En ik heb daar nieuwe contacten opgebouwd. Alleen jammer dat mijn favoriete collega nu weg is. Maar we hebben nog wel contact.
@Yolo8: is het ooit anders geweest? Sociale vaardigheden hebben aan belang gewonnen nu er meer vrouwen op de werkvloer rondlopen, maar pakweg een halve eeuw geleden had je ze ook nodig wanneer je verder wou geraken dan die bediende job. Trouwens, niet zo somber, je mag met geiten werken; stel je voor dat je gans de dag met mensen moest werken.

@ hondenmens: Ik zit nog in het reguliere systeem en ben heel goed in mijn job zolang er niets onverwachts gebeurd, een beetje als een machine die vastdraait op een zandkorrelje. Soms vervloek ik mijn werk omdat het zo zwaar is en denk ik eraan om gewoon de papieren in orde te laten maken zodat ik op een uitkering val; maar die dagstructuur daar hecht ik wel waarde aan. Eigenlijk zou ik me ook schuldig voelen mocht ik nu van een uitkering leven. Ben fysiek in goede conditie, dus laat die ondersteuning zitten tot het moment dat ik echt niet meer kan en help ondertussen de anderen.

@Biobitch: heb moeite dit te geloven. Voor de norm zal ik ook wel niet veel hebben buiten mijn job, maar mijn kader past niet binnen de norm.
Ik ben eigenlijk veel loyaler aan werk dan ze eigenlijk verdienen, sloof me enorm uit in de hoop dat ik ooit een functieschaaltje hoger kom... Maar zal wel nooit gebeuren.
quote:Valdemar_II schreef op 28 juni 2016 @ 18:30:

@Yolo8: is het ooit anders geweest? Sociale vaardigheden hebben aan belang gewonnen nu er meer vrouwen op de werkvloer rondlopen, maar pakweg een halve eeuw geleden had je ze ook nodig wanneer je verder wou geraken dan die bediende job. Trouwens, niet zo somber, je mag met geiten werken; stel je voor dat je gans de dag met mensen moest werken.Het zal inderdaad wel nooit anders geweest zijn maar ik heb wel het vermoeden dat er tegenwoordig veel meer burnouts zijn dan "vroeger". Of er wordt nu aandacht aan gegeven en vroeger niet, dat kan natuurlijk ook. En ja, liever dieren dan mensen
Nee, er zijn meer burn outs.

Is toch logisch? Mensen moeten tegenwoordig toch veel meer? Vroeger werkte manlief buitenshuis en vrouw deed het huishouden en de kinderen.

Meer hoefde niet.

En vrouwen moeten alleen maar méér. Naast een baan het huishouden, kinderen opvoeden, sociale contacten onderhouden, sporten, allerlei klusjes voor de lagere school van hun kind opknappen zoals poppen schoonmaken en dat soort dingen en klaar over etc.

En dan heb je nog de eisen die aan mensen gesteld worden. Inderdaad moet je echt overal aan voldoen. Er mag niets ontbreken. Vroeger was er plek voor mensen met tekortkomingen maar dat is nu veel minder.

En kijk eens naar de eisen die aan kinderen gesteld worden. Vroeger kon je met asperger of adhd nog best meekomen in de klas, maar nu is dat veel moeilijker. Nu word je blootgesteld aan allerlei prikkels zoals social media en televisie, drukke agenda, en daartegenover wordt juist veel minder structuur geboden en duidelijkheid.

Werkgevers worden hufteriger. Verwachten alles van hun werknemers, maar bieden weinig terug. Je mag namelijk blij zijn dat je daar mag werken, anders heb je niets.
Ja, dat is dus ook mijn beeld van de huidige maatschappij. Gedoemd te mislukken voor autisten in ieder geval, terwijl dat in veel gevallen volgens mij ook prima iets aangepast kan worden op de werkvloer.
Van vrouwen wordt al lang meer verwacht dan van mannen. Die moeten een duizendpoot zijn, omdat van vrouwen aangenomen wordt dat ze snel kunnen schakelen en meerdere dingen tegelijk doen. Vrouwen die dat niet kunnen gaan zich hierdoor minderwaardig voelen.

De kinderen moeten inderdaad ook steeds meer kunnen tegenwoordig. Ik zou in deze tijd geen kind willen zijn. Mijn kindertijd was in de jaren '80 en '90. Ik had een hele fijne basisschooltijd en ik denk dat ik het toch voor een groot deel aan dat tijdperk te danken had. In deze tijd zou ik diep ongelukkig zijn op school. Vanwege het huidige tempo en sociaal gezien. Toen werd ik al te jong gevonden voor mijn leeftijd, emotioneel dan. Als dat nu geweest zou zijn, had ik daar denk ik niet kunnen blijven.

Vroeger hadden mensen met tekortkomingen inderdaad een plek in de maatschappij. Diegene was dan gewoon minder snel of slim. Nu labelen ze iedereen die maar een beetje afwijkt van de norm en krijgen die mensen veel minder kansen.
Dat labelen zou eigenlijk moeten leiden naar hulp zodat er meer mogelijkheden ontstaan. Maar vaak lijkt het averechts uit te werken.
Pfff net een 12 urige werkdag achter de rug. Heb t gevoel dat er weinig uit mn handen gekomen is.. Blehhh
Vanavond houden we weer een tuinfeest in de speeltuin. We doen weer een bbq. Dit keer komen er wel 90 personen. Meer dan vorig jaar toen er 60 waren. Maar wat een gedoe om te organiseren. Voor hen dan. Zij doen bijna alles. Al een paar dagen zijn ze bezig met voorbereidingen. Echte regelneven zijn het. Ik heb wel aangeboden om te helpen, maar dat hoefde niet. Stiekem ben ik daar ben ik wel blij om. Want ik haat organiseren. Al komt dit misschien voor anderen lui over. Maar dan kan ik overdag rustig aandoen. Want een hele avond aanwezig zijn in zo'n groot gezelschap vraagt van mij al veel. Hoewel ik het daar wel langer volhoudt omdat het ruim is en je buiten kunt zitten. Maar dan nog.
Fijne avond, hondenmens.

Hopelijk werkt het weer een beetje mee.
Er staat een grote tent naast het gebouw voor als het gaat regenen. Want ze kunnen niet allemaal in het gebouw zelf zitten.
Morgen de afspraak met de POH-ggz. Jeej beetje uitslapen. Ik ben echt toasted na een werkweek van 60+ uur sjongejonge. Morgen ook nog werken, 8 dagen achter elkaar. Gelukkig heb ik de rest van de maand geen weekenddienst meer.
Goed nu heb ik dus eindelijk mijn welverdiende vrije dag, maar moet ik alsnog wel om 15:00 naar de fysio, en omdat fe sportschool dichtbij is moet ik eigenlijk van meself ook daarheen (ben er al tijden niet geweest). En de afwas moet eigenlijk ook. En dan vanavond ook nog spelletjesavond.

Ik wou dat ik net zoveel energie had als andere mensen
quote:biobitch1984 schreef op 05 juli 2016 @ 10:57:

Goed nu heb ik dus eindelijk mijn welverdiende vrije dag, maar moet ik alsnog wel om 15:00 naar de fysio, en omdat fe sportschool dichtbij is moet ik eigenlijk van meself ook daarheen (ben er al tijden niet geweest). En de afwas moet eigenlijk ook. En dan vanavond ook nog spelletjesavond.

Ik wou dat ik net zoveel energie had als andere mensen

Ja, dat laatste zou ik ook heel fijn vinden!

Succes vandaag.
Ik denk dat ik wel naar de sportschool ga, maar dan zwemmen, en saunaatje erna. Ik betaal er dik voor... Langzaam weer opbouwen. Dan ben ik helemaal zen en spa als de fysio z'n vingers in mn spieren drukt
Nu toch het woord spieren voorbij komt. Hebben jullie veel of weinig spierkracht?

Ik heb altijd al minder spierkracht gehad dan anderen. Met dingen sjouwen heb ik het vooral. Bijvoorbeeld een stoeptegel of zak zand van 25 kg krijg ik niet opgetild. Ik heb dan ook een pesthekel aan sjouwen, omdat het voor mij negatieve energie is waar ik alleen maar moe van wordt.

Nu las ik pas dat zwakke spieren ook regelmatig voorkomt bij Autisme. Maar het zal ook deels door mijn bouw komen (klein en tenger).
Ik heb een spierziekte. Mijn spierkracht is op zich wel goed, maar ik ben veel sneller en langer moe dan anderen.
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
@biobitch: je draait een werkweek van 60 uur, toch normaal dat je dan even rustig aan doet.

@ hondenmens: mijn bouw is zowat het omgekeerde dus die zandzakken is met de losse pols. Als het van mijn lichaam afhangt blijf ik doorgaan, alleen probeer ik altijd tijdig te stoppen omdat ik anders mentaal een weerbots krijg.
Ik denk dat ik niet minder spierkracht heb dan een gemiddelde niet-autistische volwassen man. Ik word niet beperkt in het dagelijks functioneren.
World of Warcraft: Legion
quote:hondenmens schreef op 05 juli 2016 @ 15:28:

Nu toch het woord spieren voorbij komt. Hebben jullie veel of weinig spierkracht?

Ik heb altijd al minder spierkracht gehad dan anderen. Met dingen sjouwen heb ik het vooral. Bijvoorbeeld een stoeptegel of zak zand van 25 kg krijg ik niet opgetild. Ik heb dan ook een pesthekel aan sjouwen, omdat het voor mij negatieve energie is waar ik alleen maar moe van wordt.

Nu las ik pas dat zwakke spieren ook regelmatig voorkomt bij Autisme. Maar het zal ook deels door mijn bouw komen (klein en tenger).Of ik minder spierkracht heb dan anderen weet ik niet. Wel heb ik moeite met de spieren aan te spannen op het moment dat het moet. Vroeger als me werd gevraagd mijn schouders op te trekken, dan kon ik dat niet. Op andere momenten, wanneer het me niet bewust werd gevraagd, wel. Ik zie ook geen diepte en ben niet handig en lenig. De gymles vroeger was een hel. Nu ga ik naar de fysiotherapie om daar te sporten en begin ik het steeds wat leuker te vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven