babymaten
donderdag 27 november 2008 om 20:40
Hallo allemaal,
Jullie kunnen mij vast helpen! Voor een kraamcadeautje wil ik graag wat info over babymaten. Als ik iets voor een pasgeboren baby wil kopen voor het hele winterseizoen (bv. een winterjasje oid) wat is dan de beste maat om te kopen? 62? Of verzuipt ze daar nu in en kan ik beter 50 of 56 kopen. Ze was geloof ik iets van 6 pond bij geboorte.
Bedankt!
groetjes,
chip
Jullie kunnen mij vast helpen! Voor een kraamcadeautje wil ik graag wat info over babymaten. Als ik iets voor een pasgeboren baby wil kopen voor het hele winterseizoen (bv. een winterjasje oid) wat is dan de beste maat om te kopen? 62? Of verzuipt ze daar nu in en kan ik beter 50 of 56 kopen. Ze was geloof ik iets van 6 pond bij geboorte.
Bedankt!
groetjes,
chip
donderdag 27 november 2008 om 20:44
6 pond, dan zou ik 56 kopen. Kan ze nog wel een paar maandjes in lijkt me. Maar het ligt er ook aan hoe lang ze is natuurlijk.
Mijn kindjes waren 9, 8,5 en 10 pond en zelfs die hebben nog 2 maandjes een winterjasje maat 56 aan gehad (nou viel die wel vrij groot, was meer een 56/62 denk ik). Het waren dan ook dikke propjes en geen lange kindjes.
50 zou ik niet doen, als een kindje snel groeit is het daar zo uit. Mijn kindjes hebben 50 nooit gepast.
Mijn kindjes waren 9, 8,5 en 10 pond en zelfs die hebben nog 2 maandjes een winterjasje maat 56 aan gehad (nou viel die wel vrij groot, was meer een 56/62 denk ik). Het waren dan ook dikke propjes en geen lange kindjes.
50 zou ik niet doen, als een kindje snel groeit is het daar zo uit. Mijn kindjes hebben 50 nooit gepast.
Whatever, I do what I want
donderdag 27 november 2008 om 20:48
Ik zou juist een groter maatje kopen. Als ik nu in mijn kast kijk voor de kleine dan heb ik ontzettend veel kleertjes in maatje 50 en 56. Je hebt al leuke vestjes die ze straks in het voorjaar lekker als buitenjasje aankunnen.
Ook zijn veel kleertjes niet zo heel erg dik, zodat je ze in de herfst, winter en voorjaar aan kunt.
Ook zijn veel kleertjes niet zo heel erg dik, zodat je ze in de herfst, winter en voorjaar aan kunt.
donderdag 27 november 2008 om 20:49
Ik had voor zoon een romper maat 50, toen ze m aan wilden trekken op de couv.afd. kregen de verpleegkundigen bijna de slappe lach; het was net een hemd met drukkers
Maar ik maak ook heul flinke kinderen en die passen niet in maatje 50.
Ik zou ook 56 doen. Bewaar de bon zodat als het jasje klein valt het geruild kan worden.
Maar ik maak ook heul flinke kinderen en die passen niet in maatje 50.
Ik zou ook 56 doen. Bewaar de bon zodat als het jasje klein valt het geruild kan worden.
donderdag 27 november 2008 om 20:49
donderdag 27 november 2008 om 20:55
Het verschilt enorm per kind. Mijn meisje was bijna 7 pond. Zelf was ik een vrij grote baby en ik kon me niet voorstellen dat ik een baby zou krijgen die in maatje 50 zou passen. Ik had dan ook niks in die maat en in maat 56 verzóóp ze. De dag na haar geboorte is papa snel naar de Hema gegaan om kleertjes in maat 50 te kopen en daar heeft ze zeker een maand in gepast. Maat 56 daarna heeft ze tot een maand of 4/5 gedragen. Ze is nu 11 maanden en maat 74 is nog te groot! De Hema-tabel klopt in ons geval totaal niet...
donderdag 27 november 2008 om 21:05
De hele winter mee doen? Hmmm, denk dat dat niet gaat lukken. Maar ik zou eerder groter dan te klein nemen. Op de groei zeg maar. Maatje 62/68 zoiets? Maar wat ik persoonlijk handiger vind, is laagjes kleding bij babys. Dus een truitje/vestje, met daaroverheen een groter vestje. Omdat de meeste babys nl. liggend in de wagenbak (onder dekens) vervoerd worden. Dus een echte winterjas is dan minder nodig.
Zakken zijn natuurlijk alleen maar voor de mooi, want er is geen baby die daar z'n portemonee in stopt. Dus niet teveel ditjes en datjes, een capuchon die je een beetje dicht kunt sjorren (met een touwtje wat dicht trekken). Dan ben je er wel denk ik.
Zakken zijn natuurlijk alleen maar voor de mooi, want er is geen baby die daar z'n portemonee in stopt. Dus niet teveel ditjes en datjes, een capuchon die je een beetje dicht kunt sjorren (met een touwtje wat dicht trekken). Dan ben je er wel denk ik.
donderdag 27 november 2008 om 21:07
Ik zou de moeder even bellen en het aan haar vragen. Ieder kindje is anders. De ene zesponder is de andere niet. Mijn oudste was 2800 gram, maar wel heel lang met hele grote voeten (ik zweer het je, die voeten alleen al waren goed voor een pond kind). Daarbij groeien sommige kindjes heel erg hard en sommige juist weer niet.
donderdag 27 november 2008 om 21:11
donderdag 27 november 2008 om 21:15
quote:chip schreef op 27 november 2008 @ 21:07:
Wat fijn, al zoveel reacties!!!
Op hema.nl staat wel wat groter dan de meeste van jullie aangeven. Bij 1-2 maanden staat al maat 62, Terwijl de meeste van jullie 56 zeggen... Maar 6 pond is niet heel groot toch?
Thanks!
ChipMijn dochter loopt echt volgens het tabelletje... denk gewoon dat de tabel is gemaakt voor mijn baby en om het mij gemakkelijk te maken
Wat fijn, al zoveel reacties!!!
Op hema.nl staat wel wat groter dan de meeste van jullie aangeven. Bij 1-2 maanden staat al maat 62, Terwijl de meeste van jullie 56 zeggen... Maar 6 pond is niet heel groot toch?
Thanks!
ChipMijn dochter loopt echt volgens het tabelletje... denk gewoon dat de tabel is gemaakt voor mijn baby en om het mij gemakkelijk te maken
Ja, dat vind ik echt.
donderdag 27 november 2008 om 21:26
In principe is het geloof ik zo dat het aantal cm de maat is. Stel dat je een kindje hebt dat 50 cm lang is, dan zou maat 50 moeten volstaan ( normaal gesproken dus niet met een heel zwaar kindje). En je rond altijd naar bovenaf. Is het kindje 51 cm dan ga je dus al naar maat 56 (bij wijze van voorbeeld). Zo is het mij tenminste uitgelegd toen ik zelf zwanger was. Nu moet ik wel zeggen dat ik het wel prettig vond voor een jasje als het een maatje groter was. Dat scheelde een hoop gepriegel met armpjes die in mouwtjes moeten en zo. Het zit dan allemaal wat minder strak.
Ik had tijdens mijn zwangerschap een winterjasje maat 62 gekocht ( dochter is in januari geboren) en tja, hoe zal ik eens omschrijven hoe het er uitzag. Ze zag er een beetje uit als Kenny van Southpark. Armpjes ook helemaal wijd ( zo dik en groot was het) Ik kreeg echt het "Oh my god they killed Kenny" gevoel toen ik haar zo zag liggen. Ben gelijk de dag daarna naar de winkel gegaan om een ander jasje te kopen. Winterjasje heeft ze helaas nooit aangehad ( en ik vond het zo'n leuk jasje).
Oh ja dochter was 3135 gram bij de geboorte en heeft 3 weken maat 50 gedragen, daarna tot ze 3 maanden was maat 56 en met een maand of 3/4 maat 62.
Ik had tijdens mijn zwangerschap een winterjasje maat 62 gekocht ( dochter is in januari geboren) en tja, hoe zal ik eens omschrijven hoe het er uitzag. Ze zag er een beetje uit als Kenny van Southpark. Armpjes ook helemaal wijd ( zo dik en groot was het) Ik kreeg echt het "Oh my god they killed Kenny" gevoel toen ik haar zo zag liggen. Ben gelijk de dag daarna naar de winkel gegaan om een ander jasje te kopen. Winterjasje heeft ze helaas nooit aangehad ( en ik vond het zo'n leuk jasje).
Oh ja dochter was 3135 gram bij de geboorte en heeft 3 weken maat 50 gedragen, daarna tot ze 3 maanden was maat 56 en met een maand of 3/4 maat 62.
donderdag 27 november 2008 om 21:59
donderdag 27 november 2008 om 22:33
ik zou geen winterjasje kopen. Wat iemand al zegt, je vervoert een baby voornamelijk liggend, waardoor een jas onhandig is. Zou dan eerder investeren in een mooie doek ofzo. Je hebt van die speciale maxicosi-winterdoeken waat je het kindje in kunt wikkelen en waar dan zo'n gat voor de riem van de maxicosi in zit.
donderdag 27 november 2008 om 22:44
Visje 28: het zit net iets anders.
TOT 50 cm past maat vijftig,
Tot 56 cm past maat 56...
Chip, er valt geen zinnig woord over te zeggen.
Zo droeg mijn pasgeboren zoon, 58 cm, maat 62 op de dag van zijn geboorte....
Na 2 maandjes paste hij maat 68 met gemak. Forummer Fleurtje heeft een kindje dat bij 1 jaar maat 68 draagt... Toen droeg mijn zoon 86. Nu staat hij weer stil, ik denk dat hij op zijn tweede verjaardag nog niet in mt 92 past...
Kortom: een jas voor de hele winter? er valt geen zinnig woord over te zeggen. Als je mt 62 koopt, koop dan een model waarbij het minder uitmaakt dat het groot valt. Dus: een a-lijn parkamodel kan wel een beetje te groot, een bomberachtig jack kan niet te groot.
TOT 50 cm past maat vijftig,
Tot 56 cm past maat 56...
Chip, er valt geen zinnig woord over te zeggen.
Zo droeg mijn pasgeboren zoon, 58 cm, maat 62 op de dag van zijn geboorte....

Kortom: een jas voor de hele winter? er valt geen zinnig woord over te zeggen. Als je mt 62 koopt, koop dan een model waarbij het minder uitmaakt dat het groot valt. Dus: een a-lijn parkamodel kan wel een beetje te groot, een bomberachtig jack kan niet te groot.
vrijdag 28 november 2008 om 10:58
Ik zou ook geen echte winterjas doen.
En leuk dik vest in maat 56 of 62 is vaak handiger.
Een dikke jas heeft een baby niet snel aan, idd vaak onder een dikke deken in de kinderwagen, of in de maxi cosi, maar dat is ook vaak met een voetenzak.
Ik zou wel op letten dat sommige vesten een kleine cappuchon hebben, een kleine die niet goed over het hoofd gaat is onhandig, dan ligt er zo'n prop achter het hoofdje.
Dus óf zonder cappuchon, of juist een ruime cappuchon, die lekker over het hoofdje kan.
Verder kijken of het geen hele stugge scherpe ritsluiting is, dat zit ook nooit fijn onder het kinnetje....
Dus of knoopjes, of een overslag vestje, of een lage sluiting in de hals (en dan wel rits)
Succes
En leuk dik vest in maat 56 of 62 is vaak handiger.
Een dikke jas heeft een baby niet snel aan, idd vaak onder een dikke deken in de kinderwagen, of in de maxi cosi, maar dat is ook vaak met een voetenzak.
Ik zou wel op letten dat sommige vesten een kleine cappuchon hebben, een kleine die niet goed over het hoofd gaat is onhandig, dan ligt er zo'n prop achter het hoofdje.
Dus óf zonder cappuchon, of juist een ruime cappuchon, die lekker over het hoofdje kan.
Verder kijken of het geen hele stugge scherpe ritsluiting is, dat zit ook nooit fijn onder het kinnetje....
Dus of knoopjes, of een overslag vestje, of een lage sluiting in de hals (en dan wel rits)
Succes
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!

maandag 8 december 2008 om 22:19
Ik zou ook voor maatje 56 gaan.
Mijn zoontje was met de geboorte een ruime 8 pond en had toen maatje 56 (heeft maat 50 nooit aangekunnen). Ik krijg nu ook verschillende kleertje die heel groot zijn (maatje 74, 80) gericht op de winter, maar ik ben bang dat hij deze pas aan zal kunnen als de winter al weer voorbij is.
Een kindje van rond de 6 pond zal nu denk ik in maatje 50 zitten en over 1 a 2 maanden pas maatje 56. Koop je een winterjasje op voorhand heel groot heb je dus kans dat de kleine het pas aan kan als de winter allang voorbij is en het veel te warm is voor zo'n jasje.
Mijn zoontje was met de geboorte een ruime 8 pond en had toen maatje 56 (heeft maat 50 nooit aangekunnen). Ik krijg nu ook verschillende kleertje die heel groot zijn (maatje 74, 80) gericht op de winter, maar ik ben bang dat hij deze pas aan zal kunnen als de winter al weer voorbij is.
Een kindje van rond de 6 pond zal nu denk ik in maatje 50 zitten en over 1 a 2 maanden pas maatje 56. Koop je een winterjasje op voorhand heel groot heb je dus kans dat de kleine het pas aan kan als de winter allang voorbij is en het veel te warm is voor zo'n jasje.
dinsdag 9 december 2008 om 09:29
Ik zou het even aan de moeder vragen. Kreeg voor mijn ventje vreselijk veel maat 62 en niks in 50/56. Hij was 50 cm en 3200 gram bij de geboorte en is nu met 3 maanden al 64 cm en past dus de maat 62 truitjes al amper meer. Ik denk dat hij ze allemaal 2 keer aangehad heeft ofzo, eeuwig zonde. Hadden ze het me maar gevraagd! Dus eh...ff vragen lijkt mij het beste plan!
woensdag 10 december 2008 om 21:41
Ik zou het ook de moeder vragen die weet het het beste. Mijn zoontje was bijna 3 kilo bij geboorte maar niet zo lang 48 cm, en maat 50 was echt te groot voor hem, heb voor de eerste dagen maat 44 van mn zus geleend, die had daarvan wat liggen. En dat terwijl hij echt niet te vroeg geboren was hoor, sterker nog, ben met bijna 42 weken een keer bevallen.
Als mensen aan mij vroegen wat ik graag wilde hebben, zei ik oa kleertje maat 62 of groter en dan het liefst simpele lekkere zachte dingen zoals katoenen broekjes en truitjes.
Dat zit gewoon het beste bij die kleintjes.
En als je iets neutraals koopt in de zin van dat het alle seizoenen gedragen kan worden, en dan in maat 62 weet je zeker dat het niet te klein is of verkeerd seizoen.
Echte jas zou ik voor zo'n kleintje ook niet doen, ik had 2 hele kleine schattige jasjes gekregen maar hij lag toch meestal in de wagen of maxi cosi onder een dekentje met een vestje aan
Als mensen aan mij vroegen wat ik graag wilde hebben, zei ik oa kleertje maat 62 of groter en dan het liefst simpele lekkere zachte dingen zoals katoenen broekjes en truitjes.
Dat zit gewoon het beste bij die kleintjes.
En als je iets neutraals koopt in de zin van dat het alle seizoenen gedragen kan worden, en dan in maat 62 weet je zeker dat het niet te klein is of verkeerd seizoen.
Echte jas zou ik voor zo'n kleintje ook niet doen, ik had 2 hele kleine schattige jasjes gekregen maar hij lag toch meestal in de wagen of maxi cosi onder een dekentje met een vestje aan