Gezondheid alle pijlers

Genante cyste

07-07-2016 20:07 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi hi allemaal!

Stressveroorzakend probleempje:

Vorig jaar ben ik geopereerd aan een cyste in mijn schaamstreek, het schijnt dat een haarzakje of talgklierzakje geinfecteerd kan raken waardoor het ontstoken raakt en problemen geeft... Nu is de operatie niet helemaal gelukt want elke zoveel maanden begint de plek weer te irriteren en gaat het open. Omdat ik geen grote fan was van de plastisch chirurg die de operatie deed ben ik via de huisarts bij de gyneacoloog terechtgekomen maar die gaf aan er niets mee te kunnen doen behalve dat ik me moest houden aan standaard hygiëne maatregelen (die ik al opvolgde)

Uiteindelijk weer terug bij de huisarts gekomen die me een retourtje plastisch chirurg aanraadde waar ik inmiddels ben geweest. Deze gaf aan dat er opnieuw geopereerd kan worden maar dat de kans bestaat dat het probleem daarmee niet opgelost is. On top of it all heb ik inmiddels een tweede cyste ontdekt!

Nu hoor ik graag jullie advies; opereren ondanks de kans dat ik blijf lopen met klachten? Of accepteren dat het elke 2 maanden weer begint te irriteren en op te spelen?

Het kan toch niet zo zijn dat er niets is wat er aan gedaan kan worden?! Zijn er mensen die dit wel eens meegemaakt hebben? Ik hoor graag van jullie!
Always be yourself. Unless you can be an unicorn. Then always be an unicorn
euh mods ze is al bij de dokter geweest he.

Dus ik zeg om niet weer een waarschuwing te krijgen; terug naar de huis)arts.

En verder:

http://kunnskapsbase.com/article/home-r ... oor-cysten
Ik heb er 3 tegelijk gehad. Enorm pijnlijk en ik vond het vooral erg gênant omdat ik dacht dat het met mijn hygiëne te maken had. Ik durfde ook niet naar de dokter toen er een knapte. Je wil niet weten wat voor rommel en bloed er allemaal uit kwam. Toch maar naar de dokter gegaan en daar bleek dat mijn vaginale zuurgraad niet in balans was en ik kreeg een kuurtje van 4 pillen. Iets wat bijna elk vrouw wel keer in haar leven mee te maken krijgt. Heeft niks met je hygiene te maken maar met je hormonen, medicatiegebruik, cyclus,....

Ik hoop voor jouw dat je geen Barthiloncysten hebt. Die moeten meestal verwijderd worden.
life is worth waiting for
Is je ook geadviseerd om te wassen met betadinescrub? Tenminste, als de plek uitwendig is!
En wat houdt 'operatie' in? Is de plek opengesneden, of is hij diep weggesneden?
Nu hoor ik graag jullie advies; opereren ondanks de kans dat ik blijf lopen met klachten? Of accepteren dat het elke 2 maanden weer begint te irriteren en op te spelen?

Het kan toch niet zo zijn dat er niets is wat er aan gedaan kan worden?! Zijn er mensen die dit wel eens meegemaakt hebben? Ik hoor graag van jullie!

Ik heb gekozen geen ok te doen. Soms gaat het maandenlang goed maar in perioden van stress speelt het euvel weer op.

Ik knijp (of maak als het echt niet anders kan een klein sneetje) het dan elke keer uit onder de douche en spoel het goed af. Daarna theatreeolie erop. Bij mij ligt het aan een bepaalde bacterie alleen weet ik niet meer of het strepto- of stafylococcen zijn.

Dit duurt nu ongeveer 10 jaar dus eigenlijk hoort het een beetje er bij.
Hier nog eentje.. maar dan geen cyste maar een abces. Ook in de schaamstreek, vermoedelijk een ingegroeide haar die is gaan ontsteken. Bij warm weer in combi met veel lopen (schuren langs de plek) of bij iets te hardhandig scheren komt hij vaak terug Heb er destijds niets aan laten doen, hij is uiteindelijk geknapt, zal je de details besparen.. Enige wat bij mij helpt is zo min mogelijk scheren, goed scrubben en goed ondergoed dragen, grrr. Vooral dat niet-scheren vind ik vreselijk..
Het is heel vervelend maar komt vaak voor. En het is meestal een probleem dat terug blijft keren. Men kijkt vaak eerst of men het kan openen. Als het een gesloten cyste is, dan kan de ontsteking zich telkens opnieuw opbouwen. Is het open, dan worden de stoffen direct afgescheiden en bouwt het zich niet meer opnieuw op tot een ontsteking. Als openmaken niet lukt, dan kiest men meestal voor een operatie waarbij de hele cyste verwijderd wordt. Dit moet dan ruim uitgesneden worden om nieuwe problemen te voorkomen. Dus in die zin kan een operatie ook mislukken en moet deze wellicht opnieuw uitgevoerd worden. Een operatie geeft nooit garantie op een goed resultaat, maar als je niets doen, blijft het probleem vaak wel terugkeren.

Sterkte
http://www.huidinfo.nl/hidraden.html ?
quote:gucciguilty schreef op 07 juli 2016 @ 20:50:

Hier nog eentje.. maar dan geen cyste maar een abces. Ook in de schaamstreek, vermoedelijk een ingegroeide haar die is gaan ontsteken. Bij warm weer in combi met veel lopen (schuren langs de plek) of bij iets te hardhandig scheren komt hij vaak terug Heb er destijds niets aan laten doen, hij is uiteindelijk geknapt, zal je de details besparen.. Enige wat bij mij helpt is zo min mogelijk scheren, goed scrubben en goed ondergoed dragen, grrr. Vooral dat niet-scheren vind ik vreselijk..

Ik heb ooit een cyste onder mijn oksel gehad en daar was het advies inderdaad ook niet meer scheren, of scrubben met betadinescrub voor het scheren. Mijn huisarts vertelde toen dat de problemen vaak ontstaan doordat de huid wat irriteert en kapot gaat door het scheren, en er dan huidschilfers in de huid terecht kunnen komen tijdens het scheren. Dat gaat dan vervolgens ontsteken. Door eerst te scrubben, haal je die schilfers weg, waardoor ze daarna ook niet meer in de geschoren en geïrriteerde huid terecht kunnen komen.

Ik heb dat scrubben toen een poos gedaan en het is idd niet meer terug gekomen. Tegenwoordig scrub ik niet meer, maar ik neem wel altijd een nieuw en goed scherp mesje om irritatie van de huid zoveel mogelijk te voorkomen. En ook scheer ik alleen nog met Dove douchecreme, terwijl ik vroeger nog wel eens doucheolie gebruikte, maar ik had het idee dat ik daardoor ook meer last van irritatie kreeg.
Er is een verschil tussen een cyste en een ontsteking. Als ik de OP zo lees gaat het meer om een ontsteking.

Voor de behandeling maakt het ook nogal uit of het een cyste of een ontsteking is.
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
Bedankt voor de reacties allemaal, echt super!

Het is een cyste, die uiteindelijk is gaan ontsteken. De cyste is in zijn geheel(?) verwijderd en niet opengesneden, vorig jaar augustus. Het is +- 2 maanden rustig en dan weer een week of 2 heel onrustig.

Niet meer scheren is inderdaad vreselijk, ik gebruik nu een scheerapparaatje die niet heel kort afscheert en blijf bij de cystes uit de buurt. Ik heb nog geen betadine scrub geprobeerd, wel soda badjes en een speciaal reinigingsmiddel van de gyneacoloog.

Ga aan de slag met jullie tips en het is in zekere zin geruststellend dat het vaker voorkomt...

Fijne avond allemaal, slaap lekker alvast
Always be yourself. Unless you can be an unicorn. Then always be an unicorn
quote:Solomio schreef op 07 juli 2016 @ 21:06:

Er is een verschil tussen een cyste en een ontsteking. Als ik de OP zo lees gaat het meer om een ontsteking.

Voor de behandeling maakt het ook nogal uit of het een cyste of een ontsteking is.Klopt, volgens mij is een ontsteking een abces, een cyste is meer een holte gevuld met bijv. vocht of weefsel en doet vaak ook geen pijn.
Ik heb hetzelfde gehad een aantal jaar geleden TO. Ook weg laten snijden en vervolgens kwam het gewoon terug.

Wat voor mij de oplossing was (naast goed schoonhouden): naadloze strings van de Hema.

Zodra er ook maar iets knelt op dat plekje komt het terug. Dus ik draag nu vrijwel altijd stretch broeken en die strings van de Hema en heb er nog maar nauwelijks last van. Overigens weet ik niet of je rookt, maar dat schijnt er ook in zekere mate invloed op te hebben.

Succes, ik weet hoe vervelend het kan zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven