Verhogen paroxetine dosering?

28-11-2008 13:05 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Sinds juni slik ik 10 mg paroxetine voor paniekaanvallen en een lichte depressie. Dat ging maanden helemaal goed, ik was weer vrolijk, de oorzaak van de depressie (scheiding) liep goed en de paniekaanvallen verdwenen. Maar sinds deze week ben ik ontzettend moe, slaap de hele dag en ik begin weer helemaal in te zakken. Op advies van de apotheker wil ik 20 mg gaan slikken (eigenlijk de normale dosering, 10 mg is erg weinig). Iemand ervaring met het ophogen van de dosering? Ik ben zo bang voor bijwerkingen. Ik ging van 0 eerst naar 5 mg 10 dagen en daarna naar 10 mg. Volgens de apotheker kan het geen kwaad om nu het sprongetje van 5 mg. over te slaan.

Graag jullie ervaringen! Ben dit weekend jarig en heb geen zin om vol bijwerkingen te zitten, maar zoals ik me nu voel heb ik al niet eens zin in verjaardagsvisite .
Huh? Een apotheker die gaat zeggen, dat je meer moet gaan slikken?! Heel vreemd.

Waarom ga je niet naar de persoon die ze je voorgeschreven heeft? Die is bij uitstek geschikt om het te vragen.
Op advies van de apotheker? Is er geen arts die je dit voorschrijft? Dit lijkt me nu juist iets om te bespreken met een arts en niet met een apotheker.

Je bent niet verplicht om je verjaardag te vieren.
Ja, Pom dat vind ik ook vreemd.
Raadpleeg eerst je behandelaar!
De behandelaar (huisarts) heeft geen praktijk vanmiddag. Voor vragen over medicijnen is de apotheker (dus niet de assistentes) echt een goede vraagbaak, die weten inhoudelijk veel.

Maar niemand ervaring met het verhogen van paroxetine?
Ja, ik heb daar wel ervaring mee. Bij het eerste gebruik had ik veel last van bijwerkingen. Bij het verhogen absoluut niet.
Hou je asjeblieft aan de aanwijzingen van de persoon die je het middel heeft voorgeschreven, of neem contact met diegene op. Een apotheker is geen arts en mag alleen zeggen hoe de arts je de middelen heeft voorgeschreven en daar niet zelf nog een suggestie aan toevoegen, tenzij daarover overleg is geweest.
Zo is het maar net Pelikaan! Een apotheker weet he le maal niks van het ziektebeeld of alles wat daarmee samenhangt.

Het zou mooi zijn wanneer apothekers zich op een dergelijke wijze gaan bemoeien met medicatie!

Een ding weet ik zeker, het medicijnengebruik zal drastisch stijgen, omdat hij omzetafhankelijk is van medicijngebruik.
Van de site van de fabrikant, over paroxetine:

"A. Hoeveel moet u gebruiken

Het is belangrijk dat u bij het innemen van uw tabletten de instructies van uw arts opvolgt. Op het etiket staat hoeveel tabletten u per dag moet innemen. Is dit niet het geval, of twijfelt u, raadpleeg dan uw arts of apotheker. De veiligheid van dagelijkse doseringen Seroxat hoger dan 20 mg is nog onvoldoende onderzocht."

Je kunt het dus ook een apotheker vragen, zoals je hebt gedaan. (En die apotheker heeft geadviseerd om eventueel op te hogen, maar niet meer te nemen dan de gebruikelijke dosering van 20 mg.)

Toch zou ik gewoon naar diegene gaan die de medicatie heeft voorgeschreven, want die is de persoon die een bepaald effect wil bereiken met de medicatie. Dat is degene die op de hoogte moet zijn van een terugval - zoals jij denkt te hebben - zodat hij kan bepalen wat de beste volgende stap is.

Zelf gaan rommelen met een medicijn als paroxetine is uiterst onverstandig.

En als je die verjaardag niet ziet zitten - wat je volste recht is - dan nodig je de visite uit om het een andere dag te komen vieren.
Hoi,

Ik werk in een apotheek en bij ons zouden we zeggen dit te overleggen met de behandelend arts, omdat diegene op de hoogte is van het hoe en waarom!

Overigens is een dosering van 20 mg volkomen normaal, maar een doseringsverhoging werkt zowiezo niet gelijk net zoals Paroxetine niet gelijk werkt als je er voor het eerst mee begint.Overigens weet een apotheker genoeg van ziektebeelden en eventuele medicatie, het gebeurd vaak genoeg dat arts en apotheker overleggen om tot een goede behandeling te komen met het meeste resultaat en de minste bijwerkingen.

Succes en hopelijk heb je toch nog een leuke verjaardag!
Bedankt voor de reacties. Het is mij niet te doen om een discussie te krijgen over wie bepaalt (huisarts versus apotheker) wat de dosering is. Ik heb 4 jaar geleden ook paroxetine geslikt, toen 20 mg. En ik weet dat 20 mg een normale dosering is voor volwassenen. Ik rommel er absoluut niet mee, maar omdat ik 4 jaar geleden zo'n klap kreeg van 0 naar 20 mg. vroeg ik me meer af of van 10 naar 20 hetzelfde effect gaat geven. Waarschijnlijk niet omdat je lichaam het middel al gewend is. Maar dit wilde ik dus even checken met anderen die ook eens verhoogd hebben.
Veel succes dan maar bij de ondergang van je leven. Paroxetine en andere psychofarmaceutische troep moesten verboden worden en alleen bij hoge levensnood verstrekt worden.

In Nederland denken de mensen dat het snoepjes zijn, maar in mijn ogen is het tienmaal slechter dan een stevige joint.

Één miljoen mensen slikken antidepressiva, met andere woorden, Nederland telt één miljoen pillenzombies.
quote:TB1990 schreef op 27 november 2010 @ 19:24:

Veel succes dan maar bij de ondergang van je leven. Paroxetine en andere psychofarmaceutische troep moesten verboden worden en alleen bij hoge levensnood verstrekt worden.

In Nederland denken de mensen dat het snoepjes zijn, maar in mijn ogen is het tienmaal slechter dan een stevige joint.

Één miljoen mensen slikken antidepressiva, met andere woorden, Nederland telt één miljoen pillenzombies.Dit topic is 2 jaar oud hoor.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven