Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
quote:mimimouse schreef op 14 juli 2016 @ 21:34:

Ik wil ook graag meeschrijven. Sinds 1 jaar hebben wij een tuin, maar de groene vingers blijven nog een beetje uit. Na weken lang de tuin sproeien, tegen ze praten enz. Komt de buurvrouw op een avond bij mij staan, ik vind het zo schattig hoe goed jij het onkruid verzorgt, blijken de planten die ik zo mooi vind, onkruid te zijn.

Ik ben nu bezig met mijn rozen, maar hij is inmiddels zo groot dat hij gaat hangen? Wat kan ik hier het beste mee doen?

Over wat onkruid is zijn de meningen verdeeld hoor. Ik vind paardebloemen onkruid, een ander zaait ze zelfs. Haagwinde is een ontzettend leuk plantje met schattige lieve bloemetjes, maar onuitroeibaar.

Goed, over brandnetels hoeven we het niet te hebben . Maar in principe valt alles wat je niet zelf plant of zaait onder onkruid. En ergens is dat jammer, want ik heb een mini-kerstboompje in mijn haag en één tak groene liguster, die zomaar kwamen aanwaaien.

En mijn man mag niks meer uit de tuin halen, die vond de nieuwe bramenstruik, het vingerhoedskruid en nog zo een paar plantjes ook maar onkruid .

Roos goed uitdunnen, alle uitgebloeide bloemen eruit halen. Dan even heel goed kijken.

Als je een steel bekijkt, zie je op regelmatige afstand links en rechts (om en om) een ´oog´. Een kleine uitstulping. Als je vlak boven zo´n oog afknipt wordt dat oog een nieuwe tak. (Niet het onderste oog nemen, hij moet wel voldoende zon enzo krijgen).

Dus het is een kwestie van goed kijken in welke richting je de takken wilt laten groeien en daarop je snoeiwerk aan te passen. En roos is sterk, als je ergens een keer misknipt overleeft ie dat wel.

Je kunt roos terugknippen tot 30 cm boven de grond, komt vanzelf weer op. Dus het ergste dat er kan gebeuren is dat je een jaartje langer moet wachten op een mooie vorm struik .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:RegretteRien schreef op 14 juli 2016 @ 22:04:

Vandaag weer wat cash in het tuincentrum stuk geslagen. Voornaamste aanwinst: een Lavatera. Als ik er plaatjes van zoek vind ik enorme bloeiende bloemenmassa' s waar ik heel blij van wordt. Hij staat nu achterin de border onzichtbaar te wezen, maar ik heb goeie hoop.

[afbeelding]

Das ook onkruid. Maar superleuk onkruid

De mijne mag van teil naar volle grond upgraden
Ik heb een berk van 4 meter hoog die is komen aanwaaien. Telt die wel of niet als onkruid?
quote:Steampunkcat88 schreef op 14 juli 2016 @ 23:19:

Ik heb een berk van 4 meter hoog die is komen aanwaaien. Telt die wel of niet als onkruid?

Yep. Maar blijkbaar heb je hem groot gepraat, dus ik zou hem gewoon houden.

Zo heb ik minstens 50 kleine hibiscusjes. Allemaal onkruid. Ik laat ze alleen nog even staan totdat het gif hiernaast is uitgewerkt en dan gaan ze de draad over. Dan heb ik over een jaar of drie in elk geval een stuk beter uitzicht dan nu.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
De verf op de rozenboog is droog. Dalijk werken en dan naar het tuincentrum
Zo zonde dat er tegenwoordig zoveel als onkruid wordt weggezet! Er wordt zoveel moois kapot gemaakt. Heel veel van die natuurlijke gewassen zijn ook nog eens veel beter bestand tegen ziekten en beestjes dan de doorgekweekte planten van de intratuin.

Ik laat alles (behalve gras) groeien tot ik weet wat het is. Bloeit het leuk, dan mag het blijven. Woekert het sterk, dan gaat het eruit voor het zaad zet of verder woekert. Ik heb mijn tuin pas twee jaar, alles wat je hieronder ziet is aan komen waaien. Het is allemaal laag of klein spul wat eens paar jaar zich uitbundig laat zien. Oftewel geef het een kans!

Ik weet niet of het hier al genoemd is, maar de nieuwe trend van het parkeren van je auto in de voortuin vind ik echt idioot. Ik heb het nu al in een paar wijken gezien. Bij nieuwbouwwoningen hier in de Randstad is het de bedoeling dat de bewoners hun auto in de voortuin parkeren. Dat betekent dus dat alle voortuinen volledig bestraat zijn en met blik staat. Dan kun je als overheid wel roepen dat mensen hun tuinen moeten beplanten i.v.m. regenwaterafvoer, maar het is nogal tegenstrijdig als je diezelfde inwoners vervolgens verplicht om de auto in de tuin te parkeren.
Iemand vroeg nog op een bodembedekker waar de bollen doorheen groeien.

Ik ben helemaal verliefd op kruiptijm. Wordt niet eens tien cm hoog, wintergroen. En in de zomer is het een paar maanden lang een paarse deken van bloemen waar de bijen dol op zijn. En het fijne is, je kan de tijm ook gebruiken in de keuken. Het groeit best snel, maar woekert niet echt. Het is open genoeg om de bollen er doorheen te laten komen.

Mocht je veel nodig hebben, dan kan je het zelf zaaien (Vreeken heeft het in ieder geval)
Pientje, het is hier niet verplicht maar komt wel veel voor door gebrek aan parkeerplekken. Bij de nieuwbouw hier wordt er wel vast rekening gehouden bij de aanleg van de standaard aangeleverde tuin, niet dat het die naam mag dragen. Dus voldoende standaard tegels om je auto kwijt te kunnen, met zand ernaast voor je kunstgras.
Kruiptijmzaad, dat heb ik nodig! Het mosexperiment tussen de flagstones wil nog niet echt vlotten, maar de twee potjes tijm die ik aan flinters gescheurd heb doen het uitstekend!
quote:Steampunkcat88 schreef op 15 juli 2016 @ 09:46:

Kruiptijmzaad, dat heb ik nodig! Het mosexperiment tussen de flagstones wil nog niet echt vlotten, maar de twee potjes tijm die ik aan flinters gescheurd heb doen het uitstekend!

Persoonlijk vind ik kruiptijm mooier dan gewone tijm, het worden van die mooie kussens.

Vorig jaar gezaaid, nu is het zo (dit was 1 ielige zaailing!):

Het groeit/hangt ook over de bestrating heen, ik vind dat wel mooi (maar moet je van houden natuurlijk!)

Ik wil graag naar zoiets toe qua pad.
quote:Steampunkcat88 schreef op 15 juli 2016 @ 10:11:

[afbeelding]

Ik wil graag naar zoiets toe qua pad.

Mooi! Zwijmel....

De kruiptijm zoals die bij mij is, is haast iets te groot voor tussen de tegels. Maar misschien dat deze minder groot wordt als er regelmatig overheen wordt gelopen. Of dat er nog een kleine variant is. Misschien blijft het ook kleiner omdat er tussen tegels meestal minder voedingsstoffen zijn voor de plant.

Ik heb ook kruipkamille, ook heel makkelijk te zaaien. En het geeft prachtige bloemen. Ik dacht er ook lekkere thee van te kunnen zetten, maar deze variant geeft hele vieze bittere thee.
quote:Steampunkcat88 schreef op 15 juli 2016 @ 10:11:

[afbeelding]

Ik wil graag naar zoiets toe qua pad.Zoiets is ook meteen de perfecte oplossing voor de voortuin-als-parkeerplek trend!
Leuk, dat kruiptijm!

Een vriendin van mij heeft net een huis gekocht. De achtertuin bestaat uit kunstgras en tegels. Ik heb haar aangeboden om in het najaar in ieder geval een lapje kunstgras weg te halen en daar wat leuks neer te zetten. Dat vond ze een heel leuk idee, dus ik ben net druk in de weer geweest met stekjes maken en het zaad van het vingerhoedskruid oogsten. Ze heeft nog geen tijd of geld voor een hele tuinverbouwing maar zo is straks een stukje in ieder geval mooi
quote:ibbeltje12 schreef op 15 juli 2016 @ 10:44:

Leuk, dat kruiptijm!

Een vriendin van mij heeft net een huis gekocht. De achtertuin bestaat uit kunstgras en tegels. Ik heb haar aangeboden om in het najaar in ieder geval een lapje kunstgras weg te halen en daar wat leuks neer te zetten. Dat vond ze een heel leuk idee, dus ik ben net druk in de weer geweest met stekjes maken en het zaad van het vingerhoedskruid oogsten. Ze heeft nog geen tijd of geld voor een hele tuinverbouwing maar zo is straks een stukje in ieder geval mooi

Wat lief van je!

Vingerhoedskruid is erg giftig, dus als ze kinderen heeft en zelf weinig kennis of ervaring met tuinen kan je dat misschien beter niet doen. Het bloeit trouwens ook pas het tweede jaar.

Zaaien is trouwens wel de manier om goedkoop je tuin vol te krijgen. Voor 20 euro heb je 20-30 zakjes zaad en dus heel veel planten. En straks in de herfst, als iedere tuinvrouw/man de vaste planten gaat scheuren, naar iedereen roepen dat je wel hun 'afval' wilt. Ik heb nog geen honderd euro besteed aan mijn tuin van 300 m2 en heb nu meer dan 100 soorten planten
Ja ik zal het voor de zekerheid aan haar nog vragen of vingerhoedskruid kan. Ze heeft geen kinderen maar wel een hond. Ik weet niet of honden zomaar tuinplanten opeten? Maargoed, mijn plan was om het zelf te zaaien en dan kan zij het in oktober ofzo in de tuin zetten, zodat ze volgende zomer bloeiend vingerhoedskruid heeft.

En met 'afval' van andere tuinen heb ik inderdaad ook een groot deel van mijn tuin gevuld! Mijn ervaring is dat die planten het vaak ook beter doen dan sommige planten die je in een tuincentrum koopt. Ze hebben zich al bewezen als het ware.
quote:thistle schreef op 15 juli 2016 @ 10:53:

[...]

Wat lief van je!

Vingerhoedskruid is erg giftig, dus als ze kinderen heeft en zelf weinig kennis of ervaring met tuinen kan je dat misschien beter niet doen. Het bloeit trouwens ook pas het tweede jaar.

Zaaien is trouwens wel de manier om goedkoop je tuin vol te krijgen. Voor 20 euro heb je 20-30 zakjes zaad en dus heel veel planten. En straks in de herfst, als iedere tuinvrouw/man de vaste planten gaat scheuren, naar iedereen roepen dat je wel hun 'afval' wilt. Ik heb nog geen honderd euro besteed aan mijn tuin van 300 m2 en heb nu meer dan 100 soorten planten Ik begrijp dat ervaren tuinierders hun planten scheuren. Tell me more! Alle planten? Of alleen bodembedekkers?
Jeej, nieuwe baan vanaf half augustus! Heb ik nog mooi de tijd om de tuin verandering af te maken!
quote:Steampunkcat88 schreef op 15 juli 2016 @ 12:36:

Jeej, nieuwe baan vanaf half augustus! Heb ik nog mooi de tijd om de tuin verandering af te maken!Gefeliciteerd Steampunk!
Kwam dit nog tegen, vind ik wel een heel leuk lowbudget tuinbankje. Om zelf op te zitten of voor potten, gewone stoeptegels en balkjes met een stuk draadeind.

quote:RegretteRien schreef op 15 juli 2016 @ 13:14:

Kwam dit nog tegen, vind ik wel een heel leuk lowbudget tuinbankje. Om zelf op te zitten of voor potten, gewone stoeptegels en balkjes met een stuk draadeind.

[afbeelding]

[afbeelding]

Die kwam vandaag ook op mijn pinterest langs

Geen ideale baan trouwens, maar nog altijd beter dan van de ww richting bijstand. En september 2017 wil ik eigenlijk een opleiding gaan doen, dit jaar te laat om in te kunnen schrijven.
Bedankt voor de bodembedekkers tips. Dat kruiptijm klinkt goed, helemaal omdat ik paars altijd erg mooi vind in de tuin. Zal eens kijken of ik er zaad van kan vinden.

Gefeliciteerd met je nieuwe baan Steampunkcat.
quote:MissMartine schreef op 15 juli 2016 @ 12:21:

[...]

Ik begrijp dat ervaren tuinierders hun planten scheuren. Tell me more! Alle planten? Of alleen bodembedekkers?Veel vaste planten groeien steeds groter. Na een paar jaar worden de pollen te groot (of ze worden lelijk als ze oud worden), dan haal je ze in de herfst uit de grond, steek je de pol doormidden en zet je een deel weer terug. De rest gooi je weg of... je maakt er iemand blij mee! Ik heb het wel eens opgepot en op de stoep gezet. Bordje erbij dat het gratis was en wat het was.
Woops ik loop een beetje achter! Even wat inhalen.

Er staat hier ook een confiren haag, maar eigenlijk vind ik het niet zo erg. Hij houdt mooi de inkijk van de achterburen tegen. Onderhoud heb ik (nog) niet. Als het net heeft geregend ruikt het zo lekker, en maakt mij nostalgisch naar vroegere vakanties.

Hedera vind ik niks, omdat het zo alles bedekkend is. Slangenden heb ik ook altijd lelijk gevonden.

Ben nu langzaam alle hedera eruit aan het snoeien, wat ik ga vervangen met andere klimmers die bloemen of bessen hebben. Het liefst winterhard, maar ik gok dat dat wat moeilijker wordt. De vuurdoorn kan helaas niet meer in de voortuin want het blijkt dat de motor toch net niet in de schuur gaat passen, dus we moeten even een overkapping gaan bouwen. Misschien dat ik hem nu dan maar achter ga plaatsen.

Wel grappig om te zien hoeveel ruimte en licht de tuin begint te krijgen, en dan ben ik pas net met de eerste vierkante meter bezig geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven