Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
SPCat; gefeliciteerd met je nieuwe baan.

Ik werkte vandaag bij een tuingek en kreeg een tip tegen luizen;

Knijp/wrijf de luizen in de kop van de plant kapot en smeer de zooi een stukje over de stengel. Het schijnt dat overlevende luizen niet blij worden van de geur en zich terugtrekken.

Nog niet zelf getest dus geen belofte. Maar het proberen wel waard.

Passiebloem, clematis, en nog zes andere planten gekocht (geen idee, allemaal in de restbak zonder kaarten). Vlindertjes hebben ze al gevonden

En van genoemde tuingek zaadjes gekregen van verschillende kleuren stokroos.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Een tip voor wie nog een tuinslang nodig heeft: Deze week in de aanbieding bij Action voor 4,99. Daar krijg je 20 meter slang voor van een behoorlijke kwaliteit met twee koppelstukken en een soort sproeituut. Ik heb er gelijk twee gehaald en met een koppelstuk van Welkoop aan elkaar geknoopt .
Ik vind hier dingen van.
Ik heb niet alles gelezen (_ Ik werd even aan het nieuws gekluisterd vanwege de staatsgreep in Turkije _) maar reageer even kort.

Die duindistel ga ik even bekijken. Ik weet niet waar het ding vandaag komt, maar sinds ik mieren had - die door buren verplaatst zijn naar mijn deel - begint hier opeens van alles te groeien. Ik vroeg om niet steeds te vegen om een zuiver beeld te krijgen van wat hier allemaal leeft. Ik heb er zelfs in de auto last van gehad.

Dat parkeren van de auto in voortuin. Als er parkeermeters bij worden gezet dan verandert het misschien.

Op zich minder probleem als er geen beton wordt gestort, want dan kan het water nog steeds weg.

Opvang water kan ook deels via grote plantenbak die dorstig is.

Groter probleem is het dreunen van auto's en het knallen van autoportieren. Verkeer zo dicht bij huis kan schades geven.

Hier zijn overal scheuren in het wegdek aan het ontstaan en diezelfde auto's gaan dan ook nog eens in een voortuin.

Dat kan nooit goed gaan op termijn. Bovendien galmt al dat steen. Het geeft net als glad beton in de huizen op bepaalde plaatsen veel overlast heb ik van anderen begrepen. Dat beton in huis is nieuwe trend die glad en strak is, maar de uitvoering is eerder goedkoop en een ontbrekend ergonomisch gehalte.
In Oostenrijk zagen we dit soort ´tuinparkeerplaatsen´ heel veel;

Open oprit

En dan in allerlei vormen, deze is heel strak maar er zijn meer mogelijkheden. Als je dan echt een probleem hebt met de ruimte is dit wel een leuke tussenoptie (vind ik dan ).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik heb een nieuwe kat op het oog.

meneer janssen (wat een naam!)
vanmorgen even naar tuincentrum geweest en ik heb een akeleiruit gescoord En verder nog een chocoladecosmea en een plantje zonder etiket maar met blauwe bloemen beide uit de koopjeshoek (75% korting). Net de boel even in de tuin gezet, ben er weer blij mee.
Mijn geplande moord is mislukt!!!

Er waren nu eens geen bladluizen te zien of ik heb telepathische krengen in de tuin.

Of.... het spuiten slaat aan.

Die open tegel tuinen betegeling als alternatief.

Dat is niet echt buren vriendelijk. Dat is voor snelwegen bestemd. Om te voorkomen dat het verkeer de randen kapot rijdt.

Het maakt een enorme herrie en die draagt kilometers ver.

Ik heb jarenlang in de buurt gewoond van een drukke verkeersweg. Als kind kon ik niet slapen zonder dat (voor mij toen) gewone geluid.

Prettig weekeinde verder!!
@ Ceylon; Oh dat vind ik veel mooier dan alleen maar stenen!

@ Steampunk; Ach wat een lief koppie en wat een zielig verhaal erachter. :( Weet je al zeker of je hem gaat halen?

@ Friezin; Woohoo! Lekker bezig.

Ik ben vanaf morgen een weekje op vakantie, dus ik lees alles daarna weer bij.
fijne vakantie bosbessen
quote:Sabeltandcavia schreef op 15 juli 2016 @ 18:44:

Een tip voor wie nog een tuinslang nodig heeft: Deze week in de aanbieding bij Action voor 4,99. Daar krijg je 20 meter slang voor van een behoorlijke kwaliteit met twee koppelstukken en een soort sproeituut. Ik heb er gelijk twee gehaald en met een koppelstuk van Welkoop aan elkaar geknoopt .Oh jakkes, tot morgen geldig? Ik wil ook!
Veel plezier Bosbessen!

Ja, ik denk dat dit hem wordt, als het klikt tussen de kat en mij. Heb al contact gelegd, hij is afgestaan omdat de nieuwe kat naar tegen hem deed, niet andersom. Ivm mijn eigen dondersteen (die stiekem best een sul is, maar nog wel vrij jong). Meneer Janssen heeft ook geen probleem met honden, ivm oppasadres. Zo op het zicht, die huidaandoening die zo spontaan opkwam, dat zou wel eens een vlooienallergie kunnen zijn, niet op te testen. Dan moet ik mijn antivlooienregime aanscherpen, die is nu wat losjes.

Verder zie ik geen problemen, ik wil hem gaan ophalen na het festival waar ik heen ga. Dan ben ik de eerste week van augustus weg. Kleine dikke prop wordt gevoerd door de buren, maar die is daar kind aan huis, die gaat wel een knuffel halen als hij daar zin in heeft. Een nieuwe kan dat natuurlijk nog niet.

Ik heb nog zo'n chip-kattenluik, dan kan kleine prop gewoon naar buiten maar meneer janssen niet.

Die naam! Omg, vreselijk!
Ik heb een waar gevecht gevoerd met haagwinde vandaag. Het heeft idd schattige bloemen maar het verstikt de andere planten helemaal.

Op mijn verlangslijstje staat nog een pruimenboom.
Mijn moeder heeft een aangewaaide pruimenboom als onkruid .

Zo hoog als haar huis nu!

Reine claude, iemand zal wel een pit in haar geveltuintje gespuugd hebben. Die boom staat in zo'n 30 bij 30 cm bordertje.

Geeft trouwens belachelijk veel fruit!
Ik heb nog 2 uitgebloeide jasmijn planten gescoord, 50% korting! Leuk voor volgend jaar, maar waar ga ik ze zetten!
quote:matroesjka_ schreef op 09 juli 2016 @ 21:42:

Uit mijn tuin vandaag:

[afbeelding]

[afbeelding]

Weet iemand trouwens hoe het plantje met die paarse bloemetjes op het eerste plaatje heet? Volgens mij is dat ook onkruid maar ik vind het leuk.

En nog een vraag: hoe laat je een clematis oid tegen de muur groeien zonder dat je in de muur moet boren?
Zo groot als het huis ik wil hier eigenlijk geen bomen hoger dan 2.5m

Ik las trouwens dat je met bomen moet oppassen dat de wortels je riolering niet vernaggelen? Hoe dan?
Lol, we hebben stiekeme meelezers! Hoi stiekeme meelezers!

Ik post die link van meneer jansen en ineens schieten de bezichtigingen omhoog .

Ooit als 12 jarige was ik vrijwilliger in het dierenasiel, en af en toe kwam er een dame de sneuneuzen ophalen voor een mooie oude dag. Dat heeft zo'n indruk gemaakt, dat wilde ik ook als ik later op mezelf ging!

Dus jaren later toen ik een huisje vond, op internet gespeurd naar een zieligerd zonder goede kans op plaatsing, die wel voldeed aan de eisen van: kan met honden en andere katten, moet naar buiten kunnen (doof of blind of duur ras valt dus af) en geen chronische ziektes die je dagelijks moet behandelen.

Oude knar was de eerste dus, een advertentie om te janken, zet hem in de vensterbank, stof 1x per week af, heb geen verwachtingen van deze kat, gaat nog hooguit 2 jaar mee. 6 jaar lang een topkat gehad. Ik mis hem!

Maar er zijn andere zieligerds, die wachten op een gouden mandje en mijn gouden mandje plek is vrij.
quote:matroesjka_ schreef op 16 juli 2016 @ 15:44:

[...]

Weet iemand trouwens hoe het plantje met die paarse bloemetjes op het eerste plaatje heet? Volgens mij is dat ook onkruid maar ik vind het leuk.

En nog een vraag: hoe laat je een clematis oid tegen de muur groeien zonder dat je in de muur moet boren?

Hard gaas er tegen aan zetten.

Mam dr pruimenboom is nooit gesnoeid hoor. Das wel nodig eigenlijk. Misschien maar eens aanbieden.
quote:matroesjka_ schreef op 16 juli 2016 @ 15:46:

Zo groot als het huis ik wil hier eigenlijk geen bomen hoger dan 2.5m

Ik las trouwens dat je met bomen moet oppassen dat de wortels je riolering niet vernaggelen? Hoe dan?

Door ze dus níet in je geveltuintje te plaatsen .

Afstand houden van het huis.

[...]

Ik denk het bijenkorfje, ofwel gewone brunel.

[...]

Lijkt een beetje op wat ik ken als 'bijenkorfje'.

Ah, heb net de officiële naam gegoogled en zie dat ik al mosterd ben.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:Steampunkcat88 schreef op 16 juli 2016 @ 14:14:

Ik heb een nieuwe kat op het oog.

meneer janssen (wat een naam!)Doe dan de naam vd verkoper.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Er staat nu een esdoorn al jaren op 3 meter van de gevel. Is dat ver weg genoeg?
En waar bevestig je het gaas mee aan de muur?
Steampunkcat, gefeliciteerd met je baan!

En meneer Janssen lijkt me een lieverd. Ik heb altijd een zwak gehad voor rooie katten ( de mijne waren allemaal rooie monsters). Nu helaas geen poezebeesten meer, twee mannen hier in huis krijgen het letterlijk Spaans benauwd van katten, de luchtwegen slaan dan helemaal dicht. Vroeger niet, en meestal hadden we er vier stuks. Ook van die sneuerds of aanlopers. Ik vind het erg jammer dat er nu sprake is van een heftige allergie bij de helft van mijn gezin, maar het is niet anders. Nu hebben we een volière in huis, dat vindt ook iedereen hier gezellig.

Om terug te komen op de tuin: vandaag op de markt voor een prikkie twee grote potten met zuidenwindlelies gescoord.

Alle bloemen zitten nog in de knop, dus daar gaan we nog lang plezier van hebben!

Uiteraard staan ze al in de tuin. Eigenlijk moet ik ook nog wieden en snoeien, maar ik heb geen zin. Morgen weer werken, en ik wil ook nog even kunnen niksen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven