Het gaat steeds beter

16-07-2016 14:19 211 berichten
Alle reacties Link kopieren
Anno 2016 is het nog nooit zo goed gegaan als in welke tijd hiervoor. Er vallen nu minder doden door geweld, er is minder misdaad en het milieu staat er beter voor. Ook is de gemiddelde wereldburger minder arm dan welk moment dan ook in de geschiedenis.

Door de snelle informatiestromen, waarbij iedere scheet binnen een paar minuten op ieders beeldscherm staat, plus het feit dat goed nieuws geen nieuws is, denken de meeste mensen dat de wereld in brand staat en dat het overal kommer en kwel is. De mensen weten niet meer hoe gewelddadig de 20e eeuw was met twee wereldoorlogen en alle proxyoorlogen tijdens de Koude Oorlog. De mensen weten niet meer dat er in de jaren '60 op 4 miljard mensen nog 1,3 miljard mensen ondervoed waren. Nu zitten we met 0,5 miljard ondervoeden op 7 miljard mensen, een hele vooruitgang dus. Het verkeer is veiliger geworden, de misdaad is afgenomen en zelfs terrorisme zit nauwelijks op het niveau van de jaren '70 en '80.

Lees ook het artikel http://www.groene.nl/arti ... og-ruilen-met-rockefeller
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
quote:barbaracartland schreef op 16 juli 2016 @ 20:49:

[...]

Je zou denken van niet, maar er zijn er meerdere die die periode lijken te verheerlijken. Dan is het wellicht ook prettig als dat even gerelativeerd wordt.

Not me!

maandverband vastmaken aan gordels, brrrrr
quote:barbaracartland schreef op 16 juli 2016 @ 20:49:

[...]

Je zou denken van niet, maar er zijn er meerdere die die periode lijken te verheerlijken. Dan is het wellicht ook prettig als dat even gerelativeerd wordt.

(aanvulling op wat jij schrijft)

Ken je dit boek?

http://www.atlascontact.nl/boek/gouden-jaren/
quote:cumulus schreef op 16 juli 2016 @ 20:54:

[...]

Ken je dit boek?

http://www.atlascontact.nl/boek/gouden-jaren/Lijkt me een prachtig boek!
quote:Pientjexxxx schreef op 16 juli 2016 @ 20:52:

[...]

Volgens mij hadden we het over de jaren daarna.

De jaren '60? Toen mijn tantes nog moesten trouwen als ze zwanger waren, niet konden blijven werken en totaal onzelfstandig in een huwelijk zaten? Of de jaren '70? Toen de oliecrisis zorgde voor gigantische werkloosheid, vertekend omdat heel veel mensen versoepeld in de WAO terecht kwamen. Of de jaren '80? Toen er tegen kinderen gezegd werd het maakt niet uit wat je gaat studeren, je wordt toch werkloos?

Elk decennium had zijn dieptepunten.

[...]

Ken je dit boek?

http://www.atlascontact.nl/boek/gouden-jaren/Is echt een aanrader!
quote:Pientjexxxx schreef op 16 juli 2016 @ 20:38:

Niemand kan overigens ontkennen dat de verzorgingsstaat onder druk staat. Zelfs politici zien dat probleem ook. Er wordt niet voor niets gesnoeid in allerlei voorzieningen en uitkeringen.De verzorgingsstaat staat inderdaad onder druk. Dat kan ook niet anders als je bedenkt dat een steeds groter percentage van de bevolking uit bejaarden bestaat, waardoor het onderhoud van het geheel rust op de rug van een relatief veel kleinere groep werkenden.
quote:-NummerZoveel- schreef op 16 juli 2016 @ 20:56:

[...]

Lijkt me een prachtig boek!

Is het ook. Heel informatief en relativerend. Sommige dingen waren wel beter, sommige dingen niet. Wij miepen tegenwoordig als we niet op vakantie kunnen maar er waren toen mensen die niet eens buiten hun woonplaats kwamen.

Mijn ouders en grootouders hebben veel verteld uit die tijd. Mijn oma heeft me ook over het dagelijks leven in de oorlog verteld. Dat is nu echt niet meer voor te stellen.
quote:barbaracartland schreef op 16 juli 2016 @ 20:57:

[...]

De jaren '60? Toen mijn tantes nog moesten trouwen als ze zwanger waren, niet konden blijven werken en totaal onzelfstandig in een huwelijk zaten? Of de jaren '70? Toen de oliecrisis zorgde voor gigantische werkloosheid, vertekend omdat heel veel mensen versoepeld in de WAO terecht kwamen. Of de jaren '80? Toen er tegen kinderen gezegd werd het maakt niet uit wat je gaat studeren, je wordt toch werkloos?

Elk decennium had zijn dieptepunten.

Klopt.

En zijn pluspunten.
quote:-NummerZoveel- schreef op 16 juli 2016 @ 20:58:

[...]

De verzorgingsstaat staat inderdaad onder druk. Dat kan ook niet anders als je bedenkt dat een steeds groter percentage van de bevolking uit bejaarden bestaat, waardoor het onderhoud van het geheel rust op de rug van een relatief veel kleinere groep werkenden.De verzorgingsstaat staat ook onder druk, omdat er een grote instroom is van mensen die niets bijdragen of hebben bijgedragen aan de verzorgingsstaat, maar er wel een beroep op doen. Vaak nog blijvend ook.
quote:cumulus schreef op 16 juli 2016 @ 21:01:

[...]

Klopt.

En zijn pluspunten.Precies. De saamhorigheid uit vroegere jaren heeft onze familie door een hoop barre tijden gesleept.
quote:-NummerZoveel- schreef op 16 juli 2016 @ 20:58:

[...]

De verzorgingsstaat staat inderdaad onder druk. Dat kan ook niet anders als je bedenkt dat een steeds groter percentage van de bevolking uit bejaarden bestaat, waardoor het onderhoud van het geheel rust op de rug van een relatief veel kleinere groep werkenden.

Waar is ook alweer dat verhaal van die brugwachter? Want dat is zo ongeveer wat er met de zorg is gebeurd. Er wordt geroepen dat er veel geld naar de zorg gaat,maar veel gaat juist zitten in al die lagen er omheen. Administratie, papierwerk... En niet vergeten: de marktwerking.

Gevonden:
quote:Pientjexxxx schreef op 16 juli 2016 @ 21:02:

[...]

De verzorgingsstaat staat ook onder druk, omdat er een grote instroom is van mensen die niets bijdragen of hebben bijgedragen aan de verzorgingsstaat, maar er wel een beroep op doen. Vaak nog blijvend ook.

Sorry dat ik niks meer kan bijdragen maar die zorg wel heel hard nodig heb, en helaas de rest van mijn leven.

Moet ik nu maar van een brug springen omdat je blijkbaar alleen zorg mag hebben als je werkt?
Ik denk wel dat er vandaag de dag veel meer mensen eenzaam zijn. Met name het sluiten van bejaardenhuizen en het streven om ouderen langer zelfstandig te laten wonen, vind ik een slechte ontwikkeling. Als je het graag wilt dan is het natuurlijk fijn als je op jezelf kunt blijven wonen. Ik zie echter steeds meer alleenstaande ouderen die zich eenzaam voelen. Ze hebben geen kinderen of die wonen een eind uit de buurt. Buren werken allemaal en hebben het druk of ze kunnen hun buren niet eens verstaan.
quote:barbaracartland schreef op 16 juli 2016 @ 21:03:

[...]

Precies. De saamhorigheid uit vroegere jaren heeft onze familie door een hoop barre tijden gesleept.

Ook dat is relatief.

Ook tegenwoordig zijn er mensen die wat voor een ander over hebben of wat voor hen willen doen.
quote:cumulus schreef op 16 juli 2016 @ 21:07:

[...]

Sorry dat ik niks meer kan bijdragen maar die zorg wel heel hard nodig heb, en helaas de rest van mijn leven.

Moet ik nu maar van een brug springen omdat je blijkbaar alleen zorg mag hebben als je werkt?

Dat schrijf ik helemaal niet. Een verzorgingsstaat zorgt ervoor dat er voor de mensen die niet kunnen werken een vangnet is. Dat werkt alleen als je een gesloten systeem hebt. Onbeperkte immigratie zorgt ervoor dat een verzorgingsstaat onhoudbaar wordt.

Met grote instroom bedoel ik dus immigratie.

[...]

Ken je dit boek?

http://www.atlascontact.nl/boek/gouden-jaren/Ik had het al eens in een ander topic genoemd en wilde hem niet tippen! Heerlijk boek, verhelderend, relativerend en leest makkelijk weg
quote:Pientjexxxx schreef op 16 juli 2016 @ 21:08:

Ik denk wel dat er vandaag de dag veel meer mensen eenzaam zijn. Met name het sluiten van bejaardenhuizen en het streven om ouderen langer zelfstandig te laten wonen, vind ik een slechte ontwikkeling. Als je het graag wilt dan is het natuurlijk fijn als je op jezelf kunt blijven wonen. Ik zie echter steeds meer alleenstaande ouderen die zich eenzaam voelen. Ze hebben geen kinderen of die wonen een eind uit de buurt. Buren werken allemaal en hebben het druk of ze kunnen hun buren niet eens verstaan.

Het is niet de schuld van de overheid of een al dan niet buitenlandse buurman dat veel kinderen niet meer zo betrokken zijn bij hun ouders als vroeger. Waar het vroeger niet ongebruikelijk was je ouders in huis te nemen als ze oud waren, kunnen veel mensen zich dat nu niet meer voorstellen. En dat begrijp ik best. Maar het lijkt erop dat het mensen moeite kost om individueel minder uit te zijn, zodat het met het collectief beter gaat. Ik heb het idee dat dat wel iets is wat veranderd is door de toename in welvaart.

Vroeger deed je dingen want 'dat hoort nu eenmaal zo.' Oma kon niet meer alleen wonen, dus die nam je in huis, je oudere zus had een verstandelijke beperking, maar wel 5 kinderen, dus je ging daar de was doen en af en toe koken, de buurvrouw had een miskraam gehad, dus nam jij het oudste kind een week in huis. En je had er zelf vooral last van, je werd er niet beter van, het leverde gedoe op. Maar je deed het wel, want het idee was dat iemand anders dat ook voor jou zou doen.

(en natuurlijk zijn er nu ook brave mantelzorgers, lieve vrijwilligers en mensen die graag iets voor een ander doen. )
quote:Pientjexxxx schreef op 16 juli 2016 @ 21:08:

Ik ga wéér relativeren ;)

In het verleden toen je makkelijker in een bejaardenhuis kon komen, werd er juist geklaagd over die eenzame ouderen die daar zaten te verpieteren. In het ergste geval (bij ziekte) met vier op één kamer.

Of je dan nog in je eigen huis woont of in een bejaardenhuis, als je geen netwerk hebt en ook als je netwerk door overlijden steeds verder uitdunt, dan kun je flink eenzaam zijn. Ik zie het bij mijn ouders gebeuren, die wonen nog zelfstandig en hadden altijd een flink netwerk, maar wat nog over is, is 80+, ziek, zwak of dement. En ik woon niet bepaald in de buurt (gelukkig is er telefoon en mail).

[...]

De verzorgingsstaat staat ook onder druk, omdat er een grote instroom is van mensen die niets bijdragen of hebben bijgedragen aan de verzorgingsstaat, maar er wel een beroep op doen. Vaak nog blijvend ook.http://www.volkskrant.nl/ ... om-asielzoekers~a4107440/
quote:barbaracartland schreef op 16 juli 2016 @ 21:13:

[...]

Het is niet de schuld van de overheid of een al dan niet buitenlandse buurman dat veel kinderen niet meer zo betrokken zijn bij hun ouders als vroeger. Waar het vroeger niet ongebruikelijk was je ouders in huis te nemen als ze oud waren, kunnen veel mensen zich dat nu niet meer voorstellen. En dat begrijp ik best. Maar het lijkt erop dat het mensen moeite kost om individueel minder uit te zijn, zodat het met het collectief beter gaat. Ik heb het idee dat dat wel iets is wat veranderd is door de toename in welvaart.

Vroeger deed je dingen want 'dat hoort nu eenmaal zo.' Oma kon niet meer alleen wonen, dus die nam je in huis, je oudere zus had een verstandelijke beperking, maar wel 5 kinderen, dus je ging daar de was doen en af en toe koken, de buurvrouw had een miskraam gehad, dus nam jij het oudste kind een week in huis. En je had er zelf vooral last van, je werd er niet beter van, het leverde gedoe op. Maar je deed het wel, want het idee was dat iemand anders dat ook voor jou zou doen.

(en natuurlijk zijn er nu ook brave mantelzorgers, lieve vrijwilligers en mensen die graag iets voor een ander doen. )In de jaren '60 en '70 was het helemaal niet zo gebruikelijk om je ouders in huis te nemen. Misschien in Groningen, maar niet waar ik woonde. Wel was het toen veel normaler dat mensen al vrij jong naar een bejaardenhuis gingen. Je kon daar voor kiezen en nu is die keuze er niet meer.
Huidige tijden zijn per definitie niet beter of slechter dan anderen, tenzij je het over extremen hebt als oorlogstijden vs. vrede. Vroeger, en de toekomst, zijn voornamelijk anders. Onder dat anders vallen zaken die we absoluut niet terug zouden willen, maar zijn ook dingen welke wellicht een waardevolle toevoeging zouden zijn wanneer ze terug zouden keren.

Elke generatie verwacht perfectie. Perfectie is een heel mooi streven waar men zich zeker voor in moet/mag zetten, maar het is geen reeële eis. Wat generatie A perfect vind, is bereikt wanneer generatie B of C er is. Deze hebben vervolgens weer een ander beeld bij wat deze perfectie in zou moeten houden. Persoonlijke meningen en overtuigingen daargelaten.

Dat betekend niet dat misstanden niet aangekaart moeten worden en men zich er maar bij neer moet leggen als er iets niet goed loopt, maar wel dat men moet beseffen dat het een doorlopend proces is zonder eindstation door de constant wisselende omstandigheden en wensen. En ook- zoals dit topic laat zien, vooruitgang niet uit het oog moet verliezen.

Ja, er gaan dingen mis. Maar er gaat ook een hoop goed.

Ik denk dat men gelukkiger is wanneer men het beide kan zien, en zich niet blind staart op enkel de fouten of de ogen ervoor sluit.
quote:-NummerZoveel- schreef op 16 juli 2016 @ 21:20:

[...]

http://www.volkskrant.nl/ ... om-asielzoekers~a4107440/Banengroei die betaald moet worden uit de belastingpot is natuurlijk niet de banengroei waar we hier op zitten te wachten. Er wordt al jaren geprobeerd het aantal ambtenaren omlaag te brengen en de overheidsuitgaven te beperken. Dan schiet dit soort banengroei natuurlijk niet erg op. Per saldo kost de instroom van nieuwkomers jaarlijks miljarden. Miljarden die niet aan andere zaken kunnen worden uitgegeven. Maar deze discussie loopt ook al in andere topics en daar raken we offtopic mee.
quote:Pientjexxxx schreef op 16 juli 2016 @ 21:22:

[...]

Banengroei die betaald moet worden uit de belastingpot is natuurlijk niet de banengroei waar we hier op zitten te wachten. Er wordt al jaren geprobeerd het aantal ambtenaren omlaag te brengen en de overheidsuitgaven te beperken. Dan schiet dit soort banengroei natuurlijk niet erg op. Per saldo kost de instroom van nieuwkomers jaarlijks miljarden. Miljarden die niet aan andere zaken kunnen worden uitgegeven. Maar deze discussie loopt ook al in andere topics en daar raken we offtopic mee.Lees nou nog eens goed wat er staat. Het gaat namelijk niet alleen over ambtenaren. Als jij jouw blik écht wil verruimen, en het grotere geheel écht wat beter wil snappen, dan zijn bronnen als bijv. de OESO een hele goede start.

[...]

De verzorgingsstaat staat ook onder druk, omdat er een grote instroom is van mensen die niets bijdragen of hebben bijgedragen aan de verzorgingsstaat, maar er wel een beroep op doen. Vaak nog blijvend ook.En dan niet vanaf hun 65/66/67/68e , nee gelijk vanaf pakweg 35 jaar, met een familie bestaand uit plusminus 5 personen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:-NummerZoveel- schreef op 16 juli 2016 @ 21:26:

[...]

Lees nou nog eens goed wat er staat. Het gaat namelijk niet alleen over ambtenaren. Als jij jouw blik écht wil verruimen, en het grotere geheel écht wat beter wil snappen, dan zijn bronnen als bijv. de OESO een hele goede start.

En door wie denk je dat al die mensen betaald moeten worden? De instroom van nieuwkomers kost de belastingbetaler miljarden per jaar.

Geen idee wat je met dat grotere geheel bedoelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven