Verder na bedrog, hoe?

13-05-2016 07:48 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het vervolg van het "partner biecht op...' topic

Partner biecht op...

In dit topic hoop ik mensen te spreken die weten wat het is om verder te leven nadat je vertrouwen geschonden is in je relatie. Wat is de impact op je relatie, als je hoort dat je partner je bedrogen heeft?

Vreemdgaan, hoerenbezoek, een eenmalig slippertje, een langdurig dubbelleven.?

Waar ga je doorheen, en wat doet je beslissen om weg te gaan of toch te blijven?

In het vorige topic liepen de emoties vaak hoog op. Dat is logisch.

Toch werd er (meestal) vanuit respect gereageerd, en dat was helpend.

Dus geef gerust je mening, alle standpunten zijn welkom, maar spreek elkaar aan zoals je zelf ook aangesproken zou willen worden.

Mijn achtergrond:

Ik hoorde 3 weken geleden dat mijn man al zeker 15 jaar van ons 20 jarige huwelijk af en toe naar de hoeren gaat. Ons huwelijk was verder goed. Twee (puber)zoons. Niemand weet dit nog, en dat valt me zwaar. Hij is totaal ongeveer 25x geweest. En dan nog 3 a 4x zoveel keer om te 'kijken' in die hoeren straat. Om de kick vd spanning.

Vroeger riep ik van: 'Als mijn vriend/man ooit vreemd zou gaan, dan schop ik hem er uit!

Geen twijfel mogelijk. 'Zoiets PIK je toch zeker niet?'

Maar nu, in de situatie, een situatie die ik nooit aan heb zien komen, voelt alles anders.

Niet meer duidelijk, maar vol twijfels en pijn. Hoe kan het dat ik dit nooit gemerkt heb? Waren er dan geen enkele signalen? Wat zegt dat over mij? Heb ik dan zo'n plank voor mijn kop? Of is hij zo'n briljant leugenaar? Was alles een leugen? Ook die mooie, liefdevolle intieme momenten? Ik kijk naar de scherven van mijn huwelijk en weet niet of ik dit nog kan lijmen. We kunnen 'door', maar kan ik hem ooit nog vertrouwen?

Ik word heen en weer geslingerd tussen woede, machteloosheid en verdriet. Alles waar ik in geloofde is onzeker geworden.

Ik hoop hier mensen te 'spreken ' die ook ooit bedrogen zijn. Ik ben benieuwd hoe die het hebben aangepakt. Ik wil nu -voorlopig- 'door'. Alles staat in de 'pauze-stand'. Hij woont hier in huis, slaapt apart. Als de emotionele rollercoaster wat vaart vermindert, het stof wat optrekt, dan hoop ik dat ik zie (voel? ) hoe de toekomst er uit ziet.

Hij gaat binnenkort hulp krijgen bij Rodersana, (ambulant, gesprekken,) om zijn seksverslaving aan te pakken. Ik heb nu 3x een gesprek gehad met mijn huisarts om even te kunnen ventileren.

Alle mensen die ik ken, staan of te ver weg van me, of te dichtbij, om dit tegen te kunnen vertellen.

De jongens mogen dit niet te weten komen; hoe erg ik dit ook vind, hij is een geweldige vader voor ze en dat beeld wil ik ze niet ontnemen.

Ben nu aan het zoeken naar een 'luisterend oor' in de hulpverlening.

Een gespreksgroep v lotgenoten ofzo. Partners van seksverslaafden. Partners van 'cheaters'. Zoiets. Maar ben nog niets tegengekomen. (Niet iets zonder een bepaalde religie.)

Want ik vraag me af hoe je omgaat met deze wisselende buien. Het ene moment zie ik geen enkele mogelijkheid meer, het volgende moment voel ik nog steeds die band, die liefde, (ookal haat ik hem tegelijkertijd).

Vraag me af of het mogelijk is om dat vertrouwen terug te krijgen.

En of jou dat dus gelukt is. Of niet. En hoe dat ging.
quote:Kiki789 schreef op 17 juli 2016 @ 12:34:

Klopt mijn ex ging ook naar de hoeren. Maar ik vind dat er genoeg vrouwen (helaas) hier in dit topic zijn die mee kunnen praten ook al zijn de details niet hetzelfde. Het gaat namelijk om bedrog en het gebrek aan respect, het gebrek aan vertrouwen, het gebrek aan eigenwaarde en het niet durven maken van echte keuzes (van beiden kanten!!). Gelukkig zijn er ook genoeg vrouwen die hier uiteindelijk sterker uit zijn gekomen en DAAR kan veel van geleerd worden, niet uit het feit of de situaties hetzelfde zijn.

Helaas maken veel van ons hetzelfde mee mbt dit onderwerp: vreemdgaan, we zijn verdrietig, wanhopig, wringen ons zelf in allerlei bochten en daar gaat het om. Hoe ga je hier verder mee om als dit je is overkomen (vreemdgaan, bedrog, je relatie die veranderd is)? Kan je nog wel verdergaan met iemand die je zo veel pijn heeft gedaan, wil je dat en kan je het ook echt uitvoeren?

Uiteindelijk gaat het erom of je met jezelf uit de voeten kan wat de keuze ook is. Ik weet nu dat ik het niet meer wil riskeren om me weer zo verraden te voelen of zoveel moeite te moeten doen voor/met iemand die moeilijk te "bereiken" is, mijn eigen gemoed is belangrijker.

Garanties heb je niet, ook niet met iemand anders/nieuws maar het risico is wel veeeeeel groter dat het nog een keer gebeurd als je met iemand te maken hebt die dit al zo lang doet, mensen veranderen niet (helemaal), je kan alleen anders proberen te handelen, maar je kern blijft hetzelfde. En dat moet je dan willen, altijd maar vechten. Een relatie is een werkwoord, je moet eraan werken, beter gezegd je creëert dat samen. Als je er te vaak voor moet vechten of hard aan moet werken .... Wil je dat?

Maar goed, wat ik wilde zeggen is dat ik vind dat er genoeg vrouwen hier mee kunnen praten en dat ik juist ook veel heb meegekregen van mensen die heel direct soms wellicht wat bot waren. Doekjes erom heen winden helpt niet (iets met zachte heelmeesters) en juist mensen op afstand kunnen vaak helderheid verschaffen omdat die juist niet verzanden in de details.

De graadmeter is simpel, voel ik me hier goed bij, maakt het me gelukkig, lever ik niet (te) veel van mezelf in? Het uitvoeren is moeilijker als de antwoorden negatief zijn ... Ik heb er echter wel heel veel voor terug gekregen, namelijk mezelf Helemaal eens, hoor. Alleen werd ik teruggefloten toen ik dit zei, omdat eenmalig op een afschuwelijke manier verraden zijn door mijn vriend niet te vergelijken zou zijn met wat Zeeland is overkomen. Ik vind dat ook, alleen voelt verraad nu eenmaal als verraad en het effect ebt heel langzaam weg. Ik vind het verraad aan Zeeland anders, omdat er geen liefde of emotionele binding voor en met de ander aan te pas komt. Is het in die zin misschien pijnlijker voor de verraden partij, als er sprake is van vreemdgaan uit verliefdheid en/of met de intentie om een relatie met de ander aan te gaan/op te bouwen? Ik weet het niet, geen ervaring met een partner die zakelijke seks is gaan kopen.
Nomos, beide manieren van vreemdgaan (en shit, 'binnen' die manieren heb je dan ook nog weer verschillende varianten, sorry, maar mooier kan ik het niet maken) hebben facetten in zich die op bepaalde manieren kwetsen. Ik praat nooit in termen van 'pijnlijker', 'erger', 'zwaarder', niet 'tussen mijn eigen leed', en ook niet als ik eigen leed 'vergelijk' met andermans leed. Dat vergelijken heeft helemaal geen zin. Kwetsuren zijn kwetsuren, helen is helen. Eerlijk gezegd ben ik veel stelliger geworden in: mensen mogen mij geen pijn doen. En mijn kinderen ook niet. Geen gradaties meer, geen 'dat kan wel en dat kan niet meer'. Gewoon NIET. Mijn trouw en loyaliteit, mijn wijze van liefhebben, omvat nooit het pijn doen van de ander. En nu mag ik zeggen: ik wil dat ook niet krijgen. Juist niet van iemand die ik liefheb. Juist niet.
quote:wiebeltje schreef op 17 juli 2016 @ 13:27:

Nomos, beide manieren van vreemdgaan (en shit, 'binnen' die manieren heb je dan ook nog weer verschillende varianten, sorry, maar mooier kan ik het niet maken) hebben facetten in zich die op bepaalde manieren kwetsen. Ik praat nooit in termen van 'pijnlijker', 'erger', 'zwaarder', niet 'tussen mijn eigen leed', en ook niet als ik eigen leed 'vergelijk' met andermans leed. Dat vergelijken heeft helemaal geen zin. Kwetsuren zijn kwetsuren, helen is helen. Eerlijk gezegd ben ik veel stelliger geworden in: mensen mogen mij geen pijn doen. En mijn kinderen ook niet. Geen gradaties meer, geen 'dat kan wel en dat kan niet meer'. Gewoon NIET. Mijn trouw en loyaliteit, mijn wijze van liefhebben, omvat nooit het pijn doen van de ander. En nu mag ik zeggen: ik wil dat ook niet krijgen. Juist niet van iemand die ik liefheb. Juist niet.

Eens, pijnlijker, erger, ik vond het ook moeilijk om er een woord voor te kiezen, want vergelijken kun je gevoelens niet, gevoelens kennen geen kwantiteit. Zoals, ik ben 1000 verdrietig en jij maar 300.

In het geval van vreemdgaan uit verliefdheid, wordt het een optelsom aan verraad: liefde voor een ander, intimiteit, verbondenheid en seks. Dat klinkt meer als: seks en betalen. Maar, dan heb je het over de kant van de vreemdganger, ik vraag me af of dat dan ook geldt voor de verraden partner. Of maakt het gewoon niet uit, wat jij zegt, en is pijn gewoon pijn en maakt het niet uit wat en waarom de ander doet wij hj of zij doet?
Eigen leed weegt altijd het zwaarst. Het maakt natuurlijk niet uit wat erger of minder erg is. Het voelt gewoon rot.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Tja.

Vergelijken is idd zo zinloos.

Erger of minder erg. Allemaal relatief.

Kwestie v draagkracht en draaglast mss?

Hoe kun je dit soort situaties op elkaar leggen en vergelijken? Eenmalig bedrog? Verliefd worden op n ander? Langdurige 'echte' liefde voor n ander? Een zakelijke overeenkomst met n prostituee? Steeds dezelfde? Juist steeds n ander? Wat is erger..?

Alsof je iemand vraagt wat erger is: blind zijn of doof zijn. Ook zo'n abstracte vergelijking. Alsof je keus hebt.

Het is verraad, bedrog, het 'verdrag' met de ander schenden.

De exclusiviteit vd intimiteit is weg.

Het is wat het is.
Mwah en daar moet je dus je eigen normen en waarden op los laten Zeeland; wat vind JIJ ervan. Wat wij ervan vinden doet er helemaal niet toe eigenlijk. Ik zou prostitué bezoek wel degelijk 1000x erger vinden dan 'gewoon' vreemdgaan (wat ik ook afschuwelijk zou vinden, begrijp me niet verkeerd), vanwege dwang/misbruik/jonge meisjes/vrouwbeeld/hoe ga je met mensen om etc. Voor mij zou vergelijken in dit geval wel degelijk zin hebben, omdat het heel veel zegt over iemands vrouwbeeld bijvoorbeeld.
Ik vind zelf 'betekenisloos' vreemdgaan ook erger dan wanneer iemand vreemd gaat omdat er gevoelens in het spel zijn. Ons verbond schenden omdat je verliefd bent of hevig aangetrokken vind ik uiteraars vreselijk maar ik begrijp wel hoe ontzettend sterk én natuurlijk die gevoelens kunnen zijn. Ik kan dan hooguit boos zijn dat mijn partner die gevoelens heeft laten opbloeien, niet eerder afstand heeft genomen..

Maar mij verraden om niks.. Omdat je dronken bent of geil? Voor zoiets onbenulligs alles op het spel zetten? Dan is de relatie je niks waard denk ik dan.
Weet je? Ik denk dat er altijd meer is dan je weet na een biecht. Ik kreeg dus op een gegeven moment alles te horen. Dat was toen het 'lost case' was, wij samen. Ik denk de behoefte aan een schoon geweten? Zeeland heeft het hele rijtje opgesomd hierboven. En ik schreef al eerder aan haar: het kan best zijn dat er nog andere 'verhalen' zijn dan het hoerenlopen, zeker als er echt sprake is van een sexverslaving (al denk ik dat het dat niet hoeft te zijn hoor). Ik hoop het natuurlijk niet, maar ik denk dat het gaat om grenzeloos gedrag, ook bij de man van Zeeland. En macht. Vrouwen 'op allerlei manieren' zo ver krijgen dat je sex met ze kan hebben, voldoet zowel aan het sex willen hebben als aan het egospel van macht. En die vrouwen betekenen niets. Die zijn voedend bij dat egospel.

Zeeland, ik herken de dingen die jij omschrijft als karakteristiek voor jouw man. Dat precieze. Dat uitgebreide. Dat volledige. Dat perfectionistische. Dat tot in de details. Dat zo met de wereldproblematiek begaan zijn. Alles wat onder controle te houden is, houdt hij onder controle. De relatie is jóuw pakkie an. Dan sjouw jij met kaartjes achter hem aan. Dat hoort niet bij calorieën tellen, opkomen voor de mensheid. Dat is niet ego-voedend namelijk. Dat is vanzelfsprekend. Jij bent vanzelfsprekend. Jij staat los van wat hij in zijn leven doet: zich uitleven in hobbies, stellig zijn als het om de opvoeding van de kinderen gaat, andere mensen laten zien hoe goed hij dingen kan aanpakken, en... naar de hoeren gaan (en hopelijk niet op nog andere manieren vreemdgaan). Jij staat als het ware 'buiten die werkelijkheden' en laat zijn 'gewone leven' draaien. Zo zie ik dat. Niet anders. Dat is nu verstoord, dus daar wil hij wel wat mee. Of dat echt jou zien is, echt liefde, echt respect, echt met JOU doorwillen om jou? Weet je dat? Als JIJ dan zo goed bent in wat JIJ doet, namelijk verbergen, voor twee werken, mee zorgen voor zijn ego, alles in stand houden, ja... dan blijft het zo als het was. En zodra hij zich dan weer 'veilig' genoeg voelt, en ook niet meer op zijn hoede is voor eventuele moves van jou, zullen zijn 'andere werkelijkheden' weer aan hem gaan trekken.

Ik hoop zo dat het anders is. Maar ik zie zo veel dat gelijk is.
Trouwens. Ik denk dat ik bij die vrouwen hoorde. Bij deze, die ik zelf omschreef. "En die vrouwen betekenen niets. Die zijn voedend bij dat egospel." In feite is een 'goede vrouw', een 'goede moeder' in je 'goede gezin' hebben, als je daar niet met al je liefde en overtuiging in zit (en dat zit je wat mij betreft niet als je een dubbelleven kunt hebben!) ook heel voedend voor het egospel. Dat 'dekt' het thuisfront (ook naar de buitenwereld toe) prima af én maakt dat je zelf niet alles hoeft te doen, praktisch en emotioneel gezien. Ja, je ziet, Zeeland, ik heb er geen goed woord voor over, voor deze patronen. En steeds maar hoop ik dat het bij jou anders is.
quote:wiebeltje schreef op 17 juli 2016 @ 21:58:

Weet je? Ik denk dat er altijd meer is dan je weet na een biecht. Ik kreeg dus op een gegeven moment alles te horen. Dat was toen het 'lost case' was, wij samen. Ik denk de behoefte aan een schoon geweten? Zeeland heeft het hele rijtje opgesomd hierboven. En ik schreef al eerder aan haar: het kan best zijn dat er nog andere 'verhalen' zijn dan het hoerenlopen, zeker als er echt sprake is van een sexverslaving (al denk ik dat het dat niet hoeft te zijn hoor). Ik hoop het natuurlijk niet, maar ik denk dat het gaat om grenzeloos gedrag, ook bij de man van Zeeland. En macht. Vrouwen 'op allerlei manieren' zo ver krijgen dat je sex met ze kan hebben, voldoet zowel aan het sex willen hebben als aan het egospel van macht. En die vrouwen betekenen niets. Die zijn voedend bij dat egospel.

Zeeland, ik herken de dingen die jij omschrijft als karakteristiek voor jouw man. Dat precieze. Dat uitgebreide. Dat volledige. Dat perfectionistische. Dat tot in de details. Dat zo met de wereldproblematiek begaan zijn. Alles wat onder controle te houden is, houdt hij onder controle. De relatie is jóuw pakkie an. Dan sjouw jij met kaartjes achter hem aan. Dat hoort niet bij calorieën tellen, opkomen voor de mensheid. Dat is niet ego-voedend namelijk. Dat is vanzelfsprekend. Jij bent vanzelfsprekend. Jij staat los van wat hij in zijn leven doet: zich uitleven in hobbies, stellig zijn als het om de opvoeding van de kinderen gaat, andere mensen laten zien hoe goed hij dingen kan aanpakken, en... naar de hoeren gaan (en hopelijk niet op nog andere manieren vreemdgaan). Jij staat als het ware 'buiten die werkelijkheden' en laat zijn 'gewone leven' draaien. Zo zie ik dat. Niet anders. Dat is nu verstoord, dus daar wil hij wel wat mee. Of dat echt jou zien is, echt liefde, echt respect, echt met JOU doorwillen om jou? Weet je dat? Als JIJ dan zo goed bent in wat JIJ doet, namelijk verbergen, voor twee werken, mee zorgen voor zijn ego, alles in stand houden, ja... dan blijft het zo als het was. En zodra hij zich dan weer 'veilig' genoeg voelt, en ook niet meer op zijn hoede is voor eventuele moves van jou, zullen zijn 'andere werkelijkheden' weer aan hem gaan trekken.

Ik hoop zo dat het anders is. Maar ik zie zo veel dat gelijk is.Wiebeltje/Zeeland, voor mij een feilloze analyse, welke ik als blauwdruk op mijn relatie kan leggen.
quote:bloemetje77 schreef op 17 juli 2016 @ 21:32:

Ik vind zelf 'betekenisloos' vreemdgaan ook erger dan wanneer iemand vreemd gaat omdat er gevoelens in het spel zijn. Ons verbond schenden omdat je verliefd bent of hevig aangetrokken vind ik uiteraars vreselijk maar ik begrijp wel hoe ontzettend sterk én natuurlijk die gevoelens kunnen zijn. Ik kan dan hooguit boos zijn dat mijn partner die gevoelens heeft laten opbloeien, niet eerder afstand heeft genomen..

Maar mij verraden om niks.. Omdat je dronken bent of geil? Voor zoiets onbenulligs alles op het spel zetten? Dan is de relatie je niks waard denk ik dan.Volledig mee eens.
Er is ook een deel in mij dat denkt dat 'alleen' zakelijk seks kopen, minder erg is dan all-the-way een relatie hebben met een ander. Alleen met je lichaam vreemd gaan, of ook daadwerkelijk liefde, intimiteit, passie, warmte, genegenheid, in elkaars ogen verdrinken, geheimpjes uitwisselen, affectie, kroelen en hartjes op elkaars buik tekenen, DAT plaatje...

Dáár hoef je in elk geval niet op te rekenen, bij een hoer.

Dat is weliswaar groezelig, geheim, verraad, bedrog, vreemdgaan, etc. Maar géén emotionele binding; lul erin, je ding doen en na max 15 minuten weer buiten staan.

Waarmee ik het niet 'goed' praat. Integendeel mss.

Beiden op een andere manier 'erg'.
Interessant, jouw delen. Lees over NLP en TA. Schrik niet hoe gedesintegreerd een mens kan zijn. Wat al die delen kunnen "managen" om te voorkomen dat je als geheel en holistisch gaat leven. En niet meer gradueel, "misschien" en "een beetje" hoeft te denken, voelen en leven. Als je thisisitenderestisshit met ALLE respect voor jezelf en liefdevolle anderen mag leven. Dan laat je dat denken in delen gauw varen hoor.
Een deel in mij denkt. Echt. Hoor wat je zegt. Dat deel is van de relatiebehoud. Kan goed lullen, dat deel. Dat deel zegt tegen de andere delen: het had erger gekund. Ja hoor. En ook stukken beter. Namelijk zonder neuken van een gekocht lijf, leugens en bedrog. Meisje toch.
quote:Zeeland1970 schreef op 17 juli 2016 @ 23:34:

Er is ook een deel in mij dat denkt dat 'alleen' zakelijk seks kopen, minder erg is dan all-the-way een relatie hebben met een ander. Alleen met je lichaam vreemd gaan, of ook daadwerkelijk liefde, intimiteit, passie, warmte, genegenheid, in elkaars ogen verdrinken, geheimpjes uitwisselen, affectie, kroelen en hartjes op elkaars buik tekenen, DAT plaatje...

Dat is weliswaar groezelig, geheim, verraad, bedrog, vreemdgaan, etc. Maar géén emotionele binding; lul erin, je ding doen en na max 15 minuten weer buiten staan.

Beiden op een andere manier 'erg'.Vreemdgaan impliceert nog iets van gelijkwaardigheid. Er is geen sprake van misbruik, dwang of criminaliteit. Hoerenbezoek zeker in de prijscategorie waarin jouw man shopte is gebruik maken van het leed van een ander. Telt dat mee in je overweging?
En in liefdevol vreemdgaan zit dan in ieder geval liefdevol.
Maar niet liefdevol naar jou. Naar een ander. Die er bij kwam. Zonder dat je dat wou. Of wist.

Beiden op een andere manier 'erg'.100 jaar geleden zou ik je misschien gelijk gegeven hebben. Maar hoe meer ik ben gaan lezen én begrijpen van hoe dat " wereldje " in elkaar steekt, hoe erger ik het ben gaan vinden. En ik kan heel moeilijk geloven dat een volwassen vent bepaalde dingen óók niet weet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 juli 2016 @ 23:46:

[...]

100 jaar geleden zou ik je misschien gelijk gegeven hebben. Maar hoe meer ik ben gaan lezen én begrijpen van hoe dat " wereldje " in elkaar steekt, hoe erger ik het ben gaan vinden. En ik kan heel moeilijk geloven dat een volwassen vent bepaalde dingen óók niet weet.als een man niet bedenkt dat 50 euro voor een wip niet in de haak kan zijn dan is er iets mis met zijn brein/opmerkzaamheid/geweten weet ik veel. Geen relatiemateriaal
Brrrr. Klootzak.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 juli 2016 @ 23:46:

[...]

100 jaar geleden zou ik je misschien gelijk gegeven hebben. Maar hoe meer ik ben gaan lezen én begrijpen van hoe dat " wereldje " in elkaar steekt, hoe erger ik het ben gaan vinden. En ik kan heel moeilijk geloven dat een volwassen vent bepaalde dingen óók niet weet.100 jaar geleden kregen de hoeren nog meer geld
50 euro. als ze geluk heeft mag ze de helft houden. haal belasting en kosten eraf dan blijf er misschien 15 euro over. Ongeschoold werk verdient beter

Beiden op een andere manier 'erg'.

Hoezeer ik deze gedachten ook snap, het is wel je hoofd op het hakblok leggen als je het hier zo schrijft.

Juist het feit dat het liefdeloos was wat hij deed maakt het in mijn ogen vele malen erger. Hij gaf/geeft geen ene donder om die meiden. Het gaat niet om hartjes, het gaat om basisfatsoen. Hij bedroog niet alleen jou, hij gebruikte op een nare manier. Willens en wetens.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Zeeland, soms zou ik je hard door elkaar willen schudden en tegen je schreeuwen.
Welk deel van jou vindt daar wat van Zeeland?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven