Melk met brokken?

16-07-2016 14:00 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee ik bedoel niet het kinderliedje....

We hebben afgelopen tijd al meerdere keren een nieuw pan melk opengemaakt, nog binnen de houdbaarheidsdatum, waarbij de melk klonterig is. Ik kan op internet niks actueels vinden.

De feiten:

- zowel van Jumbo als van Albert Heijn

- altijd de biologische, maar weet niet of dat een factor is want we kopen nooit niet-biologische melk

- de smaak is goed, niet zuur (maar t drinkt en oogt niet lekker, dus we gooien t toch weg)

- de datum op het pak is nog niet bereikt

- na het boodschappen doen gaan we (degene van ons die die dag boodschappen doet) gelijk naar huis en gaat de melk in de koelkast. Geen uren in een warme auto ofzo.

- de koelkast staat flink koud.

Herkent iemand dit?

Ik ben er al eens mee terug gegaan en krijg dan gewoon mijn geld terug, maar ik wil gewoon goede melk.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Volgens mij komt dat doordat in de zomer de melk iets vetter is.
Biologische melk wordt bij een lagere tempratuur gepasteuriseerd en roomt daardoor nog op.
quote:PattyJupiter schreef op 16 juli 2016 @ 17:02:

Volgens mij komt dat doordat in de zomer de melk iets vetter is.Ik had het afgelopen winter, nou ja, zo koud was het afgelopen winter natuurlijk ook niet, misschien heeft dat er ook mee te maken. Als ik het nog een keer tegenkom, ga ik inderdaad de klantenservice eens mailen.
quote:PattyJupiter schreef op 16 juli 2016 @ 17:05:

Biologische melk wordt bij een lagere tempratuur gepasteuriseerd en roomt daardoor nog op.

Is dat zo? Waar heb jij dit vandaan? Zou wel iets kunnen verklaren natuurlijk, en als dan de omstandigheden nèt niet goed genoeg zijn kan het schiften wellicht makkelijker gebeuren.

Net pannenkoeken van gebakken, het resultaat werd iets 'scheurderiger' dan normaal.
In memoriam AnnA_C
Geen idee, ik koop altijd houdbare.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat ik denk dat er aan de hand is, dat de stapels voedingsmiddelen urenlang ongekoeld langs de supermarktpaden staan voordat er eindelijk een vakkenvuller beschikbaar is om de spullen in de schappen te zetten. En je moet natuurlijk een koeltas gebruiken voor transport naar huis.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:streepjessokken schreef op 16 juli 2016 @ 15:04:

Ik ga eens beginnen met een thermometer in de koelkast, andere plek overwegen voor de niet-geopende pakken en als dat geen verschil maakt, de klantenservice mailen.

Maar ik wilde hier vooral weten of er herkenning was. Van een enkeling wel dus.

Ik ga de klantenservice mailen van de AH, geen idee welk meek ik had want ik koop verschillende merken bio melk.

Hier is de koelkast echt goed, zowel de melk in de deur als melk die ligt hebben het.
quote:Mira03 schreef op 16 juli 2016 @ 20:42:

[...]

Ik ga de klantenservice mailen van de AH, geen idee welk meek ik had want ik koop verschillende merken bio melk.

Hier is de koelkast echt goed, zowel de melk in de deur als melk die ligt hebben het.Laat je even weten wat hun reactie is?
In memoriam AnnA_C
Doe ik!
Pasteuriseren

Dagverse melk die je in de winkel koopt, wordt in Nederland altijd gepasteuriseerd, dit is het verhitten van de melk om eventuele ziekteverwekkers te doden en de melk langer houdbaar te maken. Hierdoor verliest melk echter smaak, voedingstoffen en enzymen.

Homogeniseren

De meeste gangbare en biologische melk wordt ook gehomogeniseerd. Melkvet is lichter dan de melk zelf en komt altijd bovendrijven, het schudden van de melkfles geeft nogal eens klontjes room in de melk en dat vinden veel mensen niet lekker. Daarom wordt de melk in de fabriek tijdens het pasteuriseren onder hoge druk door piepkleine gaatjes geperst en ontstaan er zo kleinere vetdeeltjes die minder gemakkelijk gaan drijven, de melk heeft dan geen roomlaag meer. Deze bewerking heeft ook een nadeel, de vetdeeltjes hebben nu niet meer hun natuurlijke vorm en kunnen om die reden verteringsproblemen veroorzaken bij mensen die daar gevoelig voor zijn.

Demeter

Biologisch dynamische melk is niet gehomogeniseerd, vanuit de visie: iedere extra bewerkingsstap beïnvloedt een levensmiddel negatief in voedingswaarde, natuurlijkheid en versheid. De hoge druk bij het homogeniseren heeft een ernstig nadelige invloed op de melkkwaliteit en haar werking in de spijsvertering. Daarom wordt biologisch dynamische melk vaak beter verdragen.

Bron
denk dat spul in de koelkast eerder bederft als ie minder koud is, dus een plaat ijs op de achterkant mooet geen probleem zijn, het probleem dat ik wel een tijd heb gehad was ,elk met brokken na een flinke omweersbui, de ozon die in de lucht zat
Ik heb dat ook regelmatig gehad hoor....mik vroeg me ook af hoe dit kan. Soms heb ik melk wat paar dagen over datum is en nog goed. En dan weer binnen de datum met klonten. Ik weet niet hoe dit komt.
Zing, vecht, huil, bid, lach en bewonder!
Ik koop nooit biologische melk trouwens.....
Zing, vecht, huil, bid, lach en bewonder!
Ik heb een idee hoe het misschien komt. Ik ontdooi diepvriesmaaltijden in de koelkast dus mogelijk wordt het dan toch even te koud?

Kan dat?
Misschien een domme vraag, maar is er ook niet-biologische melk dan? Alle melk komt toch gewoon van koeien, dús is toch "biologisch" (Vind biologisch al een rare term, want biologie is een wetenschap, geen kwaliteits- of herkomstaanduiding).
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Maar wat we vroeger vaak hadden (melk zat nog in flessen): dan dreef er een laagje room bovenop, en als je de fles dan schudde, kreeg je allemaal kleine brokjes room in de melk. Het lekkerste vond ik als kind héél voorzichtig het eerste beetje melk uit een nieuwe fles in een beker te schenken, zodat alle room meekwam.

Zo'n roomlaagje zie ik echter nooit meer op melk, zelfs niet op melk die als "biologisch" wordt verkocht.
quote:pejeka schreef op 20 juli 2016 @ 19:19:

Misschien een domme vraag, maar is er ook niet-biologische melk dan? Alle melk komt toch gewoon van koeien, dús is toch "biologisch" (Vind biologisch al een rare term, want biologie is een wetenschap, geen kwaliteits- of herkomstaanduiding).Ik denk dat je biologisch verward met natuurlijk. De aanduidling biologisch op melk zegt wat over de leefomstandigheden van de koeien.
quote:chocolol schreef op 20 juli 2016 @ 20:01:

[...]

Ik denk dat je biologisch verward met natuurlijk. De aanduidling biologisch op melk zegt wat over de leefomstandigheden van de koeien.

Dus die leven in het wild ofzo? Want dat is toch hoe het "biologisch" was?

Vind het dus een vage aanduiding. Beter kan je zeggen "vrij in de wei" ofzo. Maar alle producten die natuurlijk zijn, op welke wijze dan ook verkregen, zijn per definitie "biologisch", in tegenstelling tot "kunstmatig" gefabriceerd.

Dus sla die in een kas wordt gekweekt, is net zo "biologisch" als sla die in een boerenmoestuin staat. Bijvoorbeeld.
quote:pejeka schreef op 20 juli 2016 @ 20:07:

[...]

Vind het dus een vage aanduiding. Beter kan je zeggen "vrij in de wei" ofzo. Maar alle producten die natuurlijk zijn, op welke wijze dan ook verkregen, zijn per definitie "biologisch", in tegenstelling tot "kunstmatig" gefabriceerd.

Dus sla die in een kas wordt gekweekt, is net zo "biologisch" als sla die in een boerenmoestuin staat. Bijvoorbeeld.Volgens mij weet je best wat er met biologisch bedoeld wordt. Misschien ben je het niet eens met de terminologie ofzo, dat kan. Sla in een kas of uit een boerenmoestuin kan idd allebei biologisch/eko keur zijn, het betekent dat er geen bestrijdingsmiddelen of gen technologie wordt gebruikt. En ja, dat is dus 'natuurlijker' dan niet-biologisch. Let op de -er want helemaal 'natuurlijk' of 'zoals vroeger' (wat dat ook inhoudt, toen werd er juist veel chemische rotzooi op groenten gesproten) kan niet altijd.
Biologisch wil in dit geval dat de koe buiten heeft gegraast op onbespoten weiland, geen antibiotica krijgt, voer krijgt wat ook niet bespoten is met onkruidbestrijder of insecticide.
quote:mwcactus schreef op 16 juli 2016 @ 14:21:

Als melk bevriest en weer ontdooit gaat het schiften die vlokken en brokjes zijn dan dus niet bevroren maar blijven er wel inzitten. Als de melk niet zuur is dan is het geen bederf en zal kouder wegzetten niet helpen. Geschifte melk voelt wel vies in je mond maar zure melk dan spuug je direct weer uit dat is vreselijk vies.Ik denk ook dat het melk is die bevroren is geweest en daardoor is gaan klonteren. Op het moment dat je het drinkt wellicht niet meer bevroren, maar die klonten gaan dan idd niet meer weg. Toch niet meer bovenin leggen maar in de deur zou ik proberen!
quote:Pepermint_Patty schreef op 20 juli 2016 @ 20:14:

Biologisch wil in dit geval dat de koe buiten heeft gegraast op onbespoten weiland, geen antibiotica krijgt, voer krijgt wat ook niet bespoten is met onkruidbestrijder of insecticide.

Die zijn er bijna niet meer in Nederland, alle koeien grazen wel op weilanden waar op één of andere manier onkruidbestrijders (al is het maar van naastliggende velden) op terechtgekomen zijn, of die echt wel antibiotica krijgen, ondanks het feit dat ze vrij uit kunnen lopen.

Het aantal koeien in Nederland dat nog écht helemaal op de ouderwetse manier gehouden en verzorgd wordt, is echt niet genoeg om alle schappen in alle supermarkten dagelijks te voorzien van eindeloze hoeveelheden "biologische melk"...
quote:pejeka schreef op 20 juli 2016 @ 20:27:

[...]

Die zijn er bijna niet meer in Nederland, alle koeien grazen wel op weilanden waar op één of andere manier onkruidbestrijders (al is het maar van naastliggende velden) op terechtgekomen zijn, of die echt wel antibiotica krijgen, ondanks het feit dat ze vrij uit kunnen lopen.

Het aantal koeien in Nederland dat nog écht helemaal op de ouderwetse manier gehouden en verzorgd wordt, is echt niet genoeg om alle schappen in alle supermarkten dagelijks te voorzien van eindeloze hoeveelheden "biologische melk"...

Daarom is biologisch ook niet hetzelfde als ouderwets.

Ja ze krijgen antibiotica als een koe ziek is, maar niet preventief wat bij gangbaar wel zo is. Juist die ouderwetse boeren waar jij het over hebt zijn begonnen met preventief antibiotica want dat was zo lekker makkelijk, werd toen gestimuleerd en de gevolgen waren nog niet of minder bekend.

Er worden natuurlijke onlruidbestrijders gebruikt zoals lieveheersbeestjes die worden losgelaten (bij aardappels geloof ik maar correct me if im wrong) en skal controleert op chemische bestrijdingsmiddelen. Er zal vast wat van een naastgelegen veld op zitten maar das toch heel anders dan zelf je veld vol spuiten

Sorry voor het offtopic..
quote:pejeka schreef op 20 juli 2016 @ 20:07:

[...]

Dus sla die in een kas wordt gekweekt, is net zo "biologisch" als sla die in een boerenmoestuin staat. Bijvoorbeeld.Onder leefomstandigheden valt meer dan alleen het buiten in de wei staan. Als je er interesse in hebt, wil ik best wat linkjes voor je plakken, maar het komt zo'n ongeveer neer op wat PeppermintPatty zegt. (NB Koeien krijgen geen preventieve antibiotica, zoals in de reguliere melkveehouderij, maar mogen wel antibiotica krijgen als ze ziek zijn, maar koeien die buiten lopen en de ruimte hebben, zijn minder vaak ziek)
Ik zie dat ik te langzaam typ

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven