Thuisblijfmoeders (heb wat vragen )

maandag 1 december 2008 om 13:08
maandag 1 december 2008 om 13:09
Toen ik ruim anderhalf jaat thuis zat, was ik veel kieskeuriger met geld uitgeven. Mijn man werkte en voor mijn gevoel gaf ik dus zijn geld uit aan boodschappen, kleding enz. Ik heb bijna nooit iets voor mezelf gekocht, hoeveel mijn man er ook op aandrong het wel te doen.
Nu werk ik weer en ben ik een stuk guller met uitgaven, even wat vaker wat lekkers voor op toast, cadeautjes die ik tegen kom, een leuk shirt die niet in de uitverkoop is enz.
Persoonlijk herken ik dus wel dat ik meer geld uitgeef, maar nu ik werk komt er ook meer geld binnen. dus eigenlijk weet ik niet wat je aan mijn bijdrage hier hebt,
Nu werk ik weer en ben ik een stuk guller met uitgaven, even wat vaker wat lekkers voor op toast, cadeautjes die ik tegen kom, een leuk shirt die niet in de uitverkoop is enz.
Persoonlijk herken ik dus wel dat ik meer geld uitgeef, maar nu ik werk komt er ook meer geld binnen. dus eigenlijk weet ik niet wat je aan mijn bijdrage hier hebt,

maandag 1 december 2008 om 13:10
Ik zeg: lekker blijven werken. Als je kind ouder is kan je altijd nog een stapje terug doen. Beter nu te investeren, en straks als je kind ouder is meer thuis zijn, dan andersom. De opvang is financieel grotendeels gedekt en je kind kan er heerlijk spelen van vroeg tot laat, dalijk als ze groter worden is het een heel ander verhaal. Alleen de basisschool al. Gaan ze op sport, hebben ze feestjes, is er een enorme wachtlijst voor de bso, and so fort. Ik denk dat je beter een dag kunt inleveren als je kinderen groter worden dan nu. Maar dat is mijn mening.

maandag 1 december 2008 om 13:13
Oh ik heb totaal niet het gevoel dat ik mijn mans geld uitgeef trouwens. Mijn man werkt voor óns, en ik maak het hem mogelijk te kunnen blijven investeren in zijn ontwikkeling. Doordat mijn oudste mij volledig opslokt, en ik hem daarin veel uit handen neem, kan hij door blijven werken. Zonder mij had hij niet geweest bijv waar hij carriere technisch is vandaag de dag. Dus dat gevoel herken ik totaal niet!! Je bent toch sámen een gezin?
Net zoiets kroms vind ik de redenatie dat het volledige salaris van de vrouw op zou gaan aan de opvang. Hoe bedoelen ze dat toch? Je hebt toch sámen een inkomen, je betaald toch samen de lasten. Daar hoort de opvang toch evenzogoed bij? En zowel de man als de vrouw werkt behalve voor het geld ( laten we mekaar nu geen mietje noemen) toch ook voor de persoonlijke ontwikkeling etc?
Of ben ik nu raar?
Overigens vind ik het in dit stadium niet ondenkbaar dat de rollen zich ineens zouden omdraaien. Dat mijn dochter ziek is betekend dat er elke dag een ouder standby moet zijn, mee naar het ziekenhuis moet, opnames, etc. Of ík dat nou ben, of mijn man, dat is dan opzich natuurlijk om het even. Het is dat mijn man een vast contract had en beter verdiende dan ik, maar anders hadden we evenzogoed kunnen kiezen om het juist geheel andersom te doen, toch? Hij is net zo goed betrokken als dat ik dat ben dacht ik zo. Mijn man denkt er overigens exact hetzelfde over.
Net zoiets kroms vind ik de redenatie dat het volledige salaris van de vrouw op zou gaan aan de opvang. Hoe bedoelen ze dat toch? Je hebt toch sámen een inkomen, je betaald toch samen de lasten. Daar hoort de opvang toch evenzogoed bij? En zowel de man als de vrouw werkt behalve voor het geld ( laten we mekaar nu geen mietje noemen) toch ook voor de persoonlijke ontwikkeling etc?
Of ben ik nu raar?
Overigens vind ik het in dit stadium niet ondenkbaar dat de rollen zich ineens zouden omdraaien. Dat mijn dochter ziek is betekend dat er elke dag een ouder standby moet zijn, mee naar het ziekenhuis moet, opnames, etc. Of ík dat nou ben, of mijn man, dat is dan opzich natuurlijk om het even. Het is dat mijn man een vast contract had en beter verdiende dan ik, maar anders hadden we evenzogoed kunnen kiezen om het juist geheel andersom te doen, toch? Hij is net zo goed betrokken als dat ik dat ben dacht ik zo. Mijn man denkt er overigens exact hetzelfde over.

maandag 1 december 2008 om 13:28
quote:babs30 schreef op 01 december 2008 @ 13:19:
zo ik verdien echt geen 2000 euro, maar ik krijg bijna geen zorgtoeslag meer , vind het beetje apartHeb je toevallig een huurhuis? Dat zou het verschil namelijk kunnen verklaren, de belastingdienst gaat uit van je verzamelinkomenn en dat valt heel veel lager uit als je een (hoge) hypotheek hebt.
zo ik verdien echt geen 2000 euro, maar ik krijg bijna geen zorgtoeslag meer , vind het beetje apartHeb je toevallig een huurhuis? Dat zou het verschil namelijk kunnen verklaren, de belastingdienst gaat uit van je verzamelinkomenn en dat valt heel veel lager uit als je een (hoge) hypotheek hebt.
maandag 1 december 2008 om 13:55
Ik snap ook wel dat het zo IS, maar mijn gevoel was gewoon anders. Misschien was het een verschil omdat ik ongewild thuis zat? Nogmaals, het voelde alsof ik mijn mans geld uitgaf, net zo als het voelde dat ik geen weekend had. Tuurlijk was het gewoon weekend op zaterdag en zondag, alleen ik miste dat gevoel.quote:Sunemom schreef op 01 december 2008 @ 13:26:
Hier werkt het precies zo als Zoyla zegt inderdaad. Het is ons gezin en wat er binnekomt is dus ons geld en wat eruit gaat zijn onze kosten. Wij doen niet aan dingen gescheiden houden en ik heb ook absoluut niet het gevoel zijn geld uit te geven.
Hier werkt het precies zo als Zoyla zegt inderdaad. Het is ons gezin en wat er binnekomt is dus ons geld en wat eruit gaat zijn onze kosten. Wij doen niet aan dingen gescheiden houden en ik heb ook absoluut niet het gevoel zijn geld uit te geven.
maandag 1 december 2008 om 14:00
Om dat te ondervangen, hebben wij "zakgeld" ingesteld, Annie, toen we het net van één (krap) inkomen moesten doen. Zodat ik ook eens het gevoel had dat ik "gewoon" geld uit kon geven zonder dat ik verantwoording af te hoeven leggen.
Intussen hebben we nog steeds zakgeld, maar is het gevoel wat bijgetrokken. Mag ook wel, na... ehhhh.... zeven jaar ofzo.
Maarre... om bij de vraag van TO te blijven: geld overhouden?!
Nee dus. Alles gaat er gewoon uit hier. Dat was toen we het krap hadden zo en nu we het wat ruimer hebben is dat nog steeds zo. Maar dat heeft meer met eigenschappen te maken dan met inkomen.
Intussen hebben we nog steeds zakgeld, maar is het gevoel wat bijgetrokken. Mag ook wel, na... ehhhh.... zeven jaar ofzo.
Maarre... om bij de vraag van TO te blijven: geld overhouden?!
Nee dus. Alles gaat er gewoon uit hier. Dat was toen we het krap hadden zo en nu we het wat ruimer hebben is dat nog steeds zo. Maar dat heeft meer met eigenschappen te maken dan met inkomen.
maandag 1 december 2008 om 14:21
maandag 1 december 2008 om 15:28
Het is moeilijk te zeggen, want sommige kosten gaan omhoog, sommige omlaag.
De stookkosten zijn bijvoorbeeld omhoog gegaan sinds ik thuis zit.
Aan de andere kant heb ik meer tijd om vers te koken in plaats van duurdere kant-en-klaar pakjes te gebruiken. Ook heb ik meer tijd om aanbiedingen af te struinen. We hebben geen opvang-kosten. We hoeven geen werkster meer te betalen, omdat ik nu zelf kan schoonmaken.
Zo kunnen er allerlei kleine dingen van invloed zijn op de totaalkosten.
De stookkosten zijn bijvoorbeeld omhoog gegaan sinds ik thuis zit.
Aan de andere kant heb ik meer tijd om vers te koken in plaats van duurdere kant-en-klaar pakjes te gebruiken. Ook heb ik meer tijd om aanbiedingen af te struinen. We hebben geen opvang-kosten. We hoeven geen werkster meer te betalen, omdat ik nu zelf kan schoonmaken.
Zo kunnen er allerlei kleine dingen van invloed zijn op de totaalkosten.

maandag 1 december 2008 om 15:30
Wij houden hier wel geld over trouwens. Niet veel. Het budget is 450-500 euro per maand voor alles, eten (max 300 per maand is het streven), kleding, schoenen, cadeautjes, hebbedingetjes, boeken, tijdschriften enz. Alleen kinderkleding hoeft hier niet vanaf, daar gebruik ik de kinderbijslag voor en wat er overblijft zowel van de kinderbijslag alks van het maandbudget is spaargeld. Meestal is dat van het maand budget zo'n 50 euro en van de kinderbijslag 75 euro per kind. Er wordt dus op jaarbasis toch nog zo'n 600-1000 euro algemeen (stukje vakantiegeld houden we ook meestal wel over) en 300 euro per kind gespaard. Dus we houden uiteindleijk toch nog wel wat geld over ook al is het een krap budget.
maandag 1 december 2008 om 15:52
Ik ben ook thuismoeder. De jongste is ziek en heeft continue zorg nodig en is nu 10 maanden oud. Daarvoor werkte ik 3 dagen. Manlief verdient goed. 2700 euro netto, dus daar komen we wel van rond.
Maar met 3 kinderen en een duur huis (gekocht op 2 salarissen 2 jaar geleden) is het niet zo dat we echt op vakantie kunnen en gekke dingen kunnen doen.
Onze auto is 8 jaar oud, de zolder moet nog aangepakt worden, zoontje is in Parijs in behandeling en 3 keer per jaar daarheen kost ook genoeg etc.
Bovendien ga je er inderdaad vaker uit als thuisblijfmoeder. Even Ikea, even shoppen (tegen de verveling) etc.
Maar inderdaad wat Zoyla schrijft...ik voel me nergens schuldig over. WIJ zijn SAMEN een gezin. En zo voelt mijn man dat ook.
Sterkte met je keuze.
Maar met 3 kinderen en een duur huis (gekocht op 2 salarissen 2 jaar geleden) is het niet zo dat we echt op vakantie kunnen en gekke dingen kunnen doen.
Onze auto is 8 jaar oud, de zolder moet nog aangepakt worden, zoontje is in Parijs in behandeling en 3 keer per jaar daarheen kost ook genoeg etc.
Bovendien ga je er inderdaad vaker uit als thuisblijfmoeder. Even Ikea, even shoppen (tegen de verveling) etc.
Maar inderdaad wat Zoyla schrijft...ik voel me nergens schuldig over. WIJ zijn SAMEN een gezin. En zo voelt mijn man dat ook.
Sterkte met je keuze.
dinsdag 9 december 2008 om 11:38
Ik ben een alleenstaande moeder van 2 puberdochters en moet van een minimum inkomen rondkomen (wao). Dit houdt in 1100 euro per maand en dan nog kindertoeslag en zorgtoeslag van 120 euro bij elkaar.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig moeite heb om rond te komen en ik spaar zelfs elke maand nog 100 euro en de kinderbijslag zet ik ook elk kwartaal opzij. Als minima zijn er heel veel toeslagen e.d. die je kunt krijgen en dat maakt het leven wel makkelijk.
Ik woon in een huurhuis en heb ongeveer 650 euro vaste lasten per maand.
Ik pin elke week 50 euro voor de boodschappen en de kleine dingetjes probeer ik daar ook van te doen. Ik red het natuurlijk niet altijd hiermee, maar probeer het wel. De ene week hou ik iets over en dan pin ik de volgende week weer minder, dat ik totaal weer 50 euro in mijn portomennee heb.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig moeite heb om rond te komen en ik spaar zelfs elke maand nog 100 euro en de kinderbijslag zet ik ook elk kwartaal opzij. Als minima zijn er heel veel toeslagen e.d. die je kunt krijgen en dat maakt het leven wel makkelijk.
Ik woon in een huurhuis en heb ongeveer 650 euro vaste lasten per maand.
Ik pin elke week 50 euro voor de boodschappen en de kleine dingetjes probeer ik daar ook van te doen. Ik red het natuurlijk niet altijd hiermee, maar probeer het wel. De ene week hou ik iets over en dan pin ik de volgende week weer minder, dat ik totaal weer 50 euro in mijn portomennee heb.
dinsdag 9 december 2008 om 11:51
Ik werk 'maar' 2 dagen, ik zie het niet echt als werken, 2 min geleden zei ik nog tegen mijn baas dat het mijn uitje voor de week is!
En ikkrijg er nog voor betaald ook, opa's en oma;s blij omdat die misschien 1 keer in de week op de kinderen mogen passen en vaders blij omdat hij ook eens lekker overdag met de kinderen thuis is!
Ohja, vaders werkt ploegendienst en ik weet bij god niet hoeveel hij verdient, maar gok op iets van 2200 euro, ik verdien ruim 800 euro.
We wonen wel in een duur huis en moeten binnenkort aan een andere auto, omdat kindje 3 op weg naar buiten is...
Maar hier kunnen we alles doen en laten wat we willen.
Ik wil absoluut niet thuisblijfmoeder worden zeker niet omdat ik dan alle verzekeringen/pensioenopbouw e.d. zonder inkomen moet betalen en het is gewoon leuk natuurlijk
En ikkrijg er nog voor betaald ook, opa's en oma;s blij omdat die misschien 1 keer in de week op de kinderen mogen passen en vaders blij omdat hij ook eens lekker overdag met de kinderen thuis is!
Ohja, vaders werkt ploegendienst en ik weet bij god niet hoeveel hij verdient, maar gok op iets van 2200 euro, ik verdien ruim 800 euro.
We wonen wel in een duur huis en moeten binnenkort aan een andere auto, omdat kindje 3 op weg naar buiten is...
Maar hier kunnen we alles doen en laten wat we willen.
Ik wil absoluut niet thuisblijfmoeder worden zeker niet omdat ik dan alle verzekeringen/pensioenopbouw e.d. zonder inkomen moet betalen en het is gewoon leuk natuurlijk