Recepten smoothie

21-07-2016 12:57 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar lekkere recepten voor smoothies. Op internet staan zoveel recepten, wie maakt er regelmatig een smoothie en wil het recept hier delen. Ik wil ze gaan maken voor mijn moeder die ziek is en minder goed kan eten (en dus afvalt). Er hoeft dus niet op calorieën gelet te worden door haar. Ik ben benieuwd naar jullie recepten, zelf heb ik er nog nooit een gemaakt.
Fruit en yoghurt en dan in jouw geval voor je moeder volle yoghurt

Of avocado erdoor voor de calorieën.

Ik vind banaan,spinazie en verse munt lekker.

Maar ik gooi er eigenlijk zowat elk fruit door.
Ik doe maar wat eigenlijk. Wat altijd goed is als 'basis' is banaan en yoghurt. Dat vult lekker en het is gelijk zoet. Het kan ook met melk, water, plantaardige melk, kwark of sap. Vul aan met alles wat je lekker vindt! Alleen mango + ananas is ook lekker, eventueel met banaan en/of yoghurt.
Hoi Josje,

Ik maakte ook smoothies voor mijn moeder toen ze ziek was. Het ging haar al vrij snel tegenstaan maar los daarvan, je kunt er echt alle kanten mee op. Ik maak zelf ook vaak smoothies voor mijn eigen ontbijt. Als je moeder afvalt zou ik volle yoghurt of melk als basis gebruiken. Zelfs een bolletje ijs als je een zoete variant wil maken.

Verder kun je erin gooien;

Avocado

Banaan

Spinazie (heb ik in diepvries, zet ik de avond ervoor 3/4 blokjes uit de diepvries in de koelkast)

Boerenkool (idem, zie spinazie)

Rood fruit

Kiwi

Komkommer

Sla

Honing om het wat zoeter te maken

Amandelen

Extra proteine die je in een bus kan kopen, schepje erbij om de spieren sterk te houden

Als extra's deed ik er voor mijn moeder kurkuma in (geelwortel). Schijnt een 'kankerkiller' te zijn en een snufje zwarte peper. Weet niet of dat bij jouw moeder ook het geval is, hoop het niet...

Voor goede stoelgang, gebroken lijnzaad.

Zelf gebruik ik ongezoete amandelmelk als basis. Soms aangelengd met water. Maar ik moet dan wél wat afvallen.

Een vast recept heb ik niet voor je. Gewoon op gevoel erin mikken wat je voor handen hebt. Soms groen en supergezond, met veel groenten. Soms met wat meer fruit als je meer zin hebt in zoet. Soms een dikke vullende smoothie, soms voor tussendoor, lekker fris uit de koelkast. Dan deed ik was extra water erbij. Gewoon uitproberen.

Sterkte voor je moeder.
Dank jullie wel voor de reacties. Goed om te weten dat er eigenlijk niet zoveel fout kan gaan en je er gewoon allerlei soorten fruit en groenten in kan doen. Ik ga het weekend wat proberen, ik zal laten weten of het lekker was.

@ Ingel, mijn moeder heeft ALS en daardoor moeite met slikken en eten maken/op eten (kost veel energie). Ik hoop dat ze door af en toe een smoothie tussendoor te nemen, ze wat minder afvalt (ze staat ook onder controle van arts en dietist, maar wil liever nog niet aan de extra voeding). Ze houdt wel van fruit en zoetigheid
Dan misschien voor de zoete smoothies gaan met (room-) ijs, banaan, avocado, zoet fruit, honing en wellicht dus aangevuld met proteïne voor spierbehoud, zou ik even met de diëtist overleggen. Misschien is cacao (poeder) ook heel lekker om toe te voegen of wat siroop. Als het te dik wordt kun je het dunner maken met water.
En extra tussendoortjes, volle vruchtenkwark, appelmoes, gewelde pruimen. Sterkte.
Ik maak mijn smoothies altijd de avond van te voren met yoghurt en dan doe ik er een paar scheppen havermout door. Dan kan dat gedurende de nacht zacht worden.

Dat vult goed. Dan kan ik tot de middag door. Wellicht dat dit een idee is? De smoothie wordt dan wel wat dikker qua structuur.
Ik doe meestal maar wat, ligt eraan wat ik in huis heb.

Smoothie:

Volle melk

Banaan

Aardbei

beetje suiker

Smoothie

Volle melk

Avocado

Banaan

Soms nog wat yoghurt

Smoothie:

Volle melk

Mango

Banaan

Meestal dat soort simpele smoothies.

Je hebt ook van die potjes bij de tuinen , voor aankomen, banaan smaak poeder bijv. densoods doe je daar 2 schepjes van bij?
.
Ik maak mijn smoothies altijd met een combi van vers en bevroren fruit ( dan is ie lekker koud) klets yoghurt eroverheen en een scheutje honing!
Als je havermout wilt gebruiken, maal het dan eerst, dus als het nog droog is, fijn in de blender.

Is wat makkelijker met het slikken.
Sterke koffie met een flinke bol roomijs. Erg lekker met een scheutje karamelsiroop.
Genoeg varianten zo te lezen. Ik ga het uitproberen.
Josje wil je moeder ook geen fantomalt proberen? (Ipv nutri drink etc)
Banaan, avocado en melk

Aarbeien, banaan en yoghurt

Oreokoekjes, vanilleijs en een scheutje melk

Eigenlijk kan je wel alles blenderen.
Even een update, we hebben zaterdag verschillende dingen geprobeerd. Met (soya)melk vond ze er te weinig smaak aan zitten, maar met een klein scheutje siroop vond ze het wel lekker. Ze is erg enthousiast van allerlei soorten fruit met verse jus d'orange.

Ze is lekker aan het experimenteren.

Op dit moment blijft ze weer even op gewicht. Maandag gaan we weer naar het revalidatiecentrum voor consulten bij de diverse disciplines. Verder heb ik van de dietiste (ik werk zelf als fysiotherapeut in een verpleeghuis) al wat energieverrijkte toetjes en sapjes gekregen die ze (laagdrempelig) kan proberen. Fantomalt ken ik zo niet, ga ik even opzoeken op google.

Advocado is ook nog een leuke optie! Bedankt allemaal
Fantomalt wordt bij ons in het verpleeghuis inderdaad ook gebruikt, maar ik wist niet dat het zo heette en dat je het aan heel veel dingen kan toevoegen. Dank voor de tip!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven