Juiste etiquette (hoe heurt het)

22-07-2016 13:51 81 berichten
Ik vind het een zeer interessant onderwerp en Het levert een goede leerzame discussie op, vandaar dit topic.

ik ben netjes opgevoed maar niet volgens de etiquette zo heb ik veel geleerd van schoonouders en het viva- forum.

Krijgen de kinderen nog wel etiquetes mee in het hedendaagse leven? Hebben jullie het meegekregen in jullie opvoeding? En wat vind je ervan?

Basis regels etiquette

Geef nooit je linkerhand bij de begroeting. Kies voor een stevige, maar korte handdruk.

Wees beleefd: “Goedemorgen, alstublieft, dank u wel mevrouw/meneer”.

Plaats altijd je voetzolen op de grond zodat deze nooit naar iemand wijzen.

Sta rechts op de roltrap zodat gehaaste mensen toch kunnen passeren.

Respecteer andere culturen, ouderen en zwangere vrouwen.

Wees punctueel, kom op tijd bij iedere afspraak.

Geduld is een mooie deugd.

Hoe stel je personen aan elkaar voor?

Stel altijd de persoon met een lagere rang voor aan de persoon met de hogere rang.

Stel een man altijd voor aan een vrouw (behalve bij zakelijke relaties).

Stel uit respect de jongere persoon voor aan de oudere persoon.

Bron: http://www.etiquetteregels.eu/basis-etiquetteregels/
Alle reacties Link kopieren
En je punt is?
Dit is meer etiquette voor elitaire hoogheden. Alsof ik er op ga letten hoe ik mijn voetzolen op de grond zet.

Wat een bullshit dit.
Wat een onzin.
Voetzolen op de grond? Nooit van gehoord. En je moet iedereen respecteren, niet alleen die groepen. Dat voortellen vind ik echt nergens over gaan.
Die voetzolen let ik ook niet op, maar ik vind niet alles elitair hoor. Het meeste is een kwestie van goed fatsoen, maar ja, sommigen vinden met mes en vork eten al fatsoen genoeg...
quote:Geef nooit je linkerhand bij de begroeting.Als iemand geen rechterhand meer heeft, of bijvoorbeeld zijn rechterarm in een mitella draagt, dan is het juist erg beleefd om wél je linkerhand aan te bieden.
quote:Tr0tter schreef op 22 juli 2016 @ 14:01:quote:Geef nooit je linkerhand bij de begroeting.Als iemand geen rechterhand meer heeft, of bijvoorbeeld zijn rechterarm in een mitella draagt, dan is het juist erg beleefd om wél je linkerhand aan te bieden.Nee, dan geef je gewoon geen hand. Linkerhand geven kan écht niet hoor.
Ik doe niet aan etiquette. Wel aan goed fatsoen volgens de stelregels 'wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet' en 'wie goed doet, goed ontmoet'.

Daarmee red ik mij tot dusverre prima in het leven.
Die van de voetzolen wist ik niet. Grappig.

Een aantal dingen welke ik zelf meegekregen heb;

- opstaan voor/plaats aanbieden aan ouderen/zwanger vrouwen/mensen welke slecht ter been zijn;

- tafelmanieren (niet met je hoofd op je hand leunen of met je ellebogen op tafel, omgaan met verscheidene soorten bestek);

- mensen respectvol benaderen, jezelf voorstellen met nieuwe contacten en de "juiste" hand te geven;

- punctualiteit;

- deur/lift etc. openhouden wanneer er iemand aankomt.

Maar de meeste zijn in mijn ogen meer sociaal (wenselijk) gedrag dan echt etiquette.
"Respecteer andere culturen, ouderen en zwangere vrouwen."

Betekent dat dat je mannen en niet-zwangere vrouwen niet hoeft te respecteren?

Verder vind ik dit soort etiquette nogal vergezocht. Als jij iemand onbeleefd vindt omdat hij zijn voetzolen niet recht op de grond heeft, dan zegt dat meer over jou dan over hem. Rechts staan, links gaan op de roltrap lijkt me nou ook niet echt etiquette maar meer fatsoen. En die laatste twee zijn natuurlijk ook een beetje tegenstrijdig. Als geduld een mooie deugd is, dan is het toch ook niet zo'n probleem als iemand te laat is? Immers, degene die wacht kan wel wat geduld opbrengen.

Overigens heb ik vanuit huis meer sociale omgangsregelingen meegekregen dan etiquette. Andere respecteren, beleefd zijn, mensen die slecht ter been zijn hulp aanbieden, deuren/liften openhouden enzovoorts. Dat kan je inpakken onder het mom van 'etiquette' en 'kijk mij elitair zijn', maar je kan het ook gewoon zien als sociaal wenselijk gedrag binnen de maatschappij.
quote:Tr0tter schreef op 22 juli 2016 @ 14:01:quote:Geef nooit je linkerhand bij de begroeting.Als iemand geen rechterhand meer heeft, of bijvoorbeeld zijn rechterarm in een mitella draagt, dan is het juist erg beleefd om wél je linkerhand aan te bieden.

Niet aan mensen die de linkerhand als onrein beschouwen. TO heeft het over etiquette zoals die in grotendeels Noord West-Europa wordt gehanteerd.

Maar het is allemaal zo summier wat ze noemt. Er zijn hele dikke boeken over. Etiquette moet geen kunstje zijn.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Op roltrappen hoor je overigens te lopen, überhaupt niet stil te staan, daar zijn liften voor bedacht. Door het stil staan op de roltrap zijn gewone trappen sneller, en dat was juist niet de bedoeling.

Maar wat dat betreft zijn ze hun doel helaas misgelopen.
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-07-2016 14:48
Reden: off- topic
% gewijzigd
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Ik snap dat van die voetzolen wel. Ik zat laatst schuin tegenover/naast iemand (man) die zijn ene voet op zn andere knie had gelegd. De schoenzool van die voet wees dus pal naar mij toe, met alle gruis van de straat etc eraan. Dat kon ik dus (zo'n 20 cm van mijn eigen been vandaan) eens nauwkeurig bestuderen.

Ik kan het niet helemaal uitleggen maar ik vond het toch een beetje... onbeleefd ofzo? Ik zou het ook niet doen bij iemand anders, zo pontificaal een voetzool in z'n gezicht tentoonspreiden. Dus ik ben kennelijk een intuïtieve etiquette-liefhebber
quote:MissFields schreef op 22 juli 2016 @ 14:13:

Ik snap dat van die voetzolen wel. Ik zat laatst schuin tegenover/naast iemand (man) die zijn ene voet op zn andere knie had gelegd. De schoenzool van die voet wees dus pal naar mij toe, met alle gruis van de straat etc eraan. Dat kon ik dus (zo'n 20 cm van mijn eigen been vandaan) eens nauwkeurig bestuderen.

Ik kan het niet helemaal uitleggen maar ik vond het toch een beetje... onbeleefd ofzo? Ik zou het ook niet doen bij iemand anders, zo pontificaal een voetzool in z'n gezicht tentoonspreiden. Dus ik ben kennelijk een intuïtieve etiquette-liefhebber Misschien dat het met houding te maken heeft? Net als dat het als onbeleefd ervaren wordt om op een vergadering of in een restaurant onderuitgezakt in je stoel te zitten of op de tafel te hangen? Een nonchalance welke niet in de setting hoort?
hier komt ruzie van.
very metal
.
% gewijzigd
,
% gewijzigd
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:Faranya schreef op 22 juli 2016 @ 14:07:

"Respecteer andere culturen, ouderen en zwangere vrouwen."

Betekent dat dat je mannen en niet-zwangere vrouwen niet hoeft te respecteren?

.Nee, en je eigen cultuur ook niet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Phea schreef op 22 juli 2016 @ 13:54:

En je punt is? dat

Ze stelt een discussie voor toch? Waarom dat geneuzel altijd over de zin van topics? Bevalt het je niet....klik door.

Ik hou wel rekening met die voetzolen. Ik ga nooit zo zitten dat iemand naar mijn schoenzolen hoeft te kijken. Geen idee waarom ik dat doe. Wellicht van mijn ouders. Ik hou wel van etiquette. Ik ga ook altijd rechts een trap op en naar beneden.
die voetzolen geldt in Azië wel, hier heb ik dat nooit gehoord
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
De lagere en hogere rang? Wie zijn dat?
Hoe is het daar, Ttas? Nog steeds zo warm?
Je bent eten met mes en vork vergeten. Verder eens met Kia, heb je niks beters te doen op vakantie? Ik zou de volgende keer thuis blijven, zo zonde van het geld dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven