Juiste etiquette (hoe heurt het)
vrijdag 22 juli 2016 om 13:51
Ik vind het een zeer interessant onderwerp en Het levert een goede leerzame discussie op, vandaar dit topic.
ik ben netjes opgevoed maar niet volgens de etiquette zo heb ik veel geleerd van schoonouders en het viva- forum.
Krijgen de kinderen nog wel etiquetes mee in het hedendaagse leven? Hebben jullie het meegekregen in jullie opvoeding? En wat vind je ervan?
Basis regels etiquette
Geef nooit je linkerhand bij de begroeting. Kies voor een stevige, maar korte handdruk.
Wees beleefd: “Goedemorgen, alstublieft, dank u wel mevrouw/meneer”.
Plaats altijd je voetzolen op de grond zodat deze nooit naar iemand wijzen.
Sta rechts op de roltrap zodat gehaaste mensen toch kunnen passeren.
Respecteer andere culturen, ouderen en zwangere vrouwen.
Wees punctueel, kom op tijd bij iedere afspraak.
Geduld is een mooie deugd.
Hoe stel je personen aan elkaar voor?
Stel altijd de persoon met een lagere rang voor aan de persoon met de hogere rang.
Stel een man altijd voor aan een vrouw (behalve bij zakelijke relaties).
Stel uit respect de jongere persoon voor aan de oudere persoon.
Bron: http://www.etiquetteregels.eu/basis-etiquetteregels/
ik ben netjes opgevoed maar niet volgens de etiquette zo heb ik veel geleerd van schoonouders en het viva- forum.
Krijgen de kinderen nog wel etiquetes mee in het hedendaagse leven? Hebben jullie het meegekregen in jullie opvoeding? En wat vind je ervan?
Basis regels etiquette
Geef nooit je linkerhand bij de begroeting. Kies voor een stevige, maar korte handdruk.
Wees beleefd: “Goedemorgen, alstublieft, dank u wel mevrouw/meneer”.
Plaats altijd je voetzolen op de grond zodat deze nooit naar iemand wijzen.
Sta rechts op de roltrap zodat gehaaste mensen toch kunnen passeren.
Respecteer andere culturen, ouderen en zwangere vrouwen.
Wees punctueel, kom op tijd bij iedere afspraak.
Geduld is een mooie deugd.
Hoe stel je personen aan elkaar voor?
Stel altijd de persoon met een lagere rang voor aan de persoon met de hogere rang.
Stel een man altijd voor aan een vrouw (behalve bij zakelijke relaties).
Stel uit respect de jongere persoon voor aan de oudere persoon.
Bron: http://www.etiquetteregels.eu/basis-etiquetteregels/
vrijdag 22 juli 2016 om 14:31
Volgens mij is dat voetzolen ding een cultuurdingetje.
En ik dacht altijd dat je vrouwen aan de man voorstelde en niet andersom.
Verder ben ik alleen wat bekend met de etiquette dingetjes zoals die gewenst zijn bij de moederskant familie. Dus ja bij een bruiloft iets op je hoofd, weten welk bestek bij welk gerecht en NIET een bord weigeren als het bedienend personeel al naast je staat "omdat je het niet lust" (oud topic )
Verder gelden toch de normale fatsoensregels.
En ik dacht altijd dat je vrouwen aan de man voorstelde en niet andersom.
Verder ben ik alleen wat bekend met de etiquette dingetjes zoals die gewenst zijn bij de moederskant familie. Dus ja bij een bruiloft iets op je hoofd, weten welk bestek bij welk gerecht en NIET een bord weigeren als het bedienend personeel al naast je staat "omdat je het niet lust" (oud topic )
Verder gelden toch de normale fatsoensregels.
vrijdag 22 juli 2016 om 14:39
Die lagere en hogere rang bij voorstellen kan ik alleen plaatsen in een militaire setting. Verder kennen we volgens mij weinig rangen......
En die voetzolen is typisch iets in bepaalde (oosterse) culturen, dat is bij mijn weten in Nederland geen issue.
Die linkerhand is te stellig. Iemand die zijn/haar rechterhand mist of daar iets aan heeft, mag in die gevallen gewoon de linkerhand uitsteken.
En verder mis je nog enkele duizenden punten.
En die voetzolen is typisch iets in bepaalde (oosterse) culturen, dat is bij mijn weten in Nederland geen issue.
Die linkerhand is te stellig. Iemand die zijn/haar rechterhand mist of daar iets aan heeft, mag in die gevallen gewoon de linkerhand uitsteken.
En verder mis je nog enkele duizenden punten.
Oh dear, how sad, never mind.
vrijdag 22 juli 2016 om 14:41
quote:Hayek schreef op 22 juli 2016 @ 14:39:
Die lagere en hogere rang bij voorstellen kan ik alleen plaatsen in een militaire setting. Verder kennen we volgens mij weinig rangen......
En verder mis je nog enkele duizenden punten. Voeg toe zal ik maar zeggen daarvoor is dit topic ook voor bedoeld.
En verder mis je nog enkele duizenden punten. Voeg toe zal ik maar zeggen daarvoor is dit topic ook voor bedoeld.
vrijdag 22 juli 2016 om 14:41
quote:clemance schreef op 22 juli 2016 @ 14:35:
Volgens mij zijn de regels die TO oplepelt in de OP gericht op omgang met moslims. De linkerhand is onrein (want daar veeg je je achterste mee af) en voet-en schoenzolen tonen wordt door moslims gezien als vies, onrein en een belediging.Dat lijkt mij wel meevallen. Ik weet niet beter dan dat je je rechterhand moet geven en dat ik van mijn oma (van voor de oorlog) een flinke preek kon verwachten wanneer ik mijn "verkeerde" hand gaf. En ik geloof niet dat er in de jaren '30 al sprake was van een (relatief) grote instroom van mensen uit islamitische landen.
Volgens mij zijn de regels die TO oplepelt in de OP gericht op omgang met moslims. De linkerhand is onrein (want daar veeg je je achterste mee af) en voet-en schoenzolen tonen wordt door moslims gezien als vies, onrein en een belediging.Dat lijkt mij wel meevallen. Ik weet niet beter dan dat je je rechterhand moet geven en dat ik van mijn oma (van voor de oorlog) een flinke preek kon verwachten wanneer ik mijn "verkeerde" hand gaf. En ik geloof niet dat er in de jaren '30 al sprake was van een (relatief) grote instroom van mensen uit islamitische landen.
vrijdag 22 juli 2016 om 14:54
quote:Ttass28 schreef op 22 juli 2016 @ 14:41:
[...]
Voeg toe zal ik maar zeggen daarvoor is dit topic ook voor bedoeld.
Zomaar een paar dingetjes:
- Bij begroeting en afscheid blijf je niet zitten, maar je staat even op om iemand een hand te geven;
- Een wijnglas houd je niet bij de kelk vast;
- Kijk mensen aan als je tegen ze praat;
- En....het is toch Viva.....dames gaan voor, behalve op de trap.
En nu ga ik weer aan het werk.
[...]
Voeg toe zal ik maar zeggen daarvoor is dit topic ook voor bedoeld.
- Bij begroeting en afscheid blijf je niet zitten, maar je staat even op om iemand een hand te geven;
En nu ga ik weer aan het werk.
Oh dear, how sad, never mind.
vrijdag 22 juli 2016 om 14:56
quote:Hayek schreef op 22 juli 2016 @ 14:54:
[...]
En nu ga ik weer aan het werk. Maar dan heb je kans dat mensen je (weer) willen zoenen. Zo vervelend
[...]
En nu ga ik weer aan het werk. Maar dan heb je kans dat mensen je (weer) willen zoenen. Zo vervelend
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
vrijdag 22 juli 2016 om 15:05
quote:Hayek schreef op 22 juli 2016 @ 14:54:
[...]
En nu ga ik weer aan het werk. Dat geldt toch alleen voor witte wijn?
[...]
En nu ga ik weer aan het werk. Dat geldt toch alleen voor witte wijn?