Van mani naar stoppen met Lithium

23-07-2016 01:59 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Afgelopen november heb ik 6 dagen achter elkaar niet geslapen. Wat er ook voor medicijnen geprobeerd waren niks hielp. Uiteindelijk is er geconstateerd dat ik een manie had. Eindeloze gesprekken bij psychiaters en psychologen volgden. Mn leven stond echt letterlijk op zijn kop. Uiteindelijk moest ik aan de medicijnen. Ik was niet meer aan het werk en was aan het herstellen aangezien mijn lichaam een flinke opdonder gekregen heeft.

Ik begon met het slikken van olanzapine om de mani tegen te gaan. Uiteindelijk ben ik dus overgegaan op het slikken van Lithium. Dit heb ik ongeveer een halfjaar geslikt. Maar sinds het moment dat ik medicijnen ben gaan slikken, alles veranderde. Ik was echt een totaal ander persoon geworden. Het voelde alsof ik geen emoties meer had. Ik was altijd de overdreven enthousiaste meid die altijd grappen uithaalde. Nou ik kon geeneens meer de humor inzien van dingen. Maar zelfs verdriet, ik kon ook niet meer huilen. Ik raakte vrienden en vriendinnen kwijt omdat zij vonden dat ik 'veranderd' was. Ik was niet meer dezelfde. En eerlijk gezegd, snap ik het best. Ik zou het zelf ook geen bal aan vinden om met mezelf te zijn. En nu 2 maanden geleden was ik er gewoon echt klaar mee. Ik wil niet op deze manier leven daar word ik gewoon echt niet gelukkig van. Dus ik heb in overleg met mn psychiater afgebouwd met de medicatie.

Pas vanaf vandaag begin ik eigenlijk er pas wat van te voelen. Ik ben vreselijk emotioneel en ik moet enorm wennen aan zowel blij als verdrietig gevoel. Ook merk ik dat ik veel meer nadenk over dingen en wat meer pieker. Ik had met lithium echt het gevoel alsof ik qua gedachtes een soort zombie was.

Nu vroeg ik mij dus af naar jullie ervaringen met het stoppen van Lithium. Ik ben erg benieuwd naar wat mij eventueel te wachten staat. Word het gewicht minder? (Ik was flink aangekomen door Lithium) en ook heb ik enorm veel acne gekregen, verminderd dit ook?

Ben erg benieuwd naar jullie reactues. Alvast bedankt!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-07-2016 14:33
Reden: op de man
% gewijzigd
volgens mij is lithium slikken in het geval van een bipo nou juist verantwoording nemen over jezelf.....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:purplebutterfly schreef op 24 juli 2016 @ 16:15:

Ik lees alleen maar verdedigingen en slachtofferroltaal. Neem eens verantwoordelijkheid over jezelf!

En nee, tijdens de manie en psychose had ik mijzelf niet onder controle nee. Nadenken kon ik niet.

Maar als je psychische gesteldheid normaal is (Zonder trauma's en onbewuste weggestopte emoties) kom je echt niet in een episode terecht.Lees je eens in zou ik zeggen. Je kwetst hier echt een boel mensen mee en je doet ze onrecht aan. Fijn dat het bij jou zo werkt, maar een beetje bipo heeft er weinig controle over.
You're one of a kind - and that's already more than enough.
Week 39 van de Extremely Demotivational Calendar

Ik lees alleen maar verdedigingen en slachtofferroltaal. Neem eens verantwoordelijkheid over jezelf!

En nee, tijdens de manie en psychose had ik mijzelf niet onder controle nee. Nadenken kon ik niet.

Maar als je psychische gesteldheid normaal is (Zonder trauma's en onbewuste weggestopte emoties) kom je echt niet in een episode terecht.En laat je psychische gesteldheid met een bipolaire stoornis nu net niet 'normaal' zijn. Het is niet voor niets een psychiatrische ziekte, die niet voor niks behandeld wordt. Heel hautain om te beweren dat behandeling niet nodig is, alsof jij weet hoe iemands ziekteverloop is en wat diegene daarbij wel of niet nodig zou hebben.

Maar als je psychische gesteldheid normaal is (Zonder trauma's en onbewuste weggestopte emoties) kom je echt niet in een episode terecht.En hoe doe je dat dan, zorgen dat je psychische gesteldheid normaal is, zonder trauma's en onbewuste weggestopte emoties?
Kan ik ook wel tegen iedere kankerpatient die chemo krijgt zeggen: Mijn tante had ook kanker, maar die kon gewoon met een operatie en een rondje bestraling af, dus dat moet bij jou ook wel lukken

Zie je hoe achterlijk een dergelijke uitspraak is?
quote:Amaqanda schreef op 24 juli 2016 @ 16:37:

Kan ik ook wel tegen iedere kankerpatient die chemo krijgt zeggen: Mijn tante had ook kanker, maar die kon gewoon met een operatie en een rondje bestraling af, dus dat moet bij jou ook wel lukken

Zie je hoe achterlijk een dergelijke uitspraak is?Gewoon positief denken, dan genees je van kanker. Je weet toch.
Bipo is een keuze, snap dat dan toch.
quote:Lady_Voldemort schreef op 24 juli 2016 @ 16:38:

Bipo is een keuze, snap dat dan toch.Ja, dan kan ik zo lekker in mijn slachtofferrol zwelgen.
quote:Lady_Voldemort schreef op 24 juli 2016 @ 16:37:

[...]

En hoe doe je dat dan, zorgen dat je psychische gesteldheid normaal is, zonder trauma's en onbewuste weggestopte emoties?dat is heel simpel toch, door geen trauma's op te lopen en als onschuldig lammetje door het leven te dartelen
quote:Phaedra_ schreef op 24 juli 2016 @ 16:38:

[...]

Gewoon positief denken, dan genees je van kanker. Je weet toch.

En anders hebben we altijd Jomanda nog.

Misschien is een sessie ook wel wat voor jou?!
quote:Amaqanda schreef op 24 juli 2016 @ 16:40:

[...]

Misschien is een sessie ook wel wat voor jou?! leeft die nog dan?
quote:Amaqanda schreef op 24 juli 2016 @ 16:40:

[...]

Misschien is een sessie ook wel wat voor jou?!

Dat is natuurlijk de oplossing.

Ik stop alvast met mijn medicatie.
quote:rosanna08 schreef op 24 juli 2016 @ 16:40:

[...]

leeft die nog dan?

Ja toch?

En anders kan ze vast ook wel iets voor phae betekenen vanuit het graf.
quote:Phaedra_ schreef op 24 juli 2016 @ 16:40:

[...]

Dat is natuurlijk de oplossing.

Ik stop alvast met mijn medicatie.Neeeeeeeeeeee, ik ben bijna thuis. Niet nu stoppen hoor, ik heb geen zin in nog een uitstapje vandaag.
quote:Solomio schreef op 24 juli 2016 @ 16:49:

[...]

Neeeeeeeeeeee, ik ben bijna thuis. Niet nu stoppen hoor, ik heb geen zin in nog een uitstapje vandaag.Ik zit wel al in de goede trein, dus ik ben er wel snel. Prop ik die pillen erin, ben ik toch met avondeten thuis.

Maar als je psychische gesteldheid normaal is (Zonder trauma's en onbewuste weggestopte emoties) kom je echt niet in een episode terecht.

WTF. Zeg je dat ook tegen mensen met diabetes type 1, kanker of een hernia? Ow komt door je weggestopte emoties.. Koekoek.

Het is een ziekte doordat er ergens in het lichaam iets niet 'correct' werkt. Tuurlijk kan dat verergert worden door trauma's.

Maar vaak ook niet.

Word zo moe en pislink van domme mensen zoals jij.
/
anoniem_64b6975e71f71 wijzigde dit bericht op 15-10-2017 23:22
0.00% gewijzigd
quote:purplebutterfly schreef op 24 juli 2016 @ 21:46:

Ja veel mensen denken, voelen, reageren en doen anders ten opzichte van de algemene consensus status quo aka maatschappelijk geaccepteerd, maar moet er daarom een label opgeplakt worden in de vorm van een stoornis?

Nee, omdat normaal leven al zo lang niet meer mogelijk was en ik geen idee meer had hoe ik het nog enigszins leefbaar moest maken.

En toen kreeg ik een diagnose, en handvatten en uiteindelijk medicatie.

Nu ben ik in staat om wel een normaal leven te leiden en voor mijn kind te zorgen. Dus thank God voor de diagnose en de medicatie.
/
anoniem_64b6975e71f71 wijzigde dit bericht op 15-10-2017 23:22
0.00% gewijzigd
quote:purplebutterfly schreef op 24 juli 2016 @ 21:59:

"Mijn psyche is normaal en toch heb ik een fikse bipolaire stoornis."

Zolang je dit blijft geloven en je je ermee blijft identificeren, zul je er nooit van je leven vanaf komen. In plaats van mij aan te vallen, zou je ook open kunnen staan voor de informatie dat je deze ziekte niet hoeft te hebben. Je hebt deze ziekte, dat is voor mij nu wel duidelijk, maar wie zou jij zijn zonder de ziekte? Hoe zou het zijn als je wist dat je er vanaf zou kunnen komen?

Als je je ego even opzij zou kunnen zetten, dan zou je het artikeltje kunnen lezen wat ik hierboven later erbij heb gezet. Uiteraard is het aan jou om ermee te doen wat je wilt. De werkelijkheid is niet zo beperkt als dat je in je reacties laat doorschemeren.Dan zou ik zijn wie ik nu ben. Phae, beetje gek en haar leven uitstekend op orde.
quote:purplebutterfly schreef op 24 juli 2016 @ 21:46:

Sjonge jonge, ik heb hier wel de vinger op zere plekken gelegd aan de reacties te zien! De grote egootjes in jullie bewustzijn hebben zich pijn gedaan.

Overigens zijn alle stoornissen in het handboek van de DSM-5 niet meer dan een figuurlijk aantal dozen met daarin een diversiteit aan criteria die bij een psychische stoornis (Elke stoornis een doos) horen. Alle psychische stoornissen zijn geen exacte wetenschap zoals kanker of diabetes. Ik begrijp ook werkelijk waar niet hoe die vergelijking hier gemaakt kan worden.

Ja veel mensen denken, voelen, reageren en doen anders ten opzichte van de algemene consensus status quo aka maatschappelijk geaccepteerd, maar moet er daarom een label opgeplakt worden in de vorm van een stoornis?

Mensen die na jaren en jaren van lijden (en dat is vaak echt wel lijden met een hele lange ij) eindelijk de juiste diagnose en daarmee de juiste behandeling (kunnen) krijgen.

En jij denigreert ze wel weer even tot een stelletje aanstellers met een te groot ego.

Wat je laatste zin betreft: Iédereen denkt en voelt en reageert en doet anders dan anderen. En of je nou buiten de consensus van van maatschappelijk geaccepteerd valt, of een gevaar voor jezelf en/of anderen vormt maakt nogal verschil. Dat de DSM dat verschil niet altijd maakt, maakt nog niet dat het allemaal onzin is hè.
quote:purplebutterfly schreef op 24 juli 2016 @ 21:59:

"Mijn psyche is normaal en toch heb ik een fikse bipolaire stoornis."

Zolang je dit blijft geloven en je je ermee blijft identificeren, zul je er nooit van je leven vanaf komen. In plaats van mij aan te vallen, zou je ook open kunnen staan voor de informatie dat je deze ziekte niet hoeft te hebben. Je hebt deze ziekte, dat is voor mij nu wel duidelijk, maar wie zou jij zijn zonder de ziekte? Hoe zou het zijn als je wist dat je er vanaf zou kunnen komen?

Als je je ego even opzij zou kunnen zetten, dan zou je het artikeltje kunnen lezen wat ik hierboven later erbij heb gezet. Uiteraard is het aan jou om ermee te doen wat je wilt. De werkelijkheid is niet zo beperkt als dat je in je reacties laat doorschemeren.

Echt sneu dat jij het zo ervaren hebt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat altijd zo gaat.

Dat hele artikel wat je linkt is gespeend van iedere wetenschappelijke grond, is een bij elkaar geflanst zooitje.

Als jij erin gelooft en het voor jou werkt, prima.

Maar het is niks anders dan tegen een kankerpatiënt zeggen dat ie zijn ziekte kan overwinnen door positief te denken, of blokkades op te heffen of weet ik wat voor nonsens.

Kwetsend en beledigend voor degene die het betreft en kleinerend en denigrerend van jou uit.
Purpel heeft duidelijk zelf geen echte bipolaire stoornis, maar iets dat er op lijkt als gevolg van trauma ipv een verstoring in de hersenen, waar de basis van de bipolaire stoornis echt ligt. Degene die haar de diagnose heeft gegeven heeft dat ws een beetje te snel gedaan. Vandaar dat ze nu denkt dat ze er alles over weet en dat iedere bipo wel zonder medicatie kan. Jezus wat kunnen mensen dom zijn. Purpel, dank God op je blote knieën dat je geen bipolaire stoornis hebt en laat de rest lekker met rust!
niks moet en alles mag
quote:Solomio schreef op 24 juli 2016 @ 22:07:

[...]

Echt sneu dat jij het zo ervaren hebt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat altijd zo gaat.

Dat hele artikel wat je linkt is gespeend van iedere wetenschappelijke grond, is een bij elkaar geflanst zooitje.

Als jij erin gelooft en het voor jou werkt, prima.

Maar het is niks anders dan tegen een kankerpatiënt zeggen dat ie zijn ziekte kan overwinnen door positief te denken, of blokkades op te heffen of weet ik wat voor nonsens.

Kwetsend en beledigend voor degene die het betreft en kleinerend en denigrerend van jou uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven